پیام تسلیت کمیته رهبری نوین حزب دموکراتیک خلق افغانستان بمناسبت درگذشت اکادميسين دستگير پنجشيری

پیام تسلیت کمیته رهبری نوین حزب دموکراتیک خلق افغانستان

(حزب زحمتکشان افغانستان)

بمناسبت درگذشت اکادميسين دستگير پنجشيری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲۶ / ۱۲ /۲۰۲۲

         درد و اندوه خانواده ی جنبش انقلابی مردم افغانستان را پایانی نیست،که نيست؛

  و باز گردان انقلابی و پیشرو مردم افغانستان از میان فرزندان ستوده و راستین خويش، یکی دیگر از بهترین های خود را از دست داد!

        هیولای مرگ چنان بر زندگی می تازد، که ایستاد گی در برابرآن را توانی نیست!

       اینبار دراین تاخت و تاز مرگ بر خانواده ی جنبش انقلابی مردم افغانستان، رفیق گران ارج، زنده نام دستگیر پنجشیری، مرد خرد و اندیشه، انقلابی پرشور و پيکارجوی استوار، رفيق کارگران و سخنگوی دهقانان ودرنهایت مرد فرهنگ وادب در ديارغربت و دور از ميهن مألوفش به جاویدانگی پیوسته و همه را در سوگ نشاند.

       رفیق اکادمیسن پنجشیری ازجمله دادخواهان اصیل جنبش چپ، عضو اصلی کميته مرکزی کنگره موسس و یکی از بنیاد گذاران فعال ح.د.خ.ا بود، که سال های درازی به خاطر آرمان های شریفانه ی حزب خود، بر ضد ارتجاع، استبداد و امپریالیسم، جسورانه رزمیده ودربرابر دشمنان درکمين نشسته ی داخلی و خارجی هرگزکوتاه نیامد.

        رفیق پنحشیری، آن پیکارجوی انقلابی راه آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی بود، که با صداقت تمام در دفاع از منافع زحمتکشان افغانستان و جهان در کارزار مبارزه سیاسی گام گذاشت و بر ضد مناسبات پوسیده فیودالی و بیدادگری های نظام سلطنتی، ارتجاع سياه وسپيد داخلی و بیداد گران جهان با قلم و سخن به پا خاست و دراين راه، زجر دوره های مشقت بارزندان را با استواری تمام بدوش کشید.

        رفیق پنجشیری آن مبارز نستوه بود، که در روند انتخابات دوره ی سيزدهم مجلس نمایندگان (شورای ملی) به نمایندگی از رهبری ح.د.خ.ا ، درحمايت از کانيداتوری زنده ياد عبدالهادی کريم در شهرستان پنجشیر شرکت ورزید؛ که درنتيجه ی پيروزی چشمگير نماينده حزب در دو حوزه ی انتخاباتی،(با بدست آوردن 1600 رأی ـ دو چند رأی نماينده معلوم الحال شاه)! پايه های سلطنت به لرزه درآمد. سرانجام، هيأت حاکمه ی کشور با راه اندازی توطئه ی شرم آور، دور ازعقل و منطق، صندوقهای انتخاباتی هادی کريم را با آراء پاک مردم باطل اعلان و زنده ياد پنجشيری را با روانشاد عبدالهادی کريم،بازداشت و دريک دادگاه فرمايشی به شش ـ شش سال زندان محکوم و مجازات کرده لکه ی ننگین و سياه را بر جبين دموکراسی تاجدارسلطنتی حک نمودند.

        اما رفیق پنجشیری با وفاداری به میهن و زحمتکشان،هرگز از راه و رسم خدمت به مردم خسته نشد و از پابندی و پایداری به تعهد سیاسی خود در کارزار مبارزه انقلابی بر ضد ارتجاع، بیدادگری، استعمار (کهنه و نو)، استثمار، آپارتاید و امپریالیسم، دست نکشید و درسال 1352با برچيده شدن بساط نظام فرتوت سلطنتی، از زندان رها و درکنار ساير اعضای رهبری وحدت خواه حزب همه انرژی و توجه خود را در امر وحدت هردو جناح (خلق و پرچم) ح. د. خ. ا مبذول داشت.

      رفيق پنجشيری در کنفراس وحدت و گزينش رهبری جديد حزب، به عضويت بيروی سياسی و رئيس دفتر نظارت و کنترول کميته مرکزی حزب واحد دموکراتيک خلق افغانستان برگزيده شد و تا سال های نيمه ی اول دهه هشتاد ترسايی درهمين پست و جايگاه و سپس درسمت رئيس انجمن نويسندگان و شعرای جمهوری دموکراتيک افغانستان، ايفای وظيفه نمود.

      زنده ياد رفيق پنجشيری، پس از سقوط دولت جمهوری افغانستان مانند ساير رهبران کادرها واعضای حزب، کشور را بنابرشرايط ناگوار ترک و راه مهاجرت را درپيش گرفت. اما مثل شماری از رهبران نيمه راه با حزب دموکراتيک خلق افغانستان وداع نکرد؛ بلکه سرنوشتش را با فرزندان اين حزب گلگون کفنان و قهرمانان گره محکم زد و با نشر اعلاميه ای نه تنها انديشه های پربارش را درمتن برنامه نوين حزب دموکراتيک خلق افغانستان(ح.ز.ا) جاگزين کرد و درونمايه ی آن را غنای بيشتر بخشيد؛ بلکه به تمام اعضای پيشين حزب و دوستدارانش اعلام نمود، تا سرنوشت خويش را با کميته ی فعالين ح. د. خ. ا پيوند محکم زده پرچم گلگون حزب رادمردان ميهن خويش را بر فراز کوهستانها، دهستانها و دشت ودامان افغانستان دراهتزازدرآورند.

      به ادامه ی آن رفيق پنجشيری افزون با ارسال کتاب ها و ساير اسناد حزبی دهه های شصت الی هشتاد ترسايی به رهبری کميته فعالين؛ پنجاه مقاله ی علمی ـ سياسی و تاريخی به سايت سپيده دم ارگان نشراتی حزب محبوبش(ح. د. خ. ا) نيز فرستاد، که از آن جمله هشت  مقاله وی در مورد شخصيت و کارکردهای ماندگار زنده ياد ببرک کارمل و روانشاد دکتر اناهيتا راتبزاد، بود، که همه در تارنگاشت سپيده دم به نشر سپرده شده و قابل دسترس می باشند.

      هيأت اجرائيه کميته رهبری نوين حزب دموکراتيک خلق افغانستان(حزب زحمتکشان افغانستان)، ازدست دادن اکادمیسن دستگیر پنجشیری را ازميان سنگرنشينان ح. د. خ. ا و جنبش اينده ساز کشور و فرهنگيان رسالتمند افغانستان و حوزه ی تمدنی مان، يک ضايعه بزرگ دانسته؛ درگذشت اين رفيق همزرم خويش را به همه رفقا، دوستان و کلیه رهروان راه  آزادی، صلح، دموکراسی، عدالت اجتماعی و اعضای محترم فاميلش تسلیت گفته به فرزندان و دیگر اعضای خانواده ی این انقلابی نستوه،استواری و شکیبایی بيشتر ازاين اندوه بزرگ را آرزو می نمايد.

       روان رفيق پنجشيری عزيز شاد؛ نام، یاد و خاطرات رزم و پيکارش انوشه باد!

هيأت اجرائيه ی کمیته رهبری نوین

حزب دموکراتیک خلق افغانستان

(حزب زحمتکشان افغانستان)