انتخابات ونزوئلا زیر ذره ‌بین ناظران بین‌المللی

انتخابات ونزوئلا زیر ذره ‌بین ناظران بین‌المللی

2020 ـ 12 ـ 07

در حالی که ونزوئلا به رغم کارشکنی های مخالفان داخلی و خارجی روند برگزاری انتخابات را به پیش می‌برد، ناظران بین المللی حاضر در صحنه انتخابات، ضمن رصد لحظه به لحظه این رویداد تاریخی، با اظهارات خود به دفاع از مشروعیت انتخابات آزاد و عادلانه این کشور پرداختند.

به گزارش یکشنبه ایرنا، خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا نوشت: «گلوریا لاریوا» ناظر آمریکایی و کاندیدای سابق انتخابات ۲۰۰۸ این کشور، به عنوان یکی از ناظران بین‌المللی حاضر در انتخابات ونزوئلا، اطمینان داد که امروزهیچ کس نمی ‌تواند مشروعیت روند پیشروی انتخابات مجلس ونزوئلا را مورد تشکیک قرار دهد.

این ناظر آمریکایی با تاکید بر شفافیت روند کار شورای انتخابات ملی ونزوئلا تصریح کرد: براساس ممیزی ‌های تایید شده از سوی کارشناسان داخلی و خارجی، روند انتخابات ونزوئلا در تمام مراحل با شفافیت کامل عمل کرده است.

لاریوا ادامه داد: مسئله این است که آمریکا با انکار تمام دستاورد های خوب این کشور آمریکای لاتین، تمام انرژی خود را وقف تحریک مخالفان کرده است و تعیین می کند که مخالفان چه کاری انجام دهند و گروه راست گرا نیز دستورات آمریکا را موبه مو اجرا می کند.

این سیاستمدار آمریکایی همچنین با انتقاد شدید از حملات دستگاه های تبلیغاتی علیه این انتخابات، اظهار داشت: جنگ رسانه ای بسیار قدرتمندی در جریان است تا با دروغ پراکنی، بزرگ نمایی و سیاه نمایی مردم را نسبت به آنچه که واقعا در اینجا اتفاق می افتد ناآگاه نگهدارد. از شرایط دشوار اقتصادی می گویند اما دلیل واقعی آن را ذکر نکرده و دولت مادورو را مقصر جلوه می دهند.

«ایگناسیو رامونت» ناظر بین المللی اهل اسپانیا، با توجه به امتناع لحظه آخری اتحادیه اروپا برای فرستادن ناظر به این انتخابات اعلام کرد: اتحادیه اروپا وجاهت سیاسی برای ابطال یا به رسمیت نشناختن انتخابات ونزوئلا را ندارد.

این اندیشمند و استاد دانشگاه اسپانیایی که به عنوان ناظر بین المللی در انتخابات پارلمانی امروز (ششم دسامبر ۲۰۲۰) ونزوئلا حضور دارد، با انتقاد از رویکرد متزلزل و دنباله روی اروپا از سیاست های یکجانبه گرایانه و مداخله جوی آمریکا گفت: اتحادیه اروپا فاقد توجیه سیاسی برای نامشروع دانستن انتخابات پارلمانی ونزوئلاست. این نهاد منطقه ای مجوز و اختیاراتی ندارد که پیشاپیش ادعای تقلب در روند انتخابات را مطرح کند فقط با این دلیل که آمریکا این خط مشی را دنبال می کند.

این ناظر بین المللی با بیان اینکه در سراسر جهان انتخابات پارلمانی درصد مشارکت پایینی دارند، گفت: اما در مورد ونزوئلا درصورتی که کمتر از ۵۰ درصد رأی دهند آن را دستاویزی قرار می دهند تا نشان دهند روند انتخابات غیرقانونی است.

رامونت همچنین به دفاع از رویکرد مسالمت آمیز و سازگاری دولت ونزوئلا با تمام شرایط درخواستی گفت: با وجود مذاکرات ثمربخش دولت و گروه مخالفان و تغییر ستاد انتخاباتی بر طبق خواسته های آنها، تلاش درجهت برقراری روابط نزدیک با اتحادیه اروپا و سازگاری دولت ونزوئلا با تمام تقاضا های درخواست شده، با این همه آمریکا و اروپا بر آن هستند تا این انتخابات را غیرقانونی جلوه دهند.

وی همچنین با بیان اینکه روند برگزاری انتخابات به خودی خود پیچیدگی هایی دارد افزود: به ویژه شرایط دشوار اقتصادی ناشی از تحریم های واشنگتن در برابر ملت ونزوئلا این امر را سخت تر

می کند.

رامونت همچنین با انتقاد از رویکرد غیرمنصفانه گروه مخالفان گفت: با وجود اینکه گروه راستگرای افراطی مخالفان ادعا می کند که این تحریم ها در برابر سیاست دولت بولیواری بوده است اما این موضوع به عنوان تنبیه جمعی، کل مردم ونزوئلا را نشانه گرفته است. حزب مخالفان که با رویکرد حمایتی نسبت به تحریم ها عامل تقویت محاصره اقتصادی ونزوئلا بوده، چطور به خود اجازه می دهد ازطریق رقابت انتخاباتی بسنجد که آیا مردم آنها را انتخاب خواهند کرد یا نه.

این در حالی است که اعلام آمادگی نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا برای استعفا در صورت برتری گروه مخالفان، خود حکایت از تلاش های رئیس دولت کاراکاس برای ترغیب ملت ونزوئلا به مشارکت در سرنوشت کشور بوده تا نشان دهد که روند انتخابات این کشور قانونی و دموکراتیک است. موضوعی که گروه راست گرای افراطی، آمریکا و متحدانش را ناراحت می کند.

همچنین به نوشته فرانس ۲۴، «خوزه لوئیس زاپاترو» رئیس جمهوری سابق اسپانیا که به عنوان تقویت کننده مذاکرات سیاسی در ونزوئلا مشهور است، نیز با دفاع از چند جانبه گرایی این انتخابات، در گفت وگو با شبکه گلوبوویسیون نسبت به روند انتخابات ۶ دسامبر(۱۶آذر- قوس) ابراز امید واری کرد.

همچنین «اوو مورالس» رئیس جمهوری سابق بولیوی نیز به پشتیبانی از جریان چاویسم دراین انتخابات حضور پیدا کرد. در کنار او هشت سیاستمدار مجلس دومای روسیه نیز برای نظارت بر انتخابات کاراکاس در این کشور آمریکای لاتین حاضر شدند.

در میان ناظران بین المللی که از نقاط مختلف جهان برای نظارت بر انتخابات انتخابات مجلس ملی ۲۰۲۰ به کاراکاس آمده اند، می توان از «رافائل کورئا» و «فرناندو لوگو» به ترتیب رئیسان جمهوری سابق کشورهای اکوادور و پاراگوئه، «خاویر کووسو» عضو پارلمان اروپا نام برد. همچنین نمایندگان بیش از ۱۷ کشور جهان از جمله از کشورهای بلژیک، برزیل، کانادا، اسپانیا، ایران، فرانسه، آمریکا و کشورهای حوزه آمریکای لاتین و … به عنوان ناظر حضور دارند.

برخی از ناظران مانند «خوزه کروز کامپاگنولی» سیاستمدار آرژانتینی نیز با تایید روند دموکراتیک انتخابات به دفاع از مشروعیت آراء مردم در این روند قانونی برخاست.

فرانس ۲۴ همچنین با اشاره به مخالفت های خارجی با روند انتخابات قانونگذاری ونزوئلا یادآور شد: با این وجود برخی از کشورها، با غیرقانونی خواندن انتخابات آن را عاملی برای حفظ قدرت مادورو توصیف کردند.

این نشریه فرانسوی همچنین با اشاره به تنش سیاسی کارزار انتخاباتی میان طرفداران دولت و گروه مخالفان نوشت: «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس جمهور خود خوانده از ملت ونزوئلا خاست که پای صندوق های رأی حاضر نشده و اعتبار نتیجه انتخابات را زیر سوال ببرند. 

فرانس ۲۴ در ادامه خاطرنشان کرد که با وجود این رویکرد و تحریم انتخابات از سوی گوایدو، وی مشکل بتواند موقعیت خود را به عنوان ریاست مجلس ملی حفظ کند.

گوایدو در واکنش به این انتخابات، با فراخوانی به همه پرسی در روزهای ۷ و ۱۲ دسامبر (فردا و هفته آینده) که در آن معلوم خواهد شد آیا مردم با انتخابات پارلمانی مخالفت می کنند، مدعی شد که خواستار توقف اشغال دولت از سوی مادورو و به کارگیری اقدامات لازم برای نجات دموکراسی هستند.

فرانس ۲۴ در این باره نیز افزود: با این وجود، اعتبار و ظرفیت اعمال چنین همه پرسی موازی فرضی نیز مورد تردید است.

در جنوری سال ۲۰۱۹ (جدی ۱۳۹۷) خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت مادورو، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برد و خود را به عنوان رئیس‌ جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی بر این کشور حاکم شده است.

از سوی دیگر، با شکاف به وجود آمده در جناج مخالفان دولت مادورو که پیش از این سرسختانه انتخابات را تحریم می کردند، اظهار تمایل برخی از آنها، برای شرکت در انتخابات پیش رو برای کسب کرسی های بیشتر در مجلس، به معنای عقب نشینی مخالفان دربرابر دولت مشروع مادورو بوده که زمینه پیروزی و موفقیت بیشتر گروه انقلابیون بولیواری در حمایت از مادورو را فراهم کرده است.

دولت آمریکا که همواره با تحریم ها و اقدامات خصمانه از ۲۰۱۴ به دنبال سرنگونی دولت مادورو و نشاندن مهره موردنظر خود در این سرزمین آمریکای لاتین بود، از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی فعلی حمایت کرد.

آمریکا و متحدانش منابع طلا و دارایی های ونزوئلا را در بانک های بین‌المللی مسدود کرده و با اعمال تحریم های ظالمانه نفتی و حتی در زمینه خرید و فروش مواد غذایی و دارو ملت ونزوئلا را با رنج های بی شماری مواجه کرده اند.

واشنگتن اقدامات مداخله جویانه خود را با اهداف استعماری و منفعت طلبانه در کشور آمریکای لاتین که آن را به عنوان حیاط خلوت خود می داند، در پیش گرفت و درخصوص انتخابات مجلس نیز بارها با کارشکنی ها و ادعاهای بی اساس در پی ممانعت از برگزاری آن برآمد.

آمریکا در ادامه مداخله‌ جویی‌ های خصمانه خود در امور کشور مستقل ونزوئلا، این بار در حرکتی عجیب و تحریک ‌آمیز، آن هم یک روز مانده به انتخابات پارلمانی کاراکاس، به منظور تحریک مخالفان و اثرگذاری منفی بر انتخابات این کشور اقدام به انتصاب «سفیر مجازی» برای این کشور کرد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، چندی پیش با اطمینان ازحضور گسترده مردم و طرفداران دولت در انتخابات ۶ دسامبر اعلام کرد درصورت برتری حزب مخالفان در این انتخابات پارلمانی، از سمت خود به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا استعفا خواهد کرد.
با این وجود، عصر همان روز مجمع سازمان ملل با وجود تمام ادعا ها و مخالفت های جهانی، مادورو را به عنوان تنها رئیس جمهور قانونی این کشور تا سال ۲۰۲۵ به رسمیت شناخت.

برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا که امروز- یکشنبه ۱۶ آذر- قوس- برگزار خواهد شد، چالشی بزرگ میان طرفداران «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور و گروه مخالفان خواهد بود که در آن، نمایندگان مجلس جدید سرنوشت کشور را به دست خواهند گرفت.