نقش دولت آخوندی ایران درحمایت ازطالبان

نقش دولت آخوندی ایران درحمایت ازطالبان

نزدیک به چهار دهه است که رهبران آخوندی ایران،با رویکرد های روحانی گرایی در گستره نفوذ سیاسی و مذهبی اش درکشور، با عبور از مرز همه مشترکات تاریخی و فرهنگی یی حوزهٔ تمدنی ما ودر راستای بلند پروازی های هژمونیک وبرنامه های آزمندانه استراتیژیک،همتراز وهمگام با آمریکا وپاکستان در تمامی رخداد های فاجعه بار افغانستان وشکل دهی این فجایع نقش کلیدی داشته و افغانستان را به میدان بازی های سیاسی خود مبدل نموده است.

بطرز صریح میتوان اذعان داشت که حساب مردمان دوست ایران که در تحت سایهٔ رژیم استبدادی ولایت فقیه ودر فقدان ابتدای ترین حقوق و آزادی های سیاسی،دموکراتیک و مدنی نفس می‌کشند با‌سران رژیم ضد انسانی ایران جدا است ومردمان متمدن و فرهنگ دوست ایران، بویژه احزاب چپ ایران مانند حزب توده ایران وچریک های فدایان خلق ایران مستدام و بویژه حول رخداد های غمبار سقوط اخیر دولت افغانستان واستقرار رژیم سیاه طالبانی که بوسیله فتنهٔ جنایت‌بار آمریکا واشرف غنی بدست نیروهای نیابتی پاکستان یعنی طالبان اتفاق افتید،با تبارز عالیترین حس همدردی در کنار مردم افغانستان ایستاد شدند.

اما برعکس رهبران دولت ایران که سالهای طولانی را برای "تطهیر"طالبان سپری نمودند،با ایجاد پایگاه های تعلیمی واموزشی طالبان در خاک ایران و ارسال نیرو وجنگ افزار های پیشرفته نظامی، در کنار طالبان قرار گرفته واخیرأدر سرنگونی شهرستان ها واستان های حوزه جنوب غرب افغانستان نقش اساسی را بسر رسانیدند ودر چپاول وغنایم جنگی (!)وسایط وتجهیزات نظامی که بدست طالبان افتیده بود،سهم بارز داشتند.

شواهد موجود مبتنی بر سرعت فروپاشی وتسلیمی شهرستان ها واستان ها بدست طالبان وسکوت رهبران احزاب جهادی وحدت‌ تحت حمایت ایران در خصوص تهاجم نظامی طالبان برای سقوط دولت پیشین افغانستان ورخداد های سیاسی مابعد، نشان میدهد که دولت ایران از قبل با دولت پاکستان در خصوص حمایت طالبان ،سقوط نظام وتامین سلطه سیاسی نیروهای نیابتی مربوط در کشور ومنافع مشترک شان برخاک افغانستان وبهره برداری از منابع وذخایر طبیعی وآب های افغانستان به توافقاتی معینی دست یافته،وسازوکارهای سیاسی شانرا تامرز تهدید تجزیه جغرافیای افغانستان براه انداخته اند‌.

مهر ورزیهای عوام‌فریبانه واستفاده جویی های دینی و مذهبی رهبران ایران در میان برادران گرامی هزاره و هموطنان عزیر اهل تشیع افغانستان نشان داد که دولت آخوندی ایران با چه ترفند های محیلانه وتبعیض امیزدر برابر پناهجویان افغانستان بویژه برادران هزاره و اهل تشیع افغانستان در ایران برخورد نمود،آنها را از حق کار،تحصیل ودرمان محروم ساخت وبا استفاده از مجبوریت های اقتصادی آنها را ملزم نمودتا بطرز اجباری"در راستای اهداف سیاسی ایران، لشکر "فاطمیون"را تشکیل نموده وبدینگونه جمع کثیری آنها را در راستای منافع خود، در جنگ های عراق و سوریه به قتلگاه فرستاد و هزاران تن کشته، یتیم،بیوه ومعیوب به جاگذاشت.

بازتاب جنایت سپاه پاسداران ایران برای تشکیل "لشکر فاطمیون "وتقابل آنها با داعش درسوریه، در داخل افغانستان نیز تبعات مرگباری داشت،هکذا گروه های تروریستی داعش صدها تن از برادران زحمتکش هزاره و اهل تشیع رادر افغانستان در ازای انتقام جویی های نبرد سوریه با حملات خونین تهاجمی وانتحاری هدف قرار دادند وتلفات بی‌شماری بجا گذاشتند.

رهبران آخوندی ایران در سمت دهی جریانات سیاسی افغانستان با استفاده از سران احزاب سیاسی-جهادی تحت حمایت ایران نقش کلیدی داشته ودر تعاملات وتبانی های سیاسی از آنهادر راستای مقاصد و اهداف راهبردی خود،حد اعلای استفاده سیاسی را به نمایش گذاشته است.

تبانی رهبران تهران بارهبران اسلام آباد در راستای اهداف ژئوپلیتیک آنها در افغانستان نشان داد که رهبران ایران کدام فراز هارا عبور نموده،چگونه رهبران احزاب جهادی وابسته را در آستانه تهاجم طالبان برشهر ها برای سقوط دولت مسموم ساخت ودست وپای آنهاوهواداران انها را در رویا پردازی بهشت موعود زنجیر زد وجاده را برای پیشروی طالبان هموار ساخت.این روند تا هنوز ادامه داشته وقطب نمای سیاسی رهبران احزاب  جهادی وابسته به ایران که جمعی از شهروندان افغانستان را به اسارت سیاسی وسازمانی خود درآورده اند ،پیوسته روی انگشتان رهبران دولت ایران بویژه سپاه پاسداران در چرخش است.

اخیراً پایگاه نشراتی گلوبال ریسرچ به نقل از وبگاه« میدل ایست آی»گزارشی راتحت عنوان« چگونه ایران و متحدانش بر معاملات قاسم سلیمانی با طالبان تکیه می کنند» به نشر رسانیده که از تبانی رژیم وسپاه پاسداران ایران با طالبان پرده برداشته ونقش ایران را در تدارک کمک نظامی ومالی برای طالبان آفتابی می سازد:[۱]

در گزارش آمده است :"روابط ایران با طالبان به ده ها سال پیش برمیگردد و این ارتباط در فراز وفرود خصومت ها و اتحاد ها متزلزل شده است. اگرچه طالبان فقط در سال ۱۹۹۴میلادی ظهور کرد اما پیشینیان شان با همسایه افغانستان در غرب نیز پیوندهای پایداری داشتند.

در زمان اشغال (!)افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی ، ایرانیان از جنبش مقاومت اسلامی حمایت کردند،بعدها افسران سپاه پاسداران را به مرز فرستادند تا مجاهدین افغان را آموزش داده و به آنها مشاوره دهند، که بعداً برخی از آنها به طالبان پیوستند.

اما در سال ۲۰۱۵ میلادی با ظهور شاخه ای از داعش در افغانستان ،هیئتی از رهبران طالبان برای بحث در مورد افتتاح دفتر سیاسی در آنجا به تهران سفر کردند و صفحه ای جدید در مناسبات شروع شد."

این گزارش بیان میدارد:"به گفته فرماندهان عراقی هوادار ایران، در همان سال ژنرال سلیمانی همچنان از افغانستان دیدن نمود و چندین قرار داد با رهبران طالبان منعقد ساخت.

توافقات شامل موارد زیادی بود. مهمترین آن جلوگیری از ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در نزدیکی مرز ایران بود ، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به منطقه خلیج از طریق ایران و افزایش سطح حملات علیه نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان و توقف کامل حملات علیه شهروندان شیعه در افغانستان بود.

در مقابل، ایران وعده داد که کمک های تکنیکی ومالی را بطور "نامحدود"برای طالبان فراهم می سازد.ایران افسران سپاه پاسداران را برای آموزش و مشاوره جنگجویان طالبان فرستاد و به آنها اجازه داد تا اردوگاه ها و پناهگاه های امن برای سران گروه در داخل مرز ایران ایجاد کنند"

فرماندهان به «میدل ایست آی» گفتند که تهران همچنین وعده داده است که لشکر فاطمیون،شدیدترین شبه نظامیان شیعه افغان که از حمایت ایران برخوردار است،از سوریه به افغانستان باز نمی گردد".

در ادامه این گزاش چنین آمده است:" تا زمانی که آنها [طالبان]باحمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ سرنگون نشدند،حکومت طالبان در افغانستان به دلیل بی رحمی استثنایی خود مشهور بود. اکنون آنها قدرت را بازپس گرفته اند،ترس های گسترده ای وجود دارد مبنی بر اینکه حقوق بشر در این کشور تهدید خواهد شد و زنان،روزنامه نگاران،اقلیت های قومی و مذهبی و هرکسی که با غرب کار می کرد،اکنون در معرض خطر هستند".

نویسنده این مقاله اظهار میدارد که طالبان همواره شیعیان را کافر می دانسته و هزاران نفر از آنها را در دهه های گذشته کشته اند. تصرف افغانستان توسط  این گروه طی هفتهٔ گذشته موجب وحشت در محافل سیاسی و مذهبی شیعه در نجف و بغداد گردید".

از وبگاه« مبدل ایست آی»نقل شده است: "دانشجویان ما به ما گفتند که رهبران شیعه در آنجا[افغانستان-م] از جمهوری اسلامی ایران تضمین دریافت کردند که طالبان در ازای تعهد انها به آرامش و عدم مقاومت، به آنها حمله نخواهند کرد."

این منبع گفت که در مزارشریف،جنگجویان طالبان مطابق .توافقنامه تحت نظارت" ایران" وارد استان شدند".

در بخش دیگر این مقاله امده است:رهبران طالبان تلاش کرده اند تصویری را ارائه دهند که نشان می دهد این گروه بسیار بردبارتر و فراگیرتر از قبل است. با این حال، در حال حاضر گزارش هایی در دست است که نشان می دهد جنگجویان این گروه کار پاکسازی را آغاز کرده اندو زنان، روزنامه نگاران و افراد مرتبط با غرب را هدف قرار می دهند.

در همین حال،روز جمعه عفو بین الملل فاش کرد که جنگجویان طالبان ۹ مرد هزاره را به تاریخ ۴-۶ جولای در ولایت غزنی قتل عام کردند".

در بخشی دیگر این گزارش امده است:"محققان افغانی و عراقی و فرماندهان جناح های مسلح می گویند که معتقدند طالبان نمی توانند برای مدت طولانی تظاهر کنند که می توانند رفتاری را که با ایدئولوژی آنها ناسازگار است،تحمل نمایند و فقط زمانی که طالبان کنترل کامل کشور را بدست می گیرند،آنگاه چهره واقعی خود را نشان می دهند".

یک استاد دانشگاه ،به میدل ایست آی از کابل گفت: "طالبان صبور خواهند بود و به آنچه توافق کرده اند تا کنترل تمام استان ها را در دست بگیرند، پایبند خواهند بود.

شاید آنها سیاست خود را پس از آن تغییر دهند. فقط زمان لازم دارند"!

اما! خطاب مابه رهبران دولت ایران اینست که تا قبل از گزیدن تان بوسیله طالبان این گژدم های تعلیمی آمریکایی وسایر همپیمانان تروریستی شان، داغ ننگ تاریخی تانرا درحمایت از طالبان و استقرار سیاهترین رژیم تاریخ در افغانستان از جبین برداشته و مناسبات تاریخی و فرهنگی خلق‌های زحمتکش ومتمدن ایران وافغانستان را قربانی بازیها واهداف سیاسی و اقتصادی نسازید.افغانستان باروح سرکش آزادی بزودی از میان خاک و خاکستر ودود وآتش قد بلند خواهد کرد وشما حساب پس خواهید داد؛

با احترام بی پایان

عارف عرفان

لندن،سپتامبر ۲۰۲۱

منابع:

Globalresearch26 August 2021,[1]

مقالات مرتبط

...

فقط یک هفته پس از اعلام جنگ و قشون‌کشی کل نیروی سرکوب حکومتی به خیابان‌ها علیه حق آزادی ادامه

...

کارگران ایران تحت حاکمیت یکی از هارترین نظامهای سرمایه داری جهان بسر می برند. تنها در دو سال گذشته ۸... ادامه

...

آتشی را که رژیمهای مزدور پاکستان ودیگرکشورها به نیابت ازقدرتهای آمپریالیستی، از نیم قرن قبل تا بدینس... ادامه

...

تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان طالبان و ارتش پاکستان رخ میدهد یک بازی استخباراتی، یک تاکتیک... ادامه

...

سیزده‌ بدر، یکی از رسوم ایرانیان و اغلب مردمانی است که در پایان نوروز انجام می‌شود؛ در دهه‌های اخیر،... ادامه

...

مطابق مصوبه شورای عالی کار، در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲ حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال... ادامه

...

اگر هر آدمی، روزانه اخبار و گزارشات حملات اوباش حکومتی،  یعنی حملات حزب‌الهی‌ها و آخوندهای چماقدار ادامه

...

در کلیه حاکمیت‌های جهان، سیاست‌مداران تا حدودی آداب و رسوم اخلاقی و اجتماعی را رعایت می‌کنند اما در... ادامه

...

واژه «سلیطه»، چند روزی که در شبکه‌های اجتماعی ترند شده است. در شرایطی که واکنش‌ها به ماجرای ج ادامه

...

اجلاس دو روزه دوحه درباره بحران افغانستان به سرپرستی سازمان ملل با شرکت ۲۵ کشور و چندین نهاد منطقه‌ا... ادامه

...

اخیرا گروه ناشناخته‌ای به نام هواداران «اتحادیه چپ ضدامپرالیست ایران»، با انتشار بیانیه‌ای، از مردم... ادامه

...

چهل و پنج سال از انقلاب ضدامپریالیستی و مردمی بهمن ۱۳۵۷ گذشت. ما چهل و پنجمین سالروز این انقلاب بزرگ... ادامه