باستان‌شناسان ايراني به دنبال پايتخت يعقوب ليث وارد افغانستان مي‌شوند


كارشناسان احتمال مي دهند پايتخت يعقوب ليث، جايي در آنسوي مرز ايران و رودخانه هيرمند، در منطقه‌اي به نام نادعلي واقع شده باشد.به همين منظور قرار است باستان شناسان ايراني اين محوطه را در افغانستان كاوش كنند.
 
خبرگزاري ميراث فرهنگي _گروه ميراث فرهنگي_ باستان‌شناسان ايراني به دنبال محل پايتخت "يعقوب ليث"، كه سلسه صفاريان را بنيان نهاد، محوطه "نادعلي" را در آنسوي مرز ايران و در خاك افغانستان كاوش مي‌كنند.
 
"رضا مهرآفرين"، مدير گروه باستان‌شناسي دانشگاه زاهدان دراين‌باره به ‌CHN گفت: «طي گفتگوهاي ميان ايران و دولت افغانستان، اين كشور با كاوش هيات ايراني در تپه نادعلي براي جستجوي پايتخت "يعقوب ليث" كه آنسوي هيرمند و مرز ايران واقع شده است موافقت كرده است و با رايزني‌هاي انجام گرفته، به احتمال قوي اين كاوش پس از دوسال انتظار در سال 86 انجام مي‌شود.»
 
اين برنامه پژوهشي طرح مشتركي ميان دانشگاه زاهدان و پژوهشكده باستان‌شناسي است كه از دوسال پيش پذيرفته شده است.
.
 
يعقوب ليث در نبرد با اعراب، تا جندي شاپور پيش رفت و چون عباسيان سدي را براي جلوگيري از قشون كشي يعقوب شكستند، وي در جندي شاپور بماند و چون قلنج كرد همان‌جا در گذشت.
 
مهرآفرين گفت:‌« احتمال آن‌كه تپه نادعلي پايتخت يعقوب ليث بوده باشد زياد است.»
 
"حسن فاضلي نشلي"، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي نيز درباره كاوش در تپه نادعلي افغانستان به ميراث خبر گفت: «پژوهشكده با اين كاوش موافقت كرده است و از آنجايي كه اين كاوش‌ها در راستاي پژوهش باستان‌شناسان ايراني است، هزينه‌هاي اين كاوش نيز به عهده پژوهشكده باستان‌شناسي است.»