فرخنده باد جشن هشتم مارچ، روز آزادی و همبستگی بين المللی زنان سراسرجهان!


اعلاميه ی کميتۀ فعالين حزب دموکراتيک خلق افغانستان


مورخ 2014 / 3 / 8  


فرخنده باد جشن هشتم مارچ، روز آزادی و همبستگی بين المللی زنان سراسرجهان!



      هشتم مارچ روز همبستگی بين المللی زنان، روز يادبود خاطره ی قربانيان راه پيمايی مسالمت آميز زنان کارگر درشهرنيويارک ( سال 1875 ) ، روز پيکار قهرمانانه و غرورآفرين مليون ها زن آگاه و رزمنده ی جهان را که از سال 1911 به بعد ، در راه رهايی از قيد و بند ستم طبقاتی و جنسيتی و بخاطر رسيدن به حقوق انسانی خويش می رزمند؛ به همه ی مادران و خواهران و به کليه بانوان و دختران درسراسرگيتی، بويژه به زنان داغديده ، رنج کشيده و ستم رسيده ی افغانستان، تبريک و تهنيت می گوييم.


      هشتم مارچ، روز ارج گذاری به مقام والای زن بمثابه ی مادر ، خواهر، همسر و دختر، می باشد که سنت پسنديده ی آن يک صد و چهارسال پيش از امروز درسال 1910 دردومين گردهمايی زنان سوسياليست درشهر کوپنهاگ کشور دنمارک پيريزی شد و بربنياد آن زنان پيشتاز و مبارز جهان تابه حالا ودرآينده ها ، با قبول دشواری های بی شمار وبا ايستادگی دليرانه دربرابر مناسبات پوسيده ی قرون و مقابله با قوانين زن ستيزانه، ازطريق پيگيری و استواری درمبارزات سياسی و توده ای، دربسياری ازنقاط اين کره ی خاکی، جايگاه خويش را در عرصه های مختلف کار و ايجاد ارزشهای مادی و معنوی در جامعه و در روند تغيرات و تحولات اجتماعی تثبيت و به پاره ای از حقوق سياسی ـ اقتصادی و اجتماعی خود نايل آمده اند و برای توسعه ی آن به پيکار حق طلبانه ی خويش در برابر نابسامانی ها ادامه می دهند.


      مبارزه ی عادلانه ی بيش از يک صد ساله زنان پيشرو و مترقی جهان، نشان داد که نمی توان نقش ارزنده و سازنده ی زنان را درامر بوجود آوردن تغييرات و تحولات دموکراتيک و دستيابی به پيشرفتهای اقتصادی و اجتماعی، ناديده گرفت و به آن کم بها داد. زيرا بدون حضور فعال و مشارکت گسترده و سهمگيری مؤثر زنان درعرصه های سياسی و اجتماعی ؛ درفعاليتهای اقتصادی و در پروسه ی توليد نعمات مادی و معنوی، اعمار جامعه ی مرفه و مترقی ناممکن و تأمين عدالت اجتماعی ، امکان ناپذير است.


      از آن جايی که مبارزه ی زنان يعنی نيمی از پيکر جامعه ی انسانی ، جزء انفکاک ناپذير نبرد عادلانه ی نيروهای انقلابی، عليه استبداد، ارتجاع، استعمار، استثمار، نژاد پرستی، امپرياليسم... می باشد ؛ بنابران پيکار حق طلبانۀ زنان بمنظور رستن ازستم طبقاتی و جنسيتی و مقابله با ديو تحجرفکری و انديشه های خرافاتی، جهت حصول حقوق حقۀ سياسی و اقتصادی و دستيابی به برابری و عدالت اجتماعی نيز نمی تواند جدا ازمبارزه ی جهانی برضد جنگ و جنگ افروزی، برای برقراری صلح ـ ثبات و امنيت بين المللی ، حفظ محيط زيست و جلوگيری از آلودگی هوا... باشد.


      باوجود آمدن تغييرات مثبت دروضعيت زندگی سياسی ـ اقتصادی ، کار و فعاليت اجتماعی زنان در اکثرمناطق جهان ، بويژه درکشورهای که به پيشرفت های چشمگير علمی و تخنيکی نايل آمده اند ؛ وليک هنوزهم زنان در قاره های آسيا ـ افريقا و امريکای لاتين با مشکلات عديده ای روبرو هستند که مواردی از آن اينها اند:


      ـ موجوديت تبعيض بين زن و مرد براساس پندارهای تحجر آميز فکری و سنتهای پوسيدۀ قبيله يی ؛


      ـ تسلط ستم طبقاتی و جنسيتی ؛


      ـ بلند بودن آمار خشونت ؛


      ـ قتل های ناموسی ؛


      ـ ازدواج های اجباری و پيش از وقت ( عدم تکميل سن قانونی بلوغ ) و تعدد زوجات ؛


      ـ بالا بودن رقم بيسوادی ؛


      ـ مرگ و مير زنان حامله ، نوزادان و کودکان ؛


      ـ کمبود خدمات بهداشتی و ساير تأمينات اجتماعی ؛


      ـ انجام کارهای ثقيل و شاقه ، جهت تأمين حد اقل مخارج زندگی ؛


      ـ موجوديت فاصله عميق درقسمت استخدام به مشاغل ؛


       ـ دشواری های محيط کار ؛


       ـ موجوديت قيود و وضع محدوديت ها در پروسۀ انتخابات و حق رأی دادن و انتخاب شدن درمقامات؛


        ـ وجود قوانين ، مقرره ها، لوايح و صدور فتواهای دست و پا گير از آدرس دين و مذهب، در ضديت با آزادی زنان و درمخالفت با آموزش ـ کار ـ تحصيل ـ سرگرمی های سالم ، حقوق و آزادی های دموکراتيک و اجتماعی زنان....


       درسرزمين باستانی ما، مبارزه ی افتخارآميز زنان پيکارجو به هدف رهايی از قيد و بن مناسبات فئودالی و از زيربار ستم قرون وسطايی، از دوران نهضت امانی، آغاز نهاد؛ اما اين مبارزۀ حق طلبانه زنان ميهن مان با تأسيس حزب دموکراتيک خلق افغانستان درسال 1343 و پايه گذاری سازمان دموکراتيک زنان افغانستان تحت رهبری دوکتوراناهيتا راتبزاد، بنيادگذار آن ،  وارد مرحلۀ نوينی از تکامل خويش گرديد و طی مدت کوتاهی، به موفقيتهای چشمگيری دست يافت.


        وليک دردهۀ شصت خورشيدی( هشتاد ميلادی) ودرشرايط حاکميت ح. د. خ. ا و با تسجيل برابری حقوق زنان با مردان دراصول اساسی جمهوری دموکراتيک افغانستان؛ نی تنها از هشتم مارچ بمثابۀ روز آزادی زن  با راه اندازی محافل با شکوه و شانداری، تجليل بعمل می آمد؛ بلکه زنان افغانستان درتمام امور زندگی ازحقوق کامل و همسان با مردان برخوردارشدند که مواردی را بصورت  نمونه برمی گزينيم:


afghan women work 1980 ,pdpa ,