در گرامیداشت از روز بین المللی عدالت اجتماعی
در گرامیداشت از روز بین المللی عدالت اجتماعی
عدالت قدیمیترین اصطلاح حقوقی
است و در میان فضایل ، افضل ترین آن پنداشته میشود ، به گواهی تاریخ ، تمام ادیان
، اندیشه های اجتماعی و سیاسی و جنبش ها و قیامهای که فلاح و رستگاری انسان مطمح
نظر شان میباشند ، در محور عدالت و چگونگی تحقق آن شکل گرفته اند ، گویی اساس
تداوم نظام کاهنات بر همین اصل جاودان استوار گردیده است و هست وبود جامعه و بر
قراری ثبات اجتماعی در مدار همین اصل رقم میخورد .
بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد در پیام خود به مناسبت این روز ، خواهان " تضمین توانایی دسترسی همه مردم ، بدون تبعیض به فرصت ها برای بهبود زندگی خود و دیگران " شده و " آینده با کرامت برای همه را مرتبط به سیاست های موثر اجتماعی ، اقتصادی و محیط زیست " پنداشته است .
متآسفانه در طول تاریخ ، بشریت
از فقدان عدالت به صورت عام و عدالت اجتماعی به صورت خاص آسیب پذیر بوده و متحمل
صدمات بزرگ گردیده است و بخصوص در احوال فعلی حاکم بر جهان که نیرو های شرارت بین
المللی با ولع و حرص ، جنگ افروزی نموده و با بذر دشمنی و نفاق دمار از روزگار
مردم بیرون نموده اند ، مفاهیم عدالت و عدالت اجتماعی سلاخی گردیده و کفاره یی
آنرا مردم مستضعف از افغانستان و تا لبنان و افریقا و ... میپردازند .
افزون بر تمام مصایب تحمیلی ، فقر و گرسنگی بمثابه
مهلک ترین قاتل ، زیاد ترین قربانی را از محرمان جهان میگیرد و این حقیقت تلخ جهان
غیر عادلانه ما را توضیح میدارد ( فقط یک در صد نفوس جهان ، نیم از تمام ثروت دنیا
را در اختیار دارند ، « 85 » تن سرمایه معادل « سه و نیم ملیارد » نفوس جهان را
تصاحب نموده ، نیم جمعیت افریقا و تعداد مناطق دیگر با « درآمد » کمتر از یکنیم
دالر زندگی مینمایند ، « 80 » فیصد مردم دنیا ، درآمد کمتر از ده دالر دارند ، هشت
صد ملیون انسان از آب آشامیدنی صحی محروم و از هر کودک جهان یکی آن به « قوم »
فقیر جهان تعلق دارند ، البته این ارقام دامنگیر مردمان محروم کشور های بزرگ صنعتی
که مصروف جهانگشایی اند نیز میگردد ، و طور مثال در ایالات متحده امریکا از هر هفت
تن ، یکی آن فقیر میباشد )
در گرامیداشت ازین روز ، ذهن ما را فقر گسترده ، بیکاری مدهش ، تبعیض ، مهاجران و بیجا شدگان ، پروبلم آموزش و صحت ، فساد ، غارت ، چپاول ، غضب به تفکر و عمل بخاطر سیستم های موثر اقتصادی ، عدالت ، برابری و احساس مسولیت جمعی وامیدارد تا با توسعه پایدار فرصت های عادلانه اجتماعی زمینه سهیم گردیدن انسانان فقیر را در تصمیم گیری مساعد نماید .
افغانستان بمثابه کشور دارایی بافت خاص اجتماعی و کثیرالقومی ، هست و بود آن به عدالت اجتماعی مرتبط میباشد ، متاسفانه در احوال جنگ خانمانسوز و سونامی دهشتبار «بنیاد گرایی اسلامی » ، آفت فقر و خلیج دهشتناک طبقاتی و بازار فساد و حاکمیت زور وزر سالاران ، هست و بود جامعه را به مخاطره قرار گرفته و سرطان فقر پیشگام تر از قاتلان داعش و طالب گلوی افغان محروم را خفه مینماید .
بدون شک عدالت و تحقق عدالت اجتماعی در وجود دولت ملی و مشروع که حاکمیت قانون را ملاک عمل قرار دهد و بر قوای مسلح ملی و غیر قومی و تنظیمی متکی و دارایی قوه مستقل قضایی باشد ، متصور خواهد بود . آقایانیکه با تبختر و به زور و اکراه از تطبیق شریعت حرافی مینمایند ، هیچگاهی نشنیده ایم که آز آموزه های مفید دین مقدس اسلام در مورد آفت فقر صحبت نمایند ، آنانیکه دین را به حجاب وریش خلاصه مینمایند، فراموش نموده اند که از رکن سوم دین ، یا ذکات بمثابه اصل شرعی سخن بزنند . مسولیت دولت فقر زدایی در جامعه میباشد و باید در مورد دادن ذکات بمثابه مکلفیت اقدام نماید و لااقل از پول های علنی زر سالاران بحساب محرومان متقل نماید . منحیث حسن ختام ، با آرزوی حضرت فرخی سیستانی همنوا میشویم که :
عدل آمد و امن آمد
و رستند رعیت
از پنجه
گرگان رباینده غدار
با احترام
هیاٌت اجرائیه انجمن حقوقدانان افغان در
اروپا