فرخنده باد پنجاو ششمين سالروز تأسيس حزب دموکراتيک خلق افغانستان

 

عبد الواحد فيضی 

 فرخنده باد پنجاو ششمين سالروز تأسيس حزب دموکراتيک خلق افغانستان

 

هم میهنان گرامی، رفقا و دوستان نهايت عزیز!

 اجازه دهيد تا صميمانه ترين تبريکات و شادباشهای خود وسايراعضای صادق و معتقد به آرمانهای ولا و انسانی ح. د. خ. ا، حزب شهيدان و قهرمانان افغانستان را بمناسبت پنجا و ششمين سالروز تأسيس اين حزب انسانسالار، به شما سروران گران ارج و همه مبارزين راه آزادی، ترقي، پيشرفت و عدالت اجتماعی،  از صميم قلب تبريک و شاد باش گفته، پیروزی مردم آزاديخواه و شرافتمند کشور را در مبارزه ی بر حق و سرنوشت ساز کنونی علیه نیروهای ارتجاعی و دهشت افگن داخلی و خارجی (جهادی ـ طالبی ـ داعشی ـ القاعده...)، قبيله پرستان تماميت خواه و امپرياليسهای اشغالگر و متحدين منطقه يی عربی و عجمی آنان، آرزو نمايم.

همچنان روان پاک همه ی شهدای گلگون کفن میهن و رزمندگان حزب و متحدين سياسی و ميهنی آن را، که در طی بيش از چهل سال سپری شده، در پيکارهای سرنوشت ساز دفاع از مادروطن، بهترين جوهر هستی، يعنی جانهای شيرين خويش را فدا نموده، سردادند؛ ولی سنگر ندادند؛ تکفير شدند؛ مگر تسليم نشدند؛ ابومسلم گونه رزميدند و جام شهادت نوشيدند؛ شاد می خواهم.

 همينگونه به کلیه معلولین، معیوبین و باز ماندگان با ایمان شهدای راه آزادی - دموکراسی - عدالت - ترقی و پیشرفت اجتماعی، که تحمل هرگونه ايثار و فداکاری خود و عزيزان خويش را پذيرا شدند؛ درود آتشين می فرستم.

رفقا و دوستان گرامی! 

پيرامون کار و فعاليتهای مثبت و ماندگار و دستاوردهای غير قابل انکار ح. د. خ. ا، از بدو تأسيس آن

تا سقوط حاکميت دهه ی هشتاد ترسايی، در سايت سپيده دم و ساير رسانه های همگانی، صحبتهای کارشناسانه ی همه جانبه صورت گرفته که ضرورت به باز نگاری تکراری آن ديده نمی شود.

اما، کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا، را عقيده براين است، که بهترين تجليل و بزرگداشت از تأسيس اين حزب وياد بود شايسته از سير زندگی و انديشه های پربار رهبر پيشن آن زنده ياد ببرک کارمل، بيان اعتقاد راسخ از اهداف و عملکردهای مثبت و ماندگار حزب و رهبر آن می باشد، که بايست به آن اذعان داشت و آن انديشه های ماندگار را در نظر و عمل سرمشق زندگی سياسی خويش قرارداد و از اشتباهات گذشته، درس عبرت گرفت.

وليک طوری که در يادبود از بيست و چهارمين سالروز جاودانه شدن روانشاد ببرک کارمل رهبر پيشين ح. د. خ. ا ديده شد؛ شماری از اعضای پيشين ح. د. خ. ا پيرامون انديشه ها و کارکردهای درخشان و افتخار آفرين زنده ياد کارمل در امر تأسيس حزب و تحقق اهداف انسانی آن، صحبتهای پرشور و ارزنده ای را ايراد نمودند، که درخور ستايش اند.

دراين گفتمان، که در فضای مجازی( پالتاکی) صورت گرفت، شماری از رفقآی گرامی از موجوديت "جزايری" جدا شده از بدنه ح. د. خ. ا يادهانی کرده و تاکيد نمودند که بايستی اين جزاير دوباره به اصل خويش برگردند.

رفيق ديگری انتقاد نمودند، که چرا در يادبود از رهبر بی بديل ح. د. خ. ا، از ساير احزاب، از جمله حزب آبادی افغانستان و حرب متحد ملی و ديگران دعوت بعمل نيامده است....

در پاسخ به اين رفقای فرزانه وعزيز، بايد تصريح نمود، که اين جزاير از سرزمين پربار ح.د. خ. ا، هريک خود را در مسابقه با يکديگر، جدا کرده در صدد آن شدند تا از برکت سرمايه گذاری دولتهای سرمايه سالار و قدرت مند جهان!، زمين های خشک شده ی خويش را سيرآب و سرسبز(!) خواهند نمود.

ازاين رو آنها نه تنها به تمام اهداف مقدس و انسانی ح. د. خ. ا و گذشته سياسی خويش پشت زدند؛ بلکه در طول مدت حدود 15 سال حيات در حال تجريد خويش، يکبارهم در ارگانهای نشراتی خود نامی ازح. د. خ. ا و رهبر برحق آن زنده ياد ببرک کارمل ذکر خيری بعمل نياورده؛ حتا با نگارش اين گونه اظهارات:

« باصراحت بايد اظهارداشت که در اينجا هدف احيای هيچ يک از احزاب يا سازمانهای سياسی نيست که در سال های پيشين با برنامه ها، آئين نامه ها و ايديولوژی ها و سياست های مشخص خويش متناسب با آن شرايط، فعاليت ميکردند...»؛ گويا بزعم خود " فاتحه ی ح. د. خ. ا را به امامت يکی از پيشکسوتان خسته از مبارزه ی طبقاتی و انترناسيوناليسم انسانسالار، خواندند و پس ازآن تا هم اکنون هريک از اعضای کميته مرکزی و بيروی سياسی آن حزب را در حالت حيات و فوت، به آن نام و نشان حزبی ياد نکرده؛ برعکس به نام شخصيت ملی و صرفاً "چپ مجهول الهويت" معرفی می کنند. گويی که يا از کاربرد نام حزب و رهبر آن احساس حقارت نموده ويا تعهدی به اوليای امور(!) سپرده اند.

 اين جزاير، خويشتن را به نام احزاب دموکرات(!) از نظر شکل و مضمون مطابق با شکل و محتوای احزاب جمهوری خواه و دموکرات امريکا تزئين و عيار نموده در دفاتر عدلی دولت دست نشانده امريکا، آنهم در شرايط اشغال افغانستان بوسيله پنتاگون و ناتو؛ راجسترکرده از گرفتن جيب خرچ ماهوار هم با زبان رسا، اعتراف می نمايند.

دراين صورت با کدام عقل سليم از آنهايی که طی 15 سال در خصومت با ح. د. خ. ا و پرچمداران سنگرنشين آن، قراردارند، کنار آمد و از آنان دعوت نمود تا درهمچو محافل يادبود از 24 مين سالروز جاودانه شدن رهبر ان حزب، که از ذکر نام وی در نشرات حزبی خويش، خودداری می کنند، شرکت نمايند.

اين احزاب( جزاير) در طول اين سال ها که بحيث احزاب رسمی راجستر شده، با معرفی (...) تن اعضای رهبری ـ کادرها و صفوف خويش به وزارت عدليه دولت دست نشانده کابل که مصارف آن وزارت را هم ايالات متحده امريکا می پردازد و مسلماً "کسی که نان می دهد فرمان هم می دهد(!) ؛ بجز پخش خبر "تشکيل جلسه حزبی در اين شهر و ايراد بيانيه اساسی رفيق... و ايراد دو ـ سه بيانيه تاييدی..." ديگر کدام کاری را انجام داده اند؟

آيا در طول اين 15 سال با هويت مستقل از روزهای تاريخی 8 مارچ ـ اول ماه می ـ روز استقلال افغانستان ـ 3 عقرب روز شهداء ـ 6 جدی ـ 11 جدی روز تأسيس ح. د. خ. ا تجليل بعمل آورده اند؟

آيا دربرابر رويدادهای خونباری که طی اين سال ها در سراسر افغانستان و شهر کابل صورت گرفت؛  با هويت مستقل حزبی خويش در داخل کشور، بدفاع از مردم آغوشته بخون افغانستان برخاسته اند؟

آيا کانديداتوری رهبران داخلی و اروپايی آنان در انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی که يک درصد آراء را هم بدست آورده نتوانستند؛ توهين به ح. د. خ. ا، نيست وحاکميت 13 ساله آن را زير سوال نمی برد؟

همانطوری همگان از طريق رسانه های گروهی شاهد اين رويدادها اند؛ جواب، با کمال تأسف منفی است.

البته در متن اين احزاب، هستند کسانی که به جهانبينی وجامعه شناسی علمی اعتقاد داشته وآموزه های مدرسه ی انسانسالار ح. د. خ. ا، از ذهن و روان شان پاک نشده، وجدان حزبی شان در خواب نرفته؛ آنان ازاين روزهای تاريخی در تارنمای " آريايی" تجليل و ذکر خير بعمل می آورند؛ مسلماً حساب آنها از ديگران جدا بوده و به اين موضعگيری مستقل شان ارج گذاشته می شود.

اما فرزندان مؤمن و اصيل حزب دموکراتيک خلق افغانستان از همان لحظات نخست در وجود همه کادرها و فعالين و شماری از اعضای کميته مرکزی و دفتر سياسی معتقد به اهداف مرامی و آغاز فعاليت نوين ح. د.خ. ا،  به تشکيل اين "جزاير" وطرح و تأسيس نهاد های جديد ذکر شده و مماثل آنان، جواب محکم رد دادند.

 چنانچه يکی ازاين کادرهای سابقه دار حزب درواکنش با اين طرح در مصاحبه ای که درماه جدی 1381 مطابق جنوری 2003 دررابطه با کار و فعاليت نوين حزب از ايشان پرسيده شد، درپاسخ چنين گفته اند:

«جمعيت بزرگی از کادرها و فعالين صاحب نظر ح. د. خ. ا، را عقيده براين است که در شرايط و اوضاع نوين بين المللی و تحولات جديدی که درکشورما، منطقه و جهان بوجود آمده است، حزب ما بمثابۀ يکی از مهره های اصلی نهضت دموکراتيک، دربرابر سوالات، خواستها و نيازهای مبرم جامعۀ افغانستان و آزمون بزرگ تاريخ قراردارد، که تحقق آن مستلزم پيش کشيدن مضمون جديد و شکل نوين سياسی و متناسب با آن زعامت جديد می باشد، که انجام اين رسالت بزرگ و دستورزمان را همه اعضای حزب ازطريق مشارکت فعال و همه جانبۀ شان در امرتدوير کنگرۀ سوم حزب، بدوش خواهند گرفت.

کنگرۀ سوم حزب همچنان مستلزم اتخاذ تدابير و اقدامات داهيانه ايست، که فشردۀ آن قرار آتی پيشنهاد می گردد:

1 ـ درگام نخست بايد فراخوان سراسری کادرها و فعالين حزب ازجانب آن عده اعضای با اعتبار، آگاه وانديشمند حزب صورت گيرد، که دربرابر امواج پرتلاطم حوادث و قضاوت اعضای حزب، خرُد و کمرنگ نشده باشند ....» (ماهنامۀ آزادی ـ شماره 50، سال ششم ـ جدی1381)

سپس، بخاطر تحقق اين مأمول بزرگ و گذاشتن اولين گام دراين راستا، نخستين فراخوان حزبی درماه اسد 1382 مطابق اگست 2003 ، بمنظور سازماندهی بهتر آغاز فعاليت نوين حزبی و انجام کار و وظايف سودمند جهت تدوير کنگرۀ سوم ح. د. خ. ا تنظيم و به آدرس همه رفقای متعهد حزب ارسال و به مقياس وسيع توزيع گرديد.

درواکنش به اين اقدام های سودمند حزبی، استقبال گرم رفيقانه از سوی شمار زيادی از رفقای حزب مان ، ازکشورهای ايران ، پاکستان، ممالک اروپايی، امريکا و از داخل افغانستان، صورت گرفت و از جانب هريک آنان باارسال نامه ها، پيام ها و تأمين تماس ها ذريعۀ نامه های برقی (ايميل)، تقاضا بعمل آمد تا سکوت موجود درهم شکسته شود و فعاليت مجدد و نوين ح. د.خ. ا با پويايی لازم آغاز و دنبال گردد.

بدين ترتيب، تاريخ انجام رسالت آغاز فعاليت نوين ح. د. خ. ا را بدوش کادرها، فعالين و شماری از اعضای معتقد و رسالتمند کميتۀ مرکزی ح. د. خ. ا و صفوف سنگر نشين آن گذاشت!

سرانجام برمبنای اين دستور زمان و خواست برحق اعضای حزب بود که محفل بزرگداشت از سی و نهمين سالروز ح. د.خ. ا بتاريخ 12 جنوری 2004 با اشتراک جمعی ازرفقای عزيز تدويريافت و کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا، با برافراشتن پرچم گلگون اين حزب شهيدان و رادمردان بزرگ تاريخ، فعاليت سياسی و عملی مجدد آن را رسماَ اعلام و آغاز نمود.

اگر به سال های سپری شده دراين غربت سرای با يک ديد ژرف و دور از تعصب، نگاه انداخته شود، با صراحت می توان گفت که درپهلوی کمبودی ها، کاستی ها و نواقص در روند کاری مان؛ کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا، افتخار انجام کارها و وظايف آتی را نصيب شده است:

ـ پيش از شروع نشرات سايت " سپيده دم " و تا سال 2006 دهها تحليل و تفسير سياسی پيرامون زندگی حزبی؛ دهها نقد سياسی در رد برچسب زدن ها و اتهام بستنها و قرينه سازی ها و دروغگويی های رقبای سياسی ح. د. خ. ا ( چپگرا و راستگرا )؛ دهها مقال درپاسخ به ياوه سرايی ها، دشنام ها، توهين و تحقيرهای دشمنان ديرين ح. د. خ. ا و زباله های حزب که باسقوط حاکميت به کژراهه رفتند و برگذشته سياسی خود به نرخ روزخط بطلان کشيدند ... ازجانب فعالين ح. د.خ. ا نگاشته و در مجلۀ " آزادی" چاپ دنمارک به نشر سپرده شد؛ 

ـ با آغاز فعاليت نشرات سايت " سپيده دم " بعنوان يگانه ارگان نشراتی فعالين ح. د. خ. ا و پايگاه مطبوعاتی حزب مان؛ امکانات بيشتر مقابله با تبليغات زهرالود دشمنان رنگارنگ (داخلی و خارجی) مردم افغانستان، در اختيار اعضای حزب که با استواری و پايداری درخط اصولی راه و رسم سياسی حزب محبوب خويش وفادار باقی ماندند، قرار گرفت؛

ـ صدها نوشته ی تحليلی، سياسی و پژوهشی برپايۀ اصول جامعه شناسی علمی و مبتنی بردانش و بينش انديشه های پيشرو عصر که درهمه ی آنها منافع توده های زحمتکش ميهن و کليه ستمديدگان جهان بازتاب روشن داشته که درونمايۀ تمامی آنها را آرمانهای صلح، آزادی، دموکراسی،ترقی ، عدالت، رهايی بشريت از اسارت سياسی و اقتصادی؛ برابری، رفاه مادی و معنوی، شگوفايی فرهنگ و پيشرفت اجتماعی ... تشکيل می دهد، در سايت " سپيده دم " به نشر سپرده شد و سپس در سايت " پندار" و فاروم "پرچم"  بازنشر گرديد؛  

ـ کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا ، طی سال های سپری شده ، باتمام توانايی دربرابر سيلی از تبليغات خصمانه و ناروايی های مخالفان سياسی داخلی (چپ و راست) و خارجی صف آرايی کرد و با نشر مضامين علمی و تحليل های سياسی ـ اقتصادی و اجتماعی از برنامه ها، هدف ها، آرزوها و عملکرد های ح. د. خ. ا چه به دوران اپوزيسيونی تعلق می گرفت و چه زمان حاکميت را بازتاب می داد ـ دفاع قاطع بعمل آورد؛ نارسايی ها، اشتباهات، کجروشی ها، خيانت ها، معامله گری ها، سازشکاری ها، اصول شکنی ها، سبکسری ها، استفاده جويی ها، زد وبندهای آشکار و پنهان... را که افراد مشخص ويا گروهبندی های درون حزبی به آن دست يازيده بودند، با روشنی تمام برملا ساخت و به حملات و تاخت و تازهای مطبوعاتی دشمنان و رقبای سياسی پاسخ محکم و مناسب ارائه داشت؛

ـ کميتۀ فعالين ح. د. خ.ا، بانشر مضامين و تحليل های سياسی، نيات شوم، ماهيت عملکردها و هدف های سياسی ـ اقتصادی ـ استراتژيک اشغالگران بين المللی، بويژه ايالات متحدۀ امريکا ـ انگلستان و دول عضو پيمان تجاوزگر ناتو را دررابطه با اشغال افغانستان وعراق، بشدت محکوم و افشاء نموده   وبمبارمان های کور هوايی و حملات توپخانه يی مهاجمين را بر روستاها و مناطق مسکونی که همه روزه خون و آتش می آفرينند و شهروندان بی گناه افغانستان را به قتل می رسانند و مرتکب جنايت جنگی می شوند ، نکوهش کرد؛

ـ کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا، با تحليل ها و بررسی های نقادانه به افشای ماهيت زشت ﻭ ﮔﻨﺪﯾﺪﻩ ساختار نظام سياسی فعلی درافغانستان که هيچ گونه جايگاه و پايگاه مردمی ندارد، پرداخت؛

ـ در دهها مقال، يادداشتها، اعلاميه ها، اطلاعيه ها و پيام ها عنوانی هم ميهنان عزيز و رفقای گرامی، عملکرد حکومت پوشالی ضد ملی دست نشانده و مدافع منافع ستمگران که برسرنوشت ملت و مملکت با لجام گسيختگی تمام حاکميت می راند و با بی رحمی برگرده های مردم ستمديده سوار است، به چالش کشيده و روی اجراآت آن در تمام عرصه ها ﺷﺪﯾﺪﺍً، انگشت انتقاد گذاشت؛

ـ کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا ، جريان سه دور انتخابات فرمايشی،غير دموکراتيک، آگنده از تقلب، مضحک و قلابی رياست جمهوری و پارلمانی را که راه اندازی آنها مليونها دالر هزينه ﺭﺍ ﺩﺭبر داشت و يک مشت افراد نابکار ـ جنگسالار ـ قبيله گرای تماميت خواه و طفيلی را درقوای اجرائيه و مقننه ی افغانستان مسلط ساخت، باارائه دلايل و فاکتهای لازم، نقد نمود و نتايج آنها را عاری از مشروعيت و مردود خواند؛

ـ کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا ، با انتشار نبشته های تحليلی و پژوهشی درسايت " سپيده دم " اعمال و حرکات جنايتبار وضد بشری ارتجاع سیاه مذهبی دروجود باند گروههای بنيادگرای جهادی وطالبی را که هسته های اولی فعاليت خرابکارانه آنها درخاک پاکستان و ايران گذاشته شده بود و بطور فعال مطابق به برنامه های ويرانگر سازمانهای جهنمی " سی . آی . ای " و " آی . اس . آی " و همکاری ساير دستگاههای استخباراتی جهان غرب، از آغاز دهه ی هشتاد ميلادی برضد منافع مردم افغانستان قرارگرفتند و بارسيدن به مسند قدرت و درگيری های ميان گروهی سرزمين تاريخی مارا به ويرانه مبدل و سبب ايجاد دشواری های عديدۀ سياسی ـ اقتصادی ـ اجتماعی درکشور شده ودرنهایت امر ضايعات بی شمار مادی ـ معنوی ـ فرهنگی و تلفات انسانی را به بار آوردند، يکايک برشمرد؛

ـ همينگونه، ويرانگری ها، آتش افروزی، دهشت افگنی، وحشت و بربريت داوطلبان جنگ افغانستان را که از سازمانهای بنيادگرای اسلامی دول عربی و غير عربی سربازگيری شده بودند و در کنار فرماندهان و چريکهای تنظيم های پشاوری و تهرانی درجبهه های جنگ اعلام ناشده برضد مردم افغانستان، به کشتار و وحشی گری و رهزنی دست يازيده و در امارت سياه طالبان بربرمنش و مدنيت ستيز، اعضای سازمان دهشت افگن القاعده را درافغانستان تشکيل دادند، برملا نمود؛

ـ به همين منوال، درمقابل ادعاهای بلند بالا و بی بنياد سلطنت طلبان، ملی گرا ها، قبيله گراهای تماميت خواه و انحصار طلب، که با خدعه و نيرنگ و حرافی سعی ورزيدند تا در رابطه به حوادث چهار دهه ی اخير در افغانستان به فريب مردم و مغشوش ساختن ذهنيت ها بپردازند و توده های مردم را از مطالبات برحق بنيادی سياسی ـ اقتصادی و اجتماعی شان منحرف سازند، آيينه گذاشت؛

ـ کميتۀ فعالين ح. د.خ. ا، هدف تحريکات و مداخلات ﻭﯾﺮﺍﻧﮕﺮﺍﻧﻪ ﻭ ﺧﻮﻧﯿﻦ دولت و احزاب مذهبی پاکستان و رژيم ولايت فقيه ايران را در امورداخلی افغانستان برملا ﻭ ﺁن ﺮﺍ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﻧﻤﻮﺩ؛

ـ همچنان، ماهيت کمک های مالی وهابيون وابسته به سلطنت آل سعود و شيخ نشينان نفت سالار خليج را به تنظيم های بنيادگرا دردهه ی هشتاد ميلادی و به گروه متحجر طالبان فرهنگ ستيز و باند جنايت پيشۀ حقانی در دهه ی نود ميلادی تابه امروز، ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﺮﻛﺰﯽ " آی. اس. آی" پاکستان ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺗﻮﺯﯾﻊ ﺁﻥ، افشاء ساخت؛

ـ کميتۀ فعالين ح. د.خ. ا کارنامه های ويرانگرانۀ انجوهای خارجی را که به شيوۀ استعمار نو و با پلان ها و پروگرام های اسارت آور درتار و پود اقتصاد ناتوان افغانستان ريشه دوانيده و درهمدستی با يک دسته معامله گران و دلالان حريص داخلی، سيستم اقتصادﯾﯽ ﻣﻠﯽ ما را تاحدی ازپا درآورده و درعوض اقتصاد جرمی بنام "اقتصاد بازار" را جاگزين آن کرده اند؛ به بررسی گرفت و زيانهای وارده را به مردم افغانستان، برشمرد؛

ـ از زمره ی دشواری های که کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا، باتمام توانايی دربرابر آن ايستادگی کرد،

يکی هم افشای ماهيت ضد ملی حزب ها و سازمانهايی بود، که پس از گسترش فعاليت شبکه های استخباراتی غرب (جامعۀ جهانی!) و فعال شدن انجوهای اختاپوتی در افغانستان، اعلام موجوديت کردند؛

ـ دراين کارزار، پيشتر از همه، بربنياد درک، تشخيص و انتباه درست از تاريخ و فعاليتهای گذشته حزب مان؛ بخاطر پاک ومنزه نگهداشتن نهضت دموکراتيک عدالتخواه کشور و جلوگيری از ﻛﺸانيدن آن به بيراهه؛ با بهره گيری از دانش جامعه شناسی علمی و اسلوب ديالکتيک؛ اسناد مرامی و برنامه يی سازمانهای چکيده از بدنۀ ح. د.خ. ا ( نهضت فراگير ، نهضت آينده، حزب متحد ملی...) و جعل نگاری های خصمانه ی اکرم عثمام، بارق شفيعی، سليمان لايق، ثريا بهاء... را از زير ذره بين نقد عبور و جهات ارتجاعی، اپورتونيستی و تسليم طلبانۀ آنها برملا و درسايت «سپيده دم» به نشر رسيد تا نيروهای جوانان تازه وارد  درسياست و اعضای پيشين ح. د. خ. ا، در روشنی کامل قرارگيرند.

ـ کميتۀ فعالين ح. د.خ. ا، در گرامی داشت ازراه و رسم و کار و فعاليتهای ماندگار ح. د. خ. ا، همه ساله (از سی و نهمين الی هم اکنون پنچاو ششمين ) سالروز تأسيس آن در " آزادی" و تارنمای

" سپيده دم " ، تجليل شايسته بعمل آورد.

ـ به همين منوال در تجليل و گرامی داشت از روزهای تاريخی کشور چون جشن ملی و باستانی نوروز ـ  سالروز استرداد استقلال افغانستان ـ روز هشتم مارچ ، جشن آزادی و همبستگی زنان سراسر جهان ـ اول ماه می، رو ز جهانی کارگران؛ همچنان درياد آوری و انعکاس خاطره ی جان باختگان حزب که در راه دفاع از ميهن و منافع زحمتکشان، از زندگی خود گذشتند؛ همين گونه در بزرگداشت از هشتادمين سالروز تولدی زنده ياد ببرک کارمل رهبر بی بديل ح. د. خ. ا و روانشاد رفيق دکتر اناهيتا راتبزاد عضو بيروی سياسی پيشين حزب و موسس سازمان دموکراتيک زنان افغانستان؛ رسالت خويش را انجام داد؛

ـ کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا توفيق حاصل نمود تا مصاحبه ی تاريخی را با رفيق گرانمايه دکتر راتبزاد، عضو دفتر سياسی پيشين ح. د. خ. ا و رهبر سازمان دموکراتيک زنان افغانستان انجام دهد و متن آن را درسايت " سپيده دم " به نشر بسپارد و از واکنش های مثبت و حمايت کنندۀ (تحريری و شفاهی) و پيام های تاييدی و آگاهی دهندۀ شماری از بنياد گذاران و پيشکسوتان حزب و ساير دوستان و هم ميهنان عزيز باخرُسندی استقبال کند؛

ـ کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا با تحليل مشخص از اوضاع مشخص، به اين دستور زمان و ضرورت زندگی حزبی پاسخ داد، تابا درنظرداشت شرايط موجود درافغانستان و جهان و بادرک حساسيت لحظه های مبارزه ی سياسی درمرحله ی فعلی، طرح « خطوط اساسی اهداف مرامی و برنامۀ حزب » و آئين نامه ی زندگی حزبی « اساسنامۀ جديد ح. د.خ.ا » را تهيه ـ ترتيب وتنظيم نمايد ومتن هردوسند را درسايت " سپيده دم" در معرض نظرخواهی رفقاء و هم ميهنان عزيز قراردهد؛ هم اکنون متن هردو سند بعد از ابراز نظر نهايی رفقای معتقد به آرمانهای حزب وتاييد و تصويب آن، در دسترس نشر قرار گرفت.

        رفقاء و دوستان گرامی!

با استنتاج از کار و فعاليتهای مثبت و ماندگار حزب و کاستی ها و کجروشی های منحرفين و تلاش های خستگی ناپذير فعالين حزب تا هم اکنون، که روی همه آنها بصورت موجز وفشرده مرور گرديد؛ کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا، وظيفۀ خويش می داند تا برمبنای فراخوان رهنمود دهنده ی اول ـ دوم و سوم خويش که از دستورزمان، حکم آمرانۀ تاريخ، شرايط جانکاه و رقتبار توده های مردم و حالت اسفناک ميهن ما، ﻣﻨﺸﺎﺀ گرفته است؛ به تعقيب مراجعه های قبلی بار ديگر، با صداقت و صميميت به آن عده رفقای ارجمندی که تاهنوز به هدف ها و آرمانهای انسانی ح. د.خ. ا معتقد و باورمند هستند و مسؤوليت و رسالت انسانی، ميهنی و بشری خويش را درقبال حوادث و رويدادهای فاجعه بار ملی و بين المللی به فراموشی نه سپرده اند؛ ولی بنا برشرايط دشوار و اوضاع پيچيدۀ افغانستان و جهان درانتظار يک حرکت درست واصولی جهت آغاز فعاليت نوين ح. د.خ. ا ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ؛ ويا بنا برعوامل ديگری، ازجمله ﺑﺎﻭﺭ ﻭﯾﺎﻫﻢ حرمت گذاری به ﻧﻈﺮ وﯾﺎ "ﺩﺳﺘﻮﺭ" ﺑﺮﺧﯽ از پيش کسوتان ﭘﯿﺸﯿﻦ حزب وﻫﻤﺰﻣﺎﻥداشتن عشق سرشار به کار و مبارزۀ ﻣﺘﺸﻜﻼﻧﻪ ﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ حزبی، عضويت يکی ازسازمانهای ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﻪ ﯼ ﺡ ﺩ ﺥ ﺍ را قبول کرده اند؛ اما اکنون با مطالعۀ ژرف ودقت کامل از متن ودرونمايۀ سياسی و ساختار تشکيلاتی آنها و عملکرد حلقات حاکم درآن سازمانها،(درمقايسه با ﺍﺻﻮﻝ ﻣﺮﺍﻣﯽ ﻭﺗﺸﻜﯿﻼﺗﯽ برنامۀ ديروزی ﺣﺰﺏ ﻣﺎﻥ ﻭ ﻛﺬﺍ  طرح برنامه و اساسنامۀ کنونی ح. د. خ. ا) ؛ آيده آل ها ،آرزوها و سرنوشت امروز و فرداهای خود و مردم و ميهن خويش را در مضمون اسناد و عملکردهای آنان نمی بينند؛ با تمسک به اين گفته ی نغز و پرمغز مولانای بزرگ:

هرکسی کو دورماند ازاصلِ خويش       باز جويد روزگارِ وصلِ خويش

مراجعه نموده، دعوت بعمل می آوريم تا باری بخاطر زدودن رنجهای بيکران خلقهای ستمديدۀ افغانستان؛ با سهمگيری خود در راستای بسر رسانيدن وظايف بزرگی چون:

ـ نجات وطن و مردم دربند کشيدۀ افغانستان از پنجه های خونين جنگ خانمانسوز اشغالگران بين المللی و جنگ افروزان داخلی و خارجی؛

ـ تأمين نظم و امنيت سراسری درکشور و جلوگيری از ريختن خون زن و مرد ، پير و برنا و کودکان معصوم ميهن مان؛

ـ دادن پاسخ مناسب به مطالبات سياسی ـ اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی مردم مان که در طرح برنامۀ نوين حزب ما که به شکل دقيق بازتاب است؛

ـ سرانجام، تشکيل دولت فراگير دموکراتيک و منتخب مردم؛ استقرار حاکميت قانون و نظام دموکراسی  واقعی و اعمار مجدد ميهن ويران شدۀ مان افغانستان عزيز؛ دورهم جمع شده، دست ها را باهم فشرده، با تشکيل نخستين کميته های حزبی با اسلوب نوين؛ کار را درسمت برگزاری کنفرانسها و تدوير کنگرۀ سوم حزب مان، حزب دموکراتيک خلق افغانستان(حزب زحمتکشان افغانستان) و گزينش زعامت جديد برای آن، آغاز وسپس گامهای استوار بعدی را دراستقامت ايجاد جبهۀ واقعاَ متحد ملی و دموکراتيک و انجام رسالت واپسين آن، برداشته، رسالتی را که تاريخ در برابر هريک از سپاهيان حزب و فرزندان راستين اين سرزمين قرارداده است، انجام وبه دستور زمان پاسخ مثبت داده شود.

 درغیرآن، نشود، که برخلاف خواست ما، دربرابرنسل موجود ونسلهای آینده، مهر ملامتی ومحکومیت تاریخی برپیشانی مان کوبیده شود.

مذهب زنده دلان خواب پريشانی نيست

از همين خاک جهان دگری ساختن است

مقالات مرتبط

...

نوردرخشانی که جسماً غروب کرد؛ ولی دراندیشه وآرمان نام بزرگش درقلبهای ما ومردم شریف افغانستان همیشه ت... ادامه

...

    پنجاه ونه سال پیش به تاریخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۴۳ خورشیدی - ۱/ ۱/ ۱۹۶۵در جامعه ی بیداد زده ی افغانستان، رخ... ادامه

...

جنبشهای رهایی وبیداری مردم ازسکوت ورکود قرون متمادی از دو الی سه صد سال قبل در بسا نقاط جهان وبخصوص... ادامه

...

بحث تحولات بزرگ سیاسی تاریخی، نیازمند پژوهش وتحقیقات عمیقِ  گزینه ها وپیش زمینه هاییست که درظهور ایج... ادامه

...

به تاريخ 13 قوس 1401 خورشيدی، مطابق 4 دسامبر 2022 ترسايی دومين نشست تاريخساز پيشکسوتان ح. د. خ. ا (ح... ادامه

...

هفده سال قبل، جنبش ترقی خواهی افغانستان بهترین فرزند برو مند، شحصیت فرهیخته،نستوه، انقلابی وچهره اکا... ادامه

...

زنده یاد فدا محمد دهنشین فرزند محمد اکرام خان در شهر شبرغان تولد گردیده ودر همین شهر درس خوانده و به... ادامه

...

همانگونه، که شما آگاهی داريد؛ تاریخ مبارزات سازمان ها و تشکل های سیاسی، در "دهه ی دموکراسی و بعد آن... ادامه

...

سرزمین آریانا مهد دانش وفرهنگ وبهترین کانون مدنیتهای قدیم بحساب می آید که در دامان آن علما ودانشمندا... ادامه

...

       پيوست به وقوع تحولات عظيم دراروپا درقرن هژدهم (انقلاب کبيرفرانسه، انقلاب صنعتی، نهضت فکری عصر... ادامه

...

بعد از تلاشهای  خستگی ناپذیر رفقای کمیته فعالین، ونهضت واحد زحمتکشان افغانستان، رفقا توانستند،با پذی... ادامه

...

پیروزی بزرگ تاریخی را به پیشگاه کمیته ی رهبری ح د خ ا از صمیم قلب تبریک گفته برای تمام اعضای حزب ودر... ادامه