زن ونبـــــــــوت
زن ونبـــــــــوت
تتبع ونگارش :امین الدین « سعـیـدی »
مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان
ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی
نظری بر رساله :
مقدمه : از سر محقق عبد الله بختانی
زن ونبوت
ارجمند امین الدین « سعیدی » چنان کار ها وابتکاریی نموده ، در زمینه هایی به پژوهش مینیشند که کمتر کسان به آن توجه داشته اند . یک نمونه آن موضوع « زن ونبوت » است .
آیا زن نبی شده میتواند ؟
بلی ! اګر خواست الله تعالی بوده باشد . خواست خداوندی ، در این مورد ، در پهنا های تاریخ دیانت صورت ګرفته خواهد بود ؟
- باید به ارشادات الهی در کتب مقدسه رجوع کرد .
سعیدی ، پژوهشګر متجسس ومتحسس ، تا حد توان کوشیده وجوابهای بلی ! ونی ! متعددی را جستجو ودر یافت کرده است .
تک وپو ، کاوش وجستجوش سزاوار تحسین است .
بند الله خدمتګار شما ،در قبال این مساعی ، بذ هن وخیر خویش مراجعه کرده ودر یافتم :
زن از نظر دین به اجرای احکام ومناسک ومراسم دینی مکلف بوده ، به انجام آن سزاوار ثواب وبه ترک آن مستحق عذاب است .
زن در جامعه بشری ، برای اجرای فرایض وواجبات دینی وحیاتی در پهلوی قوای جسمانی ، از قوه عقل ، شعور واراده نیز بر خوردر است . لذا با اجرای فرایض دروازه های جنت وبا ارتکاب نواهی دروازه های دوزخ برویش کشوده میشود .
او میتواند که اعلای علیین مقام خیر ، وشرافت انسانی قرار ګیرد ومیشود که به اسفل السافلین شر ورذیلت بلغزد .
ازسوی دیګر در جهان پیرامون ما ، به حکم شریعت ، هر چه ، هر چیز وهر کار وهر مشغولیت انسان زیر چتراباحت قرار دارد . الاآنچه مهر صریح نهی بر آن خورده باشد .
آنچه نویسنده رساله « زن ونبوت » از نصوص قطعیه ، بګو نها مستدلال واستناد ، از سوی ذوات محترمی ارائه کرده که با اساس آن دلایل ، زن را از اجرای وظیفه ، سنګین نبوت معاف ویا ویرا از حصول این ثواب محروم دانسته اند یکی هم این آیه مبارکه قرآن عظیم الشان است ، که میفرماید :
« وما ارسلنا من قبلک الا رجالآ نو حی الیهم ... » یعنی : وما نفرستادیم پیش از تو مګر مردانی را که بر آنها وحی میفرستادیم .
در این مورد ، عرض من این خواهد بود که به عبارت « ارسلنا » باید از روی فهم لغوی آن با دقت متوجه ګردید که لفظ ومعنای به « رسالت » ارتباط دارد ، تا به « نبوت » .
ودر باب آیه مبارکه سوره النحل « واوحی ربک الی النحل ... » که در آن معنای وحی تعمیم یافته ودر افاده از معنای مربوط بر سالت ونبوت بکار نرفته ، درست است ، امامن ندانستم که معنای لغوی وحی در اینجا را به معنای لغوی وحی در آیات متبرکاتی که مربوط به « وحی » بر شماری از زنان بوده، به کدام قرینه ای قیاس زن « انسان » با جاندار دیګر ( نحل – زنبور عسل ) متبادر تر بذهن بوده ویا با مرد ( انسان ) که هر دو مقیس ومقیس علیه از یک نوع یا جنس ( انسان ) بوده اند ؟ وفرایض و واجبات وحقوق وحیثیت شان یکسان بوده است ؟
پس ، نبوت زن ، مانند رسالت ونبوت مرد تنها به اراده ومشیت لطف خداوندی وابسته بوده ، غیر ممکن ومتعذر دیده نمیشود .
وبهمین سبب تتبع وزحمتکشی ار جمند ګرامی « سعیدی » ، در یچه ای برای پژوهش ګسترده تر پیش روی خود او وسایر پژوهشګران ګشوده وبا ارائه این رساله ، آغاز ګر شایان تحسین وآفرین است .
در اینجا ، باید ملتفت بود که در این ګونه پژ و هشها ، اثبات وعدم اثبات مقام نبوت بزنانی ارتباط ګرفته میتواند که پیش از بعثت پیغمبر ( رسول ونبی ) حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم زیسته اند . ما نند ساره مادر اسحق علیه السلام ، مریم مادر عیسی علیه السلام ، آسیه خانم فرعون ، مادر موسی علیه السلام وزنانی که در تورت شریف به حیث انبیا ء ذکر شده ودر رساله ء ( زن ونبوت ) در باره آنها تو ضیحات آرائه ګردیده است .
ونیز باید بعرض بر سانم که عقیده اسلامی بعثت پیغمبران را ، اعم از مردان وزنان ، پس از حضرت پیغمبر اخر الزمان خاتم الرسل والانبیا ء حضرت محمد صلی الله علیه اسلام نمی پذیرد وبهمین اساس از روزګار آنحضرت (ص) تا امروز پیغمبری ( مرد وزن ) در همه جهان مبعوث نه ګردیده ونمیګردد . لذا پژوهش در این زمینه تنها جنبه تحقیق علمی - تاریخی دارد که به تشریح وتفسیر بیشتر آیات متبرکات قرآنی واحادیث نبوی ، مربوط به موضوع یاری میرساند وبس .
والسلام علی من اتبع الهدی
خدمتګار شما
سر محقق عبد الله بختانی
هورت – کولن – جرمنی
۲۲ اکتوبر ۲۰۰۷
دلوی څښتن په نامه
دوهمه سریزه : حبیب الله رفیع
دښځی نبوت د اسلام په تاریخ کی له پخوا څخه دبحث وړ یوه توده موضوع ده چی وخت په وخت دینی علما ؤ او څیړونکو بحثونه پری کړی ، منقول او معقول دلایل یی په دی باب وړاندی کړی او د ځینی ښځو کړه وړه یی چی په قرآن کریم کی یادی شوی او د « وحی » وړګرځیدلی ، څیړلی دی .
داچی د رسالت موضوع دلوی خدای په کلام کی یوازی دسړیو له پاره ځانګړی شوی او دنبوت په برخه کی داسی کوم صراحت نشته ، په خپله ددی لاره پرانیزی چی د ښځو د نبوت په برخه کی څیړنی وشی او هغه مؤمنی ،مخلصی او دلوی خدای فرمان وړونی میرمنی چی لوی خدایی په قرآن کریم کی په ډیر در نښت نومونه اخستی او دوی ته یی با لواسطه او یا بلا واسطه خپل اوامر رسولی او دوی دخطرونو په منلو سره منلی ، په خپله راښی چی دوی پر خدایی امر دیقین په داسی حالت کی دی چی هیڅ وسوسی له خپلی دندی نه شوی اړولی ، دموسی علیه السلام مور دخدای په امر دسیند څپو ته خپل زوی وسپاره او د خدای پر دی وعده یی بشپړ یقین ؤ چی بیرته به ماته سپارل کیږی ، یا بی بی مریمی دلوی خدای په امر دبی پلاره زوی درلودلوته غاړه کیښوده او دخلکو له تو متو ونه ویریده ، داسی بشپړ یقین د خدای دپیغمبر انو او انبیائو خصلت ؤ چی د خدای دامر پر ځای کولو سره له هیڅ خطر ه نه ویریدل .
دښاغلی امین الدین « سعیدی » دا کوچنی رساله لویی او مهمی موضوع ته ځانکړی شوی او په دی برخه کی یی په سړه سینه موافقی او مخالفی نظریی را غونډی کړی او بیا یی څیړلی او ځیرلی دی او تر بشپړ تحقیق او تدقیق وروسته یی پایلی او نتیجی ته رسیدلی دی .
په اوس وخت کی چی د اسلام مخالفین هڅه کوی په اسلام کی دښځی دریځ کمزوری وښیی اوثابته کړی چی په اسلام کی ښځه له نارینه سره مساوی حقوق نه لری ، په اسلام کی دښځی دټولنیز در یځ په باب دداسی لیکنو کول ډیر ګټوار هم دی .
زه د « سعیدی » صاحب دا څیړنه یوه نوی او منقولو او معقولو دلایلو ولاړه څیړنه بوالم او ورسره دوخت یوه مهمه غوښتنه .
دژوند په چارو کی يی تل بریالی غواړم !
په درنښت
حبیب الله رفیع جرمنی – کولن
۲- ۸ – ۱۳۸۶ لمریز
۲۳ – ۱۰ – ۲۰۰۷ زیږلایز
بسم الله الرحمن الرحيم
زن و نبــــــــــــوت
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المر سلين محمد صلى الله عليه وسلم وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهديه الى يوم الدين اما بعد .
ايا خلافت خدا در روى زمين مخصوص مر دها است ؟
خداوند پاك در قرآن عظيم الشان ميفر مايد : « إنى جاعــــل فى الارض خليفه » مــــــن در روى زمين جانشين وخليفه قرار ميدهم .
خليفه به معنى جانشين است ، خواست پروردګار با عظمت ما چنين بود كه در روى زمين موجودى را خلق نمايد كه نماينده خدا در روى زمين باشد ، مقـــــام وشخصيت اش بهتر وبرتر از فرشتگان باشد ، خـــــواست خداوند پاك اين بودكه تمامى زمين ونعمت هايش را همه نيروها ، همه گنجها ، معادن و در نهايت امر همه ما فيهاى آنرا