جنبش ملی اسلامی اففانستان و وضع موجود

محمد الله وطندوست

جنبش ملی اسلامی اففانستان 
و وضع موجود


          همه می دانیم که جنبش ملی اسلامی افغانستان در مقطع معین تاریخ که حوادث سیر شتابنده داشت و وظایف مبرم و جدیدی در برابر نیروهای سیاسی و اجتماعی قرار گرفته بود پایه گذاری شد. عده ای از جوانان با تمایلات مختلف سیاسی تحت رهبری الحاج سترجنرال عبدالرشید دوستم بمنظور سهمگیری تاریخی در پروسه صلح و آشتی ملی اساس تشکلی را پی ریزی کردند که بعداً در ماه جوزا ۱۳۷۱ به جنبش ملی اسلامی افغانستان مسمی گردید و با اشتراک سازمانهای مذهبی، شخصیت های موثر سیاسی،علما،روحانیون و قومندانان جهادی، به سازمان بزرگ و سراسری تبدیل شد.

           این سازمان نظم اداری،اجتماعی و فرهنگی موجود،شمال را از تخریب و نابودی نجات داد و صلح عام و تام را در شمال تأمین کرد.
       
جنبش ملی اسلامی افغانستان با درایت و کفایت، شمال افغانستان را از جنگ های تنظیمی بدور نگهداشت و به چور و چپاول دارایی های عامه و خصوصی اجازه داده نشد. ادارات دولتی نه تنها به روال عادی به کار خود ادامه دادند؛ بلکه این ادارات با استخدام کادر های مجربی که از کابل آمده بودند، بیشتر از پیش تقویت گردیدند و ادارات جدیدی بنابر ضرورت ایجاد گردید.
          خدمات تاریخی ج.م.ا.ا به بیجا شده گان کابل و مهاجرین تاجکستانی و نجات جان صد ها و هزار ها کادر سیاسی،اداری و نظامی رژیم قبلی که از جنگ های کابل و انتقام گیری نیروهای جهادی فرار نموده و در شهر های مزارشریف،شبرغان و پلخمری پناه آورده بودند بهیچ صورت قابل اغماض نیست.
          با وجودیکه بنابر روحیه تسلط گرایی و یکه تازی حکومت جهادی کابل، جنگ های میان ج.م.ا.ا و یک بخش جهادی ها صورت گرفت؛ اما در این جنگ ها به مال و جان مردم و دارایی های عامه هیچ گونه دستبردی صورت نگرفت و شمال منحیث جزیرۀ صلح و آرامش در زمان جنگ های تنظیمی افغانستان، شمول  مصونیت باشنده گان خود را بدون در نظر داشت ملیت، مذهب و عقاید سیاسی حفظ نمود.
          جنبش ملی اسلامی افغانستان به تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی توجه جدی مبذول می داشت و تأمین حقوق زن را از وظایف جدی خود می دانست. در زمان تسلط ج.م.ا.ا مطبعه ی فریغونیان ایجاد شد و نشرات در فاز جدید قدم گذاشت. روزنامه ها،جراید و مجلات غیر دولتی به نشر می رسید. کنفرانس ها،سیمینار ها و محافل به منظور بزرگداشت از شخصیت های تاریخی و علمی تدویر می یافت و فرهنگیان به خلاقیت های فرهنگی می پرداختند.

           در حدود صد مکتب جدید در زمان تسلط جنبش در شمال ایجاد و در حدود دوصد و پنجاه مکتب ترمیم اساسی شد. چاپ کتب درسی و تهیه میز و چوکی به شاگردان مکاتب اقدامات افتخار آمیزیست که در تاریخ جنبش ثبت است. درست است که دستآوردها با دوام حالت جنگی در کشور و مصروفیت های محاربوی در شمال کابل و در سالنگ ها و نقاط دیگر کشور و بعداً در مقابله با طاعون طالبی در حد آرزو نبود؛ اما اگر دستآوردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اداری جنبش با دیگر مراکز قدرت در کشور مقایسه شود اهمیت این اقدامات و دستآوردها بخوبی مشخص شده می تواند.
          در همه دستآورد ها و موفقیت های یاد شده طبعاً نقش کادر ها، صفوف و باشنده گان شمال قابل توجه جدی است. اما نقش سترجنرال عبدالرشید دوستم منحیث رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان و رئیس شورای عالی نظامی صفحات شمال چنان برجسته، چشمگیر و مهم است که نادیده گرفتن و چشم پوشی از این حقیقت آفتابی بهیچ صورت ممکن و عادلانه نیست.

           با وجودیکه جنبش بنابر توطئه خائنانۀ ملک و شرکاء قدرت را موقتاً در شمال از دست داد و بهترین کادر های نظامی با وسایل و تخنیک حربی نابود شد؛ اما نجات دوباره مزارشریف و شمال از تسلط مجدد طالبان در خزان ۱۳۷۶ و مقاومت جانانۀ جنبش در دوراهی حیرتان و گریز طالبان تا کندز، از کار روایی های تاریخی جنرال دوستم است که بهترین نظامیان کشور و حتی منطقه بدون تمجید و تحسین نمی توانند آن را یادآور نشوند.

          مقاومت قهرمان مردان جنبش در کوهستانات سرپل و مناطق کوهستانی سنگچارک از آغاز تسلط طالبان در شمال تا حوادث یازدهم سپتمبر و اشتراک مستقیم و جانبازانه جنرال دوستم در جبهه بلخاب و سنگچارک و نقش جنبش در نجات مزارشریف از طالبان بعد از یازده سپتمبر که طبعاً دیگر نیرو ها نیز دراین حرکت سهم داشتند، افتخارات بزرگیست که تاریخ هیچگاه فراموش نمی کند.
          طبیعست که ج.م.ا.ا همچون هر سازمان سیاسی دیگر در حیات پر فراز و نشیب خود نواقص،کمبودی ها و کم کاری هایی نیز داشته است. عمده ترین مشکل جنبش و شخص جنرال دوستم عدم شناخت دقیق کادر ها و نصب نا بجای کادر ها در مقامات بوده است. در زمان تسلط جنبش هر قومندان و هر روحانی و عالم فقط با یک ورق پيشنهاد کادر مورد نظر خود را در جایی که لازم می دید نصب می کرد و بازپرس از کادر اصلاً معمول نبود. فرق میان کادر سالم اندیش، با تقوا و خدمت گذار و کادر خائن به منافع مردم، سوء استفاده جو و نا شایسته، تقریباً از میان رفته بود. کسانیکه بیشتر خود را به رخ رهبری جنبش می زدند و کسانیکه می کوشیدند با کاروان جنرال دوستم به تعقیب وی هرجا حاضر باشند بیشتر مورد توجه بودند تا کادرهای خاموش و آرامی که فقط به وظیفه محوله می اندیشید و بدون توقع و چشمداشتی وظیفه خود را اجرا می کردند.

          این امر بازار عناصر منفعت جو، چالاک، زیرک و خودخواه را خیلی گرم نموده بود. همین حالا کسانیکه از برکت جنبش به دارایی و ثروت بازآورده رسیده اند و گویا در حاکمیت فساد مقامی دست و پا کرده اند، عمدتاً عناصر منفعت جوی جنبش اند که برای آنان جز منفعت شخصی و مقام آنان هیچ مسأله دیگری با ارزش نیست.
          بهر حال حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان امروز نیروی بزرگ و با اهمیتی است که در تصمیم گیری های بزرگ ملی نقش و اهمیت خاص خود را دارد و ممثل این وضع نیز جنرال دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان است.

          طوریکه دیده می شود ملیون ها انسان هموطن، جنرال دوستم را قهرمانی بر خاسته از میان خود می دانند و به ندا و صدای او بیدرنگ لبیک می گویند. چنین شخصیتی طبیعیست که از کوره داغ حوادث و جریانات و جنگ های سی ساله قد کشیده است و با فرمان و هدایت این و آن بمیان نیآمده است. بروز شخصیتی همچون جنرال دوستم در شرایط امروز خیلی دشوار و نا میسر است. زیرا حوادثی که جنرال دوستم را به شخصیت مورد توجه شهروندان افغانستان و جهانیان تبدیل نموده، دوباره نمی تواند تکرار شود. شاید شخصیت هایی با ويژگی های دیگری بروز نمایند؛ اما تا رسیدن به قهرمانی مردمی و مورد قبول شدن ملتی راه طولانی در پیش خواهد داشت.
          بنابران با تقویت ج.م.ا.ا و انتخاب کادرهای شایسته در رهبری جنبش در کنگرۀ چهارم ، نواقص و کمبودی ها بایست تقلیل یابد و جنبش در حیات سیاسی آینده کشور نقش خود را بتواند به شایستگی ایفا کند.
          از شخصیت ها و کادرهایی که نام شان در ليستی در فسبوک ها بروز نموده ، که خوشبختانه عده زیادی از آنها تقلبی بودن ليست را افشا نموده اند، مصرانه تقاضا می گردد تا در شرایط حساس کنونی از افتراق و دو دسته گی جداً پرهیز نمایند و همه نیرو، انرژی و ابتکار خود را در بهبود امور جنبش به کار اندازند و با فعالیت های خلاقانه، پر نسیب های حیات حزبی را در داخل جنبش به کرسی نشانند.
          از کسانیکه در ليست مورد نظر نام شان درج است که خوشبختانه از نخبگان و روشنفکران با صلاحیت ترکتباران اند و با عدۀ زیاد آنان از نزدیک آشنایی دارم، بصورت جدی تقاضا می کنم که به عملی دست نزنند که باعث افتراق در صف ج.م.ا.ا شوند و مسئولیت عظیم صف شکنی را در تاریخ جنبش عدالت خواهی به خود اختصاص دهند.
          از دوستانیکه با نوشته های تخریش آمیز و کلمات نا درست اشخاص و افراد را مورد هتک حرمت قرار می دهند، جدا خواهشمندم با حرکات نا بجای خود زمینه افتراق بیشتر را مساعد نسازند
          وظیفه همه قلم بدستان و اعلامیه نویسان است تا تلاش خود را در فشرده گی صفوف جنبش و نزدیکی عناصر ناراضی با بدنه جنبش مبذول دارند، نه به افتراق و فاصله اندازی های بی حاصل.
          یقین کامل وجود دارد که جنبش ملی اسلامی افغانستان همچون گذشته ها نقش خود را در تحولات آتی کشور به شایستگی ادا می نماید و با وزنۀ با صلابتی که دارد در تأمین صلح و قطع کامل جنگ نقش تعیين کننده ایفا می کند


          وحدت و اتحاد ضامن پیروزی و موفقیت است

مقالات مرتبط

...

به تکرار می‌ نويسم: همه رهبرانی که دو دهه مردم و قومِ خویش را فراموش کرده بودند، از ملت معذرت بخواهن... ادامه

...

طالبان با استفاده از اين دو امتياز امريکايی ها، جنگهای خانمانسوز را در سراسر افغانستان براه انداخته... ادامه

...

مخالفت ها با دوستم دیرینه است از هر سویی، اما مخالفت های خاموش با دوستم توسط انجنیر احمد و به رهبری... ادامه

...

در حالي كه گفت و گو هایی صلح رو دررو میان حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان ماهها قبل آغاز شده و در... ادامه

...

دولت مشارکتی امریکایی - جهادی در شرایط حساس کنونی با تبدیل والی سابق فاریاب که گویا به گفته رییس ارگ... ادامه

...

یادی از فاجعۀ آدمسوزی ماه دلو در سرپل و تداوم سیاستهای فاشیستی تا امروز این فاجعه وکشتار جمعی دهاقین... ادامه

...

برپایه اصول ومعیارهای حقوق بین الملل ، یک ساختارسیاسی زمانی شخصیت حقوق بین المللی بنام دولت ادامه

...

طبق گزارش رسانه ها، جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، عطا محمد نور والی بلخ و ریس اجرایی حزب جمعیت... ادامه

...

بربنیاد گزارشات خبری وبخصوص وال استریت ژورنال ، داد ستان کل آقای حمیدی قرار مبنی بربازداشت (۹) تن از... ادامه

...

امريكايي ها بدانند جنرال دوستم، براي مردم ما ، بالاتروبالاترازاوباما و دونالد ترامپ ارزش دارد. ادامه

...

( پیش از استعفای دکتور نجیب الله از قدرت، بعضی از اعضای بیروی سیاسی و کمیته مرکزی حزب د.خ.ا یا حزب... ادامه

...

دوستم : هرچیزی که داغ شود، بعد ازمدت کوتاهی سرد می شود، ولی هرچیزی که پخته شود، دیگر به هیچ وجه خام... ادامه