پکن و مسکو در برابر طرح های ضد موشکی آمریکا همآهنگ هستند

پکن و مسکو در برابر طرح های ضد موشکی آمریکا همآهنگ هستند


کارشناسان نظامی روسیه در باره طرح های آمریکا برای استقرار سامانه های ضد موشکی در اروپا و کره جنوبی به بهانه مقابله با تهدیدات کره شمالی و ایران، گفتند هدف اصلی آمریکا دستیابی به برتری نظامی در برابر روسیه و چین است و مسکو و پکن ابزارهای لازم برای ایستادن در برابر آمریکا را دارند. 

ژنرال ویکتور پوزنیخیر معاون فرمانده اداره عملیاتی اصلی ستاد مشترک ارتش روسیه گفت تصمیم واشنگتن برای استقرار سامانه ضد موشکی خود در اروپا، برای دستیابی به برتری نظامی در برابر روسیه و چین است. وی یادآور شد قصد آمریکا برای استقرار این سامانه در اروپا هیچ ارتباطی با تهدیدهای ایران یا کره شمالی ندارد که بسیار درباره آن سخن گفته شده است. 

ژنرال پوزنیخیر گفت پیونگ یانگ از لحاظ فیزیکی قادر نیست تهدیدی واقعی علیه غرب باشد، و پس از حصول توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور نیز سخن گفتن از تهدید ایران کاملا بی مورد است. این مقام نظامی ارشد روسیه قول داد مسکو طرح های آمریکا را بی پاسخ نخواهد گذاشت و تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد تا به آمریکا اجازه ندهد توازن تسلیحات راهبردی را بر هم بزند. 

در همین حال، ویکتور بارانتس ، کارشناس نظامی از روزنامه کومسومولسکایا پراودا Komsomolskaya Pravda

به خبرگزاری اسپوتنیک گفت استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا در اروپا بخشی از راهبرد ژئوپولیتیکی واشنگتن است.

وی در این باره گفت :«آمریکا نظام ثبات راهبردی جهانی را تضعیف می کند تا بتواند دکترین برتری جهانی خود را دنبال کند.»

استقرار این سامانه در اروپا موجب نگرانی روسیه شده است زیرا از آتشبارهای چند منظوره موشک های رهگیر آن ، که آمریکا سرگرم استقرار آن در رومانی و لهستان است، می توان برای شلیک موشک های کروز استفاده کرد. 

این کارشناس نظامی به اسپوتنیک گفت :«برد ادعایی موشک های «چتر» آمریکا 500 کیلومتر است. با این حال، دستگاههای اطلاعاتی روسیه مشخص کرده اند که این برد حدود 2000 کیلومتر است. افزون بر آن، این موشک ها را می توان به سرعت از هم باز کرد و به جای آنها موشک های تهاجمی سوار کرد که قادرند به اهداف زمین -مبنا در برد 2500 کیلومتر اصابت کنند.» وی افزود روسیه کاملا قادر است به این طرح آمریکا پاسخ دهد.

وی در این باره گفت :«روسیه سامانه های موشکی دارد که قادرند مکان قدرتمندترین رایانه های سامانه ضد موشکی آمریکا را شناسایی کنند. اینها کلاهک های هسته ای مافوق صوت هستند که قادرند هنگام ارتفاع گرفتن و طی مسیر مانور بدهند.»

وی افزود علاوه بر آن، سامانه های موشکی بالستیک کوتاه برد متحرک اسکندر هم هست. 

این کارشناس گفت :«آمریکا باید به سرعت درک کند که اوضاع را به بن بست راهبردی کشانده است و راه خروج از بن بست را نباید از طریق سامانه های ضد موشکی جدید پیدا کرد، بلکه باید از طریق گفتگو با مسکو در میز دیپلماسی آن را یافت.»

آمریکا باید این را نیز در نظر بگیرد که چین هم قصد دارد به چتر موشکی آمریکا واکنش نشان دهد.

ویکتور بارانتس گفت :«چین اعلام کرده است قصد دارد یک سامانه دفاع موشکی مستقر کند که هدفش مقابله با سپری است که آمریکا قصد دارد در کره جنوبی مستقر کند.»

چین علنی اعلام کرد اگر سامانه آمریکایی مستقر شود، موجب نگرانی شدید پکن خواهد شد. 

این کارشناس همچنین گفت دلایل قانع کننده ای وجود دارد که باور کنیم میان مسکو و پکن نوعی هماهنگی ضد آمریکایی، ضد موشکی وجود دارد که به صورت بالقوه می تواند به یک نیروی جهانی جدی تبدیل شود. 

آمریکا نه فقط در اروپا، بلکه در خاور دور و در منطقه آسیا-اقیانوس آرام نیز باید این هماهنگی را به حساب بیاورد.

این کارشناس نظامی در پایان گفت :«این مایه امیدواری است که ببینیم مسکو و پکن می توانند مقداری آب سرد منطق روی کله های داغ آمریکایی بریزند.»

www.khabar.news