سوسیالیسم وزنان!

سوسیالیسم وزنان!


تنها نظام سر مایه داری است که برابری جنسیتی را در علوم پایه ای به مشکل توصیف می نماید.

«تلاش برای تشویق زنان، وشرکت شان در تمام عرصه های زنده گی اجتماعی در نظام سوسیالیتسی و سمت گیری سوسیالسیتی، زمانی در افغانستان صرفاً برای آمار نبود؛بلکه برای الزامات درک نقش زنان به عنوان شرط نجات بشریت بود. بدون نقش زنان نمیتوان یک انقلاب را توصیف نمود.»

منبع: سول انتر ناشنل.

موضوع: نقش زنان درجامعه سوسیالیستی.
بر چسپ ها: زنان، وسوسیالیسم؛ سر مایه داری وزنان!

تنها دریک جامعه سوسویالیستی است که زنان بصورت واقعی بمثابه عضو برابر جامعه نقش خود را در تمام عرصه های زندگی ایفاء می کنند.
بر گردان: عارفه ايماق و رحمت ایماق.
۴ اگست ۲۰۲۳

سمار کاردال سرمقاله نویس سولانتر ناشنل، در مورد مقاله مباحثه ای که از سوی مجله اکو نومیست(مجله شناخته شده جهانی امریکایی) در باره زنان دانشمند نوشته شده و درآن بیان مینماید:

به نظر میر سد، که مدافعین نظام سر مایه داری برای تحریف تاریخ سوسیالیسم، از مواد ومقتضیات برای پوشش دروغ های شان تهی میشوند ونمیتوانند توضیح نمایند، که واقعیت های جامعه سوسیالیستی در74سال قبل چگونه بود!

اکونومیست، یکی از ژور نال های سیاسی واقتصادی شنا خته شده در جهان، بیان میدارد که در زمان اتحاد شوروی برابری زنان ومردان را بصورت مساوی تاکید مینمودند، که در مورد ساینس وتکنالوژی، به مشاغل علمی بپردازند، وهمواره انتخابی در مورد آن نمی نمودند.

به گفته ی اکو نومیست، چنین " اجبار" نظام اتحاد شوروی، بخشی از آین دلیل بود، که % ۴۹ دانشمندان علوم را زنان در کشورهای ارو پای شرقی تشکیل میداد.
این چیزی جدید نیست، که سر مایه داری تاریخ سوسیالیسم را تحریف مینماید.

بنظر میرسد که اکنون سر مایه داری برای اینگونه تحریف؛ دروغ های خویش عاری از پایه مادی میشود. مدافعین نظام سر مایه داری، حتی از این واقعیت آگاه نیستند، زمانیکه سعی دارند تاریخ را تحريف نمایند، که برابری زن ومرد در جامعه سوسیالیستی را بمثابه یک معضله اجتماعی توصیف نمایند، در واقع سوسیالیسم را ستایش مینمایند.

اکو نومیست سه سال قبل خاطر نشان نمود که تعداد زنان در رشته های مهندسی، وعلوم پایه ای (دو پنجم) مردان در کشورهای اتحادیه ارو پایی که نسبت به دیگر نقاط جهان سرمایه داری از پیشرفت بیشتری بر خور دار است، میباشد. نظام سر مایه داری برابری جنسیتی را با در نظر داشت به نیاز های دوباره تولید که از مسایل ایدئولوژیک سر مایه داری است، به آن پاسخ میگوید.

گفتمان ایده ئولوگهای نظام سر مایه داری، عدم علاقه زنان به علوم پایه ای، وسیاست، منبعث از ماهیت ساختاری طبقاتی نظام سر مایه داری است.
کسانی که نقش زنان را دربخش های علوم در اتحاد شوروی به عنوان" اجبار"مینامند ،برخی الزامات و واقعیت های تاریخی را انکار و نادیده میگیرند.

در اتحاد شوروی الزامی بود که هر فرد باید مسکن برای زنده گی داشته باشد. این از جمله الزامات بود که نه تنها زنان و مردان در برابر قوانین سوسیالیستی، بلکه در تمام عرصه های زنده گی اجتماعی حضور فعال داشته باشند.

در جامعه سوسیالیستی الزامی بود که هر کودک میتوانست برای آموزش آزاد ومساویانه دسترسی داشته باشند.

الزامی بود که هر کس بصورت بسیار ساده به خدمات کامل بهداشتی، ورزش، هنر، که در نظام سر مایه داری فقط با پول خریداری میشود دسترسی داشته باشد.

در سوسیالیسم، کود کان در خیابانها، درحالیکه باید جهان برای آنها جای بهتری باشد، کشته نمی شدند. هزاران مهد کودک، نهار خوری ها، محلات لباس شویی رایگان برای رهایی زنان از کار منازل شان ایجاد گردید.

دموکراسی امروزی درغرب، از برکت نظام سویالیستی، در رقابت به سویالیسم ایجاد گردیده بود. به عبارت دیگر سوسیالیسم سر مایه داری را وا دارکرد که به بهبود شرایط زنده گی کار گران بپر دازد.

درکشوری که( شوروی) قبل از انقلاب، %۸۵ زنان سواد نداشتند، اما در سال ۱۹۵۴، % ۵۳ فارغ تحصیلان فر هنگی،% ۷۶ پزشکان،% ۷۰ از معلمین،% ۶۹ از کنترول کننده گان کیفیتی وآماری را زنان تشکیل میداد. فیصدی زنان در مشاغل علوم در حال افزایش بود.

آنچه که نظام سر مایه داری نمیتواند واقعیت های موجود ۷۴ سال قبل در جامعه سوسیالیستی را توضیح بدهد.

تلاش برای تشویق زنان، وشرکت شان در تمام عرصه های زنده گی اجتماعی صرفا برای آمار نبود،بلکه برای الزامات درک نقش زنان به عنوان شرط نجات بشریت بود.

بدون نقش زنان نمیتوان یک انقلاب را تعريف نمود.

ایا در اینجا فرق میان تشویق کودک به تعلیم وتربیه، وآماده ساختن شرایط برای سهم گیری ایشان در جامعه که تحت سلطه طبقات متخاصم نظام سر مایه داری،به حاشیه رانده شده ونمیتوانند دانشمند شوند وجود داشته باشد؟

چقدر زیبا بود که اگر سرمایه داری نمیتوانست چنین" اجباری"را که توسط زنان نهادينه شده، وبه واقعیت پیوسته بود، آن دست آورد ها را نابود کند.
تذکر: تصویر والنتینا ترشکووا ،کیهانورد شوروی.

پایان