داوود فارانی نامی آشنا برای اهالی هنر و ادب

      زلمی رزمی

 

داوود فارانی نامی آشنا برای اهالی هنر و ادب

  

سالها پیش،آنوقت ها که هنوزهیولای جنگ و ترور و قتل و کشتار، بساط خودرا برسرهرکوی برزن کشورما پهن نکرده بود وقتی رادیو را روشن میکردی از سپیده دم تا نیمه های شب، صدای گرم و گیرای نطاقانی را می شنیدی که علاوه از اخبارجهان، برنامه های ادبی و فرهنگی را نیز بازگو میکردند.

دراین میان یک صدایی هم راوی داستانهای دنباله دار رادیو بود و برخی برنامه های دیگر ادبی مثل برنامه ترازوی طلایی وغیره را با مهارت و تسلط کامل برفن بیان و بداهه گویی به اجرا درمی آورد.

صاحب این صدا داوود فارانی یکی ازخوش صداترین و مسلط ترین گویندگان رادیوی آنزمان بود که غالبن خود اساس گذار و پرودیوسرآن برنامه ها هم بود. 

داوود فارانی شاعر و نویسنده، منتقد ادبی، درامه نویس، سینماگر و هنرمند فعال و پرکار و آگاه نیزبود.

یکی ازکارهای ارزنده ی سینمایی او کارگردانی فیلم هنری " رابعه بلخی" است که همزمان با کارگردانی نقش " کعب قزداری" پدر رابعه را نیز با موفقیت کم نظیری به اجرا در آورد.

سایرنقش های این فیلم را عبدالله شادان، سیما شادان، نذیر و دیگران به عهده داشتند.

وی همچنان در سال۱۳۵۷ امور کارگردانی فیلم هنری دیگری بنام " دثورانقلاب" را نیزعهده دارشد.

داوودفارانی یکی ازمبتکرین استثنایی بود که پروازگاه بلند داشت؛ ولی جلوه داران فرهنگ از او پذیرایی بعمل نیاوردند و داوود درپاييزسال1980 میلادی خاک کشورش را ترک کرد و سرانجام به امریکا رفت و درهمانجا ماندگارشد.

تااینکه بعد از سرنگونی رژیم طالبان همراه با اندوخته ها، نوشته ها و کتابی بنام(یادداشت ها) دوباره به میهن برگشت تا مردمش را آگاه سازد.

اما ، دریغا که عمراین دوران کوتاه بود و خیلی زود آخرین صفحه کتاب عمر او ورق خورد و طعمه مارهای سیاه و سفید و خوش خط و خال شد. زیرا که هنر او فرا تر از زمانهٔ او بود.

یادش گرامی باد!