مارکسیست‌ها درباره مذهب چه می‌گویند


مارکسیست‌ها درباره مذهب چه می‌گویند

 

 

منبع: مورنینگ استار

کتابخانه یادبود مارکس

منبع: تارنگاشت مجله هفته

اکثر مارکسیستها خواهند گفت که به آن ها ربطی نداردکه بخواهند درباره باورهای مذهبی  که فرد عمیقاً داردقضاوت یا اظهارنظر کنند، به شرط اینکه آن باورهاتبعیض وعدم تحمل  را تشویق نکنند یا به دیگران لطمه نزنند.

برخی گروهبندیهای مذهبی، به طور مشخص«کوئیکر»ها، در جنبش صلح و ضدجنگ  برجسته بوده اند.

بسیاری از یهودیان– نه فقط یهودیان سکولار، بلکه یهودیانمذهبی ارتدوکس نیز با اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطینیها از سوی اسرائیل مخالفند.

«الهیات رهاییبخش» کاتولیک یک ویژگی جنبشهایترقی خواهانه در آمریکای  جنوبی  بوده است.

 بسیاری از پیروان همه مذاهب توانسته اند باور مذهبی خود را با تعهد به سوسیالیسم وحتا به  مارکسیسم، تلفیق نمایند.

در بریتانیا، امتزاج تئوری مارکسیستی و باورهای مسیحی، که به سوسیالیسم مسیحی موسوم

است، یک سنت دیرپا و شرافتمندانه بوده است.

کرهاردی، بنیانگذار «حزب کارگر» مدرن اعلام کرد که«هر نظام تولید یا مبادله که موجب

استثمار ضعیف به وسيلۀ قوی یا موجب بیوجدانی شود، غلط و بنابراین گناهاست.»

وهیولت جانسون، «رییس سرخ» کلیسای کانتربوری(۱۹۶۶–۱۸۷۴) حامی انقلاب اکتبر،  دوست همیشگی اتحاد شوروی و مدیرتحریریه «دیلی ورکر»، سلف تنها روزنامه  سوسیالیستی امروز «مورنینگ استار»- بود.

مذهب در خود و برای خود نشانگرسمتگیری سیاسی مردم یا ویژگیهایشخصی آنها نیست.  در عین حال،مارکسیستها پند لیبرالی «همه مذاهب راگرامی بدارید» را چالش میکنند.

گاهی اوقات «یا ناباوری» را به آن اضافه کرده،فخرفروشانه همه نوع آتئیست را  در  مخلوط «ناباور»‌ ریخته، به طور ضمنی میگویند کسانی که هیچ مذهبی راتبلیغ نمیکنند نتیجتاً هیچ «باور»ی ندارند.

البته، مذاهبی که گرامی داشته میشوند صرفاً موضوعات اعتقادی فرد نیستند. آنها نظامهای اعتقادی نهادینه شده میباشند.

مذهب اساساً یک پدیده اجتماعی و تاریخی است. صدرحکومت بریتانیا، بعد از همه حرفها، صدر مذهب«رسمی» «کلیسای انگلستان» است. همانطور که مارکس مشاهده کرد،  «انسان مذهب را میسازد، مذهب انسان را نمیسازد.»

در سطح فلسفی، مارکسیسم حقیقت هرمذهبی را که وجود یک موجودماوراءطبیعی را که  تابع قوانین طبیعیت نیست، بلکه به طرز عجیب و غریبی، به ستایش و التماس پرستشکنندگان خودپاسخ میدهد، زیر سؤال میبرد.

با این وجود، مارکسیستها در درگیرشدن با باورمندان مذهبی، مشفقانه، باور ماتریالیستی خود  را مبنی بر اینکه هر چیز که وجود دارد بخشی از طبیعت است و حداقل علیالقاعده، میتواند به وسيلۀ انسانها، به مثابه بخشیاز تلاش برای شکل دادن به آینده خود  مطالعه و درک  شود، پنهان نمیکنند.

احتمالاً معروفترین مشاهده مارکس پیرامون مذهب این است که مذهب  «افیون مردم» است. گاهی این چنین تعبیرمیشود که او مذهب را به مثابه یک مکانیسم کنترل از بالامیدید که از  سوی صاحبان قدرت برای تضمین اطاعت وانقیاد تجویز میشود.

این تعببیر تا حدی که درست باشد فقط بخشی از تحلیل مارکس است. کل نقلقول مارکس منظور او را روشن میکند.

«دردمندی دینی، یکسره ودرعین حال، بیان دردمندی واقعی واعتراض علیه دردمندی واقعی

است. دین آهِ مخلوق تحت ستم، قلبِ یک جهان بیقلب، روحِ شرایط بیروح است. دین افیون  مردم است.»

البته، خود مارکس برای تخفیف ناخوشیهای گوناگون، ازجمله دندان درد، گوش درد و دُمَل از تریاک استفاده میکرد. استعاره تریاک (افیون) برای او معنی مشخصی دارد. به نظراو،  مذهب حداقل قدری آرامش و امید به ستمدیدگان میدهد.  در یک جهان متزلزل، مذهب درجهای از ثبات را وعده میدهد.  مذهب یک قدرت ظاهراً بدیل را دربرابر مؤسسات سکولار فاسد ارايه مینماید و به آنهایی که از اضطراب روانی–اجتماعی رنج میبرند، آرامش عرضه میکند.

مارکسیستها این را درک میکنند و از اینرو است که ایمان فردی حقیقی را چالش نمیکنند. مذهب حداقل تا حدی ساده و ارزان است. مذهب میتواند یک حق بیمه ارزان باشد.

مارکسیستهامحدودیتهای کارهای خیر فردی را میشناسند و کارهای خیری را که عمدتاً  بر انتظار یک زندگی اُخروی بهتر قراردارد، زیر سؤال میبرند.

بیش از یک قرن پیش، جو هیل، سازماندهنده کمونیست،تصنیف «واعظ و برده»  را سرود  (که به وسيلۀ وودی گاتریو بروس اسپرینگستین و دیگران همگانی شد) و وعده«شیرینی در

آسمان» مذهب سازمانیافته را چالش کرد. سطر آخر هر بند میگوید «این دروغ است.»

مذهب نهادینه شده میتواند شکل مشخص از خودبیگانگی را بر پیروان خودتحمیل کند.

همانطور که مارکس در پایان نقلقول «افیون مردم» گفت: «چالش کردن مذهب به مثابه  شادی غیرواقعی مردم این است که شادی واقعی آنها مطالبه شود.»

مذهب همچنین میتواند یک خرقه، یک توجیه برای آز وطمع باشد.  مبلغین مسیحی تلویزیونی در ایالات متحده وجاهای دیگر«انجیل نیکبختی» را ارتقا میدهند  این باور را که ایمان میتواند شما را ثروتمند کند– سخن فویرباخ را که میگوید«فقط یک  انسان فقیر یک خداوند ثروتمند دارد» واژگون کرده و زندگی یک یهودی دورهگرد را که  معتقد بود شما نمیتوانید به خدواند و زرپرست خدمت کنید از نو به مثابه  «یک چهره  تبلیغاتی برای ابر– ثروتمندان» ترسیم میکند.

همانطور که گیلز فریزر، صدر کلیسای جامع سنت پال،  بامسؤولیت ویژه برای اخلاقیات معاصر و ارتباط با «شهرلندن» به مثابه یک مرکز مالی خاطرنشان کرد،رییسجمهور ترامپ هم محصول و هم ابدی کننده «انجیل نیکبختی» است، این باور که ایمان میتواند  شما راثروتمند کند.

«برکت یافتن» یک دستآویز اخلاقی برای حرص و آزآمریکایی شده است. این یک لبخند  تهوع آور شکرگزاری دروغین است که میگوید «خداوند این را به من داده است ،لذا این  بدین معنی نیست که من زیاد دارم.»

البته، اگر خداوند به شما لبخند نزند، اگر شما یکی ازبرگزیدگانی نباشید که از نعمات زمین

بهرهمند میشوند،احتمالاً به این دلیل است که به اندازه کافی از گناهان تان توبه نکرده اید،  اما در بهشت به نعمات خواهید رسید.

در بریتانیا، «دوره آلفا»، آن کتاب مهارشدهتر از کتاب مقدس و به اندازه آن دسیسهگر، که در آغاز «انگلیکن» بود، اما اکنون به کلیساهای متدیست، باپتیست و کاتولیک گسترش یافته

– پیام مشابهی از شادکامی و خاموشی عرضه میکند که ازهر مفهوم ترقی  اجتماعی  کلکتیو تهی است.

همه مذاهب درجهای از اطاعت از آيینهای مذهبی رامیطلبند– شرکت در مراسم عشاء  ربانی، پنج بار نماز درروز، قبول یک قدرت بالاتر از شعور شخص. و اکثراً وضع موجود

در این و آن زندگی را میپذیرند.

آن مناجات دوست داشتنی «همه چیز روشن و زیبا» دربند سوم خود میگوید: «مرد ثروتمند در قصر خود/ مردفقیر در مدخل خود، خداوند آنها را والا و مادون ساخت / و املاک آنها را فرمان داد.»

رویارویی ۲۰۱۷  پاپ فرانسیس با دونالد ترامپ بسیارگویا بود– ترامپ با کاروانی از  خودرو وارد واتیکان شد، وپاپ در یک خودرو «فورد فوکوس» از راه رسید.

پاپ پیش از آن گفته بود که تهدید ترامپ به ساختن دیواردر مرز با مکزیک بدین معنی است

که او مسیحی نیست– مسیحیات پُل میسازند– که ترامپ در پاسخ پاپ را به خاطر شک  کردن در باره ایمان او «بیآبرو» نامید.

برای برخی، باور مذهبی آرامش، رهایی ازقیود، پناهگاهی برای فرار از جهان، و برای

دیگران، توجیه آز، کوتهفکری، و حتاخشونت عرضه میکند. و برای برخی راهبه عمل  اجتماعی، چالش کردن بیعدالتی،استثمار و شر است.

مارکسیستها لازم است یک نظر دقیق، دیالکتیکی ازمذهب داشته باشند. مانند هر فعالیت  فرهنگی دیگر، مذهب قادر به ارتقای رهایی سیاسی و اجتماعی است، اماهمیشه در معرض

سوءاستفاده و کنترل از سوی طبقات حاکمی قرار دارد که در مبدل ساختن آن به نیرويی برای

محافظهکاری سعی میکنند و اغلب موفق میشوند.

پس: مذهب یک موضوع شخصی است. آزادی مذهبی مهم است مادامکه در آزادی و بهزیستی دیگران دخالت نکند.

درعین حال، مذهب و تجلیات نهادین گوناگون آن، ناگزیر،موضوعات عمومی و سیاسی هستند که سوسیالستها،مارکسیستها باید آنها را زمانی که استثمار و انفعال راتأیید میکنند  چالش  نمایند اما، زمانیکه به ساختمان اقدام مشترک برای عدالت اجتماعی کمک میکنند آنها را تشویق و تحسین نمایند.