ﻓﺮﺧﻨﺪﻩ ﺑﺎﺩ ﺳﺎلگرد پیروزی ﺍﻧﻘﻼﺏ کبیراكتبر

 

ح. تلاش

ﻓﺮﺧﻨﺪﻩ ﺑﺎﺩ ﺳﺎلگرد پیروزی ﺍﻧﻘﻼﺏ کبیراكتبر

 

 

هفتم نوامبر سال روان، صد و دومین سالروز پیروزی انقلاب کـبیر سوسیالیستی اکـتبر است.

انقلاب اکـتبر، بمثابه بزرگـترین و برجسته ترین رویداد ارزشمند تاریخی است، که با تشکل نیروی هستی آفرین کارگران و زحمتکشان در سازمان سیاسی طراز نوین و مبارزه ی پیگیر و ایمان خلل نا پذیر به حقانیت راه و باورمند به پیروزی شان، به کاخ لرزان ستمگران و استثمار گران، هجوم برده و آن را از بیخ و بن، برانداختند!

از آن زمانه ها بدینسو، تمام مبارزین راه آزادی انسان زحمتکش؛ و احزاب مترقی و نیرو های سیاسی و اجتماعی عدالتخواه و ضد استعمار، امپریالیسم؛ ضد جنگ و برده گی و استثمار؛ وضد انواع بیعدالتی؛ واستبداد و ستم، در سراسر این کره ی خاکی، از روز خجسته و تاریخی پیروزی انقلاب اکتبر بگونه های مختلف، از جمله با برگزاری مراسم شکوهمند، بزرگداشت به عمل می آورند.

هفتم نومبر (به تقویم جدید) روز پرافتخاری درتاریخ مبارزات طبقاتی انسان مظلوم و تحت ستم؛ و یا طبقه ی” بی چیز و رنجبر” وبرده وبنده، است که بعد از هزاران سال، برای اولین بار در تاریخ بشریت، با سرنگونی رژیم کهنه ی استثمارگر، حاكمیت خود را پی افگند؛ و زمینه ساز آن گردید تا بر خلاف انقلابات گذشته؛ نه برای تغییر شیوه ی استثمار؛ نه برای ادامه و”تحمیل شرایط مالكیت خود سر... استثمارگران تازه به قدرت رسیده ...” و نه برای حفظ” حاكمیت گذشته برحال”؛ بلكه باكوبیدن میخ برتابوت نظام خود کامه و استثمارگر وتغییر بنیادی شیوه ی تولید كه بنیاد و بستر اصلی استثمارگروه عظیم ازانسانها بدست گروه کوچکی از استثمارگران بود، شرایط نوینی را برای“ارتقاء پرولتاریای سازمان یافته وآگاه، به مقام طبقه ی حاكم و كسب پیروزی/ آن / درنبرد دموكراسی“؛ برای پی ریزی جامعه ی نوين سوسياليستی {جامعه ی که در آن زمینه ی “ تکامل آزاد هر فرد، شرط تکامل آزاد همگان”باشد}؛ پایان بخشیدن به هرگونه استثمار وبهره كشی انسان توسط انسان؛ برای برپایی نهاد های اقتصادی ـ اجتماعی كه دران برابرى انسان وسهم عملی، فزاينده وشایسته ی آنان و بویژه زنان درهمه امورزندگى ازجمله درتولید، توزیع و مصرف نعمات مادی و اداره عمومى كشور، مساعد گردانید. پیروزی اين انقلاب پرولتری، چنان تکانه ی شدیدی بود بر کاخ ستمگران نظام سرمایه داری و استثمارگران و فئودال ها؛ صاحبان ثروت های افسانوی؛ کـنسرنهای سلاح و جنگ و خون و مرگ؛ چپاولگران و غارتگران داخلی و جهانی؛ و همه ی دشمنان صلح و آزادي واقعی؛ همه ی دشمنان انسان و انسانیت و عدالـت که خشم و ترس و نفرت آنان از این حماسه ی تاریخی، سبب شد تا مداخله ی نظامی برای سرکوب خونین انقلاب و برقراری مجدد نظام کهنه ی استثمارگر نمایند.

«...مداخله خارجی، عملاً درفبروری 1918 میلادی آغاز شد و آن هنگامی بود که نیروهای آلمانی، اتریشی و ترک، قسمت‌های بزرگی از خاک روسیه را تصرف کردند. علاوه بر این سه کشور، چهارده کشور دیگر نیز، در اعزام نیرو و تدارکات دست داشتند. این کار، به منظور مهار انقلاب روسیه و جلوگیری از گسترش آن صورت گرفت. جاپان، فرانسه، بریتانیا، امریکا، مجارستان، صربستان، رومانیا، ایتالیا، یونان و لهستان (پولند)، از جمله این چهارده کشور ‌متجاوز بودند...».

اما کمونیستها، نیروهای انقلابی و خلقهای شوروی در برابر این هجوم خصمانه و وحشیانه، مقامت نموده و پیروزمندانه به مبارزه ی خود ادامه دادند؛ تا سرانجام انقلاب اکتبرازاین آزمون بزرگ، مؤفقانه سر بلند نموده و با بر قراری دموکراسی پرولتری (دموکراسی برای اکثریت جامعه)، قدم به قدم بسوی تحقق آرمان های انسانی انقلابی اکتبر، بگونه ی چشمگیری، به پیش گام برداشت.

قابل یاد آوری است که کشور نسبتن عقب مانده و جنگ زده ی شوروی تازه به دومین قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان تبدیل شده بود که هیولای فاشیسم با ظهور و هجوم خود، خواست تا کشور شورا ها را کاملن در کام خود فرو برده و از روی زمین نابودش کند. ...و این بار نیز مردم شوروی از جنگ کـبـیر میهنی به قیمت جان 27 میلیون نفر از بهترین فرزندان مبارزخود، پیروزمندانه سر بیرون و آخرین میخ بر تابوت فاشیسم هیتلری کوبیدند.

شگفت انگیز است که مردم شوروی با وصف متحمل شدن همه خسارات بزرگ مادی و معنوی و نابودی بخش عظیمی از نیروی انسانی ناشی از دخالت های خونین و ویرانگرانه ی نظامی خارجی و جنگ داخلی و هجوم فاشیزم، کشوری را اساسگذاری نمودند که  در آن حقوق همه ملتها و خلقها محترم شمرده می شد، مقام و منزلت انسانی هیچ کس، تحقیر نمی گردید. مقام و موقعیت، نشانۀ برتری به حساب نمی آمد. همه انسانها در حق بهره وری از  کار، مسکن، تحصیل و تعلیم و تربیت از شیرخوارگاه تا عالی ترین مدارج تحصیلی، طب و مراقـبت گاه های پزشکی، استراحتگاه های رایگان... برابر بودند...

بدین ترتیب انقلاب كبیر اكتبر در تاریخ جـوامع بشری، برای بارنخست زمینه های مادی و معنوی زندگی توده هاي وسیع زحـمتكشان شهر و ده، اعم ازکارگران، دهقانان، پیشه وران... سربازان را در روسيه ی شوروی و متعاقباً درجمهوریت های دیگر آن (كه بطور كلی نام اتحاد جماهیر شوروی سوسياليستی را بخود گرفت) مساعد نموده ورفته رفته به یكی از كشور های عظیم وپیشرفته جهانی مبدل گردید.

کالاهای مصرفی از قفقاز تا کامچاتکا، از کارپات تا تیان شان، ازدور ترین ساحات آسیای میانه تا قطب شمال، با قیمت ثابت و واحد که از سوی تولید کـننده و دولت، نه توزیع کـننده تنظیم می شد، به دست مصرف کـننده می رسید. امکان مسافرت هوائی برای هرکسی ممکن و سهل و ارزانتر از پرداخت تاکسی در کشورهای پیشرفته سرمایه داری بود.

سالانه ۵ میلیون خانوار شوروی به خانه های جدیدن ساخته شده، نقـل مکان می کردند و بالاترازآن، قرار دادن یک باب منزل با همه لوازم اولیه مورد نیاز به اختیارهرزوج تازه ازدواج کرده... که ذکر آن اهمیت ویژه یی دارد.

اینکه کمونیستهای اتحاد شوروی به رهبری لـنین که در سال 1917، به قدرت سیاسی دست یافتند، علیرغم، درگیر شدن در جنگ داخلی تا سال 1925، موفق شدند تا سال 1929ریشۀ بیکاری در کشور را بخشکانند، کاملن به معجزه می ماند.

اتحاد شوروی، در دو برنامه پنج ساله نخستين، توليد صنعتی به طورمتوسط با نرخ 11درصد رشد کرد. ازسال 1928 تا سال1940، سهم بخش صنعت از28درصد به 45 درصد اقتصاد کشوررسيد...نرخ بيسوادي از65 درصد به 20 درصد کاهش يافت. شمارفارغ التحصيلان مدارس عالي، مدارس تخصصي و دانشگاه ها جهشی چشمگيری داشت.

در بُعد جهانی و درست در مطابقت كامل با این اندیشه ی لنین كه ” بدین سان انقلاب سوسیالیستی تنها و به طورعمده مبارزه پرولتاریای انقلابی یک کشور جداگانه علیه بورژوازی خودی نخواهد بود...بلکه این مبارزه همه مستعمرات و سرزمین هاییخواهد بود که ازامپریالیسم ستم می بینند، این مبارزه همه کشورها علیه امپریالیسم جهانی خواهد بود... “ ،انقلاب الهام بخش اكتبر، سبب بیداری و حركت آگاهانه و متشكلانه ی كارگران و زحمتكشان جهان واتحاد و همبستگی آن ها غرض مبارزه ی مشترك بین المللی شان علیه استعمار، استثمار، راسیسم، اپارتاید، فاشیسم ... و رهایی بشریت تحت ستم، استبداد واستثمار جهان سرمايه داري و آمپریالیسم، گردید؛ كه نمی توان از اثر گذاری مستقیم آن درایجاد، رشد، قوام و موفقیت های چشمگیرجنبش های رهایی بخش ملی و حركت های استقلال طلبانه ی ضد استعماری درسراسرجهان، از جمله در كشورهای آفریقایی، امریكای لاتین وهمینطور درحركت استقلال طلبانه و قیام مسلحانه ی مردم با شهامت افغانستان، نیم قاره ی هند و... از قید بندگی واسارت استعمارگران جهانی، بویژه امپریالیسم انگلیس وهٰكذا پیروزی انقلاب خلق زحمتکش چين در سال ۱۹۴۹ و رفتن آن كشور به سوی ساختمان جامعه ی سوسياليستی و ظهور و حضور فعال جنبش های ترقیخواه ملی و فراملی در سراسر جهان و مبارزه ی مشترك شان در راه صلح جهانی، دموکراسی و تحولات اجتماعی- اقتصادی، عقده مندانه، با تعصب وكور اندیشی، انكار نمود.

سوگمندانه باید گفت که امروزمانند سالهای واپسین دیگری، محافل گرامی داشت از انقلاب اکـتبر در شرایطی برگزار می گردد که همه دستاوردهای آن، توسط عناصر ضد انقلاب و وابسته به امپریالیسم و ارتجاع جهانی، یعنی گرباچف و باند خائینش ازبین برداشته شده است." مالکیت میلیاردرها و باندهای مافیائی جایگزین مالکیت اجتماعی گردیده است. فقر، گرسنگی، بیکاری، بی مسکنی، فساد، اعتیاد و فحشاء که در سایه انقلاب اکتبر نابود شده بود، کشور های سابق سوسیالیستی را مجدداً درنوردیده است. شوراها منحل و حاکمیتهای الگارشی جنایتکاران و ملوک الطوایفی دست نشانده، جای حاکمیت طبقه کارگر را گرفته است. فاشیسم، بزرگترین مغلوب اتحاد شوروی و کمونیسم، در بسیاری از جمهوریهای متحده سابق شوروی، کشورهای اروپای شرقی و ایالات متحده آمریکا احیاء شده و حاکمیت را بدست گرفته است."

"استعمار در سیمای کهنه و نو خود، باز گشته است. صلح، امنیت، دوستی و آرامش، جای خود را به نظامی گری، لشکرکشی، جنگ و اشغالگری داده است. بازار ملی از بین رفته و کشورهای خودکـفا را، به منبع تأمین مواد خام و بازار مصرف محصولات بیگانه تبدیل کرده اند. فرمول اقتصاد سوسیالیستی کالا ــ پول ــ کالا، حذف و جای آن را فرمول پول ــ کالا ــ پول پر کرده است. دوستی و همزیستی ملتها و خلقها، به دشمنی و عداوت و جنگ بین آنها تبدیل گردیده است..."

بلی! امروز میهن انقلاب اکـتبر، قطعه ــ قطعه شده و به کشورهای تأمین کـننده مواد خام و انرژی امپریالیسم تبدیل شده اند و آن جمهوریهائی که تن بدین ذلت نداده اند، کشورهای دیکتاتور زده نامیده می شوند(بلاروس و مولداویا). امروز، زادگاه انقلاب سوسیالیستی اکـتبر به فروشگاه زنان و کودکان به تجارت سکس و برده، به تجمع گاه راهزنان بین المللی و ارتش بیکاران تبدیل شده است. تنها سهم جمهوری اوکرائین از تجارت زنان، تا سال 200 ، 1.5 میلیون نفر دختر زیر 25 سال بوده است.

پوشیده نیست که امروز به برکت(!) بازار آزاد و دموکراسی بورژوازی، درجمهوریت های شوروی سابق و کشور های اروپای شرقی، میلیونها کودک یا توسط باند های مافیایی در بازارهای سکس بفروش رسیده و می رسند و یا در کوچه و خیابانهای شهرها، برای پیدا نمودن آذوقه، ، مانند شهر کابل، به سراغ زباله دانی ها می روند. طبق آماری که از سوی  منابع دولتی روسیه برملا یگردیده است، 5میلیون کودک ولگرد و فقر زده و بی سرنوشت، در این کشور وجود دارد. بسیاری از پیرزنان و پیر مردان، نسبت نبود حد اقل شرایط سالم زنده گی، از جمله بی نانی، جان داده اند و می دهند.

اگر دیروز از هر کودک شوروی می پرسیدی: وقتی که بزرگ شدی می خواهی چه کاره شوی، جواب می داد: «می خواهم دانشمند شوم، می خواهم فضانورد شوم و الی آخر». ولی، جواب همه کودکان امروزی بعد از فروپاشی شوروی به این سئوال فقط یکی است: «می خواهم بیزینیس من شوم». اگر دیروز، صحبت کردن با صدای بلند با کودکان زشت بود، امروز، در سایۀ اجرای دموکراسی و حقوق بشرامپریالیستی، در کشور پیشین شوراها، میلیونها کودک یا در بازارهای برده وسکس بفروش رفته اند و یا در کوچه و خیابانهای شهرها سرگردانند و از زباله دانی ها ارتزاق می کـنند، که سهم فقط جمهوری روسیه، طبق برآوردهای آماری دولت، 5 میلیون کودک ولگرد است. اگر دیروز پیر زنان و پیر مردان شوروی را می دیدی که در یک دست عصا و در دست دیگر، کـیسۀ پر از دانه، در سرمای زمستان، در گوشه ای از پارک یا خیابان به پرندگان غیر مهاجر دانه می پاشیدند، امروز، بسیاری از این پیران، خود در اثر گرسنگی جان داده اند و جان می دهند.

امروز، روسیۀ سرمایه داری، وارث اصلی اتحاد شوروی، بعد از ویران کردن هزاران آبادی، با پائین کشیدن و غرق کردن سفارشی ایستگاه فضائی «میر»، با برچیدن و حتا لیلام سود جویانه ی هزاران واحد بزرگ و کوچک صنعتی و تولیدی، علمی، تحقیقاتی و آموزشی که همه ثروت ملی محسوب می گردید، در جمع «7 کشور پیشرفتۀ صنعتی جهان»، یا «کشورهای میلیاردرهای طلائی» قرار گرفته است. این تناقضی است با ادعای عقب ماندگی اتحاد شوروی، که باید، مبلغان سرمایه داری و فریب خوردگان آنها، جواب آن را بیابند. آیا امروز، مبلغان سرمایه داری و هواداران نوکیسۀ آنها که مدعی وجود دموکراسی و حقوق بشر در جوامع سرمایه داری و منتقدین دیکتاتوری و جنایتکاری در جوامع سوسیالیستی بوده و هستند، حاضرند تنها رقم قربانیان دو جنگ امپریالیستی را با «جرایم» دولت برآمده از انقلاب سوسیالیستی اکتبر مقایسه نمایند؟

آیا حاضرند بگویند که: چرا دموکراسی و حقوق بشر امپریالیستی، با کار، مسکن، طب، تحصیل و دیگر خدمات رایگان برای همه، مخالف است؟ اگر مخالف نیست، پس نتیجه اش کو؟ تازه، کشتارهای جنگهای هندوچین، ویتنام، امریکای لاتین، آفریقا، یوگسلاوی، افغانستان، کشتن و زخمی کردن و تا بیون راندن٤٠٪ مردم عراق از میهن شان، ٦٠ سال کشتار مداوم مردم فلسطین و… و کودتاهای متعددی را که به راه انداختند، فدای «دموکراسی و حقوق بشرمتمدنان» باد!!!

تکرار باید کرد که امروز، در شرایطی، این ازپیروزی انقلاب کبیراکتبراستقبال می کنیم که، برده داری و فئودالیسم مدرن (امپریالیسم)، وحشیانه (یا مستقیم و یا غیر مستقیم)همه ارزشهای بشری را پایمال می کـند، همه دستاوردها و گنجینه های تاریخی جهانی، از جمله افغانستان را یکی پس از دیگری از بین برده و از بین می برد. در چنین اوضاع جهانی، بر همه مبارزان راه آزادی بویژه داد خواهان واقعی میهن اشغال شده مان، افغانستان است که، با شناخت همه جانبه از ماهیت و اهداف خبیثانه و غارتکرانه ی سرمایه داری جهانی و امپریالیسم، با هم متحد شده با تشدید چنین مبارزۀ متحدانۀ خود، نه تنها برای رهایی و آزادی واقعی میهن و زحمتکشان و مظلومین افغانستان، بلکه بمثابه نیروی باز دارنده، از تعمیق بیشتر بی عدالتی های اجتماعی و اقتصادی و جنسیتی و زبانی و قومی و محلی و عقیدتی ...و ریشه یی شدن نفوذ و معافیت غارتگری باند های مافیایی و قاچاق بران وطنی، جلوگیری نمایند.

درپایان باید گفته شود كه هرچند “ بورژوازی، دولت پس از انقلاب اکتبر را، مانند انقلابات کارگری پيش‏ و یا پس از آن، از لحاظ فزيکی شکست داده است ... اما آرمان‌های اين انقلاب را نتوانستند و نمی‌توانند از بين ببرند”. زيرا روح، خاطره و اثر گذاری های داخلی وبین الـمللی اين انقلاب در ذهن و در تار و پود وجود همه انسان های آگاهِ ضد استثمار؛ ضد استبداد؛ ضد هرگونه تبعیض؛ و ضد ستم ملی و طبقاتی...؛ و نیز درذهن و تار و پود همه طبقات و اقشار زحمتكش که نیل به عدالت اجتماعی را فقط در تٱمین آزادی، دموكراسی برای اکثریت جامعه؛ و توزیع عادلانه ﯼ نعمات مادی می نگرند، زنده و جاودانه خواهد بود و در این راه، به مبارزات خود ادامه خواهند داد.

فرخنده و ماندگار باد خاطره های تابناک انقلاب اکتبر

منابع:

·       تارنمای وزین ارج "سپیده دم"

·       دانشنامه ی همگانی

·       ا. م . شیزلی- بمناسبت انقلاب اکتبر؛ سپیده دم