نيروهاي خشن وخشونت را جبههء متحد احزاب دموكراتيك – ملي ورهگشا مهارميتواند

اكادميسين  دستگير پنجشيري

د ر  هم مشکن  گوهر امید     مرا

قلب وطن   و بهار جاوید    مرا

ای تا جر خاک وخون خاموش مکن

آ  تشکدهء  جهان وخورشید    مرا

"فروغ هستي "

 

نيروهاي خشن وخشونت را جبههء   متحد  احزاب دموكراتيك – ملي ورهگشا  مهارميتواند

          

درفرهنگهاي زبان فارسي، بجاي واژه ءعربي " خشونت "   ، و اژه های  درشتی  ، ناهمواری و تند خویی بکار رفته  است. 

 قبایل واقوام  شهرها ي ا هورايي ، خراسا نی  افغا نستا ن دوران سيطره   " استعمار بریتانیای کبیر"  ،افغانستان  مستقل  غیر منسلک  ،  دموکراتیک   واسلامی  ، ،   پیوسته  در برابر    خشونتهای  کور  طبیعت  ، تهاجم  جهانکشایان ، استعما ر بریتانیای کبیر ،استبداد استعماری ، نفوذ وحضور قشون شوروی ، حمله ء  بی لگام کشورهای عضو ناتو "جامعهء جهانی "   تجاوز  مثلث  القاعده  طالبان  و نظامیگران  پا کستان ، ازآزادی میهن ،  د ستا وردهاي  دانش فرهنگ  وسنن پستدیده  نیاکان خويش  با  تیر وکما ن و  " تیغ حق " وعد الت دفاع  دادخواهانه کرده اند.                                                                        

میهن بی سقف ودر  ودیوا ر ما  در اوضاع وشرایط کنونی نیز  ،   به گرهگاه تضادهای حاد بین المللی  منطقه  یی  ملی  قومی نژادی   مذهبی  به میدان جنگ ، خشونت ، کشتار بیرحمانه بی گناهان  وبستر کشت  تجارت وقاچاق  مواد مخدر ، فقرسیا ه ، بیماریها ی روانی  ،آزمایشگاه سلاحهای کشتار مردم بی گناه   وبه مرکز زورآزما یی  کشورهای پیمان همکاری ناتو    شانگهای   وي‍ه ويژه درمركز توجه  جمهوري خلق چين روسيه فدراتيو امريكا بريتا نياي كبيير فرانسه   هندوستان پاكستان ايران   امارات  كشورهاي عربي خاورميانه  ، قرار گرفته  است .

د رچنین احوال واوضاع پیچیده  وخشونت بار تاریخی ملی منطقه یی وبین المللی   همه  قبایل اقوام  بویژه  معیوبان  معلولان وکهنسالان  زنان وکودکان مردم ، نه تنها   ازحقوق  وآزادیهای  خود در عمل محروم شده وظلم  اجتماعی   ملی قومی قبیله یی  تبعیض  مذهبی ، زبانی  و خشونت  جنسی  را درگوشت وپوست وتا مغز استخوان احساس میکنند ؛ بل این سیاستهای تمامیت خواهانه ،  ظا لمانه  و آزادی کش ،مانع بزرگی در راه رشد مستقل ملی  وتآمین  برابری حقوقی شهروندان کشور وترقی جامعه  بلاکش ما نیز گردیده است.

بنابرین  درچنين وضع  ملي وبين المللي  مبارزه   در راه  اتحاد  وهمبسته گی نیرومند همه گروههای قومی ، طبقات  اقشار ولایه های محروم و تحقیر شده کشور واحد  وتجزیه ناپذیر ما  و  پیکار داد خواهانه  علیه هر گونه تجاوز و  خشونت قومی ،برتری جویی نژاد ی،  قبیله یی وگرایشهای تنگنظرانه و عظمت طلبانه محلي  و    ملي  عمده ترین رسالت تاریخی وملی مردمان آزادی دوست  کشور مستعد به تكامل ما  میباشد. 

بازتاب  روشن   اندیشه های پیشرو اجتماعی   سیاسی  فرهنگی  ، در پلتفورم ( اعلامیه ها  و مرامهاي )     احزاب سیاسی ملی ودموکراتیک نیز ،    به کاهش خشونت سردمهری  درشتی  وتند خویی وبه دفع تجاوز  درجامعه  مساعدت  ميكند و راه  آزادی ،دموکراسی  ،ترقی اجتماعی ، صلح  وبرابری حقوقی همه گروههای ملی ،مذهبی وتساوی حقوقی زنان با مردان  را  روشن وهموار ميتواند   ،

پیروزی درین پیکار داد  خواها نه زنده گی  اجتماعی امری دشوا ر ولی ممکن  است  .  راهها و و  سایلی که  جامعه بلاكش  مارا  میتواند ازین مرداب  خشونتهای مرگبار اجتماعی ملی رهایی بخشد هما نا شناخت  بسترها  انگیزه ها  وعوامل  خشونت  و  ستمهای گونه گون اجتماعی  ملی سیاسی  ، تبعیضهای   قومی قبیله یی و  مذهبی  و  پیکار آگاهانه  علیه اينهمه  عوامل خشونت  وستمهای گونه گون  اجتماعی  ملی وعلیه  نا برابری  حقوقی   و عوامل تحقیر مردم  محروم  وكندي آهنگ رشد  کشورمیباشد.   

 با شناخت  بستر  وعوامل  اجتماعی - تاریخی  خشونت وتجاوز  اینک  راهها ی  مبارزه .مقاومت مثبت علیه  خشونت  تبعیض   وکاهش ِ  قربانیان خشونت  وظلم ریشه دارملی واجتماعی را به پیشگاه نسل جوان  و خشونت ستیز جامعه رنجديده   ما    اندکی ازکثیر ،   مطرح  میکنم . آرزومندم  که درمرکز توجه  رزمنده گان  دلیر میهن  قراربگیرد    به غنامندی اهداف روشن سیاسی  ملی واجتماعی  احزاب سیاسی  مردمی و ترقیخواه کشور  مساعدت کند   ودرنهایت   فرایند ( پروسه)   اتحاد  ووحدت  دهها  حزب سیاسی ملی ودموکراتیک  نو ظهور  جامعه را درجبهه وسيع   صلح و  نبرد عادلانه دموکراتیک -ملی    علیه  خشونت و  ظلم ملی و اجتماعی بسيچ كند  و  آهنگ شتابنده  بخشد.

 

-       تشکیلات  ا ساسی افغانستان به نياز  ز مان  امروز وفرداي كشور پاسخ گفته  نمي تواند

   نفوس افغانستان كه   در آغاز  دهه  دموكراسي   1343 خورشيدي با   نزديك  به دومليون  كوچنده  وچادرنشين آن   15  مليون بود   درحال حاضر سي مليون ميباشد   وتا  پايان  قرن  14  خورشيدي شايد  به  50مليون بالغ  شو د    ودرنتيجه ء  تحولات اقتصادي  اجتماعي   فرهنگي  پيدايي شهرها  شاهراهها ،  تركيب  ملي اجتماعي  مذهبي  ساكنان  شهرها   روستاها  سيماي  اين كشور نيز  تغيير مي  يابد. با  پيشبيني  نيازها  ي روبه افزايش   مردم   فرداي  افغانستان مستقل  و   با بیان  پیشینه مبارزات پرافتخار آزادیخوانه ء ملی توده های مردم  وشناخت  ماهیت نظامات ستمگستر وخشونت بار فیودالی قبیله سالاری ، استبداد ا  ستعماری ، امپریالزم جهانی وشناخت  دردهای استخوانسوز  زحمتکشان   ورنجها ی بیکران  همه گروههای رنجدیده ء قومی افغانستان  دروضع مشخص دشوار وپیچیدهء کنونی بايد   به منظور ایحاد  واستحکام اتحاد واقعی  وعملی ملی بین خلقهای  برابر حقوق وشهروندان افغانستان وکاهش خشونت وسرد مهری میان توده های مردم  از راههای قانونی مطا بق به موازین واصول دموکراسی  بر تشکیلات اساسی افغانستان  تجدید نظر اساسي   شود  ودر تقسیمات ملکی نوین کشور  ،  راهها   ساحه ، طبيعت  ،  تعداد  نفوس رابطه های اقتصادی   زبانی مذهبي وفرهنگی  شهروندان افغانستان  مد نظر قرار گیرد .

  -شورا  های  روستاها  ،ولسوالیها  شهرداریها  وواحد های تشکیلاتی  ولایات کشور  بر اساس موازین  دموکراسی  وحقوق برابر شهروندی بیدرنگ  تشکیل گردد   وبه مقصد غلبه بر  بیروکراسی وکاهش سرگردانی توده های فقیر  دهقانان وزحمتکشان  روستاها ، از سوی پارلمان ودولت مرکزی به واحدهای محلی  ولایات  وشهرداریها  صلاحیت بیشتر  قانونی انتقال یابد . باید  دانست  که   اشتراک دموکراتیک توده های  مردم  در قدرت سیاسی جامعه واداره  هاي محلي  نه تنها  تجزیه طلبی نمی باشد و نه تنها  همانگونه  كه رهبران تماميت خواه وكوتاه انديش  قبيله ها ي حاكم  تصور ميكنند پايه هاي  اتحاد وهمبسته گي ملي  مردم  را متزلز ل وسست  ميكند    بل پایه های اتحاد  و همبسته گی ملی جامعه چندین قومی مارا تحکیم وتقویت بیشتر وعادلانه تر می بخشد  تفرقه  ء ملي  خصومت   ملي عظمت طلبي  ملي  اختلافهاي قبيله يي  مذهبي  محلي  نژادي  منطقه يي بدون ترس از اشتباه  ،   نتيجهء مستقيم  تمركزهاي  بي لگام  وخونين نظامات   سلطنتي   شاهي واما رتهاي  استعماري  وافراط كاران مستبد ،   درسراسر تاريخ  زنده گاني ملي مردم افغانستان بوده است  ودرحال حاضرنيز طبقات  واقشار زحمتكش افغانستان     از بيداد و   تمركز خونين دولت اسلامي  تكقومي "  كنفرانس بن "   رنج ميكشند وظلم مي بينند  كشته ميشوند    با درک  واوضاع  تاريخي  وشناخت این ضرورتهای ساختاری جامعه ء مستعد به تكامل   خود   بيدرنگ   باید 

- به حل مسآله ء ملي   كشور چندين قومي چندين زباني  وچندين مذهبي ما  بر مبناي اصول  دموكراسي  اقدامات  تاءخير ناپذير وپرشتابي آغاز يابد  ودرگام   نخست  ؛ به  خاطر  حل  مسايل  تاريخي  واجتماعي ترسب يافته ء زيرين ، ني درلفظ بل درعمل  گامها  ي استواري برداشته شود                                                                                      --   رهبران  تنظيمهاي  بنيادگراي  هوادار  پاكستان   امارات كشوهاي عربي  وايران آخوندي  در 30 ماده    قانون اساسي قيد  وبندهاي دست وپاگير ضد دموكراتيك  ضد  احكام  اعلاميه ء حقوق بشر    و آزادي كشي را يكجا   با لخضر ابراهيمي  نماينده  ء سازمان ملل متحد وهمكاران  امريكايي افغان تبار ايشان   در  "كنفرانس بن "    ونخستين لويه جرگهء    دوران تقلبهاي    خيمه سالار  ي   ايجاد  كرد ند.  بايد به اين  كارنامه هاي ضد دموكراتيك  وتفرقه افگنانه  ء جامعه ء جهاني بيدرنگ تجديد نظر اساسي  شود    زيرا   هيچ اداره   و  قدرتي  حق ندارد كه به جاي نماينده گان  منتخب مردم افغانستان  تصميم بگيرند و   شكل ومحتواي حاكميت ملي جامعه  را درقانون اساسي افغانستان به شيوه اداره هاي  استبداد  استعماري بريتانياي كبير  تعيين كنند 

دربارهء   رشد زبانها ي ملي مردم افغانستان 

    درباره ء  رشد  وغنامندي  زبانها ی همه اقوام افغانستان بر مبنای اصول دموکراتیک   اقدامات  تآ خیرنا  پذیر به عمل آيد   .  

–تشکیل  شورای فرهنگستان زبانهای ملی افغانستان ، وضع    مصطلحات علمی وتخنیکی جهان  معاصر ؛  درچها رچوب  اکادمی علوم  جمهوری  افغانستان  , به  غنامندی زبانهای  ملی ورشد  زبانها ی همه اقوام  وملیتهای  افغانستان تکانه  نیرومند می بخشد.

- سنگ اندازی در برابر حق اشتراک فعال وشفاف  همه شهروندان  برابر حقوق جامعه در شوراهای شهری   محلی ولایتی  وملی،  به هر  بهانه ای که باشد   فقط به دوام  مردابهای خشونت وستم  ملی  ، فربه شدن سر برآورده گان قبایل حاکم ،  سرمایه داران دلال ، بیروکراسی  فاسد  افزایش شماره خشخاش سالارا ن  وبه پیدایی حاکمان  تقلب پرور و سلاطین بی تاج ( مافیای مواد مخدر )   منجر میشود . 

ضرورت ترمیم قانون اساسی

پاسداری ازنظامات کهن قبیله سالاري   زمینداری اربابی بهره کشی ظالمانه  و سيطره واپسگرایی   زنده كردن  پس از  مرگ  نظام قرون وسطايي طالبان  ظلمت وزن ستيز  ،تجاوز  آشکار به حاکمیت  ملي مردم  ولگد كوب  شدن   حقوق و آزادیهای دموکراتیک   و برابری حقوقی شهروندان   کشورچندین قومي   افغانستان   است    بنابرین  با الهام  ازراه ورسمهای زنده گی دموکراتیک وانسانی بشریت ترقیخواه    همانگونه که   : ويكتور هوكو   در  15 ژا نويه 1850 در مجمع  قانونگزاري فرانسه  به  اين  الفاظ  شورانگيز  سخنراني كرد ه بود  :  

  "  براي  پيريزي  جامعه  اي بكوشيم  كه دران حكومت بيشتر از يك قاتل عادي حق قاتل بودن  نداشته باشد . ووقتيكه بصورت حيواني درنده عمل كند  .با خو د  ش نيز چون حيواني درنده عمل شود " .......  و   "   براي پيريزي  جامعه  اي بكوشيم  كه دران  ،   همچنانكه  قرن گذشته   ما قرن اعلام  تساوي حقوق مردان بود   قرن حاضرما  قرن اعلام  برابري كامل حقوقي زنان با مردان باشد .."  ( شجاع الدين شفا  پس از  هزار وچها ر صد سال  ، ج اول  نشر فرزاد)  مردم افغانستان نيز بايستي 160 سال پس   ازآن  روزگار فرانسه وقاره ء اروپا ،    پيكار عادلانه  خودرا براي  تاءمين  برابري  كامل  حقوقي  زنان با بامردان   تكانه  ي نيرومند  بخشند  و  با گسترش جنبش پر توان   زنان  وحوانان   افغانستان . نيروهاي  سكون پرست  و   كژ آهنگ دولت قبايلي  ،    به ويژ ه  طالبان    زن ستيز  را  به رعايت ارزشهاي اعلاميه  حقوق بشر   مجبور كنند .    

 در  روشنی این ضرورت تاریخی و احكام    ارزشهای اعلامیه ء  حقوق بشر ،  قانون اساسی کنونی افغانستان،  بایستی بیدرنگ ترمیم شود وبا درک ارزشهای دموکراتیک اعلامیه  ء حقوق بشر تساوی حقوق شهروندان وهمبسته گی پایدار اقلیتهای ملی ومذهبی دروطن واحد وتجزیه  ناپذیرما     ساختار اداره ء  کنونی  ،به مشوره قانون شناسان به " نظام پارلمانی " تعدیل و   پس از   نقد  ، ارزیابی آراستن  وپیراستن آن   در  لویه   جرگه قانوني  افغانستان  براساس  موازین  دموکراسی تصویب گرد د وحاکمیت ملی ازطریق انتخابات آزاد سری مستقیم مساوی به نماینده گان منتخب  زنان ومردان   افغانستان با همه شفافیت انتقال یابد.

سنگ اندازی در برابر این خواست دادخواهانه  ودموکراتیک توده ها د شمنی آشکار با ارزشهای  دموکراتیک قانون اساسی وگردنکشی از رعايت  ارزشهای اعلامیه حقوق بشر  وسر فرود آوردن به پاسداران وآرايشگران   نظامات کهن قبیله سالاری زمینداری اربابی   وبه     پيشوايان  طريقه  ها قادري ونقشبندي ،  اميران  تنظيمهاي تندرو   و به يك كلام  سر فرود  آوردن  به نيروهاي خشن  طلبان  خود كش، هوا خواه  مرگ   ،   دشمن زنده گي آزاد  ،   بيگانه پرست  و درتحليل نهايي سر فرود آوردن  به    ار بابا ن دوزخ    خشون