جهان چندین قطبی عملا در حال ظهور است

جهان چندین قطبی عملا در حال ظهور است

کشورهای عمده دیگری جهان به سازمان مذکور پیوست!

ابر قدرت نفتی عربستان سعودی تکیه گاه دلار امریکایی به بریکس پسوست.

خدا حافظ پترو دالر.

نظم جهانی چندقطبی جدید در حال شکل گیری است. قرار است هفت کشور دیگری در اول ژانویه / جنوری 2024، آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اعضای کامل گروه بریکس از اقتصادهای نوظهور تبدیل شوند که قبلاً شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود.

رئیس جمهور برزیل، لولا داسیلوا خواستار کنار گذاشتن دلار در تجارت بین کشورهای بریکس شد.

اوگفت: "اگر من با چین تجارت می کنم، پس چرا باید از دلار برای این کار استفاده کنم؟ برزیل و چین به اندازه کافی کشورهای بزرگی هستند که می توانند از واحد پولی خود یا ارز پایه دیگری استفاده کنند."

از اول ژانویه 2024، روسیه ریاست بلوک «بریکس پلاس» را برعهده می گیرد که متشکل از یازده کشور عضو خواهد بود. شانزدهمین اجلاس سران قرار است در شهر کازان روسیه برگزار شود.

بیشتر مطالعه کنند:

رئیس جمهور آفریقای جنوبی، سیریل رامافوزا، روز پنجشنبه روز آخیر نشست سه روزه بریکس اعلام کرد که گروه بریکس با پذیرش آرژانتین، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و ایران به عنوان اعضای کامل این بلوک موافقت کرده است.

بنابراین این گروه در حال توسعه به «بریکس پلاس» است. توسعه محور اجلاس سه روزه در ژوهانسبورگ بود که روز پنجشنبه به پایان رسید.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، مهم ترین نتایج را پس از انتشار بیانیه نهایی تصویب شده توسط سران کشورها و دولت های پنج کشور عضو فعلی اعلام کرد. از جمله موارد دیگر، کاهش وابستگی به دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی بود.

فراتر از پزیر ش اعضای جدید، توافق برای "توسعه بیشتر مدل مشارکت BRICS" وجود دارد. به وزرای خارجه دستور داده شده است که فهرستی از کشورهای عضو دیگر بالقوه را تهیه کنند و پیشنهادهای ملموسی را تهیه کنند. تاکنون بیش از 40 کشور از جمله بولیوی، کوبا و ونزوئلا و کوبا، همچنین الجزایر، بلاروس، اندونزی، فلسطین، قزاقستان، تونس و ترکیه ابراز علاقه کرده اند.

با احتساب کشورهایی که اکنون پذیرفته شده اند، 23 کشور قبلاً درخواست های رسمی را برای عضویت ارائه کرده اند.

پس از گسترش، بیش از 46 درصد از جمعیت جهان در کشورهای این بلوک ویا اتحادیه اقتصادی استراتیژیک زندگی خواهند کرد که پس از آن بیش از 37 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) تولید خواهد شد.

گروه G7 (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا) که تحت سلطه واشنگتن است،بعد از این از اهمیت کمتری برخوردار می شود. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، پنج کشور بریکس - که از نظر برابری قدرت خرید اندازه‌گیری می‌شوند - در حال حاضر سهم بیشتری از اقتصاد جهانی نسبت به کشورهای G7 را دارند.

از اول ژانویه 2024، روسیه ریاست بلوک «بریکس پلاس» را برعهده می گیرد که متشکل از یازده کشور عضو خواهد بود. شانزدهمین اجلاس سران قرار است در شهر کازان روسیه برگزار شود.

پایان

تهیه کننده:عارفه ورحمت ايماق

25 آگست / اووت 2023