اسماعيل بازي درعبارت ودرپي قدرت وامارت

اسماعيل بازي درعبارت ودرپي قدرت وامارت

( پژوهشي پيرامون هياهوي سياف واسماعيل براي جنگ وجهاد)

قسمت دوم  « استاد صباح »

 

آيا اسماعيل مي دا نست كه فرود يك گلوله توپ قلب چند نفر را مي درد ؟ هرصداي فيرتوپ ، تانک وراکت، فردا به قطره اشكي بدل خواهد شد واين اشك چه جگرهايي را خواهد سوزا ند ؟ اوفکرميکرد که جنگ يعني سوختن ، ويران شدن ، آرامش مادري كه فرزندش را با لالايي گرمش درآغوش خود خوابانيده ، نوري ، صدايي ، ريزش سقف خانه وسرد شدن تن گرم كودك درقامت خميده مادرچه تاثيرداشت؟ بلي! جنگ يعني ستم يعني آتش ، يعني خونين شدن وسرخ شدن جامه اي وسياه شدن جامه اي ديگر. گلوله اي ازميل تفنگ وباماشه کشيدن تفنگداري با سرعت شليك مي شد و در مبداء به حلقومي اصابت نموده ، آنرا سوراخ كرده وگذرمي كرد ؛ اودرغمش نبودکه كدام مادر ضجه مي كشد ؟ كدام پيراهن سياه مي شود ؟ كدام خواهربي برادرمي شود ؟ آسمان كدام شهرسرخ مي شود ؟ كدام گريبان پاره مي شود ؟ كدام كودك درانزوا وخلوت خويش ازدردجانسوزبي پدري اشک ميريزد.

وطن چندي اسیر دوسه تا بیوطن است
انهدام وطن از نکبت این چند تن است
آن یکی لاشخورو آن دگری جغد سیاه
آن یکی مرده خورو آن دگری گورکن است
آن شده پیش نمازدر چمن ودرسرايي
واقعا قصه او قصه خ ... درچمن است
این چه بوئیست که اززیرريش می آید
که چنین باعث دلسردی مشک ختن است
سرزمین گل و بلبل به چه روزافتاده
بلبل وزاغ است وچمن آن لجن است
روزگاری که وطن دست کفن دزدان است
عجبی نیست اگر مرده ما بی کفن است
داده بودند مژده که سربکفان می آید
سربکف آمـدودیـدیم که پیمانـشکن است
حرفهایش همه جزتهمت وفحاشی نیست
واعظ شهرچه با تربیت وخوش سخن است
بروطن مهر داشتن  اگر بی وطنیست
سجده برخاک وطن دين وآئین من است.

چندي قبل اعلام شد كه با جمعاوري بيش از ۲۴ هزارميل سلاح سبك و هشت و نيم هزار ضرب سلاح ثقيل پروسه‌ي جمعاوري سلاح و ملكي سازي تكميل شد. اين جمع اوري سلاح مربوط به قطعاتي بود كه ظاهراً درچوكات وزارت دفاع رسميت داشتند و قوماندانان آن قطعات از وزارت دفاع پول مي‌گرفتند. خلع سلاح اين قطعات كه بخش بسياركوچكي از تفنگ به دستان را تشكيل مي‌داد، درحد خود امرمثبتي بود ولي به هيچ عنوان مفهوم خلع سلاح گروپ هاي مسلح در كشور ما را نمي رساند. هم اكنون دهها هزارميل سلاح نزد گروپ هاي مسلح وجود دارد كه عامل نا امني دركشور هستند. اگر سلاح جمع اوري شده باشد، پس اينهمه زورگويي، درگيري، قتل وجنايت چگونه اتفاق مي‌افتند. همين حالا تنظيم هاي حزب گلبدين، جمعيت رباني، شوراي نظار، اتحاد سياف ، وحدت اكبري،... كاملاً مسلح بوده، واليان و قوماندانان امنيه تنظيمي هريك دهها ميل سلاح دراختيار دارند. سرگروپ ها و بعضي ازفرماندهان و مسوولان اين تنظيم ها در دولت نيزشركت داشته ولي سلاحكوت هاي خود را حفظ كرده اند.

همين داشتن سلاح ومهمات است که گاه گاهي اسماعيل نعره سرميدهد ودم ازجهاد وسلاح ميزند.

وي مدتی است که در پی ایجاد شورای سراسری مجاهدین است و اولین نشست جهادی هارا درهرات گرهم آورده و اعلام کرد که غربی ها در تامین امنیت ناکام بوده و اکنون نوبت مجاهدین است که امنیت را به باز گردانند.
اسماعیل می گفت نظامیان خارجی قادربه تامین امنیت نیستند ودرده سال گذشته تلاش کرده اند نقش مجاهدین را ضعیف سازند واکنون نیزاین تلاش ها ادامه دارد. توپ وتانگ ما را جمع کردند وسرهم ریختند و به عوض آن دختر آلمانی آوردند، دختر فرانسوی آوردند، دختر هالندی آوردند، دختر امریکایی را مسلح کردند، عسکرسفید پوست اروپایی آوردند، عسکرسیاه پوست افریقایی آوردند وفکرکردند که دراینجا امنیت آورده می توانند، اما نتوانستند. نظامیان خارجی قادر به تامین امنیت نیستند و باید سهم بیشتر به مجاهدین داده شود. وی در تلاش ایجاد نهاد ویژه ای نظامی از مجاهدین است.  اسماعیل گفت که شورای جهادی به زودی تشکیل می شود.اوازمجاهدین هرات خواست که به این شورا، بپیوندند . کنار زدن سران جهادی ازتصمیم گیری های مهم کشور را عامل بروز ناامنی های گسترده درسطح کشورعنوان کرد . اسماعیل  با اشاره به وضعیت نامناسب امنیتی درهرات گفت که همبستگی و وحدت مهمترین راه مبارزه با ناامنی ها است و مردم می توانند نقش عمده ای در تامین امنیت به دست گیرند. اسماعیل که مدتی پیش ازسوی عزیزالله لودین به غصب ده ها جریب زمین متهم شده است می گوید که شورای سراسری مجاهدین درحال شکل گیری دربیشتر ولسوالی های هرات است.

اماهزاران تن  درهرات درعکس العمل به گفته هاى اسماعیل درمورد توزیع سلاح به مردم، تجمع کردند و این کار وى را حرکتى براى به قدرت رسیدن وى خواندند.آنها که شامل اعضاى نهادهاى جامعۀ مدنى، موسفیدان و بزرگان تجمع نموده و از گفته هاى اسماعیل ابراز نگرانى نمودند. شمارى ازاعضاى مشرانوجرگه، دراجلاس دیروز نیز با توزیع سلاح ازسوى شوراى مجاهدین شدیداً مخالفت نموده، ازاسماعیل خواستند تا درین مورد وضاحت  بدهد.آنها گفتند که ایجادشوراى مجاهدین و توزیع سلاح ازسوى شورا، توهین به مجاهدین است، که بخاطر آزادى کشور جهاد کرده اند.

مسئولین درهرات از توزیع سلاح توسط شورای قوماندانان جهادی دربین مردم این ولایت خبر می‌دهند

مسئولین محلی ولایت هرات در این رابطه ابراز نگرانی کرده و نسبت به ایجاد اخلال درامنیت موجود درکشور، هشدار می دهند. برخی از رسانه هانوشتند که اسماعیل گفته است که روند بسیج و مسلح کردن مجاهدین پیشین جریان دارد تا این نیروها آماده دفاع ازافغانستان باشند. زيراغربی ها نتوانستند کاری برای تامین امنیت پایدار بکنند .

عده ای ازجهادی هاي پیشین درسالهای حکومت کرزی، هرازگاهی ابراز نا رضایتی کرده اند وازنقش مجاهدین در دولت کرزی نا خوشنود بوده اند. اما اسماعیل خان نخستین کسی است که ازتشکیل دوباره واحد نظامی مجاهدین حرف می زند .در قانون اساسی کشورتذکرداده شده که احزاب سیاسی حق ندارند شاخه نظامی داشته باشند واحزاب جهادی نیزبرای ادامه فعالیت و برای اینکه بتوانند به عنوان یک حزب سیاسی در وزارت عدليه ثبت شوند، اعلام کردند که شاخه های نظامی خود را لغو کرده و سلاح خود را در برنامه موسوم به دی دی آربه دولت تحویل داده اند.

اقدام اخیراسماعيل در هرات در جهت توزیع رسمی سلاح به افراد خطری علیه امنیت داخلی کشوراست. در این اواخر از سوی نهاد غیردولتی تحت نام شورای فرماندهان جهادی به عده ای ازمردم، سلاح توزیع شده و کدام ارگان امنیتی هرات مطلع نیست. توزیع سلاح ازسوی شورای فرماندهان جهادی برای شماری ازمجاهدین را محکوم نموده و این عمل را خلاف قوانین کشورعنوان نمودند. توزیع خودسرانه سلاح، نوعی دامن زدن به ناامنی دراین ولایت می باشد. تاکنون انگیزه شورای جهادی ازتوزیع سلاح به فرماندهان وافراد آنان مشخص نیست.

مقامات هرات ميگويند اين حرکت، خطر جدی برای امنیت داخلی می باشد. هرگونه اقدام انفرادی و گروهی خارج از صلاحیت دولت ازجمله خریداری سلاح و مهمات واستخدام و آموزش سربازان را خلاف موازین قانونی داخلی می داند و تاکید می کند که در صورت تثببت جرم، مورد پیگرد قانونی قرارخواهند گرفت، حال آنکه اداره محلی هرات اسناد معتبر توزیع سلاح شورای فرماندهی جهادی را دراختیاردارد. این جواز ازسوی شخصی به نام حاجی معروف غلامی صادر شده است. غلامی یکی ازفرماندهان سابق اسماعیل می باشد.

رهبران پیشین جهادی با هشدارهای مکررخود بالاخره کاسه صبر حکومت را نیز لبریز ساخت. عبدالله در واکنش به این هشدارها گفت: افرادی که با استفاده از مجبوریتهای مردم دست به اقدامات غیرقانونی میزنند، این اقدامات عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.  چهرههای جهادی با سروصداهای خود برحکومت میخواهند فشار وارد کنند، اما مردم با اینگونه اظهار نظرها چندان موافق به نظر نرسیده و میگویند که نه تنها مجاهدین ازصحنه کنار رانده نشده‏اند، بلکه بعد ازسقوط حکومت داکترنجیبالله تا حال، مجاهدین حضور پررنگ درحکومت دارند؛ زیرا درسراسر کشورمجاهدین درچوکات و تشکیلات حکومتی از نفوذ زیاد و قابل ملاحظهای برخورداراند. شماری ازسیاسیون معتقد هستند که برخی ازسران مجاهدین که درحکومت به مقامی نرسیدهاند، حالا صداهای مخالفت بلند کرده و حکومت را تحت فشارقرارمیدهند. انتقادات چهرههای جهادی ازعدم حضور شان درحکومت به خاطر منافع عمومی مردم نیست، بلکه بیشتر جنبه شخصی و منفعتجویانه دارد. چهرههای جهادی میخواهند ازآدرس جهاد برای خود مقام و جایگاه دولتی مطالبه کنند.  اسماعیل دريک اظهارنظراجيرانه ميگويد:  ایران اسلامی پناهگاه و حامی مظلومان به پاخواسته ملت افغانستان در طول سه دهه گذشته است. ایران همواره به ملت افغانستان کمک کرده و به فرزندان ما درمدارس ایرانی درس آموخته و اشتغال و زندگی آرام را برای آنان در سه دهه فراهم کرده است. وجود مرزهای خاکی برای دو ملت مسلمان که با یکدیگر برادری و زبان مشترک دارند مهم است اما مهم‌تر ازآن مرز اعتقادی است که همه را به ایمان و اعتقاد راسخ وا می‌دارد. اين سخنان اسماعيل ثابت ميکند که وي وابسته ومزدوربيروني است.
درمقابل معاون نیروهای مسلح ایران، مردم را به بیرون کردن آمریکایی‌‌ها ازافغانستان فراخواند. علی آلفونه درگفت‌و‌گو با دویچه وله می‌گوید افغان‌ها آگاه هستند که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه مدافع منافع ملی آن‌ها نبوده است. جزایری معاون نیروهای مسلح ایران گفته است آمریکا نباید از برخوردهای گزنده به خاطر توهین به قرآن و کشتار مردم بی‌گناه افغانستان و پاکستان در امان باشند و آمریکایی‌ها باید طعم تلخ ضربه انتقام  را بچشند.

درزمان اقتداراسماعیل درهرات، خود را والی نه بلکه امیرجنوب غرب می‌خواند. ودرزمان امارتش دیدیم که به سبک طالبان چه فضای خفقان را مستولی ساخته بود. همه به خاطر دارند که تحت اداره او دختری اگر با پسر نامحرم در شهر گیر می ‌افتاد فوری برای معاینه باکره‌ گی به شفاخانه انتقال داده می‌شد

...
استاد صباح

تعداد مقالات در سپیده دم 49

نمایش تمام مقالات استاد صباح

مقالات مرتبط

...

کميته رهبری نوين ح. د. خ. ا (ح.ز.ا) درحاليکه مراتب تسليت، همدردی و غمشريکی خويش را در اين مصيبت بزرگ... ادامه

...

آدمی خواب وجهانمی جنبد --- سر زمین باستان میجنبد ادامه

...

دست خوش تکان های سخت زمین لرزه شد و بسا کسان غم پرور ادامه

...

جنبش اسلام نوین، عبارت ازعقاید تعداد زیادی از مسلمانان است، که میخواهند اسلام را با قرن عصر مطابقت د... ادامه

...

افغانستان دربدترين وضعيت امنيتي وسياسي خود بسر ميبرد. شدت حملات جنگجويان طالب؛ ورود ادامه

...

          در این روز ها افزون بر حمله های انتحاری و انفجاری؛ ماین گذاری و انفجار موتر بمب ها و ماین... ادامه

...

ازمدت چهل سال بدينسو، کشور عزيزمان افغانستان، در آتش جنگ خانمانسوز تحميل شده از جانب امپرياليسم جهان... ادامه

...

در تاریکی که با آشوب و انارشی و طوفان نیز توأمان باشد؛ روشنی و روشنگر راهنما و نجات بخشا؛ برترین و م... ادامه

...

در افغانستان کنونی مشکل اساسی مردم، درد و رنج مردم از چیست؟ آیا درد و رنج کنونی انفرادی است یا درد م... ادامه

...

به تاريخ 16 قوس 1380 مطابق 7 دسامبر 2001 حکمروايی پنج ساله امارت سياه طالبان پايان يافت. قندهار، هلم... ادامه

...

در افغانستان مجاهدين به شمول طالبان، حکومت‌های مافیایی ساخته‌اند و مردم را با دیکتاتوری اداره می‌کنن... ادامه

...

     دست نوشته ای از زنده یاد وحید مژده؛ منتشره مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۴ وجود دارد که هر انسان را به شاک و حتی... ادامه