چند خبر خواندنی یک هفته در یک بسته

چند خبر خواندنی یک هفته در یک بسته

(۱)

شویگو از دعوت وزیر دفاع آلمان برای گفتگو با روسیه از دیدگاه توانائی رزمی مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، چندی قبل وزیردفاع آلمان آنگرت کرامپ-کارنباوئر تهدیدات فزاینده روسیه را درمنطقه ودرجهان غیر قابل قبول دانست واظهار داشته بود که بامسکو از طریق زور باید وارد مذاکره شد.

سرگی شیگو وزیر دفاع روسیه سخنان وزیر دفاع آلمان را به یک دختر- شاگرد خوردسال مکتب مقایسه نمود که پدر و یا مادر و رییس این مکتب به خوبی میداند حمله به دانش آموزان کلاس و یا مدرسه دیگر بهیوده است و چیزی دریافت نخواهد نمود.

شیگو به شکل نیشخندی به ادامه گفت: "بلی کودکان، ما در مدرسه دیگری هستیم ، مدیر دیگری داریم."

 این دومین وزیر دفاع آلمان است که چنین اظهاراتی ارائه می دهد.

شایگو به وزیر دفاع آلمان توصیه کرد که از پدربزرگ خویش بپرس، که به شما خواهد گفت با روسیه با کدام زبان باید حرف زد.

نماینده وزارت امور خارجه روسیه ماریا زاخارووا نیز در مورد سخنان وزیر دفاع آلمان گفت:

«بعید است کسی از رموضع قدرت در انجام گفتگوها با روسیه موفق شود – با اینکه آلمان خود بیش از حد به ایالات متحده وابسته است».

فعلاً، نیروهای مسلح روسیه در حال دریافت یا آزمایش سیستم های راکتی Avangard و Yars ، کشتی های تحت البحری پروژه Borei-A  و راکت بالستیک قاره پیمای Sarmat هستند. مانور بلاک "Vanguard" می تواند تقریباً 30 برابر سرعت صوت باشد

(۲)

امریکا با وسایل خود خارج می‌شود: «شوروی و امریکا قابل مقایسه نیستند»D

حالی که قرار است نیرو های امریکایی از افغانستان خارج شوند، بحث آیندهٔ پایگاه ‌ها و وسایل نظامی آن ‌ها به یک موضوع مهم بدل شده است.

نیویورک تایمز به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت: آمریکا تخریب پایگاه ‌های کوچک و بزرگ نظامی خود را در سراسر افغانستان آغاز کرده و قرار است تا پایان سال جاری میلادی، ۴۰۰ پایگاه نظامی خود را در این کشور، تخریب کند.
اما از سوی دیگر دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در یک تویت تازه بیان کرد که تا پایان سال روان میلادی تمام نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهند کرد.
دولت وزیری سخنگوی پیشین وزارت دفاع در این مورد چنین می ‌گوید.

« زمانیکه امریکایی ها از افغانستان بیرون می ‌شوند باید به ترتیب بیرون شوند و در این کار عجله نکنند، تمام امکانات که وزارت دفاع افغانستان نیاز دارد باید آنرا تکمیل کنند، در پهلوی آن زمانیکه قوت های امریکایی ها از افغانستان بیرون میشوند در صورت که وسایل نظامی شان را برای نیرو های امنیتی افغان بگذارند بسیار کار خوب میشود مگر قبلاً در زمانیکه نیروهای امریکایی در انتقال مسوولیت های امنیتی امریکایی ها نیرو های خود را بیرون کردند این ‌ها وسایل نظامی خود را به ارودی افغانستان تسلیم نکردند و با خود بردند و آنها دلیل اینکه چرا این وسایل را انتقال میدهند نیز گفتند که در تشکیل اردوی افغانستان این وسایل نظامی وجود ندارد و اردوی افغانستان را مطابق تشکیل کمک میکنیم، اما حالا این کمپ ها را که تسلیم میکنند تنها همان اتاق های خالی است وسایل نظامی خود را میبرند.»

این مقام سابق وزارت دفاع افغانستان خواهان تخریب نشدن این پایگاه ‌هاست:

«اگر این وسایل برای اردوی افغانستان تسلیم کنند کار بسیار خوب میشود بخاطر اینکه در جنگ ها اردوی افغانستان میتواند از آن استفاده کند در غیر آن شما ببیند که اردوی افغانستان بسیار ضرورت دارد و احتیاج به سلاح های توپچی سلاح های زرهی دار و به وسایل استخاراتی انجینیری و خصوصا در قوای هوایی اگر اینها این وسایل را بدهند اردوی افغانستان به پای ایستاده میشوند».

وی می‌ گوید که درباره وسایل نیروهای خارجی در افغانستان با دولت افغانستان توافقی صورت نگرفته است:

«در این مورد هیچ توافق صورت نگرفته اما در انتقال مسوولیت های امنیتی توافق شده بود که زمانی آین ها خارج میشوند باید اردوی افغانستان را تجهیز و مسلح کنند اما این کار نیز صورت نگرفت و قواه هوایی و توپچی ما به پای ایستاد نشد. اما به هر شکل که میشود باید اردوی افغانستان به پای ایستاده شود. قهرمانی نیروهای امنیتی ما است که به قیمت جان و سرخود جنگ میکنند. اما در غیر آن این وسایل و سلاح های که ضرور است در دسترس نیرو های اردو نیست. مثلن در قوای هوایی شما ببینید ما یک طیاره شکاری نداریم و یا هم طیاره های که مافوق سرعت باشند نداریم. تنها هلیکوپتر و طیاره های A29 را داریم که این تکتیکی استند. ما طیاره های را نداریم که در ساحه اوپراتیفی از آن استفاده کنیم. طیاره های ما همان طیاره های سابق است و ما به طور کامل به پای ایستاده نشده و وسایط ثقیل نداریم».

او می‌ گوید که اتحاد جماهیر شوروی در این زمینه رویکردی متفاوت داشت:
«موضوع روسیه با امریکا کاملاً تفاوت میکند، و اصلاً قابل مقایسه نیست. آنها انقدر وسایط و سلاح ها را در اختیار افغان ها قرار داده بودند که اگر چپاول نمی شد برای پانزده سال کفایت میکرد».

این در حالی است که مقامات کاخ سفید هنوز در مورد سرنوشت پنج پایگاه نظامی بزرگ آمریکا در افغانستان تصمیمی نگرفته ‌اند. بهانه آمریکایی ‌ها در تخریب پایگاه‌ های خود، این است که کابل نمی ‌تواند آنها را تحت کنترل خود داشته باشد. برای این پایگاه ‌ها، میلیاردها دلار هزینه شده است.

(۳)

امکان آغاز چرخش روسیه به سمت پیروی از سیاست های اقتصادی چین

 در اقدامی که شاید آغاز چرخش به سمت پیروی از سیاست های اقتصادی چین باشد، هُلدینگِ "روس نانو" به همراه برخی از سازمان ها، بنگاه های و صندوق های سرمایه گذاری روسیه از جمله بنگاه سرمایه گذاری "سکولکوف" به ریاست "چوبایس" به سازمان تحت نظارتِ دولت یعنی سازمان توسعۀ ملی روسیه منتقل میشوند.

 از 3-2 ماه پیش اخباری جسته و گریخته در مورد تلاش دولت جدیدِ روسیه با هدایتِ آقای بِلااوسوف معاون اول (میشوستین) نخست وزیر روسیه برای حل اختلافات با آناتولی چوبایس چهره قدرتمند اقتصاد سرمایه داری در روسیه بگوش میرسید. اما تصور بر آن بود که چوبایس را مانند دو دهه گذشته نخواهند توانست از جایش تکان بدهند.

در محافل اقصادی و سیاسی روسیه دیدار چند هفته پیش 5 سفیر مستقر در روسیه به ریاست سفیر انگلستان با آناتولی چوبایس را, حمایت از وی ارزیابی کردند.

رهبر حزب کمونیست روسیه "گنادی زیوگانف" بارها از دست دراز و پر قدرتِ آناتولی چوبایس در روسیه ابراز نگرانی کرده و ضمنِ اشاره به نشستِ چوبایس با مأموران "سیا" و "انتلیجنت سرویس" و تهیۀ برنامۀ شش پارچه کردنِ روسیه ، از اینکه هر ساله اولین ترانش پرداخت بودجۀ روسیه به بنگاه های مالی - دلالی و سازمانهای تحت نظارت آناتولی چوبایس تعلق میگیرد, انتقاد و ابراز شگفتی کرده و وی را در حد "سرشاخۀ علنی غرب" در روسیه معرفی کرده بود.

 پس از برکناری غیر مترقبۀ دولتِ لیبرالِ "دیمیتری مدودف" و پیشنهاد تشکیل دولت جدید به ریاست "میشوستین"، بسیاری بر این باور بودند که "سیستم لیبرال" و طرفدارانِ پر قدرت آن سیستم, که اختصارا به "سیس لیب ها" معروف هستند, تحمل نظارتِ دولتی (حتی در حد محدود آنرا نخواهد داشت) و کشمکشی از آن به بعد بصورت نهفته آغاز شده بود.

 "میشوستین" نخست وزیر کنونی روسیه، تئوریسین و سازماندۀ بهترین سیستم الکترونیکی مالیاتی دنیاست که نظارت  بر چرخشِ مالی تمام آحاد از افراد گرفته تا شرکت ها و هلدینگ های غول پیکر را براحتی تعبییه کرد و اکنون تقریبا تمام دنیا و اروپای غربی و بیش از 80 کشور جهان در پی پیوستن به آن و آموزش آن از روسیه هستند.

 "مشیوستین" کلا بر نظارتِ دولتی تمایل دارد و حزب کمونیست روسیه با استقبال از اخراج دولتِ مدودوف با خوشبینی بیشتری به دولتِ "میشوستین" می نگرد. 

آناتولی چوبایس نقش مهمی در نابودی اقتصادی سوسیالیستی روسیه در کنار "بوریس یلتسین" رئیس جمهور و تسلیم کننده روسیه به غرب داشت و به همین دلیل برکناری و ایجاد محدودیت های مهم علیه او که شاید با اقدامات قضائی سخت گیرانه ای همراه باشد, ادامه یابد ,و میتوان آغاز چرخشی ارزیابی کرد که در بالا به آن اشاره کردم.

آنچه مشخص است این است که مهرۀ مهم غرب و بنیانگذارِ و مجریِ برنامۀ خصوصی سازی و پدرِ "عصر طلائی لیبرالیسم" در روسیه از صحنه کنار گذاشته شد. باید در انتظار تحولات مهم دیگری در روسیه بود.

(۴)

نیکلاس مادورو: مارادونا در عملیات‌های مخفی انتقال غذا به ونزوئلا کمک می‌کرد

 

به گزارش پایگاه خبری اورینو کاتریبون، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا با ابراز تأسف از مرگ دیگو آرماندو مارادونا، دوست بزرگ و متحد انقلاب بولیواری جزئیاتی از آخرین گفت ‌وگوهایش با او را یاد آوری کرد.

او گفت: ضربه بزرگی به ما وارد شده است. ما دیه‌ گوی جاودانه را از دست دادیم.

مادورو افزود: چند روز پس از سالروز تولدش با او صحبت کردم. دیه‌ گو به شدت از روند همه گیری [کرونا] ناراحت بود. به من گفت این بیماری نباید دیگر ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور ونزوئلا، مارادونا را فردی متعهد به اهداف دانست و روحیه سازش ‌ناپذیر او علیه بی عدالتی را تمجید کرد.

مادورو همچنین فاش کرد که مارادونا در ارسال غذا به ونزوئلا در یک عملیات مخفی کمک کرده است. او گفت در آن زمان نمی ‌توانستم این موضوع را بگویم اکنون می ‌توانم آن را بگویم.

این فوتبالیست آرژانتینی چهارشنبه هفته گذشته در حالی که مراحل بهبودی پس از جراحی را در محل سکونت خود می ‌گذراند به دلیل ایست قلبی درگذشت. مرگ ناگهانی او عموم مردم را در سراسر جهان غمگین و مبهوت کرده است.

پایان

گرد آورنده و و ویرایش:

ح. تلاش