جفاي که خارجي ها درافغانستان روا داشتند

جفاي که خارجي ها درافغانستان روا داشتند  

 ( استاد صباح )

ما حق خواه وحق طلبيم به مقدار
رندیم وخراباتی ووابسته به پندار
ازتلخی مِی وزسخن خوش نهراسیم
آن دفعه نگفتیم وبگوئیم دراین بار.

اسرارآمیز ترین بخش نیروهای آمریکا را کمپنی های امنیتی خصوصی آمریکائی تشکیل می دهند. گشت زنی در شاهراه ها، بدرقه کاروان های تدارکاتی، تأمين امنيت مراکز وشخصيت های خارجی ازجمله مسئولیت های این کمپنی ها به حساب می آید. این کمپنی ها، عملیات های شبانه، خانه تلاشی ها، ربودن افراد و شکنجه آنها و حفاظت از زندان های آمریکا در افغانستان  را، نیز برعهده دارند. نیروهای این کمپنی ها را، نظامیان کشورهای مختلف تشکیل می دهند. اما صاحب منصبان آن ها، در مجموع آمریکایی اند ورهبری آن را آمریکایی ها بر عهده دارند.

هرچند فشارافکارعمومی وبحران های اقتصاد جهانی ایالات متّحده مجبوربه اتخاذ موضعی تدافعی در افغانستان کرده و بحث ازعدم تخصیص هزینه های بیشتر درکشور وخروج نیروهای نظامی به میان آمده است؛ ولیکن طراحی‌های آینده نگرانه استراتژیست های آمریکایی نمی تواند به خروج کامل از این ناحیه پس از دست یافتن به چنین موقعیت خطیری منجر شود. بنابراین ایالات متّحده ازآشوب های به وجود آمده استقبال می کند بدان دلیل که می تواند حفظ پایگاه های نظامی و تثبیت موضع نظامی این کشور را درافغانستان تثبیت کند.

درافغانستان حدودآ - ۵۰ کشور حدود ۱۲۹ هزار و ۸۹۵ نظامی دارند البته نيروهاي خاص واستخباراتي شامل اين ارقام نمي گردد. تنها درسال (۲۰۱۳)۱۴۸ نظامی ناتو، ۱۱۸ نظامی آمریکایی، ۸ انگلیسی و ۲۲ نظامی دیگرازکشورهای دیگر اعضای ناتو درافغانستان کشته شده‌اند که با این حال تعداد تلفات نظامیان خارجی درين سال به ۲۹۷ نفر رسیده است.

ـ آمریکا- با حدود ۹۰ هزار نظامی بیشترین نیرو را در افغانستان دارد که بیشترازتعدادي است که ایالات متحده در زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما در جنوري ۲۰۰۹ در کشور داشت. اوباما دردسامبر ۲۰۰۹ دستور داد ۳۰ هزار نظامی دیگر به افغانستان اعزام شوند که آخرین تعدادازاین نيروها درتابستان ۲۰۱۰ در این کشورمستقر شدند. آمریکا با دادن حداقل دونيم هزار کشته از زمان شروع جنگ در ۲۰۰۱ بیشترین تلفات را درمیان کشورهادرافغانستان داشته است. اوباما چندي قبل گفت کشورش به روابط طولانی مدت با افغانستان متعهد است، اما نمی‌خواهد نیروهایش را بیش اززمان لازم دراین کشور نگه​دارد. حمایت مردم آمریکا از این جنگ که بیش ازیک دهه ازشروع آن می‌گذرد بشدت کاهش یافته وآن را به چالشی برای اوباماتبدیل کرده است.

ـ انگلیس- پس ازآمریکا با حدود ۹۵۰۰ نظامی بیشترین نیروها را در افغانستان دارد. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس جنوري گذشته تایید کرد به ضرب‌الاجل خود برای خارج کردن نیروهای انگلیسی تا پایان ۲۰۱۴ وفادار است. از ۲۰۰۱ تاکنون درخدودپنجصد نظامی انگلیسی کشته شده‌اند.

ـ آلمان- آنگلا مرکل صدراعظم آلمان چندي قبل پس ازاین که یک نظامی آمریکایی ۱۶ غیرنظامی کشور ازجمله ۹ کودک را با شلیک گلوله به قتل رساند و روابط بین کابل وناتو را بشدت تیره کرد در سفری غیرمنتظره به دیدار نیروهای آلمانی درشمال رفت. آلمان پس ازآمریکا و انگلیس با ۴۷۱۵ نظامی بیشترین نیرو را در افغانستان دارد و حداقل شصت نظامی آلمانی از ۲۰۰۱ در افغانستان کشته شده‌اند.

ـ فرانسه - رییس‌جمهور فرانسه گفت، فرانسه نیروهای خود را در پایان ۲۰۱۴ از افغانستان خارج می‌کند. فرانسه ۳۵۰۰ نظامی در افغانستان دارد و حدودصد نظامی خود را در این کشور از دست داده است.

ـ ایتالیا- ایتالیا حدود ۳۹۵۰ نظامی در افغانستان دارد که بیشترآنان درمنطقه نسبتا آرام کشور مستقر هستند. با این حال، حداقل پنجاه نظامی ایتالیایی ازسال ۲۰۰۱ تاکنون در افغانستان کشته شده‌اند.

ـ پولند - حدود ۲۴۷۵ نظامی در افغانستان دارد که بیشترآنان درغزنی در جنوب غربی کابل مستقرند. در انفجار بمبی درکنارجاده با کشتن ۵ نظامی پولندي تعداد تلفات این کشور را در افغانستان به چهل نفر رساند.

ـ استرالیا- نخست وزیر این کشور اخیرا گفته است، انتظار دارد همه نیروهای بین‌المللی مستقر درآنجا توجه خود را بر حمایت از نیروهای افغانستان متمرکز کنند. استرالیا حدود ۱۵۵۰ نظامی در افغانستان دارد و ۳۲ نظامی خود را در آنجا از دست داده است.

ـ هالند- نخستین کشور عضو ناتو بود که پس از سقوط دولت آن، براثر اختلاف درباره حضور نیروهایش درافغانستان در اوایل ۲۰۱۰ قسمت اعظم نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد. ازمجموع ۲۰۰۰ نظامی هالندی تعدادی برای تعليم وتربيه پولیس و چهار فروند هواپیمای جت اف‌ـ۱۶ برای حمایت ازنیروهای کشور و نیروهای ائتلاف باقی مانده‌اند. ۵۴۵ پرسونل هالندی در قندوز، کابل ومزارشریف حضور دارند که تقریبا نیمی ازآنان در امورتربيتي فعال هستند. به گفته وزارت دفاع این کشورقرار است در ۲۰۱۴ حضور این نیروها خاتمه یابد، اما تاریخ دقیق خروج ۱۲۰ نظامی هالندی مستقر در افغانستان و جت‌های جنگنده این کشورهنوز معلوم نیست. تاکنون ۲۵تاچهل نظامی هالندی در افغانستان کشته شده‌اند.

ـ کانادا- ماموریت نظامی کانادا که اصلا مورد علاقه مردم این کشور نبود، در ۲۰۱۱ خاتمه یافت، گرچه تعداد اندکی از آنان برای تربيه سربازان وافسران پولیس کشور تا ۲۰۱۴ در کشور باقی‌مانده‌اند. ، کانادا هنوز حداقل ۵۱۰ نظامی در افغانستان دارد. ۱۵۸ تادوصد نظامی کانادایی در این جنگ کشته شده‌اند.

بیشترنظامیان دیگرحاضردرافغانستان ازکشورهای عضو ناتو هستند وتعداد آنان ازسه نظامی اتریشی تا ۱۸۵۰ نظامی ترکیه متغیر است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، حمایت مردم بیشتر کشورهایی که نظامیان خود را به افغانستان فرستاده‌اند ازاین جنگ در حال کاهش است.

همچنان طی روزهای اخیربرخی رسانه های آمریکایی ازاحتمال حضور ده تا بيست هزارنظامی آمریکایی درافغانستان پس از ۲۰۱۴،خبر دادند. نیویارک تایمز درگزارشی نوشت،مقام‌های آمریکایی درحال بحث درباره تعداد و نحوه حضور نظامیان خود پس از ۲۰۱۴ در افغانستان هستند. وال استریت‌ژورنال مي نويسد،دولت آمریکا درصدد است هزاران نظامی خود را پس از ۲۰۱۴ در افغانستان نگه دارد.

جورج لیتل اعلام کرد، پنتاگون ميخواهد درباره تعداد نظامیان آمریکایی که تقریبا شصت وهفت هزارنظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند. لیتل درباره علت حضورنظامیان آمریکایی درافغانستان پس ازخروج نیروهای خارجی ازاین کشور مدعی شد،نظامیان آمریکایی به منظورتعليم وتربيه نیروهای امنیتی واجرای عملیات علیه تروریست ها دراین افغانستان باقی خواهند ماند.

روزنامه واشنگتن پست دريکي ازشماره خود مطلبی دارد تحت عنوان، نقش امریکا درفساد اداری افغانستان که در بخش آن می نویسد- وقتی که درمورد فساد اداری درافغانستان صحبت می شود، امریکا باید به آیینهء خود نگاه کند که چه درس هایی را در جنگ افغانستان آموخته است . رییس جمهور کرزی در صحبت با تلویزیون سی. بی. اس. امریکا به تاریخ سي سپتامبر گفت، فساد اداری درافغانستان به شکل بی سابقه دامن پهن کرده است.
به گفته کرزی فساد اداری سال های نوزده هشتاد یعنی دوره حضورشوروی به اندازه پنج فیصد امروز هم نبود، زیرا اتحاد شوروی قرار دادها را به خویشاوندان، برادران و دوستان افراد با نفوذ نمی داد. امریکا این کار را انجام داد و هنوز هم انجام می دهد، اما ملامتی بدوش حکومت افغانستان گذاشته می شود.واقعیت همین است که امریکا در قراردادهای خود و مصارف ملیاردها دالرسهل انگاری کرده است، مخصوصا درقرار دادهای نظامی.

به نوشتهء روزنامه انتونی کوردسمن متخصص امنیت ملی در ادارهء رییس جمهور سابق امریکا رونالد ریگن گزارشی را در این رابطه نوشته است تحت عنوان امریکا چگونه افغانستان را به فساد آلوده ساخت . کوردسمن که مدت زیاد را در افغانستان سپری نموده است می نویسد، شاید یکی از بهترین راه های مبارزه با فساد در افغانستان این باشد که امریکا راه های مصرف خودرا در افغانستان تغییر دهد  .ملیاردها دالر امریکا و کشورهای جهان به افراد مقتدر که شرکت های خصوصی را تاسیس کرده بودند، داده شد و هیچ حساب دهی صورت نگرفت.  این افراد با فساد آلوده بودند، و این پول ها بعضاً حتی به دست مخالفین هم رسیده است.

جان ماری کوهینورئیس صلح بانان سازمان ملل ازناتوخواست به کار توسعه افغانستان بیشترتوجه کند . وی با اشاره به ضرورت تامین امنیت درافغانستان، حرکت درمسیر توسعه را برای این کشور حیاتی دانست . کوهینو همچنین خاطر نشان کرد که سازمان ملل به نیروهای خارجی درخصوص احترام به فرهنگ و مردم افغانستان، تذکر داده است . نیروهای ناتو که باشعارکمک به بازسازی واردافغانستان شده اند درطول سالهای اخیر ،عملکرد مطلوبی نداشته اند . آمارها نشان می دهد که با گذشت سالها ازحضورنیروهای خارجی خصوصا ناتو ، روند بازسازی درافغانستان بسیار کند بوده است .باید توجه داشت که اصلی ترین پیش شرط توسعه ، وجود امنیت است که افغانستان به دلیل سیاستهای امریکا وناتوازان بی بهره است. درشرایطی که افغانستان با معضلات بسیاری همچون تروریسم ،فقر و مواد مخدر روبرواست ، آمریکا و ناتو تمایل چندانی برای رفع مشکلات مردم راندارند .

سیاست های دوگانه آمریکا و ناتو در خصوص طالبان باعث شده است فعالیتهای تروریستی درافغانستان همچنان ادامه یابد . برخی محافل سیاسی معتقدند که آمریکا و ناتو به صورت غیر آشکار با برخیرهبران طالبان ارتباط نزدیک دارند . از سوی دیگر باید توجه داشت که ازبین رفتن کامل طالبان ، توجیهی برای تداوم حضور خارجي ها باقی نمی گذارد . بنابراین به نظر می رسد که آمریکاو ناتو برای استمرار حضور خود درافغانستان نیازمند سطح کنترول شده ای از خشونتها و درگیری ها هستند.همچنین وجود طالبان ، اهرم فشار آمریکا بر دولت کرزی درجهت تبعیت از سیاست های دولت بوش محسوب می شود.

تعداد تلفات در بین مردم درسال دوهزاروسيزده به مقایسه سال قبل به اندازه چهارده فیصد افزایش یافته است.

طبق معلومات سازمان ملل متحد، طی سال دوهزاروسيزده در نتیجه خشونت ها دوهزارونوصد وشصت نفر کشته شده و به تعداد پنج هزاروهفتصد نفر زخمی گردیده اند.  

موضوع افزایش کشت خشخاش و تولیدمواد مخدر نیز ازمعضلاتی است که جامعه افغانستان برای رهایی از آن نیازمند کمک جامعه جهانی است . درحالی که معیشت بیش ازدومیلیون دهقان  به کشت خشخاش گره خورده است ، ارائه کشت جایگزین وایجاد منابع جدید درآمدی به تنهایی در توانایی