جغرافیای سیاسی (جیوپولیتیک) هستوی: نبرد چین - روسیه بالای توریوم

جغرافیای سیاسی (جیوپولیتیک) هستوی:
نبرد چین - روسیه بالای توریوم

نوشته ولادیمیر پولووئف، برگرفته از تارنمای شبکه ولتر، برگردان از متن فرانسوی: و. خوږمن

 

 

استفاده از توریوم به جهت مواد سوخت در مراکز هستوی، میتواند معضلات اساسی امنیتی و محیط زیستی این نوع فعالیت را حل نماید. با اتکا بر کارهای گذشته فیزیک دان فرانسوی ادگار نازار، علمای اتحاد شوروی وقت تکنولوژی جدیدی را بکار گرفتند، اما مجال انکشاف آن برایشان دست نداد. پکن که امروز بشکل گسترده یی درین عرصه سرمایه گذاری نموده است، خود را برای آینده آماده میسازد.

 

٣ اپریل ٢۰١٣ | (روسیه)ماسکو  | شبکه ولتر http://www.voltairenet.org/squelettes/elements/images/ligne-rouge.gif

 

 

خصوصیت رادیواکتیفی توریوم را ماری کوری در سال ١٨۹٨ کشف کرد.

 

روسیه ممکن است نقش رهبری کننده خویش در بازار انرژی هستوی را از دست بدهد. این موقف روسیه را در حال حاضر شاید چین بیتواند از نزدش برباید. چنانچه قبلا نوشتیم، اگر روسیه در حال حاضر رهبر شناخته شده در عرصه احداث مراکز هستوی است، چین بر پا های خودش ایستاده است: روسیه ٣۰ مرکز و چین ٢۶ مرکز را در حال حاضر ساخته اند.

چین به دلایل مختلفی نیروی هستوی را انکشاف میدهد. نخست، نفت گران تمام میشود و جریان تامینات آن منبع بی ثباتی است: بیش از نصف مصارف نفتی چین از طریق واردات تامین میگردد. هر زمانی که این مجرا های انتقالات قطع گردند، چین بدون مواد سوخت خواهد ماند. سپس، ذغال سنگ هم منبع دشواری هاست، و هم برای محیط زیست مضر واقع میشود: انتقال آن دشوار است، مقدار هنگفت گاز های گلخانه یی را به هوا پرتاب میکند و سالانه باعث مرگ هزار ها کارگر معدن میگردد. بدین اساس چین توجه خویش را به نیروی هستوی متمرکز نموده است، اما در سمت خاصی .

 

توریوم: عنصر جدید در بازی جهانی اتمی

 

سال ۲۰۱۳ در چین سال توریوم است. مبلغ ٣۵۰ میلیون دالر برای اکادمی ملی علوم چین به منظور تحقیقات در مورد استحصال انرژی ممکن از توریوم بودجه تخصیص داده شده است؛ ١٤۰ تن متخصص در این پروژه مشغول کار اند و این تعداد به ٧۰۰ تن تا سال ٢۰١۵ ارتقا خواهد یافت. به منظور معلومات بیشتر شما: توریوم فلز سنگین رادیواکتیفی است که به افتخار خدای تندر سکاندیناوی تور نامگذاری گردیده است. به مقدار یک تن این فلز خالص نقره فام، معادل ٢۰۰ تن یورانیم و یا ٣٫۵ میلیون تن ذغال سنگ، انرژی تولید میکند، ذخیره مجموعی توریوم در جهان سه مرتبه بیشتر از یورانیوم است.

 

توریوم به دلایل متعددی قابل توجه است

 

قبل از همه، به طور گسترده یی رایج بوده و استخراج آن ساده است. در قدم دوم، در قبال پروسه هستوی، تولید پلوتونیوم - که به مقاصد نظامی استفاده میشود، صورت نمیگیرد. این علت اساسی انتخاب آن در دوران جنگ سرد به نفع تکنالوژی هستوی بود که از یورانیوم استفاده میکرد: در آن زمان ضرورت به سلاح های هستوی وجود داشت. در قدم سوم، خطر عکس العمل زنجیره یی خارج از کنترول وجود ندارد. توریوم ثابت است و اگر مورد بمباردمان دایمی نیوترون ها قرار نداشته باشد، نمیتواند شکستانده شود. اگر دستگاهی که موظف به انجام این وظیفه است خاموش ساخته شود، عکس العمل بدون درنگ متوقف میگردد. این مسئله پس از رخداد مرکز فوکوشیما اهمیت به سزایی کسب کرد، زیرا موضوع امنیتی مراکز به الفبای جهان هستوی مبدل گشته است.

جهات برجسته یی توریوم عبارت اند از امنیت، موثریت فوق العاده از لحاظ مواد سوختی و عدم امکان استفاده از آن در اهداف نظامی. اما ریاکتور های توریوم به تناسب تکنالوژی ستاندارد مورد استفاده پورانیوم، خیلی کمتر انکشاف یافته اند. این یگانه دلیل بازدارنده برای علاقمندان این عرصه است، ولی حتا آژانس جهانی انرژی اتمی (ا. ج. ا. ا.) پذیرفته است که آینده به توریوم تعلق میگیرد.

چینی ها آرزو دارند توریوم را به راه بیرون رفت از بن بست معضل مواد سوختی هستوی خویش مبدل کنند و از آن منحیث یک افزار کوچک، اما موثر جیوپولیتیک استفاده نمایند. بدین ترتیب، چینی ها میخواهند حق ثبت اختراع بالای تمامیت تکنالوژی بخش غیر نظامی هستوی توریوم را به نام خود ضرب زنند. با در نظر داشت مبلغ سرمایه گذاری شده، آنها میتوانند به این مامول دست یابند. در حال حاضر، تا ختم سال ۲۰۱۳ حق تقدم ثبت اختراع در انکشاف تکنالوژی ریاکتور های توریوم در ۲۳ کشور را روسیه کسب کرده است.

 

مراکز هستوی توریوم: یک فاکتور جیوپولیتیک

مراکز هستوی هم بدست روسیه و هم بدست چین میتوانند به افزار نیرومند و موثر جیوپولیتیک مبدل گردند. عدم امکان استفاده از توریوم به مقاصد نظامی، یک فاکتوریست که میتواند در همکاری با کشور های سرکش مانند ایران و کوریای شمالی به کار بسته شود.  اطمینان داشتن به اینکه با استفاده از توریوم، تمام خطرات ناشی از عکس العمل های زنجیره یی مرفوع میگردد، میتواند مورد خوب همکاری با جاپان و کشور های آسیای جنوب شرقی، که نیاز روزافزون به مواد سوخت دارند، اما همواره از فاجعه فوکوشیما هراسمند اند و اجبار بین المللی نیز آنها را به تعطیل کردن مرکز های هستوی کهنه شان وا میدارد، باشد. دستگاه های توریوم همچنان میتوانند در کشور های وابسته به روسیه در جلوگیری از نارضایتی های اجتماعی ممد واقع شوند: ما نارضایتی های اجتماعی را که بالای ساختمان مرکز برق آبی راگون در تاجیکستان توسط روسها بوجود آمده و این کشور را از آب محروم میکند و بدین وسیله عاید از بابت تولید پخته در کشور همسایه ازبکستان را صدمه میزند، شاهد استیم [۱].

در عین حال، این امر به مسکو بسته گی دارد تا کاری کند که توریوم به دارایی روسیه مبدل گردد. آیا حکومت مدویدف نگران آن خواهد بود تا حق تقدم استفاده و انکشاف تکنالوژی توریم را تمدید کند؟ اگر جواب منفی باشد، این دارایی به چین تعلق خواهد گرفت. این برای پکن در پنج تا ده سال آینده، زمانیکه امپراطوری میانگین شامل حلقه یی کشورهای محدودی گردد که نه تنها مصرف کننده، بل همچنان تمویل کننده تکنالوژی هستوی استند، از اهمیت ویژه برخوردار خواهد بود.

 

ولادیمیر پلوئف

 

 

 


[۱] « راگون، بند آبی که آسیای مرکزی را تقسیم میکند »، به قلم رژی ژانته، لو فیگارو، ۱۱ مارچ ۲۰۱۲

 

 

http://www.voltairenet.org/article178055.htmlمتن فرانسوی مقال دست داشته را به این آدرس بخوانید: