جنبش سبز و بازتاب آن در گوشه و نقاط جهان

 

عبدالوکیل کوچی

 

جنبش سبز و بازتاب آن در گوشه و نقاط جهان

سیاست سبز بمثابه آیده ئولوژی سیاسی برای حفاظت زیست محیطی از دهه هفتاد قرن بیستم میلادی در چهار چوب احزاب ،گروها ونهادهای مختلف مطرح گردیده است.

 گفته می شود که مبتکر اصلی این آیده ئولوژی، حزب سبز آلمان بوده، که برای اولین بار، بهدف زیست گرایی مفید وجلوگیری از تنشها وخصومت وبمنظور برقراری عدالت اجتماعی ودموکراسی ایجاد گردیده است .

به همین دلیل طرفداران وهواخواهان جنبش سبز را سبزها و روابط جمعی آنها را جنبش سبز می نامند.

 برخی تحلیلگران معتقدند که سبزها با تحلیل مسایل سیاسی، اجتماعی، بطرز نوین در مسیر محوری وظاهراً با گرایش چپ نظریات موافق دارند .

بعضی به این باور اند که قدامت نظر پردازی سبز در خاور میانه، بخصوص ایران به زمان زرتشتها بر می گردد، که بر طبق این نظریه جهان را بطور امانت دانسته اند، که در روز رستاخیز،بشکل اولیه اش به باور آنها به اهورامزدا پس داده شود. 

طوریکه معلوم است آیده ئولوژی سبز ریشه در نظریات وسیاستهای زیست محیطی گذشته دارد، که توسط فلاسفه واندیشمندان قرون گذشته به اشکال وعبارات مختلف مطرح بوده است. یکی از نظریات طرفداران زیست محیطی بوم شناسی اجتماعی دید گاهی است، که برطبق آن مشکلات زیست محیطی ناشئ از مسایل اساسی اجتماعی است وباید آنها را در متن جامعه درک ودفع کرد.