ياد نامه ی کمیته فعالین حزب دموکراتیک خلق افغانستان

ياد نامه ی 
  کمیته فعالین حزب دموکراتیک خلق افغانستان 
    مورخ ۷ / ۹ / ۲۰۱۵ 

          هم میهنان گران ارج!

          رفقا و دوستان عزیز! 

       
یک سال از خموشی چراغ زندگی رفیق گران ارج دوکتور اناهیتا راتبزاد، سابق عضو دفتر سياسی کميته مرکزی حزب دموکراتيک خلق افغانستان، رهبر و بنياد گذار سازمان دموکراتيک زنان افغانستان و يکی از پيشتازان جنبش انقلابی مردم افغانستان و يکتن از سرسپردگان راه عدالت و پیشرفت اجتماعی و مدافع پیگیر و سرسخت برقراری نظام انسان سالار در کشور مان، می گذرد.

     زنده ياد دوکتور راتب زاد، از زمره ی آن پيش کسوتان وقافله سالاران جنبش انقلابی ونهضت عدالتخواهی ، آزادی طلبی و ترقی پسندی کشور بود ، که درست 56 سال قبل ( 1338) در شرايطی که استبداد خشن سلطنتی در کشور حاکم بود و ارتجاع سياه قرون وسطايی با سر دادن نعره های تکبير و دادن فتواهای تکفير سر می بريد ؛ نيمی از پيکر جامعه ی استبداد کوفته ی ما در چهار ديوار خانه زندانی بودند؛ صدای آزادی و برابری حقوق زنان را با مردان در روزنامه انيس بلند نمود و بخاطر رسيدن به اين آرمان سترگش کارهای سازنده را جهت بيداری و تشکل زنان آزاديخواه افغانستان آغاز کرد. پنج سال بعد از آن، با توسعه ی ديد سياسی خويش ، بخاطر ورق زدن صفحه ی نوينی در تاريخ کشور ، درسال 1343 خورشيدی با ساير مبارزين آزاديخواه و تحول طلب يک جا نقش شايسته اش را در امر تأسيس ح. د. خ. ا ، ايفاء نمود و بدين ترتيب سرنوشت خود را تا پايان زندگی با اين حزب محکم گره زد.

     رفيق راتب زاد در پرتو آموزشهای سياسی و اجتماعی وطن پرستانه و مردم دوستانه جهت تشکل زنان و دختران دلير ميهن ، بيداری  واشراک فعال آنان در حيات سياسی ـ اقتصادی و اجتماعی در جامعه ؛ همين گونه بمنظور رهايی آنان از انقياد ستم جنسيتی و دفاع قاطع و پيگير از حقوق حقه ی نيمی از پيکر جامعه ی مان؛ در سال 1344 خورشيدی، سازمان دموکراتيک زنان افغانستان را همراه با ساير زنان پيشتاز، با حمايت و پشتيبانی ح. د. خ. ا تأسيس نمود و آن را داهيانه رهبری کرد.

       همزمان با پايه گذاری سازمان دموکراتيک زنان افغانستان ، با درک نياز زمان ، در پروسه ی  مبارزات انتخاباتی دوره ی دوازدهم شورای ملی اشتراک ورزيد و بحيث يکی از کانديدان ح. د. خ. ا در ناحيه ی سوم و چهارم شهر کابل ، وارد کارزار مبارزه ی انتخاباتی شد و با کسب  پيروزی چشمگير، بحيث وکيل و نماينده ی مردم  به شورا راه يافت و سپس با صدای رسا فرياد حق طلبی و عدالتخواهی زحمتکشان و محروم ترين اقشار اجتماعی جامعه را به گوش مردم افغانستان و جهانيان رسانيد و از اين طريق در سنگر دفاع از حقوق حقه ی آنان قرار گرفت.

       رفيق راتب زاد از شمار آن شخصيتهای فرهيخته و فروزنده درتاريخ  معاصر کشور مابوده است که 49 سال قبل از امروز، برای نخستين بار درتاريخ افغانستان، تجليل از روز هشتم مارچ را، بعنوان روزرهايی زنان از ستم مرد سالاری و تأمين حقوق کامل آنان در همه عرصه های سياسی ـ اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی با مردان، سازماندهی نمود و مراسم آن را با اشتراک ساير زنان پيشتاز برگزار کرد که پروسه آن تا هم اکنون ادامه دارد.      
     
رفیق راتبزاد تا واپسین روز های زندگی پربار و هدفمند خویش، سرود انسان دوستی و عدالتخواهی و اعمار جامعه ی نوین را بر پایه ی قانون تکامل اجتماعی ، از یاد نبرد و لحظه ی از مبارزه در این راه علیه دشمنان این پدیده های انسانی، دست نکشید.
       
خطوط راه و رسم پیکار انقلابی رفیق راتبزاد را در دوران زندگی درخشان و پر بارش، مبارزه بخاطر عدالت، صلح، ترقی، همزیستی مسالمت آمیز، برابری، پیشرفت و رفاه اجتماعی... همچنان ضدیت با استثمار، استعمار ( کهنه و نو )، ارتجاع، امپریالیسم، اپارتایید ، فاشیزم، انواع تبعیض ( طبقاتی، جنسیتی، اجتماعی، مذهبی ) رقم می زد و تا پایان عمر به این اصل های انسانی و انقلابی، با صداقت وفادار باقی ماند.  
     
رفیق راتبزاد در کلیه وظایف حزبی - دولتی و در رهبری سازمان های اجتماعی، خیلی ها خوش درخشید و با درک رسالت اجتماعی و میهنی مسؤولیت های وظیفه یی خویش را با صداقت و پاکی، بسر رسانید و از خود نام ماندگاری در تاريخ کشورمان به جا گذاشت. 

      
روانش شاد، یاد و خاطره اش گرامی و راهش پر رهرو باد! 


                                     کمیته ی فعالین 
                                      ح. د. خ. ا