رفقای عزیز حزب حیات آزادی(پژاک)

رفقای عزیز حزب حیات آزادی(پژاک)

بهرام رحمانی

با درودهای صمیمانه!

پوزش از این که به دلایلی نتوانستم در مراسم دعوتی شما عزیزان‌(امروز شنبه 20 آگوست 2022‌- استکهلم)، شرکت کنم. به همین دلیل، این یادداشت را به‌عنوان تسلیت و همدردی با شما و به یاد رفیق جان‌باخته «رزان جاوید» تقدیم می‌دارم.

رفیق رزان جاوید عضو شورای رهبری کودار، در حمله هوایی ترکیه به قامشلوی روژاوا جان باخته است. روشن است که قاتل اصلی رزان جاوید و همه جان‌باختگان راه آزادی و سوسیالیسم در روژاوا و کوه‌های قندیل و شهرها و روستاهای کردستان ترکیه، دولت فاشیست ترکیه به سردمداری رجب طیب اردوغان، این عنصر فاشیست جنگ‌طلب و خشونت‌طلب و مالیخولیایی است. اما این جنایت‌های اردوغان به‌ویژه علیه مردم کرد و روژاوا، با حمایت‌های همه‌جانبه حکومت‌های ایران و روسیه صورت گرفته است.

مقامات روژاوا، رسما و علنا حمله هواپیماها و پهبادهای جنگی پانزدهم مردادماه ترکیه به قامشلو که منجر به جان‌باختن چند تن از جمله رزان جاوید شد را بی‌ارتباط با حکومت اسلامی ایران و حکومت روسیه ندانستند و گفتند این نشان می‌دهد که توطئه چه‌قدر بزرگ است.

جا دارد که همه آزادی‌خواهان منطقه و جهان این اقدام جنایت‌کارانه و تبه‌کارانه دولت فاشیست ترکیه و هم‌پیمانش را با صدای بلند و رسا محکوم کنند و در غم مردم کرد منطقه، به‌خاطر از دست دادن عزیزان رزمنده و پیکارگرشان شریک باشند. 

مسلم است که جای رفقای از دست رفته را هیچ‌کس پر نمی‌کند و هرکس جایگاه و تاریخ مبرزایت خود را دارد. اما کاری که همه رفقا می‌توانند به یاد رفیق از دست رفته انجام دهند این است که نگذارند اسلحه وی زمین بیاند و نگذارند شعله‌های انقلاب نوین مردمی خاموش شود. این بهترین بزرگ‌داشت از رفقای جان‌باخته‌مان است.

مبارزه در راه تحقق انقلاب آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه و ساختن یک جامعه نوین، در جهان سرمایه‌داری دشمنان بی‌شماری دارد. اما هم‌اکنون دشمن اصلی ما، حکومت‌های فاشیست ملی - مذهبی ترکیه و ایران هستند. همین حکومت‌ها البته با حمایت همه‌جانبه روسیه، بیش از ده سال است در دفاع از حکومت مستبد بشار اسد، مردم این کشور را به خاک و خون کشیده‌اند. بیش از ده سال است سیستم دموکراتیک و مردمی روژاوا چون خاری سوزناک در چشمان این حکومت‌ها و در راس همه حکومت فاشیستی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان فرو رفته است. روژاوا که با هدایت و توصیه‌های رفیق عبدالله اوجالان که خود سال‌های طولانی‌ست در اسارت حکومت فاشیستی ترکیه قرار دارد، ارزش‌ها و تجارب جدیدی خلق کرده است و به پایگاه امید و آرزوی‌های مردم خاورمیانه و همه نیروهای آزادی‌خواه و سوسیالیست و آنارشیست جهان مبدل شده است.

در این میان، مسلما در این راه آزادی‌خواهانه و شایسته انسانی، رفیق رزان نه اولین و نه آخرین جان باخته ما است که جانش را فدای راه آزادی و سوسیالیسم و انقلاب کرده است. ما تاکنون عزیزان بی‌شماری را در این راه از دست داده‌ایم و احتمالا بعد از این نیز خواهیم داد. اما رفقای ما هرگز مرعوب این فضای رعب و وحشت حکومت‌های فاشیستی نشده‌اند و هم‌چنان در راه انقلاب و تحولات سرنوشت‌ساز انسانی به پیکار سخت روزانه خود مشغولند. هرچند سیستم سرمایه‌داری منطقه و جهان، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در سرکوب خلق‌‌های محروم منطقه و بر علیه خط واقعی انقلاب مردم همکاری دارند. در این شرایط، ما نباید کوچک‌ترین توهمی به سیاست‌ها و عمکردهای دولت‌های سرمایه‌داری داشته باشیم و به همین دلیل، ما باید از یک‌سو بر استقلال مبارزه خودمان و از سوی دیگر به حمایت و همکاری و همبستگی خلق‌های آزادی‌خواه منطقه و جهان تاکید بورزیم. 

ما روژاوا را باید به‌مثابه پایگاه اصلی انقلابات آتی‌مان در منطقه بدانیم و مانند نور چشم‌مان از آن مواظبت و دفاع کنیم.

در عین حال بدانیم کم نیستند کسانی و سازمان‌هایی که آگاهانه و عامدانه و یا ناآگاهانه و کورکورانه و از جمله تحت تاثیر تبلیغات دستگاه فکری اردوغان فاشیست، به پژاک و پ.ک.ک و روژاوا زبان‌درازی و یا بی‌مهری نشان می‌دهند. اما نباید به این نوع تبلیغات مسموم اهمیت داد. مهم آن است که سنگر اصلی انقلاب را محکم نگاه داشت و اجازه نداد دشمن به درون آن نفوذ کند.

 

 

همان‌طور که رفیق سیامند معینی، رییس مشترک حزب حیات آزاد کوردستان‌(پژاک) در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فرات، یاد و خاطره عزیز جان‌باخته‌مان رزان جاوید عضو شورای اجرایی جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کورستان‌(کودار)، گفته است:

«هوال رِزان دارای شخصیتی مبارزه و مقاومت‌گر بود. زندگی خود را وقف مبارزه و انقلاب آزادی کرد. در خلال سال‌های مبارزه توانسته بود مهر خود را بر تاریخ انقلاب آزادی خلق کورد بزند. هوال رِزان با شخصیت خود به آموزش و پیشرفت اطرافیان خود می‌پرداخت و آن‌ها را با روح آزادی‌خواهی و مبارزه آشنا می‌کرد. در واقع هوال رِزان راه و رویه تحقق آزادی‌ست.»

رفیق سیامند در ادامه سخنان خود، به تداوم حملات و توطئه حکومت فاشیست ترکیه در کشتن هوال رِزان جاوید اشاره کرده و آن را توطئه‌ای علیه تمامی کوردها بیان کرد و افزوده است: «در نتیجه نقشه‌های کثیف رژیم ترکیه، سوریه، ایران و هم‌دستی خائنان کورد، هوال رِزان جاوید به شهادت رسید و جانش را پیش‌کش آزادی خلق و میهن خویش کرد. بدون شک دشمنان کورد از پیشرفت و پیروزی خلق کورد خشمگین هستند. هر گامی که انقلاب خلق‌مان برمی‌دارد، ترس بزرگی را در قلب دشمنان کوردها و بشریت باقی می‌گذارد. برای لاپوشانی ترس و هزیمت خود به پیشاهنگان خلق کورد حمله می‌کنند. بدون شک گمان می‌کنند که با این حملات می‌توانند از پیشرفت انقلاب آزادی خلق‌مان جلوگیری کنند. اما جنبش آزادی در مقابل این دشمنان و خائنان تضعیف نمی‌شود. زیرا کاروان آزاد به پیش می‌رود و در آستانه کسب پیروزی است.»

هم‌چنین رفیق صالح مسلم، رییس مشترک «پ.ی.د» و سخن‌گوی مشترک روژاوا، در گفت‌و‌گویی با بخش خبر کوردی آرین‌تی‌وی جان باختن رزان جاوید عضو شورای رهبری کودار در حمله هوایی ترکیه به قامشلوی روژاوا را به مردم روژهلات کوردستان تسلیت گفته است.

صالح مسلم، رییس مشترک حزب اتحاد دمکراتیك‌(پ.ی.د) گفت رِزان جاوید مهمان ما بود و شهادتش در روژاوا بر دوش ما سنگینی می‌كند. او هم‌چنین ایران را در این حمله دخیل دانست.

صالح مسلم واقعه شهادت یوسف ربانی معروف به رِزان جاوید از انقلابیون روژهلاتی را به‌ویژه به مردم شرق کوردستان تسلیت گفت و افزود: «شهید رزان برای مردم و وطنش مبارزه می‌کرد. شهادت او در روژاوا بار سنگینی روی دوش ما گذاشت چون مهمان ما بود. ما به مردم روژهلات و سراسر کوردستان قول می‌دهیم این دین بر دوش خود را برداریم.»

رییس مشترک پ.‌ی.‌د حمله پانزدهم مردادماه ترکیه به قامشلو که منجر به جان باختن چند تن از جمله رزان جاوید شد را بی‌ارتباط با حکومت اسلامی ایران ندانست و گفت این نشان می‌دهد که توطئه چه‌قدر بزرگ است.

او به تماس تلفنی شامگاه دیروز امیر عبداللهیان و مولود چاوش اوغلو وزرای خارجه ایران و ترکیه نیز واکنش نشان داد و گفت طرفین برای معامله بر سر کوردها با هم صحبت می‌کنند و این یک همکاری قدیمی میان اشغال‌گران کوردستان است. آن‌چه در روژاوا اتفاق می‌افتد را نباید مجزای از تحولات سراسر کوردستان سنجید. شاید ترکیه در جلو دیده می‌شود اما همه اشغال‌گران از جمله سوریه و ایران با آن هماهنگ هستند.

صالح مسلم گفت این گفت‌و‌گوها تازگی ندارند، حدود بیست روز پیش هم در تهران دیدار کردند. اردوغان هم اخیرا در سوچی با پوتین دیدار کرد. متاسفانه موضوع بر سر کوردهاست بدون این‌که هیچ نماینده‌ای از کوردها آن‌جا وجود داشته باشد.

وی در مورد این‌که آیا ترکیه یک چراق سبز دریافت کرده است گفت: در تهران و سوچی به نتایجی برای گسترش حملات خود دست یافتند. حملات پهبادی ترکیه بی‌شک بدون اطلاع تهران و مسکو نیست، حتما آن‌ها به ترکیه برای نابودی کوردها به این شکل اجازه داده‌اند.

صالح مسلم به درستی تاکید کرده که حکومت ترکیه دارد انتقام داعش را می‌گیرد.

متاسفانه همکاری حکومت‌ها با حکومت ترکیه، تنها به حکومت اسلامی ایران و حکومت روسیه محدود نبوده و از جمله شامل دولت‌های سوئد و فنلاند نیز می‌شود. این دولت‌ها برای عضویت در پیمان نظامی ناتو، نخست با مخالفت اردوغان مواجه شدند اما سپس با اوبه توافق رسیدند. در این توافق، نیروها و انسان‌هایی که تنها «جرم‌شان» مبارزه علیه حکومت فاشیست ترکیه و عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی و حق‌طلبی است به عنوان تروریست معرفی شده‌اند. انتظار از مردم سوئد و فنلاند این است که به این توافق ناعادلانه و قربانی کردن انسان‌های مبارز و آزادی‌خواه اعتراض کنند.

حق رای ترکیه برای قبول کشورهای جدید در این پیمان نظامی، موجب شد باز هم بازار معاملات غیرانسانی نهان و آشکار برای اردوغان گشوده‌تر شود تا امتیازهایی که می‌خواهد را بگیرد از جمله علیه نیروها و مهاجران و پناهندگان کرد ترکیه‌ای و روژاوایی و ایرانی. از سویی قرار گرفتن سوئد و فنلاند در یک طرف این ماجرای غیرانسانی، کاملا مغایر با ادعاهای این دولت‌ها در دفاع از صلح، حق پناهندگی و حقوق بشر است و علنا ریاکاری این دولت‌های به اصطلاح دموکراتیک را به نمایش می‌گذارد.

خنده‌دارتر آن‌ است که طرفین بر مبارزه علیه تروریزم تاکید کردند در حالی که سردسته تروریست‌ها از لیبی و شاخ آفریقا گرفته تا سواحل مدیترانه، مرزهای یونان، سوریه، اقلیم کردستان عراق، روژاوا، کوه‌های قندیل و سراسر منطقه شخص اردوغان است.

جنگ اخیر روسیه علیه اوکراین، سبب شده است که همه دولت‌ها مدافع سیستم بازار و سرمایه‌داری، پیمان‌ها و معاهده‌‌های سابق بین‌المللی را کنار بگذارند و مستقیم و غیرمستقیم و نهان و آشکار یک طرف این جنگ خانمانسوز را بگیرند. از سویی گرایشات فاشیستی به شدت تقویت شده و رسما و علنا از طریق رسانه‌ها، ماهیت واقعی خود را نشان می‌دهند. به علاوه سرمایه‌داران در پرتو این جنگ، به‌طور سرسام‌آوری قیمت مایحتاج مردم را گاهی به‌طور روانه بالا می‌برند. حتی در این مدت چهار ماهه، قیمت بنزین و برق در کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی، تقریبا دو برابر شده است. بنابراین، آینده جهان بشری باز هم وارد دوران تیره و تاری شده است.

در چنین موقعیت حساسی، متاسفانه اتحادیه‌های کارگری و سایر نهادهای مردمی و احزاب چپ پارلمانی، مهر سکوت مرگ‌باری بر لب زده‌اند. اما روشن است که این وضعیت چندان پایدار نیست و دیر و یا زود این سکوت خواهد شکست و نیروهای ضدسرمایه‌داری و ضدجنگ و آزادی‌خواه و برابر‌ی‌طلب، به‌طور جدی وارد صحنه مبارزات سیاسی و اجتماعی جوامع خود خواهند شد و افق و چشم انداز جدید انقلابی و رهایی را در مقابل مردم قرار خواهند داد.

در پایان یک‌بار دیگر تاکید کنم که بی‌تردید درگذشت رفیق رزان چنان سنگین و جان‌سوز هست که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی ما اکنون در برابر این واقعیت دردناک قرار داریم. این ضایعه جان‌گداز را به شما دوستداران و اعضا و کادرهای پژاک و خانواده محترم رزان، صمیمانه تسلیت عرض نموده و برای شما صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم.

یاد رزان جاوید و همه جان‌باختگان راه آزادی و سوسیالیسم گرامی باد!

 

با احترام

بهرام رحمانی

بیستم آگوست 2022

مقالات مرتبط

...

فقط یک هفته پس از اعلام جنگ و قشون‌کشی کل نیروی سرکوب حکومتی به خیابان‌ها علیه حق آزادی ادامه

...

کارگران ایران تحت حاکمیت یکی از هارترین نظامهای سرمایه داری جهان بسر می برند. تنها در دو سال گذشته ۸... ادامه

...

سیزده‌ بدر، یکی از رسوم ایرانیان و اغلب مردمانی است که در پایان نوروز انجام می‌شود؛ در دهه‌های اخیر،... ادامه

...

مطابق مصوبه شورای عالی کار، در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲ حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال... ادامه

...

اگر هر آدمی، روزانه اخبار و گزارشات حملات اوباش حکومتی،  یعنی حملات حزب‌الهی‌ها و آخوندهای چماقدار ادامه

...

در کلیه حاکمیت‌های جهان، سیاست‌مداران تا حدودی آداب و رسوم اخلاقی و اجتماعی را رعایت می‌کنند اما در... ادامه

...

واژه «سلیطه»، چند روزی که در شبکه‌های اجتماعی ترند شده است. در شرایطی که واکنش‌ها به ماجرای ج ادامه

...

اخیرا گروه ناشناخته‌ای به نام هواداران «اتحادیه چپ ضدامپرالیست ایران»، با انتشار بیانیه‌ای، از مردم... ادامه

...

چهل و پنج سال از انقلاب ضدامپریالیستی و مردمی بهمن ۱۳۵۷ گذشت. ما چهل و پنجمین سالروز این انقلاب بزرگ... ادامه

...

در ایران باز هم نمایش رای دادن به توحش راه افتاده است. روشن است که تحریم این نمایش و «نه»گفتن به این... ادامه

...

بیش از یک قرن است که حکومت‌های پهلوی و جمهوری اسلامی ایران، هرگز اجازه نداده‌اند که آب خوش از گلوی ا... ادامه

...

«اتباع غیر مجاز حق اجاره کردن خانه و ملک ندارند، از تنظیم قرارداد اجاره خانه و هرگونه ملک برای اتباع... ادامه