اخبار مهم اوکراین و جهان ـ۱۵۷

اخبار مهم اوکراین و جهان ـ۱۵۷

تهیه و تنظیم و ارسال: حسین تلاش

منبَع: نشریه ی هفته

30.07.2022

۱ - وزارت دفاع روسیه از تلفات پرسنل بالای ارتش اوکراین خبر داد:

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست روزانه خود در بعدازظهر شنبه از حملات دقیق نیروهای روسی به اهداف نظامی در اوکراین خبر داد. قطار حامل یک گردان تهاجمی اوکراینی از تیپ 1 ویژه رئیس جمهور اوکراین در 11 ژوئیه در ایستگاه راه آهن کراسنوآرمیسک منهدم شد. بیش از 140 نفر از نیروهای ارتش کشته شدند. حدود 250 جنگجو دیگر مجروح شدند. تمام تجهیزات نظامی از مدار خارج شده بود. در یک حمله دقیق دیگر به یک واحد اوکراینی در نزدیکی روستای یاسنوبردوفکا، تا 30 نفر از نیروهای ارتش کشته شدند و یک انبار گلوله های Grad منهدم شد. ارتش اوکراین همچنین در نزدیکی آرتموفسک و بوگودخوف از نظر فناوری و پرسنل متحمل خسارت شد. در مجموع، حدود 80 سرباز اوکراینی در اثر حملات موشکی دقیق کشته شدند و 18 قطعه تجهیزات نظامی از کار افتادند.
کوناشنکوف همچنین از حملات متعارف متعدد به تمرکز تجهیزات و پرسنل نیروهای مسلح اوکراین خبر داد. از جمله 8 نقطه فرماندهی و سه انبار با راکت و مهمات توپخانه منهدم شد. نیروی هوایی روسیه یک فروند جنگنده میگ 29 اوکراینی را در نزدیکی شهر کریووی روگ منهدم کرد.

علاوه براین، دو رادار کنترل آتش AN/TPQ-36A و АN/TPQ-37 ساخت آمریکا در نزدیکی شهرهای نیکیفوروفکا و نوورونزوکا منهدم شدند. دو هویتزر M777 ساخت آمریکا در نزدیکی شهر استپنوگورسک منهدم شدند.
سخنگوی ارتش در پایان گفت: پدافند ضد هوایی روسیه در 24 ساعت گذشته 13 پهپاد اوکراینی را در آسمان استان های خارکف و خرسون و بر فراز جمهوری خلق دونتسک سرنگون کرد. علاوه بر این، شش موشک واکنشی و دو موشک بالستیک توچکا-یو رهگیری شدند.

۲ - گازپروم: شرکای اروپایی ما به تعهدات خود عمل نمی کنند

روسیه مجبور شد انتقال گازخود به اروپا را از طریق خط لوله نورد استریم 1 به دلیل نقص درعملکرد توربین کاهش دهد. معاون رئیس گازپروم ویتالی مارکلوف روز جمعه گفت. این مشکلات به این دلیل است که شرکت آلمانی زیمنس سازنده توربین ها به تعهدات خود عمل نمی کند.
مارکلو گفت تا به امروز، زیمنس تنها یک چهارم از کل ایرادهای موجود در توربین های خود را برطرف کرده است. روز چهارشنبه، اپراتور Nord Stream 1 Gascade گزارش داد که انتقال گاز از طریق خط لوله به یک پنجم حداکثر ظرفیت کاهش یافته است. یک روز قبل، گازپروم هشدار داده بود که باید عملیات دومین توربین زیمنس خود را برای تعمیرات اساسی متوقف کند.
پیش بینی می شود پس از تعطیلی، انتقال گاز از طریق نورد استریم 1 بیش از 33 میلیون متر مکعب در روز نباشد. این در زمانی اتفاق افتاد که غول انرژی هنوز منتظر یک توربین دیگر برای خط لوله بود که قرار بود پس از سرویس در کانادا از آلمان بیاید. مارکلوف شکایت کرد: شرکای اروپایی ما ما را به کاهش عرضه گاز به اروپا بدون دلیل کافی متهم می کنند.

۳- وزارت دفاع روسیه در مورد حمله به بازداشتگاه در یلنووکا: قتل عام خونین زلنسکی:

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه درباره حمله بعد از ظهر شنبه به زندانی که سربازان و مزدوران اوکراینی در یلنووکا در آن نگهداری می‌شوند، اظهار نظر کرد.
ارتش اوکراین با موشک‌اندازهای مدرن HIMARS آمریکا به این زندان حمله کرد.
اکثر 193 اسیر جنگی اوکراینی در اثر ضربه دقیق و عمدی کشته یا معلول شدند.
بر اساس آخرین اطلاعات مقامات نظامی روسیه، 50 شهروند اوکراینی در این حمله کشته شدند: 48 جسد از زیر آوار بیرون آمدند و دو اسیر جنگی اوکراینی دیگر در راه انتقال به بیمارستان بر اثر جراحات جان باختند.
73 پرسنل ارتش اوکراین با جراحات جدی به مراکز درمانی مجاور منتقل شدند.
کوناشنکوف افزود که در آنجا تمام کمک های پزشکی مورد نیاز به آنها داده شد.
تمام مسئولیت های سیاسی، جنایی و اخلاقی قتل عام خونین علیه اوکراینی ها بر عهده شخص زلنسکی، رژیم جنایتکار او و واشنگتن است که از آن حمایت می کند.
علاوه بر این، وزارت دفاع در مسکو فهرست اسامی اسیران جنگی کشته شده در حمله اوکراین را منتشر کرد.

۴ - ونزوئلا حکم دادگاه انگلیس در مورد ذخایر طلای این کشور را محکوم کرد:

معاون ریاست جمهوری ونزوئلا با رد تصمیم “غیر عادی” دادگاه انگلیس مبنی بر ممانعت از دسترسی دولت کاراکاس به ذخایر طلای خود به نفع رهبر مخالفان، “اصلاح” این حکم و استرداد این ذخایر را خواستار شد.
به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، “دلسی رودریگس” معاون ریاست جمهوری ونزوئلا در واکنش به اقدام دادگاه انگلیس مبنی بر جلوگیری از بازگرداندن ذخایر طلای این کشور به دولت “نیکلاس مادورو” رئیس‌جمهوری ونزوئلا، تاکید کرد “این سیاست به دنبال غصب ثروت مردم ونزوئلا است”.
وی اعلام کرد: من با دولت بریتانیا تماس می‌گیرم و آن‌ها این فرصت را دارند که (حکم را) اصلاح کنند. برای از سرگیری مسیر صحیح مرتبط با حقوق بین‌الملل عمومی در رابطه با ونزوئلا، آن‌ها باید برای اصلاح اقدام کنند و این یک فرصت و پیامی است برای دولت بریتانیا تا به شیطنت‌ها در تظاهر به اینکه خوان گوایدو رئیس‌جمهوری کشور است، پایان دهد.
دادگاه عالی انگلیس در ۲۰ دسامبر گذشته (۲۹ آذر ۱۴۰۰) بخشی از درخواست استیناف خوان گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا را مبنی بر اینکه وی مقام کنترل‌کننده ذخیره طلای ونزوئلا به ارزش یک میلیارد دلار نزد بانک انگلیس است، تایید کرد. دادگاه انگلیس اکنون در حالی در تایید درخواست گوایدو از استرداد ذخایر طلای ونزوئلا به دولت این کشور سر باز زده است که دلسی رودریگس این اقدام را “ماموریت جعلی رهبر مخالفان برای توجیه عملیات سرقت این دارایی‌ها” توسط انگلیس توصیف کرد.
بر اساس حکم دادگاه انگلیس، احکام دیوان عالی ونزوئلا مبنی بر انتقال طلای این کشور از لندن نادیده گرفته می‌شود. به نوشته خبرگزاری رویترز، این آخرین پیروزی برای خوان گوایدو سردسته مخالفان ونزوئلا است که پس از اینکه دولت انگلیس او را به جای مادورو به عنوان رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتین به رسمیت شناخت، در یک سری درگیری‌های حقوقی بر سر طلا به دست آمده است.
رودریگس با بیان اینکه مادورو در روزهای آینده، شواهد قانع‌کننده‌ای را ارائه خواهد داد، از دولت بریتانیا خواست تا حکم اعلام شده را اصلاح کرده و منابع متعلق به این ملت آمریکای جنوبی را بازگرداند. وی تاکید کرد گوایدو هرگز رئیس‌جمهوری ونزوئلا نخواهد بود و عدالت در ونزوئلا با این گروه‌ جنایتکار اجرا نخواهد شد.
این مقام دولتی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ونزوئلا تنها مرجعی است که اختیار دارایی‌های یاد شده را بر عهده دارد، تصمیم دادگاه انگلیس را نقض مصونیت منابع طبق قوانین بین‌المللی دانست.

۵ - ونزوئلا حکم دادگاه انگلیس در مورد ذخایر طلای این کشور را محکوم کرد
بانک مرکزی ونزوئلا نیز در انتقاد شدید از اقدام دادگاه انگلیس، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم قضایی با تظاهر به نادیده گرفتن مقام‌های قانونی بانک مرکزی ونزوئلا و برای توجیه شبکه جنایی که زمینه برای سوء استفاده از ذخایر ونزوئلا را فراهم می‌کند، حاکمیت حقوق بین‌الملل و نظم قانون اساسی ونزوئلا را نقض می‌کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: بانک انگلستان، با نقض کل سیستم سرمایه‌گذاری بین‌المللی و ضمانت محول شده، همواره رضایت خود را از این دستگاه‌های غیرقانونی نشان داده است تا از اختلاس طلای ونزوئلا سود ببرد.
معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تازگی در واکنش به مسئله دعوای قضایی با انگلیس بر سر کنترل ذخایر طلای این کشور به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (حدود یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون دلار) تاکید کرد “انگلیس قصد دارد طلای ونزوئلا را بدزدد”.
تلاش ونزوئلا برای برگرداندن این طلاها تا کنون موفقیتی نداشته و این مساله به گروگانی نزد لندن برای تحت فشار قرار دادن دولت قانونی “نیکلاس مادورو” رئیس‌جمهوری ونزوئلا تبدیل شده است.
بانک مرکزی ونزوئلا وابسته به دولت مادورو در ماه مه ۲۰۲۰ از بانک انگلیس با هدف پس گرفتن کنترل ذخایر طلای ونزوئلا شکایت کرد در حالی که دولت مادورو اعلام کرد، قصد دارد این ذخایر را با هدف تامین مالی برنامه ونزوئلا برای برنامه مهار همه‌گیری ویروس کرونا به فروش برساند.
از زمانی که دولت انگلیس در اوایل سال ۲۰۱۹ به جمع ده‌ها کشور دیگر در حمایت از گوآیدو با “متقلبانه” خواندن پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری پیوست، بانک انگلیس از آزادسازی ذخایر طلای ونزوئلا به دولت مادورو امتناع کرده است. مخالفان دولت ونزوئلا مدعی شده‌اند که دولت مادورو می‌خواهد از این ذخایر برای تامین مالی متحدان خارجی‌اش استفاده کند؛ اتهامی که دولت ونزوئلا رد کرده است.

۶ - بانک جهانی از ارائه وام به سریلانکا خودداری کرد:
بانک جهانی اعلام کرد تازمانیکه سریلانکا اصلاحات ساختاری عمیقی را برای ایجاد ثبات در اقتصاد در حال سقوط خود انجام دهد وام جدیدی را به این کشور اختصاص نخواهد داد.
منظور بانک جهانی از اصلاحات ساختاری عمیقی سیاست های نئولیبرالی و حذف فوری یارانه های دولتی و پائین آوردن دستمزدها در کنار برداشتن قوانین کاری است که مانع پیشبرد اهداف نئولیبرالی میشود است.
به گزارش فرانس پرس، اقتصاد سریلانکا در حال حاضر با رکودی بی سابقه در حال دست و پنجه نرم کردن است. آمارها نشان می دهد بیش از ۲۲ میلیون نفر از مردم سریلانکا چندین ماه است که با کمبود مواد غذایی و سوخت، خاموشی‌های گاه و بیگاه و تورم شدید روبرو شده اند.
با ضربه شدیدی که اقتصاد سریلانکا طی دوران همه‌گیری کرونا متحمل شد و قطع مالیات از سوی دولت راجاپاکسا، سریلانکا در میانه بدترین بحران اقتصادی از زمان استقلال این کشور از انگلیس در سال ۱۹۴۸ و طی ۷۰ سال گذشته است.
۸۶ درصد بدهکاری سریلانکا به کشورهای و بانکهای غربی است.
نرخ تورم ۵۰ درصدی در کنار کمبود مواد غذایی، دارو و سوخت صدها هزار نفر معترض را از ماه‌ها پیش به خیابان‌های این کشور کشانده است.
ماه گذشته اعتراضات گسترده در این کشور به استعفا و فرار رئیس جمهور وقت، “گوتابایا راجاپاکسا” منجر شد. نمایندگان پارلمان سریلانکا در حال حاضر به “رانیل ویکرمسینگ” نخست وزیر سابق کشور به عنوان رئیس جمهوری جدید رای مثبت داده اند …
بنابر اعلام بانک جهانی، این نهاد مالی جهانی در خصوص تأثیر بحران بر مردم سریلانکا ابراز نگرانی کرده است و می گوید تا زمانی که دولت این کشور اصلاحات لازم را انجام ندهد، وامی به سریلانکا پرداخت نخواهد کرد.
به گفته این مؤسسه اقتصادی جهانی مادامی که یک چارچوب سیاست اقتصاد کلان مناسب ایجاد نشود، بانک جهانی وام جدیدی را به سریلانکا اختصاص نمی دهد.

۷ - جمهوری خلق دونتسک چهار شهر دیگر را آزاد شده اعلام کرد:

صبح روز شنبه، جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که کنترل چهار شهر دیگر را به دست گرفته است. این شهرها اوکتیابرسکویه، یالینسکویه، گئورگیوکا و مالی کرمنچیک هستند. این پیروزی به لطف پشتیبانی آتش فعال ارتش روسیه امکان پذیر شد. همانطور که در پیام مربوطه در تلگرام آمده است تا 30 جولای 262 شهر در خاک جمهوری خلق آزاد شده است.

۸- گازپروم ارسال گاز به لتونی را متوقف کرد:

شرکت انرژی روسیه گازپروم از صبح روز شنبه عرضه گاز به لتونی را متوقف کرد. این شرکت این اقدام را با نقض “شرایط برداشت گاز” توجیه می کند. گازپروم جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

۹ - صلیب سرخ بین المللی برای تخلیه اسیران جنگی مجروح از یلنووکا کمک می کند:

ناگهان صلیب سرخ به سرنوشت فاشیست هایی که توسط رژیم فاشیستی اوکراین مورد حمله قرار گرفته اند علاقمند شد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) پیشنهاد نجات اسیران جنگی مجروح را از بازداشتگاه مورد حمله در یلنووکا داده است. این سازمان روز جمعه در بیانیه ای نوشت:

“ما درخواست دسترسی برای ارزیابی سلامتی همه کسانی که درزمان حمله درمحل بوده اند، کرده ایم.”

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین پیشنهاد تهیه لوازم پزشکی، تجهیزات حفاظتی و مواد پزشکی قانونی را ارائه کرد. مراقبت از آسیب های تهدید کننده زندگی اکنون در اولویت قرار دارد. این سازمان با خانواده ها در تماس است و خواسته ها و سوالات آنها را می پذیرد. از بستگان خواسته شد تا با صلیب سرخ در ژنو تماس بگیرند.

در حمله به بازداشتگاه اسرای اوکراینی در روستای یلنوفکا در نزدیکی دونتسک، حداقل 53 نفر کشته شدند. حداقل 75 نفر دیگر مجروح شدند. طرف های روسی و اوکراینی یکدیگر را مسئول این حمله می دانند.

۱۰ - پنتاگون: حمله ارتش اوکراین به محل نگهداری اسرا در یلنوفکا غیرعمدی بود:
پنتاگون معتقد است که کیف نمی خواست به بازداشتگاه پیش از محاکمه در یلنووکا حمله کند. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در خصوص حمله روز جمعه نیروهای مسلح اوکراینی به روستای یلنوفکا، جایی که اسرای اوکراینی از جمله نیروهای گروه آزوف در یک بازداشتگاه موقت نگهداری می‌شدند، اظهار نظر کرد.
این مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده گفت: “اگر این حمله از طرف اوکراینی بوده، به شما اطمینان می‌دهم که آنها نمی‌خواستند این کار را انجام دهند و این اتفاق عمدی نبوده است”.
وی یادآور شد که اطلاعات درباره حمله به محل نگهداری اسرای اوکراینی را تنها از طریق رسانه‌ها شنیده و وزارت دفاع آمریکا هنوز اطلاعات کاملی در این زمینه ندارد. طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه در این حمله ارتش اوکراین، 47 نفر از سربازان به اسارت گرفته شده اوکراین کشته و 75 زندانی دیگر زخمی شدند.

۱۱- لاوروف و بلینکن درباره جنگ اوکراین و صادرات غلات گفتگو کردند:
سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن روز جمعه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین تلفنی گفتگو کردند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که به طور واضح به همتای روس خود گفته است که ایالات متحده طرح های روسیه برای الحاق مناطق بیشتری از اوکراین را نخواهد پذیرفت. 
“اگر روسیه به برنامه‌هایش ادامه دهد، هزینه‌های قابل توجه بیشتری را به روسیه تحمیل خواهیم کرد.”
لاوروف بلینکن را متهم کرد که تسلیحات سنگین غربی که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد باعث مرگ کودکان در منطقه جنگی می‌شود.
درگیری تنها باعرضه تسلیحات ازغرب طولانی می شود. این کار نیز تعداد قربانیان را افزایش می دهد.
این دیپلمات ارشد روسیه همچنین تاکید کردکه تمام اهداف عملیات نظامی ویژه دراوکراین محقق خواهد شد.
موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت، توافق با میانجیگری سازمان ملل برای صادرات میلیون ها تن غلات از اوکراین بود.
در این گفتگو، بلینکن از لاوروف خواست تا اطمینان حاصل کند که روسیه به تعهدات خود عمل می کند. لاوروف به نوبه خود انتقاد کرد که تحریم های غیرقانونی غرب روسیه را از صادرات غلات و کودهای شیمیایی بازمی دارد.
علاوه بر این، وزرای خارجه دو کشور درباره پیشنهاد آمریکا برای آزادی بسکتبالیست آمریکایی بریتنی گرینر و شهروند آمریکایی پل ویلان که در روسیه در زندان هستند، گفتگو کردند.
دولت آمریکا هنوز جزئیاتی در مورد این پیشنهاد منتشر نکرده است. اما در رسانه های آمریکا، گمانه زنی هایی در مورد تبادل زندانیان وجود داشت.
بر این اساس، مبادله با ویکتور اما روسی که در آمریکا زندانی است، باید بخشی از این پیشنهاد باشد.

۱۲ - انجمن های جمهوری خلق لوگانسک در سولدار پیشروی می کنند:

شبه نظامیان مردمی جمهوری خلق لوگانسک با موفقیت در شهر سولدار در شمال شرقی جمهوری خلق دی پی آر پیشروی می کنند.
پیام دراینباره به همراه ویدئویی در کانال تلگرامی شبه نظامیان منتشر شد.
این حمله توسط نیروی هوایی روسیه پشتیبانی می شود. یکی از سربازان جمهوری خلق لوگانسک در این ویدئو می گوید: “پیروزی مطمئناً از آن ما خواهد بود.”
پیش از این، ایوان فیلیپوننکو، دبیر مطبوعاتی شبه نظامیان خلق لوگانسک گزارش داده بود که واحدهای روسیه و جمهوری خلق لوگانسک در حدود ۲.۵ کیلومتری سولدار موضع گرفته اند و از آنجا به سمت شهر پیشروی می کنند.

۱۳ - ابراز تعجب مسکو از ادعای مداخله ادعایی روسیه در سیاست داخلی ایتالیا:
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه از انتشار برخی گزارشات در رسانه‌های ایتالیایی مبنی بر دخالت روسیه در روند سیاست داخلی این کشور ابراز تعجب کرد.
زاخارووا شب گذشته، جمعه، در واکنش به انتشار اطلاعاتی درباره اینکه گویا نمایندگان سفارت روسیه در رم با برخی احزاب سیاسی ایتالیایی “به منظور تضعیف کار کابینه ماریو دراگی” در تماس بودند، تاکید کرد: “روسیه ایتالیا را به عنوان “یک کشور مستقل و قدرتمند که سیاست داخلی و خارجی مستقلی را دنبال می‌کند” می داند که به حق، جایگاهی منحصر به فرد در تاریخ جهان دارد و تأثیر مثبتی بر روند اوضاع بین المللی دارد و مسکو هرگز در امور داخلی این کشور دخالت نکرده و نخواهد کرد.”

۱۴ - بانک سوئیس حساب نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ژنو را مسدود کرد:
نمایندگی روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که یکی از بانک‌های سوئیس حساب شخصی گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در این سازمان را مسدود کرده است.
به گزارش خبرگزاری نووستی حساب شخصی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در ژنو که از جمله برای پوشش هزینه‌های پزشکی وی استفاده می‌شد، بدون هیچ دلیل و بدون توجه به وضعیت دیپلماتیک وی و تنها به این دلیل که او روسی است، مسدود شده است.
این در حالی است که ایگنازیو کاسیس، رئیس جمهوری سوئیس، مخالف نظریه مسدود کردن دارایی های روسیه به ارزش 500 میلیون دلار است. وی یادآور شده بود که حق مالکیت یک حقوق اساسی برای هر انسانی است. کاسیس تاکید کرد که این تصمیم سابقه خطرناکی برای سوئیس ایجاد کرده و مصادره پول کشورها نیاز به توجیه قانونی خاصی دارد.
پیش از این اعلام شده بود که میزان دارایی‌های مسدود شده روسیه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به 13.8 میلیارد یورو رسیده است.

۱۵ - فایننشال‌تایمز: تضعیف مقاومت اروپا در برابر روسیه محتمل است:
افزایش تورم و بالارفتن هزینه‌های زندگی در اروپا و امکان سهمیه‌بندی انرژی در زمستان، ممکن است غرب را به تجدیدنظر در موضع سخت خود علیه روسیه وادار کند.
به گزارش روزنامه “فایننشال تایمز”، بسیاری از مقامات غربی تاثیرات تحریم های اروپا بر اقتصاد روسیه را قابل توجه می دانند، اما برخی اعضای اتحادیه اروپا نگران پیامدهای سنگین این تحریم ها بر اقتصاد و معیشت شهروندان خود هستند.
این رسانه انگلیسی به نقل از منابع اروپایی اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای کاهش محدودیت های اتحادیه اروپا وجود ندارد. یک مقام دولت آلمان هم که خواست نامش فاش نشود، تایید کرد که اتحادیه اروپا آماده بررسی سیاست خود در قبال روسیه نیست.
شورای اتحادیه اروپا روز سه شنبه طرح کاهش داوطلبانه مصرف گاز در اتحادیه اروپا را به میزان ۱۵ درصد از اول اوت تا ۳۱ مارس سال آینده (۱۰ مرداد ۱۴۰۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۲) تصویب کرد.
پیش از این نیز و در پی سفر “آموس هولشتاین” مشاور ارشد امنیت انرژی ایالات‌متحده به فرانسه و بلژیک برای گفت‌وگو بر سر برنامه ریزی اضطراری اروپا و آمریکا در شرایط کمبود گاز در زمستان، رسانه های آمریکایی از نگرانی دولت “جو بایدن” نسبت به تضعیف احتمالی موضع اروپا در برابر روسیه خبر داده بودند و آن را آزمون بزرگی برای مقاومت و اتحاد اروپا در برابر کرملین دانستند.

۱۶ - رئیس جمهوری چین خواستار ارتقاء ارتش کشورش در سطح “کلاس جهانی” شد
“ شی جین پینگ” رییس جمهوری چین روز شنبه بر ضرورت ترقی ارتش این کشور در سطح “کلاس جهانی” تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری چاینا دیلی، رئیس جمهوری چین و دبیرکل حزب کمونیست این کشور تصریح کرد: با توجه به شرایط بی ثبات جهان، امنیت ملی چین به فراخور شرایط فعلی با بی ثباتی و عدم اطمینان بیشتری مواجه است.
شی بر ضرورت تربیت نیروهای نظامی حرفه ای با استفاده از جدیدترین فن آوری‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: نیروی نظامی این کشور باید آموزشهای لازم بر اساس تغییرات ایجاد شده در شرایط جدید جهان را کسب کند.
وی تاکید کرد: پرورش کارکنان نظامی حرفه ای برای تبدیل شدن نیروهای مسلح چین به یک ارتش در سطح کلاس جهانی بسیار حایز اهمیت است.
رئیس جمهوری چین افزود: ارتش چین موفق شده است با اعمال اصلاحات در بخش منابع انسانی خود به دستاوردهای تاریخی پس از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در ۲۰۱۲ دست یابد.
دبیر کل حزب کمونیست خاطرنشان کرد: ارتش باید از نزدیک روندهای در حال تحول در الگوهای جنگی مدرن را دنبال کند، زیرا تقویت توانایی نیروهای نظامی با هدف پیروزی در جنگ باید هدف اولیه پرورش استعدادهای نظامی باشد.
شی همچنین بر ضرورت افزایش دانش نظامی برپایه فن آوری های نوین در ارتش چین تاکید کرد.
رئیس جمهوری چین این اظهارات را در حالی بیان کرد که پیش تر، “تان کفی” سخنگوی وزارت دفاع چین روز سه شنبه در واکنش به سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرد که درصورت انجام شدن این سفر، ارتش چین بیکار نخواهد نشست.
به گزارش تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین، این مقام نظامی چین تاکید کرد چنانچه آمریکا بر سفر نانسی پلوسی به تایوان پافشاری کند، ارتش چین بیکار نخواهد نشت و اقداماتی قوی برای خنثی کردن هر گونه مداخله گری خارجی و تلاش های جدایی طلبانه انجام خواهد داد.
پیش از این مقامات وزارت خارجه چین نیز درباره تبعات خطرناک سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هشدار داده بودند اما سخنان امروز یک مقام ارشد نظامی چین، پیامی متفاوت از پیام های روزهای اخیر مقامات سیاسی و دیپلماتیک بوده و ماهیت نظامی این پیام، نشانگر جدیت چین نسبت به واکنش های قوی درقبال هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی آمریکا است.
پایگاه خبری “واشنگتن پست” نیز روز گذشته در گزارشی نوشت ارتش آمریکا در حال بررسی “حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال هواپیماهای جنگنده برای پشتیبانی نزدیک هوایی” در جریان سفر احتمالی ماه اوت “نانسی پلوسی” رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان است.
این رسانه آمریکایی می‌نویسد اقدام اخیر ارتش آمریکا پس از آن صورت گرفت که چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر پلوسی به تایوان ارسال کرد.
چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی ماه اوت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان ارسال کرده است.

پایان آگاهی دهی خبر های مهم جهان

شهر مانچستر؛ انگلیس