اتحاد و همکاری 12 کشور امریکای لاتین

اتحاد و همکاری 12 کشور امریکای لاتین

 

یونگه ولت ـ ترجمه عسکر داوودی

دیدگاه های دوازده کشور مستقل آمریکای جنوبی در حال نزدیک شدن به هم است.

به دعوت «لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا»، رئیس جمهور برزیل، سران دوازده کشور در اجلاس اتحادیه دوازده کشور مستقل امریکای جنوبی از 30 ماه می در شهر برازیلیا پایتخت کشور برزیل آغاز شد. شرکت کنندگان در این اجلاس می خواهند بار دیگر «اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (Unasur) » را احیا کنند.

یکی از اهداف این اتحادیه که در سال 2008 تاسیس شد و تعداد اعضاء آن پس از سال 2018 به دلیل استعفای سران دولت های دست راستی از دوازده عضو به چهار عضو کاهش یافت، ترویج ادغام و همکاری بین کشورها در سیاست، کسب و کار، آموزش، فرهنگ و توسعه زیرساخت هاست. اکنون بار دیگر شمار اعضای این اتحادیه افزایش یافته است.

در همین رابطه نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، بعنوان اولین سفر رسمی از زمان از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور وارد برزیل شد. رئیس جمهور سابقِ فاشیست برزیل جایر بولسونارو در سال 2019 ارتباط سیاسی با ونزوئلا را قطع کرده بود. آخرین سفر مادورو به این کشورِ همسایه، زمانی انجام شد که دیلما روسف، رئیس جمهور سابق برزیل(2011-2016) دوره دوم ریاست جمهوری خود را در سال 2015 آغاز کرد. روسای جمهور دو کشور وارد کاخ پلانالتو شدند تا نشست کاری خود را برای تقویت همکاری دو کشور آغاز کنند. اولین نشست مسئولین دو کشور برزیل و ونزوئلا پشت درهای بسته برگزار شد و انتظار می رود که توافقات مختلف دو کشور در آنچه که از سرگیری روابط دیپلماتیک آنها است، تثبیت شود.

روزنامه Correo del Orinoco روز یکشنبه گزارش داد که هدف سفر فعلی «مادورو» علاوه بر شرکت در اتحادیه دوازده کشور آمریکای جنوبی در برزیل، «در مورد بازگرداندن اتحادهای استراتژیک دوجانبه است»، هدفی که مادورو و لولا دا سیلوا در مورد آن توافق دارند.

نشست روسای جمهور آمریکای جنوبی از سه شنبه 30 ماه مه شروع شده است. «آلبرتو فرناندز»، رئیس جمهور آرژانتین، نیز روز دوشنبه برای نشست برزیل، که در آن احیای اتحادیه Unasur تصمیم گیری می شود، کشورش را ترک کرد. علاوه بر این، فرناندز و لولا می خواهند در مورد یک استراتژی برای مبارزه با تورم و همچنین مکانیسمی برای تامین مالی «صادرات و واردات بدون استفاده از دلار امریکا» صحبت کنند. آرژانتین و برزیل، دو اقتصاد بزرگ قاره و ونزوئلا دارای بزرگترین ذخیره نفتی جهان است.

به گفته «مائورو ویرا»، وزیر امور خارجه برزیل، سران دوازده کشور امریکای جنوبی به این نشست دعوت شده اند. علاوه بر آرژانتین، سران کشور های بولیوی، برزیل، گویان، سورینام و ونزوئلا که قبلا عضویت در UNASUR را انتخاب کرده اند، روسای جمهور شیلی، اکوادور، کلمبیا، پاراگوئه، پرو و اروگوئه نیز در این نشست شرکت دارند.

معاهده تاسیس اصلی Unión de Naciones Suramericanas در ماه مه 2008 در برزیل توسط تمام دوازده کشور مستقل امریکای جنوبی امضاء شد. هدف این اتحاد مبارزه مشترک علیه نابرابری، محرومیت اجتماعی، گرسنگی، فقر و ناامنی تعریف شده است، اما پس از تاسیس، به زودی مشخص شد که دستیابی به همکاری های کارآمد بین دولتی به دلیل عدم تمایل به ادغام توسط بعضی از کشورها امکان پذیر نیست.

نخست، ایوان دوک، رئیس جمهور راستگرای کلمبیا در اوت 2018 استعفای خود را اعلام کرد. در همان سال، دولت های دوست امریکا در آرژانتین، برزیل، شیلی، پاراگوئه و پرو و اروگوئه در سال 2020 از ادامه فعالیت مشترک خودداری کردند.

«کارلوس امینامی»، وزیر اقتصاد سابق شیلی قبل از حضور در اجلاس اتحادیه در یک گفتگو با بنیاد چپ اروگوئه «لیبر در مونته» گفت: « امروز ما در بحث های مهم جهانی غایب هستیم. صدای ما شنیده نمی شود. ما باید از این دوره تاریک تفرقه، که در آن امریکای لاتین در زمینه سیاست های جهانی به حاشیه رانده شده است، بیرون بیاییم.»

به گزارش آژانس روسی اسپوتنیک، «رودولفو نین نووا»، وزیر امور خارجه سابق و معاون رئیس جمهور اروگوئه نیز بر تقویت همکاری با توجه به تهدیدات ناشی از استخراج مواد خام که تعادل سیاره را به خطر می اندازد، تاکید دارد.

امریکای لاتین دارای رکود اقتصادی عمیق تری از رکود اقتصادی جهانی است و تعداد افراد فقیر در این قاره به تقریبا 50 میلیون افزایش یافته است. «گیوم لانگ»، وزیر امور خارجه سابق اکوادور، از لولا خواست تا «کشورهای دیگر را متقاعد کند که اتحادیه Unasur ابزاری مناسب برای همکاری های پیش رو در مرحله پیدایش قطب بندی های جهانی فعلی است.

با توجه به صف بندی های جهانی در حال شکلگیری و تکامل، من فکر می کنم کشورهای ما شانس بیشتری برای خروج از این وضعیت رکود را دارند.» در همین رابطه علاوه بر گزارش یونگه ولت چاپ آلمان، اسپوتنیک فارسی نیز نوشت:

مادورو گفته است: ونزوئلا مایل است به عضویت بریکس پذیرفته شود. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا طی سخنانی گفت: اگر از ونزوئلا پرسیده شود که آیا می‌خواهید در مقطعی به بریکس بپیوندید، ونزوئلا می‌گوید بله، ما دوست داریم بخشی از بریکس باشیم و با سیاست جهانی بریکس همراهی کنیم. در این رابطه لولا رئیس جمهور برزیل می گوید در صورت درخواست رسمی ونزوئلا از بریکس، برزیل از احتمال پیوستن ونزوئلا به بریکس حمایت خواهد کرد.

https://www.jungewelt.de/artikel/451644.multipolare-welt-hoffnung-unasur.html

مقالات مرتبط

...

اگر با دیدن هر بی عدالتی بدنت از خشم به لرزه می افتد. پس یکی از رفقای من هستی ادامه

...

پنجاه سال پیش، در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳، در شیلی اتفاقی رخ داد که جهان را به شدت تکان داد. در نتیجه یک کود... ادامه

...

کوبا از حضور گسترده هیأت‌های نمایندگی از همه قاره‌ها در اجلاس هاوانا استقبال می‌کند: دیدگاه مشترکی د... ادامه

...

خوان گابریل والدس، سفیر شیلی در ایالات متحده از دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواست، اندکی قبل... ادامه

...

دیدگاه های دوازده کشور مستقل آمریکای جنوبی در حال نزدیک شدن به هم است. ادامه

...

خوان گوایدو" سیاستمدار مخالف دولت ونزوئلا و رئیس‌جمهوری خودخوانده سابق این کشور، پس از ترک ونزوئلا و... ادامه

...

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به شدت از شرایط مجوزهای ایالات متحده برای تجارت با شرکت های دولتی... ادامه

...

مجسمۀ برنزی سه متری فیدل کاسترو رهبرکاریزماتیک وانقلابی خلق کوبا اخیرأ در میدان فیدل کاسترو در منطقه... ادامه

...

این هفته میگل دیاز کانل، رئیس جمهور و دبیر اول حزب کمونیست کوبا وارد روسیه شد. سفر او به عنوان بخشی... ادامه

...

دوست و دشمن گواهی میدهند لولا یک شخصیت تاریخی برای برزیل است، او نه تنها اولین رئیس جمهور منتخب دموک... ادامه

...

لوئیس ایناسیو «لولا» داسیلوا نیم قرن پیش وارد عرصۀ سیاست شد و اکنون در سن ۷۷ سالگی برای سومین بار به... ادامه

...

نسل کنونی ونسل های بعدی انقلاب، بخصوص در کشور های جهان سومی ساخته شده از طرف استعمار و آمپر یالیسم ب... ادامه