دور زدن اوکرائین

دور زدن اوکرائین 

دندان تیز روسیه برای گاز گرفتن آلمان!

جرمان فارن پالیسی 

گزینش و ترجمه رضا نافعی

منتشر شده در آینده ما

برلین بر فعالیت های خود برای احداث خط لوله گاز نورد استریم-2 در آینده نزدیک می افزاید.  با دو خط لوله که به موازات خط لوله دریای بالتیک کشیده می شود سالی  55 میلیارد کوبیک گاز روسیه به اروپا منتقل می گردد.

پخش گاز روسیه از طریق این لوله در اروپا برای آلمان موقعیت ممتازی  ایجاد می کند. اینک در شرکت عامل مربوطه در کنار گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان یک  کارشناس وزارت اقتصاد آلمان نیز قرار می گیرد.

علاوه بر این، باید امکانات قانونی برای مشارکت غیررسمی شرکت های آلمانی در نورد استریم 2 نیز مورد بررسی قرار گیرد. همزمان با این اقدامات روسیه با ایجاد خط  ترک – استریم  یک همتای جنوبی برای نورداستریم 2 ایجاد می کند تا از این طریق دیگر انتقال گاز از مسیر اوکرائین ضرورت نداشته باشد.

نورد استریم 2

 پس زمینه  تلاشهای کنونی روسیه برای ایجاد  نورد استریم 2 و ترک استریم از جمله این است که در آینده بتوان از انتقال گاز روسیه از طریق لوله های اوکرائین چشم پوشید. مسکو حتی پیش از بالا گرفتن چالش با اوکرائین نیز کوشش هائی در این جهت کرد تا اگر بر سر بهایی که اوکرائین برای انتقال گاز به اتحادیه اروپا از روسیه می طلبد اختلاف پیش آمد، امر انتقال گاز به اروپا مختل نگردد.

 افزون براین شبکه لوله های اوکرائین فرسوده شده اند و نیاز فوری به تعمیر دارند. از آنجا که هزینه تخمینی تعمیرات زیاد است- 9 میلیارد دلار- ایجاد خطوط تازه مناسب تر است

چالش های جاری با اوکرائین بر جذابیت ایجاد خطوط تازه و صرفنظر کردن از شبکه انتقال گاز از طریق اوکرائین افزوده است. تاریخ مورد نظر برای راه اندازی خطوط تازه سال 2019 است ، در آن تاریخ مدت اعتبار قرار داد فعلی با اوکرائین برای انتقال گاز به اتحادیه اروپا نیز به پایان خواهد رسید. اگر خط  تازه ایجاد گردد، طبق محاسبات روسیه  اوکرائین باید از دریافت سالی 1،8 میلیارد یورو حق ترانزیت گاز چشم بپوشد.

مشاور روابط دولتی

هفته گذشته در ابتدا اعلام شد که صدراعظم سابق آلمان گرهارد شرودر، رئیس هیئت مدیره و رئیس کمیته سهامداران در نورد استریم، از  29 ژوئیه   ریاست اداری  نورد استریم 2 را نیز در دست دارد. و همچنین رئیس یک بخش از وزارت اقتصاد آلمان فدرال-خانم  » ماریون شلر»  نیز به نورد استریم منتقل شده است.   او از این پس بعنوان » مشاور روابط دولتی» با دولت ها و پارلمان ها و همچنین با گروه ها و اندیشکده ها ، سازمانهای غیر دولتی و رسانه ها در ارتباط خواهد بود. نورد استریم 2  خواه نا خواه روابط  نزدیکی با آلمان دارد:

از پنج نفر عضو هیئت مدیره سه نفرشان  از آلمان فدرال هستند. البته مناسباتی از این نوع در انحصار داد و ستد های آلمان با روسیه نیست: پروژه خط لوله نابوکو ، که با وضوح جهت گیری ترانس اتلانتیکی داشت، باشکست روبرو شد، برغم آن که ژوف فیشر وزیرخارجه سابق آلمان ( از حزب سبزها /  اتحادیه 90) بعنوان لابی  در استخدام خواستاران آن پروژه بود.

ترک استریم

مسکو هفته گذشته  همتای جنوبی نورداستریم 2 را نیز به راه انداخت که عبارتست از: خط لوله ترک استریم. قرار است دو خط لوله سالی 25 میلیارد مترمکعب گاز از طریق دریای سیاه از روسیه به ترکیه منتقل کنند. گفته می شود که نیمی از آن از طریق یونان به اتحادیه اروپا  منتقل خواهد شد.

به این ترتیب به کنار نهادن اوکرائین از سال 2019  قطعی خواهد بود. البته برلین که خواستار پروژه نورد استریم 2 هست با   پروژه ترک استریم ، که پس از  درگیری سخت روسیه- ترکیه، اینک  در تلاش دوم به ثمر می رسد، مخالف است.  پس زمینه این مخالفت یکی این است که آلمان نه تنها در آن سودی ندارد بلکه  رقیب  نورد استریم 2   نیز هست؛ افزون بر این  روسیه از طریق این پروژه  نفوذ بیشتر بر سیاست گازی ترکیه خواهد یافت، در حالی که ترکیه در استراتژی انرژی آلمان کشوری است که باید گاز طبیعی از حوزه خزر، ایران و عراق از آن بگذرد  و کمکی باشد برای کاهش نفوذ روسیه در تامین گاز مورد نیاز آلمان. اینک با پروژه ترک استریم تحقق استراتژی انرژی آلمان بیش از هر زمان دیگر مورد تردید است.