سیزده بدر و مواضع ارتجاعی آیت‌الله‌های دزد و قاتل علیه این روز تاریخی!

بهرام رحمانی

سیزده بدر و مواضع ارتجاعی آیت‌الله‌های دزد و قاتل علیه این روز تاریخی!

سیزده‌ بدر، یکی از رسوم ایرانیان و اغلب مردمانی است که در پایان نوروز انجام می‌شود؛ در دهه‌های اخیر، آن را به‌عنوان روز «آشتی» انسان با «طبیعت» نیز می‌نامند. در این روز مردم به دامان طبیعت می‌روند و از مواهب آن بهره می‌برند.

قدمت سیزده بدر نیز مانند عید نوروز بسیار کهن است. از آن‌جا که زیبایی‌های بهار چشم‌نواز است و هوای مطبوع آن همه چا پراکنده‌شده مردم ترجیح می‌دهند آخر تعطیلات نوروز را میهمان طبیعت باشند و لحظاتی سرشار از نشاط و شادی را تجربه کنند. در روز سیزده فروردین، پیوندی دوباره با محیط‌زیست است.

طبیعت تماشایی و باطراوت بهار، میزبان مردمانی است که به رسم قدیمی فصل شکوفایی و رویش سرسبز زندگی را جشن می‌گیرند تا روزی دلپذیر و با نشاطی را در کنار اعضای خانواده تجربه کنند. اختصاص روز سیزده فروردین به‌روز طبیعت و رفتن به طبیعت می‌تواند تداعی‌کننده این مسئله باشد که فاصله گرفتن از جنگل، درختان و گیاهان چه مشکلاتی را به انسان تحمیل و دور شدن از طبیعت چه استرس‌هایی را به انسان وارد می‌کند.

درعین‌حال باید از طبیعت مواظبت کرد تا بتوان همیشه از زیبایی‌های آن بهره‌مند شد.

در حقیقت سیزدهم فروردین، روز هم‌نشینی انسان با طبیعت است. در میان مردم این باور وجود دارد که واژه سیزده بدر به‌معنای در کردن نحسی عدد سیزده است؛ اما با مراجعه به لغت‌نامه‌های فارسی متوجه می‌شویم که واژه‌ «در و دشت» در واقع مخفف «دره و دشت» است. با توجه به توضیحات قبل می‌توان گفت سیزده بدر به‌معنای سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن است که معنای بیرون رفتن و در دامان طبیعت جشن گرفتن است.

در میان مردم این باور وجود دارد که واژه سیزده بدر به معنای در کردن نحسی سیزده است؛ اما با مراجعه به لغت‌نامه‌های فارسی متوجه می‌شویم که واژه‌ی «در و دشت» در واقع مخفف «دره و دشت» است. با توجه به توضیحات قبل می‌توان گفت سیزده بدر به معنای سیزدهم به سوی در و دشت شدن است که معنای بیرون رفتن و در دامان طبیعت سر کردن را می‌دهد. متاسفانه در بین مردم خرافاتی مبنی بر نحس بودن سیزده بدر به وجود آمده است.

باور داشتن خرافات یکی از مسائل اجتماعی در جهان امروز به‌حساب می‌آید به‌گونه‌ای که از آن به‌عنوان معضل اجتماعی یاد می‌شود. این باورها پایه و اساس درستی ندارند و در زندگی اجتماعی افراد تاثیر می‌گذارند چرا که باورها و خرافات اموری هستند که ریشه در ذهن و تصمیم‌گیری‌های انسان‌ها دارند. این موضوع در زندگی اطرافیان و محیط پیرامون ما نیز دیده می‌شود و نمونه بارز آن عدد ۱۳ است که به تصور برخی افراد عدد بدیمنی است.

عده‌ای از افراد تصور می‌کنند عدد سیزده نحس است در نتیجه باید از منزل خارج شوند و به کوه و جنگل بروند البته رفتن به طبیعت و طبیعت گردی و لذت بردن از هوای دل‌پذیر بهاری، امری پسندیده و سازگار با روحیه انسان و یادآور سرچشم‌های بی‌انتهای طبیعت است. خرافه‌پرستی، تاریخی به درازای تاریخ بشریت دارد تا جایی که نمی‌توان برای شروع آن زمانی مشخص بیان کرد و یا آن را اختصاص به مکان و زمان و جامعه‌ای خاص داد؛ زیرا هر زمان که فکر و عقیده صحیحی بوده، در کنار آن، عقاید و افکار باطل نیز به وجود آمده و رشد یافته است. ولی آیا عدد ۱۳ نحس است و علت این نحوست از کجا می‌آید؟

از زمان‌های قدیم، رسم عموم مردم این‌گونه بود که هفت سینی از غلات مختلف‌(مانند گندم، جو، عدس و غیره) را در این ایام آماده می‌کردند که به آن «هفت‌سین یا هفت سینی» می‌گفتند و در روز سیزدهم، آن سینی‌ها را به دشت و صحرا می‌بردند تا در مقابل آفتاب به آب بریزند و به این شکل، روز خود را در دل طبیعت با شادی و جشن سپری می‌کردند.

جمهوری اسلایم برای جلوگیری از برگزاری سیزد هبدر انواع و اقسام تهدیدها و سرکوب‌های را رد پیش گرفته بود. روابط عمومی و امور بین‌الملل برج میلاد تهران اعلام کرده بود: «این مجموعه فرهنگی و گردشگری در روز طبیعت ۱۳ فروردین همزمان با سالروز شهادت حضرت علی‌(ع)، تعطیل است.»

محیط زیست مازندران هم اعلام کرده است که با توجه به هم‌زمان شدن سالروز شهادت حضرت علی‌(ع) و روز طبیعت‌(۱۳ فروردین)، ورود مسافران و گردشگران به پناهگاه حیات وحش میانکاله ممنوع شده است.

با مصوبه شورای تامین شهرستان آستانه‌اشرفیه:

طبق مصوبات شورای تامین شهرستان آستانه‌اشرفیه؛ کلیه پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و بوستان‌های شهر آستانه‌اشرفیه، به‌ویژه مجموعه تفریحی گردشگری پارک ساحلی جنگلی آستانه‌اشرفیه در روز طبیعت‌(دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳) تعطیل می‌باشد.

 روابط عمومی شهرداری آستانه اشرفیه اعلام کرد:

به اطلاع کلیه همشهریان، هم‌استانی‌ها و میهمانان عزیز و گرامی می‌رساند؛

طبق مصوبات شورای تامین شهرستان آستانه‌اشرفیه؛ کلیه پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و بوستان‌های شهر آستانه‌اشرفیه، بویژه مجموعه تفریحی گردشگری پارک ساحلی جنگلی آستانه‌اشرفیه همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت مولی متقیان حضرت امام علی علیه‌السلام، بمنظور رعایت و پاسداشت حرم ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، در روز طبیعت‌(دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳) تعطیل می‌باشد و هرگونه حضور، چادر و اسکان در زمان قید شده در این پارک ممنوع است و از ورود افراد و خودروها به این مجموعه جلوگیری به‌عمل می‌آید.

لذا خواهشمند است از هرگونه حضور و اسکان در مجموعه تفریحی گردشگری پارک ساحلی جنگلی آستانه‌اشرفیه خودداری نمایید.

در اقدامی عجیب به جمع مردمی که در روز سیزده بدر برای تفریح به جاده ماسوله رفته بودند گاز اشک‌آور شلیک شده است. ماموران بر این باور بوده‌اند که این اقدام در ماه رمضان نادرست بوده و تصمیم عجیبی برای برخورد گرفته‌اند. رویداد۲۴ در این گزارش، ۱۴ فروردين ۱۴۰۲،  این اقدام را بررسی کرده است.

نام جمهوری اسلامی هر روز در صدر رسانه‌های جهان خودنمایی می‌کند؛ با توجه به این‌که نه اقتصاد ایران، نه قدرت و سیاست و ... ایران اهمیت جهانی دارد، طبیعی است که این حضور برای اخبار منفی است؛ اخباری نظیر این‌که در ایران سطل ماست روی سر دختران خالی کرده‌اند؛ دختران مدارس کشور مسموم شده‌اند؛ یک دختر در گشت ارشاد به‌خاطر حجاب جان باخته است؛ زندانیان سیاسی چند روز پس از آزادی جان باخته و یا خودکشی کرده است؛ رستوران‌ها و اماکن عمومی به‌خاطر نداشتن روسری مشتریان پلمب شده است؛ به کسانی که روسری ندارند، کارت پرواز داده نمی‌شود و ... در آخرین اقدام هم جمعی از افرادی که برای سیزده بدر در طبیعت ماسوله مشغول تفریح و شادی بودند، مورد حمله قرار گرفته‌اند و فیلم‌هایی که از آن‌جا منتشر شده، نشان می‌دهد برای متفرق کردن جمعیت گاز اشک‌آور شلیک شده است!

این‌ها فقط نمونه اخباری است که روزانه از ایران به جهان مخابره می‌شود. مورد آخر آن‌قدر عجیب است که باور آن هم دشوار است؛ مردمی که برای تفریح و گردش بیرون رفته‌اند، به این دلیل برخورد می‌شود که چرا در ماه رمضان شاد بوده‌اند و تفریح کرده‌اند.

کافی است شبکه‌های اجتماعی را مرور کنید تا ببینید بازتاب این اقدام چه بوده است؛ حاصل آن یک جمله است: «حکومت با شادی مخالف است.»

سئوال مهم این است که حکومت هنوز بر این تصور است که برخورد سخت‌گیرانه و رفتارهایی نظیر کشاندن مردم به گشت ارشاد و جریمه و مجازات هوشمند و غیرهوشمند و شلیک گاز اشک‌آور باعث می‌شود که مردم به دینداری متمایل شوند و مثلا بفهمند مزایای دین چیست؟

تا پیش از سال ۸۸ نام کهریزک برای مردم ایران یادآور خانه سالمندانی بود که آن‌جا مستقر بود، اما از آن سال به بعد این نام به یک درد جمعی تبدیل شد که خاطره بازداشتگاه کهریزک را زنده می‌کرد. از این تغییر نمادها در تاریخ ایران زیاد به جا مانده است؛ یکی دیگر این‌که از حالا نام «ماسوله» هم به جای مکان تفریحی، خاطره گاز اشک‌آور را زنده می‌کند!

کسانی که به عدد سیزده روز «نحس» می‌نامند اغلب تفکر خرافی مذهبی دارند. چرا که در کتاب تاریخی قرآن، دو بار کلمه «نحس» آمده است و هر دو هم در مورد قوم عاد بوده «فی یوم نحس مستمر»(سوره قمر آیه ۱۹) و «فی ایام نحسات»(سوره فصلت آیه ۱۶) که درباره عذاب آن‌ها به‌کاربرده شده است.

در این آیات قرآن، تصریح کرده است که عذاب این قوم به‌خاطر گناهان خود آن‌ها بوده است و بنابراین در هر روزی که مردم به کیفر اعمال زشت و گناهان خود برسند، آن روز برایشان نحس و شوم و هولناک است. پس طبق آیات قرآن روزی نحس است که ملتی به عقوبت کارهای زشت و گناهان خود گرفتار شوند. در واقع منشا و علت نحس «سیزده» ریشه در خرافات مذهبی دارد.

نظر برخی آیت‌الله‌های مرتجع حاکمیت:

«شفقنا‌(پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه) –‌حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به پرسشی درباره انجام مراسم سیزده بدرپاسخ داده است.

به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین‌(سیزده بدر) اشکال دارد؟

ج : فی‌نفسه حرام نیست؛ هر چند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد.»

به گزارش فارس، ۲ فروردین ۱۴۰۲، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحیدپور از کارشناسان احکام به مناسبت ماه مبارک رمضان و تقارن با عید نوروز، به بیان «حکم شرعی سفرهای نوروزی در ماه مبارک رمضان» پرداخته است که به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نکته اولی که معمولا در این ایام سئوال می‌شود، مسئله مسافرت در ایام ماه مبارک رمضان است؛ البته دو سه روز اول سال ۱۴۰۲، ارتباطی با ماه مبارک رمضان ندارد، اما از روزهای آغازین ماه رمضان، ممکن است افرادی باشند که بنا دارند به مسافرت بروند.

مسافرت در این ماه از نظر شرعی اشکال ندارد؛ حتی اگر به قصد فرار از روزه رمضان باشد، حرام نیست ولی مکروه است؛ اما کسانی که قصد فرار از روزه را ندارند ولی برای صله ارحام یا زیارت می‌روند یا ممکن است می‌خواهند برای تفریح بروند، از نظر شرعی مانعی ندارد و به تعداد روزهایی که روزه را نمی‌گیرند، بعد رمضان در فاصله بین دو رمضان که ۱۱ ماه فرصت دارند، روزه خود را قضا کرده و آن را به تأخیر نمی‌اندازند.

البته ممکن است کسی در ایام ماه مبارک رمضان به مسافرت برود و قصد هم داشته باشد که ۱۰ روز کامل بماند و یا ممکن است بیش‌تر از ۱۰ روز بنا داشته باشد که بماند و اگر می‌خواهد قصد ۱۰ روز داشته باشد، حتما قصد دهه کند و می‌تواند روزه بگیرد و اشکالی ندارد.

البته اگر قبل اذان ظهر برسد، می‌تواند قصد دهه کرده و روزه خود را بگیرد و در برگشت هم اگر بعد از اذان ظهر از آن مکان خارج شود، روزه آن روز صحیح است و مشکلی ندارد.

آیت‎الله مکارم شیرازی پاسخ می‌دهد؛ آیا آیین سیزده بدر مورد تایید اسلام است؟

بنابر دیدگاه آیت‌الله مکارم شیرازی آیین سیزده بدر اگر بر مبنای خرافه پرسی و نحسی سیزده باشد خلاف اسلام و اگر به عنوان پناه بردن به دل طبیعت و تفریح باشد، مورد تایید اسلام است.

به گزارش خبرنگار مهر، همواره این سئوال مطرح بوده است که نظر اسلام در مورد سیزده بدر چیست؟ آیا آیین سیزده بدر مورد تایید اسلام است؟

از دو نظر می‌توان به مراسم سیزده بدر نگاه کرد؛

آیت‌الله مکارم شیرازی:

«سرچشمه مراسم خرافی سیزده بدر از نظر تاریخی به اصحاب الرس که در قرآن به آن اشاره شده بر می‌گردد. به حالات اصحاب الرس در تفاسیر اشاره شده، و در یکی از شرح های نهج البلاغه نیز داستان مفصل آن را چنین یافتم؛

دوازده شهر یا آبادی بود که هر شهر و آبادی به یکی از ماه‌های سال خورشیدی نامیده شده بود. آیین مردم آن شهرها بت‌پرستی بود. درختان صنوبر را پرستش می‌کردند. زیرا صنوبر منبع درآمد خوبی برای آن‌ها بود. روز اول سال، همه مردم از تمام دوازده شهر یا روستا در شهر فروردین جمع می‌شدند، و مراسم جشنی داشتند. فردا به شهر اردیبهشت می‌رفتند، و در آن‌جا مراسمی داشتند. روز سوم به آبادی خرداد می‌رفتند…، تا به آبادی اسفند که می رسید، دوازده شهر تمام می‌شد؛ روز سیزدهم دسته‌جمعی از آبادی‌ها خارج شده، به بیابان‌ها می‌رفتند، و مراسم سیزده و جشن و پایکوبی و آلودگی به انواع مفاسد را در آن‌جا برگزار می‌کردند. بنابراین سیزده بدر سنتی بوده که از بت‌پرستان باقی مانده است، همان‌طور که مراسم شب چهارشنبه سوری، که احترامی برای آتش قائل می‌شوند، سنّتی از آتش‌پرستان است.‌(پاورقی قهرمان توحید ، ص۸۴ ؛ مسائل جدید از دیدگاه مراجع ج۱ ص۱۵۵)

۲. اما اگر مراسم سیزده بدر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای آلوده آن و پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از هوای پاکیزه آن و تفریح و استراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرژی و توان کافی باشد بدون آن‌که اعتقاد به نحسی سیزده و رسم بت‌پرستی محرک این تفریح باشد امری ناشایست نخواهد بود .

به‌خصوص اگر این کار همراه با تفکر و اندیشه در حیات مجدد درختان و گیاهان باشد و در نتیجه انسان از حیات آن‍‌ها درس زندگی بگیرد و به یاد عظمت و قدرت و علم نامحدود خالق آن بیفتد.‌(قهرمان توحید ، ص۸۴)

خداوند می‌فرماید: «بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به‌وجود آورده است.»‌(عنکبوت۲۰)

 پیامبر گرامی فرمود: «عاقل ساعات خود را به چهار بخش تقسیم می‌کند؛ ساعتی برای عبادت خداوند و ساعتی برای محاسبه نفس و ساعتی برای تفکر در مخلوقات خداوند و ساعتی برای تفریح و بهره‌مندی از حلال‌های خداوند.»‌(وسایل الشیعه ج۱۶ ص۹۷)

این مضمون از حضرت علی نیز نقل شده است.‌(نهج البلاغه حکمت ۳۹۰)

و باز پیامبر گرامی فرمود: « تفریح داشته باشید همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی نشاطی باشد.»‌(نهج الفصاحه ص۲۵۹)

امام جمعه شیراز: «مردم در روز ۱۳ فروردین حرمت امام اول شیعیان را نگه دارند.»

 لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه عبادی سیاسی شهر شیراز، گفت: «والدین در کنار برنامه‌های تفریحی اوقات فراغت، بچه‌ها را در کلاس‌های قرآنی مساجد نیز ثبت نام کنند تا با قرآن از کودکی مأنوس شوند، زیرا به فرموده امیر المومنین علی‌(ع) هر وقت گناه زیاد شد و خدا خواست عذاب نازل کند به خاطر بچه‌هایی که کلاس قرآن می‌روند و به خاطر پیرمردانی که به نماز جماعت می‌روند خدای متعال می‌فرماید عذاب‌شان نکنید.»

نماینده، ولی فقیه در فارس، با تاکید بر این‌که «یادگیری قرآن و انس با آن برای بچه‌ها از نان شب واجب‌تر است»، گفت: «هیچ چیز به اندازه قرآن به فرد آرامش نمی‌دهد... این شب‌های قدر که در پیش است را قدر بدانیم و از خدا بخواهیم توفیق نماز و دعا را در این شب‌ها نصیب ما کند.»

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: «روز شهادت امیرالمومنین، ۲۱ ماه رمضان امسال مصادف با روز طبیعت، ۱۳ فروردین شده و طبیعتا آن‌که احساس کند پدر از دست داده اگر روز طبیعت هم باشد به تفرج نمی‌رود و این احترام را غیرمسلمانان هم برای امیرالمومنین قائل هستند و حرمت می‌گذارند.»

امام‌جمعه کبگیان: «مقصر طغیان رودخانه و تخریب زیرساخت‌ها خود مردم هستند.»

امام جمعه کبگیان گفت: وقتی حریم بستر رودخانه تملک بشود رودخانه با طغیان‌های فصلی راه عبورش را پیدا می‌کند وقطعا مسیر‌های تملکی را سر راهش باخود خواهد برد و در این زمینه مقصر اصلی رودخانه نیست بلکه خود ما هستیم و این‌جور معارضات دلیلی بر جلوگیری خدمت به مردم ندارد.

به گزارش کبنا از چیتاب، حجت الاسلام سید فرج الله پژمان امام جمعه کبگیان در خطبه‌های‌(۱۰ فروردین ۱۴۰۳) نماز عبادی سیاسی جمعه چیتاب ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناه، با اشاره به صفات مومن، حزن اندوه در امور اخروی و پشت پا زدن به امورات دنیوی را از خصیصه بارز فرد مومن برشمرد و گفت: «کسیکه در نهایت حسادت نداشتن مسئول اعمال وکردار خودش باشد و باپرهیز از خُدعه، طماع نبوده و با پشت پا زدن به مال‌ومنال دنیا برای آخرت دلواپس باشد و اندوه نداشته باشد می‌توان گفت مومن است.»

امام جمعه کبگیان در ادامه فراز دوم از خطبه‌های این هفته با اشاره به متقارن شدن سیزده بدر با روز شهادت امام علی‌(ع) روز ۲۱ ماه رمضان را خاصه در میان قوم لر یک روز ویژه برشمرد و گفت: «سیزده بدر امسال گرچه اجباری نیست، اما عزیرانی که شرایط روزه ندارند و به دل طبیعت ‌می‌روند علاوه بر مراقبت از طبیعت مواظب باشند حریم و‌شان شهادت را نیز رعایت کنند.»

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

«سیزده به در نباید جولانگاه زنان بی‌حجاب و مردان روزه خوار باشد/جمهوری اسلامی ثروت را از افراد عیاش خوشگذران گرفت و به مردم رساند.»

سیداحمدعلم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: «در راس این نظام، به جای مزدوری برای استکبار، توجه به خواست مردم قرار دارد. این خاصیت نظام جمهوری اسلامی است که ثروت عمومی را از استخدام برخی افراد عیاش و خوش‌گذران به دست همه مردم رساند. امام جمعه مشهد گفت:باید توجه شود که حرمت دین در روز طبیعت محفوظ بماند و این‌طور نباشد که در سیزدهم فروردین، عرصه جامعه جولان‎گاه خانم بی‌حجابی باشد که کشف حجاب می‌کند یا آقایی که در ملاء‌عام روزه‌خواری می‌کند. این موارد، مصداق لگد زدن به سفره ضیافت‎الله است و اگر این عمل صورت گرفت، دیگر نمی‌توان در شب‌های قدر «بِکَ یا الله» گفت.»

امام جمعه استان قدس رضوی، در حالی چنین ادعایی دارند که در دولت دامادش ابراهیم رئیسی، اختلاس‌های میلیاردی صورت گرفته و اخیرا گفته اعلام کرده تنها به دلیل اختلاس در چای دبش، ۶۰ مدیر خود را برکنار کرده است اما به گفته رئیس قوه قضاییه، رئیسی حتی یک نفر هم از این مدیران اختلاس‌گر دولتش را به قوه قضاییه معرفی نکرده است.

از سوی دیگر، امام جمعه محبوب رهبر، یعنی آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، شخصا اختلاس بزرگ امام داده و چندین هزار هکتار زمین حوزه تحت نظر خود را به شرکت خود و پسرانش و... انتقال داده است.

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در ویدیویی بار دیگر ضمن دفاع از خود در پرونده زمین‌خواری در شمال تهران، آن‌چه رخ داده را غفلت خواند و از خدا و رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کرد. او فاش‌شدن این فساد را به «بوق‌های رسانه‌ای دشمن» نسبت داد.

صدیقی در این ویدیو که شامگاه جمعه در رسانه‌های ایران منتشر شد، با کمال وقاحت و بی‌شرمانه گفت: «بوق‌های تبلیغاتی رسانه‌ای دشمن به میدان آمدند و در یک جنگ روایت‌ها و جنگ رسانه‌ای، عواطف مردم ما را مورد هجمه قرار دادند.»

او هم‌زمان گفت که در تاسیس موسسه‌ای که صدیقی و پسرانش از طریق آن هزاران متر مربع زمین را به نام خود زدند، «از نظر نوشتن اساسنامه و افراد، غفلتی واقع شد» که این غفلت و اشتباه از ناحیه او بوده است.

اواخر اسفند سال گذشته اسنادی منتشر شدند که نشان می‌دادند کاظم صدیقی از طریق تاسیس یک شرکت خانوادگی به نام «پیروان اندیشه‌های قائم»، باغی را به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع در کنار حوزه علمیه «امام خمینی» در ازگل تصاحب کرده است.

صدیقی در واکنش به افشای این زمین‌خواری‌اش، ادعا کرد این انتقال بدون اطلاع او و با جعل امضاء صورت گرفته است.

او اکنون در پیام ویدیویی خود به این زمین‌خواری اذعان کرد و گفت: «من از وقوع چنین غفلتی هم در محضر خدا استغفار می‌کنم و هم از زعمای امت، زعیم عالی‌قدر خودمان‌(علی خامنه‌ای) با همه وجودم عذرخواهی می‌کنم.»

در حال حاضر صدیقی، مشاور عالی رییس قوه قضاییه، امام جمعه موقت تهران، رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای است، با وجود افشای پرونده فساد مالی، از هیچ‌یک از سمت‌هایش کناره‌گیری نکرده است.

به گفته صدیقی، مراحل انحلال موسسه انجام شده و ملک مذبور رسما به حوزه منتقل شده و به ثبت رسمی رسیده است.

پیش‌تر و در روز دوم فروردین، محسن برهانی، حقوقدان و وکیل دادگستری تاکید کرده بود پشیمانی، حتی دقایقی پس از ارتکاب جرم، هیچ تاثیری بر تحقق جرم ندارد و جرم انتقال مال غیر، واقع و تمام شده است.

حوزه علمیه تحت مدیریت او نیز دوم فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شخص صدیقی برای انتقال مالکیت باغ حوزه علمیه به شرکت متعلق به خود و پسرانش در دفترخانه حاضر شده و اسناد این انتقال را امضاء کرده است.

چندی بعد، سندی جدید درباره پرونده زمین‌خواری صدیقی منتشر شد که نشان داد باغ چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع و هزار میلیارد تومانی ازگل، تنها با قیمت ۶/۶ میلیارد تومان معامله شده است.

روز جمعه و پیش از انتشار ویدیوی صدیقی، دانشگاه «امام صادق» تهران نام او را از فهرست سخنرانان «شب قدر» خود حذف کرد.

کاظم صدیقی که از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی است، چند بار از جمله در تیر ۱۳۹۱ گفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با امام دوازدهم شیعیان ارتباط داشته است.

با وجود افشای فساد مالی، او همچنان از نزدیکان خامنه‌ای است و در سخنرانی روز اول نوروز رهبر جمهوری اسلامی در «حسینیه امام‌خمینی» » در میان حاضران بود.

علاوه بر پرونده زمین‌خواری، یاشار سلطانی فاش کرد که «هتل جهان» در مشهد سال ۱۳۹۳ از سوی خیرین به حوزه علمیه ازگل به مدیریت کاظم صدیقی واگذار شد تا از درآمدهای آن برای حوزه‌ علمیه استفاده شود، اما درآمد این حوزه در سال گذشته به حساب شرکت ثبت شده از سوی صدیقی واریز می‌شود.

در سال‌های اخیر فساد مالی بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی و فرزندانشان فاش شده است.

در تیر ماه سال گذشته، وحید اشتری، فعال رسانه‌ای، در توییترش نوشت در سال ۱۳۹۶ با نظر اداره تحقیق اوقاف استان خراسان رضوی، «یکی از بزرگ‌ترین موقوفات مشهد» به احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در این استان واگذار شد.

 

سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن‌های نوروزی است. در تقویم رسمی ایران این روز به‌نام روز طبیعت نام‌گذاری شده‌ است و از تعطیلات رسمی است.

نه تنها سیزده‌بدر بلکه به‌طور مداوم و به مناسبت‌های مختلف رفتن به فضای باز طبیعت می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد و لحظات شادی برای‌مان رقم بزند. اما همان‌طور که از طبیعت و فضای زیبای آن لذت می‌بریم، باید مراقب آن باشیم که به محل زندگی موجودات زنده و زیبایی محیط زیست آن‌جا صدمه نزنیم.

سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم تنها به ما تعلق ندارد که از آن سوء‌استفاده کنیم. اگر می‌توانیم از طبیعت لذت ببریم، مدیون نسل‌های پیش از خود هستیم که از زمین در حد امکان مراقبت کرده‌اند. ما هم وظیفه داریم از این کره خاکی محافظت کرده و آن را به نسل‌های بعد از خود بسپاریم.

البته در این دوره، یعنی در دوران ۴۴ ساله حاکمیت جمهوری اسلامی و دشمنی دیردنه دستگاه مفت خود و تبه‌کار روحانیت با شادی و سرور انسان، حمله خرافی و جاهیلت آن‌ها به سیزده بدر نیز افزایش یافته است. با وجود این که جمهوری اسلامی همواره جهل و خرافات و دشمنی با هرگونه شادی مردم به‌خصوص چهارشنبه سوری و عید و نوروز و سیزده بدر را تبلیغ و ترویج می‌کند، اما بخشی چشم‌گیری از مردم ایران، تلاش می‌کنند نه تنها این تبلیغات مسموم جمهوری اسلامی را خنثی کنند بلکه حتی با سرنگونی کلیت این حکومت و یک جامعه نوین شاد، آزاد و انسان‌دوست برپا کنند!

شنبه یازدهم فروردین ۱۴۰۳-سی‌ام مارس ۲۰۲۴

مقالات مرتبط

...

سیزده‌ بدر، یکی از رسوم ایرانیان و اغلب مردمانی است که در پایان نوروز انجام می‌شود؛ در دهه‌های اخیر،... ادامه

...

مطابق مصوبه شورای عالی کار، در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲ حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال... ادامه

...

اگر هر آدمی، روزانه اخبار و گزارشات حملات اوباش حکومتی،  یعنی حملات حزب‌الهی‌ها و آخوندهای چماقدار ادامه

...

در کلیه حاکمیت‌های جهان، سیاست‌مداران تا حدودی آداب و رسوم اخلاقی و اجتماعی را رعایت می‌کنند اما در... ادامه

...

واژه «سلیطه»، چند روزی که در شبکه‌های اجتماعی ترند شده است. در شرایطی که واکنش‌ها به ماجرای ج ادامه

...

اخیرا گروه ناشناخته‌ای به نام هواداران «اتحادیه چپ ضدامپرالیست ایران»، با انتشار بیانیه‌ای، از مردم... ادامه

...

چهل و پنج سال از انقلاب ضدامپریالیستی و مردمی بهمن ۱۳۵۷ گذشت. ما چهل و پنجمین سالروز این انقلاب بزرگ... ادامه

...

در ایران باز هم نمایش رای دادن به توحش راه افتاده است. روشن است که تحریم این نمایش و «نه»گفتن به این... ادامه

...

بیش از یک قرن است که حکومت‌های پهلوی و جمهوری اسلامی ایران، هرگز اجازه نداده‌اند که آب خوش از گلوی ا... ادامه

...

«اتباع غیر مجاز حق اجاره کردن خانه و ملک ندارند، از تنظیم قرارداد اجاره خانه و هرگونه ملک برای اتباع... ادامه

...

تبعیض و ستم ملی در ایران، یک واقعیت غیرقابل انکار است.  هم‌زمان در مقابل مبارزه خلق‌های تحت ادامه

...

بهمن سالروز انقلاب مردمی ایران ما بر همۀ انقلابیون میهن‌پرست، علاقه‌مندان به تعمیق و تحکیم انقلاب، ب... ادامه