پنهان‌کاری حکومت در مبارزه با ویروس کرونا

بهرام رحمانی

پنهان‌کاری حکومت در مبارزه با ویروس کرونا

مرگ مردم چه اهمیتی دارد؟!

ویروس کرونا وضعیت جان‌کاهی در جهان راه انداخته است؛ ویروسی که به یک باره تمام پیشرفت‌هایی را که در علم صورت گرفته بود، به چالش جدید طلبید. اما در این میان کشورهایی که ساختار درمانی آن‌ها با وجود موج مبتلایان، درگیر چالش خصوصی‌سازی نظام بهداشتی نشده بودند، تا حدودی موفق‌تر عمل کردند.

به‌علاوه در کشورهای هم‌چون ایران سرکوب و سانسور، زندان و اعدام، پنهان‌کاری و دروغ‌گویی، فقر و فلاکت قربانیان کرونا را چندین برابر و دردناک‌تر کرده است.

همه‌گیری ویروس کرونا جنبه‌های پیدا و پنهان متعددی دارد و تردیدی وجود ندارد که فجایع انسانی و هم‌چنین زیان‌های حاصل از تعطیلی کسب و کار و اقتصادها که با هدف جلوگیری از شیوع این ویروس انجام شده، بسیار بزرگ‌تر و فاجعه‌بارتر است.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی ایران نشان می‌دهد که سران و مقامات و نهادهای حکومت اسلامی؛ هم در اپیدمی این ویروس مقصر هستند و همه پنهان‌کار می‌کنند. رسانه‌های وابسته به حکومت اسلامی نیز نسبت به عوارض و عواقب این ویروس در ابعاد مختلف زندگی مردم و چگونگی مواجهه با آن آدرس‌ها و کدهای غلط داده‌اند.

لازم به توضیح است که به اخبار و گزارشات حکومت در باره میزان تلفات بیماری کرونا نباید اطمینان کرد. ابعاد فاجعه و آمار تلفات به مراتب بیش‌تر از آمارهای حکومتی است. حکومت اسلامی عامل گسترش کرونا و تبدیل آن به یک بحران بزرگ اجتماعی است.

در چنین شرایطی، حکومت فقط به فکر سران و مقامات و مسئولین خود است و اهمیتی به تامین بهداشت و درمان و زیست و زندگی مردم نمی‌دهد. برای مثال سعید نمکی، وزیر بهداشت حکومت اسلامی ایران، دیروز چهارشنبه در یادداشتی درباره شیوع ویروس جدید کرونا در ایران، با بیان این‌که «هرچه می‌گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا و بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند»، نوشت: «پاییز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، هم با انتقاد از شرایط کادر بهداشت و درمان با ابراز «شرمندگی« گفت: «پرسنل بهداشت ایران سه الی چهار ماه است که اصل حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند.»

پیش‌تر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود: «دولت پس از تخصیص ۳۰ درصد از اعتبارات کرونایی به وزارت بهداشت، بودجه عمومی این وزارتخانه را کاهش داده و به نوعی اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی را جایگزین بودجه عمومی وزارت بهداشت کرده است.»

احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس گفته بود که مجلس در این باره تحقیق و تفحص می‌کند. رسانه‌های ایران می‌گویند دولت با توجه به قیمت فعلی یورو در سامانه نیمایی، بابت ۷۰۰ هزار یوروی باقی‌مانده از بودجه برداشت شده از صندوق توسعه ملی، باید نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان دیگر به خزانه واریز کند.

پیش‌تر علیرضا زالی، رییس ستاد کرونا استان تهران، گفته بود که این شهر «وارد موج سوم کرونا شده» و «اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت.»

سایت نفت ما، بعد از دریافت ودیعه مسکن و دریافت خودرو دنا پلاس حالا مجلس درصدد ایمنی و سلامت خود و خانواده‌هایشان برآمده‌اند. همان‌طور که در سند ارسالی مشاهده می‌شود ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا پیش خرید و هزینه آن هم پرداخت شده است!؟ مگر قرار نبود که این واکسن ها به افراد پرخطر تزریق شود؟

آیا همه نمایندگان مجلس جزو گروه‌های پرخطر هستند یا این‌که جان‌شان از جان مردم شیرین‌تر است!؟

به‌علاوه در حالی که کارگران برای دریافت دست‌مزد بخور‌و‌نمیر خود مجبورند دست به اعتراض و اعتصاب کنند حتی سرکوب و زندانی و شکنجه شوند تا شاید مزد خود را بگیرند اما نمایندگان مجلس ۲۰۰ میلیون تومان حق مسکن بعلاوه خودروی «دنا پلاس» هم خارج از نوبت به‌ صورت اقساطی گرفته‌اند. این موضوع در مجلس جدید بررسی و دوباره تصویب شده است.‌(سایت مجلس)

مجلسی که اعضای آن یک مشت آدم‌‌کش و مفت‌خور و دزد و مافیایی هستند. در حقیقت، آدم‌خواران حکومت اسلامی ایران مانند هیولای وحشی هر آن‌چه که بر سر راه‌شان قرار می‌گیرد می‌بلعند و تخریب می‌کنند و کوهی از ویرانی و کشتار بر جای می‌گذارند.

خبرگزاری ایسنا اخیرا در گزارشی نوشت: «حدود شش ماه از روزی که به‌صورت رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد، می‌گذرد و استان تهران اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

از مسائل مهم مطرح در این روزها انتشار این ویروس از طریق پسماندهای آلوده است این در حالی‌ست که رییس اداره محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: «هنوز برنامه‌ای برای تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار دریافت نکرده‌ایم.»

از سوی دیگر فاش شد که مجلس شورای اسلامی به محل انتقال و شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است.

در سندی که نامه رییس کمیسیون بهداشت به رییس مجلس شورای اسلامی است نشان می‌دهد که او با هشدار درباره وضعیت حاد کمیسیون‌ها از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بر ضرورت برگزار نشدن جلسه مشترک با مقام‌های وزارت بهداشت به‌دلیل احتمال انتقال ویروس تاکید کرده است.

حسینعلی شهریاری در نامه خود به قالیباف نوشته است: «وضعیت بسیار نگران‌کننده است و خواستار اقدام فوری در این‌باره شده است.»

 

حدود شش ماه پس از اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی ایران برای مبارزه با کرونا، وزیر بهداشت از دریافت «سهم کوچکی» از آن خبر داد و یک نماینده مجلس نیز گفت برای «مبارزه با فساد»، مجلس درباره این موضوع تحقیق و تفحص می‌کند.

پس از آن ‌که سعید نمکی اعلام کرد نمی‌داند بودجه مبارزه با کرونا را «برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند»، احمد امیرآبادی، نماینده مجلس، روز چهارشنبه، دوم مهر، در توئیتر با هشتگ «مبارزه با فساد» نوشت: «مجلس از چگونگی واگذاری و هزینه‌کرد یک میلیارد یورویی خط اعتباری مربوط به مبارزه با بیماری کرونا تحقیق و تفحص می‌کند.»

سابقه اختصاص این بودجه به ۱۸ فروردین‌ماه برمی‌گردد که اعلام شد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ روز بعد از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، با آن موافقت کرده است.

با این حال وزیر بهداشت با اشاره به شکل‌گیری موج جدید کرونا در پاییز و معوق ماندن مطالبات کادر درمان و نیز خالی شدن انبارهای وزارت بهداشت اعلام کرده است که فقط ۲۷ درصد از این بودجه را دریافت کرده و درباره بیش از ۷۰ درصد باقی‌مانده گفته است «نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

این در حالی است که بر اساس آمار رسمی خود وزارت بهداشت، پس از ایام عزاداری‌های محرم و باز شدن مدارس، آمار مبتلایان به ویروس کرونا و قربانیان آن در ایران به طور چشم‌گیر رو به افزایش گذاشته و در حال حاضر بیش‌تر استان‌ها در وضعیت قرمز و برخی نیز از جمله اصفهان در آستانه وضعیت بحرانی قرار دارند.

از سوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز در یک برنامه تلویزیونی با تکرار این‌که از یک میلیارد یورو بودجه اختصا‌ص‌یافته فقط حدود ۳۰ درصد آن به وزارت بهداشت پرداخت شده، از کمبود بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران خبر داد و گفت: «صبر و تحمل و توان پزشکان و پرستاران هم حدی دارد.»

انتقادات مقامات وزارت بهداشت در این باره در حالی بیان می‌شود که حاضر نیستند پاسخ مقامات و نهادهای مسئول در این مورد را رسانه‌ای کنند.

در این باره، معاون كل وزیر بهداشت در مصاحبه با برخی رسانه‌ها گفته است «طرف مقابل به ما جوابی داده‌ اما نمی‌توانم بگویم. آن‌ها كه مانع این اعتبار شده‌اند، باید پاسخ‌گو باشند.»

موضوع فساد و پنهان‌کاری در تخصیص بودجه‌های ارزی به حوزه بهداشت و درمان نخستین بار نیست که مطرح می‌شود.

سال گذشته نیز وزیر بهداشت از خارج شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص‌یافته برای دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده بود و با اشاره به «شبکه‌های فساد» گفته بود این میزان ارز را «معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده است.»

در آن زمان، تیرماه ۹۸، روزنامه شرق نیز با اشاره به نامه‌ای از محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، گزارش داد که یک میلیارد دلار ارز دولتی که برای واردات دارو و کالاهای اساسی پرداخت شده بود «گم شده است

در این نامه اعلام شده بود که ۱۰ شرکت واردکننده دارو و ۱۰ شرکت واردکننده کالا‌های اساسی، بخشی از کالاهایی را که برای وارد کردن آن‌ها ارز دولتی دریافت کرده‌ بودند، به کشور وارد نکرده‌اند.

پس از آن نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت، از بازداشت تعدادی از کارمندان این وزارت‌خانه به دلیل نقش داشتن در تخلف در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت برخی وارد‌کنندگان، دو میلیون یورو ارز دولتی برای واردات استنت‌(فنر) قلب دریافت کرده‌اند، اما به جای آن کابل برق وارد کرده و فرار کرده‌اند.

از نتیجه پی‌گیری احتمالی این پرونده‌ها هنوز هیچ گزارش رسمی‌ای منتشر نشده است.

 یا مجمع تقریب مذاهب؛ هر ۲۴ ساعت ۱۴۱ میلیون تومان بودجه دریافت می‌کند. تشکیلات مجمع تقریب مذاهب چه نهادی است؟ بودجه آن از کجا تامین می‌شود؟ اهداف و دستاورد‌هایش چیست؟

تشکیلات مجمع تقریب مذاهب یکی از نخستین سازمان‌هایی است که در سال ۱۳۶۹ خامنه‌ای پس از رهبری اقدام به تاسیس آن کرد. تاسیس این سازمان را شاید بتوان یکی از نخستین ماجراجویی ‌های او برای گسترش حوزه نفوذ خود در میان علمای کشورهای مسلمان ارزیابی کرد.

این سازمان در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد. اعضای شورای عالی این مجمع که از سوی رهبر جمهوری اسلامی معرفی می‌شوند ۲۲ نفرند که ۱۳ ایرانی و ۹ نفر از اتباع مالزی، عمان، یمن، سودان، مصر، افغانستان، پاکستان‌ و آمریکا‌(محمد العاصی) در آن حضور دارند. در این شورا هیچ فردی از اتباع عربستان، قطر، بحرین، امارات یا ترکیه وجود ندارد.

در استراتژی مصوب این مجمع ۶ هدف برای آن تعیین شده است. این مجمع هر ساله «کنفرانس وحدت اسلامی» برگزار می‌کند، اما اگر کسی سئوال کند گزارش عملکرد مجمع تقریب مذاهب دراین مدت چه بوده، یا منابع مالی و بودجه آن صرف چه کارهایی شده و چه دستاوردهایی، جواب مستندی برای آن پیدا نمی‌کند.

اما اعتباراتی که از محل بودجه دولتی به مجمع تقریب مذاهب اسلامی داده می‌شود، نشان می‌دهد که این تشکیلات با احتساب روزهای تعطیل هر ۲۴ ساعت ۱۴۱ میلیون تومان بودجه دولتی می‌گیرد.

اسناد بودجه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که امسال برای خود مجمع اعتباری ۳۲ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای تشکیلات «دانشگاه مذاهب اسلامی» هم که زیر نظر مجمع اداره می‌شود بودجه‌ای ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. به‌عبارتی؛ سهم مجمع تقریب مذاهب از بودجه امسال برابر با ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. اگر این عدد را به ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که روزانه ۱۴۱ میلیارد تومان از منابع عمومی کشور در اختیار مجمع تقریب مذاهب اسلامی قرار می‌گیرد.

 

 

بودجه این تشکیلات در سال‌های گذشته کم‌تر از این نبوده است. چنان‌که بازخوانی اسناد بودجه سالانه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ حاکی از آن است که طی ۵ سال، بیش از ۱۵۷ میلیارد تومان اعتبارات دولتی به مجمع تقریب مذاهب اختصاص داده شده است.

بودجه این مجمع در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۲ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ حدود ۴ میلیارد تومان بیشتر از بودجه سال ۱۳۹۸. مجمع تقریب مذاهب در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۷ میلیارد تومان بودجه دولتی در اختیار داشت. این رقم در سال ۱۳۹۶ برابر ۳۲ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۸ میلیارد تومان بود.

دانشگاه مذاهب اسلامی هم به‌طور رسمی زیرمجموعه مجمع تقریب است و به‌طور مستقیم از سوی همین تشکیلات اداره می‌شود. اسناد بودجه سالانه ۵ سال اخیر نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در مجموع ۶۷ میلیارد و

مقالات مرتبط

...

فقط یک هفته پس از اعلام جنگ و قشون‌کشی کل نیروی سرکوب حکومتی به خیابان‌ها علیه حق آزادی ادامه

...

کارگران ایران تحت حاکمیت یکی از هارترین نظامهای سرمایه داری جهان بسر می برند. تنها در دو سال گذشته ۸... ادامه

...

سیزده‌ بدر، یکی از رسوم ایرانیان و اغلب مردمانی است که در پایان نوروز انجام می‌شود؛ در دهه‌های اخیر،... ادامه

...

مطابق مصوبه شورای عالی کار، در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲ حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال... ادامه

...

اگر هر آدمی، روزانه اخبار و گزارشات حملات اوباش حکومتی،  یعنی حملات حزب‌الهی‌ها و آخوندهای چماقدار ادامه

...

در کلیه حاکمیت‌های جهان، سیاست‌مداران تا حدودی آداب و رسوم اخلاقی و اجتماعی را رعایت می‌کنند اما در... ادامه

...

واژه «سلیطه»، چند روزی که در شبکه‌های اجتماعی ترند شده است. در شرایطی که واکنش‌ها به ماجرای ج ادامه

...

اخیرا گروه ناشناخته‌ای به نام هواداران «اتحادیه چپ ضدامپرالیست ایران»، با انتشار بیانیه‌ای، از مردم... ادامه

...

چهل و پنج سال از انقلاب ضدامپریالیستی و مردمی بهمن ۱۳۵۷ گذشت. ما چهل و پنجمین سالروز این انقلاب بزرگ... ادامه

...

در ایران باز هم نمایش رای دادن به توحش راه افتاده است. روشن است که تحریم این نمایش و «نه»گفتن به این... ادامه

...

بیش از یک قرن است که حکومت‌های پهلوی و جمهوری اسلامی ایران، هرگز اجازه نداده‌اند که آب خوش از گلوی ا... ادامه

...

«اتباع غیر مجاز حق اجاره کردن خانه و ملک ندارند، از تنظیم قرارداد اجاره خانه و هرگونه ملک برای اتباع... ادامه