گزارش کوتاهی از جلسه دوم تجارب و مباحث کارگری در دفاع از تشکلهای مستقل کارگری

 

گزارش کوتاهی از جلسه دوم تجارب و مباحث کارگری در دفاع از تشکلهای مستقل کارگری در مقابل تشکل سازی های دولتی

 

جلسه دوم تجارب و مباحث کارگری نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران  در روز یکشنبه 21 اکتبر 2018 – 29 مهر 1397 در رابطه با توطئه رژیم اسلامی علیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با حضور فعالین کارگری از داخل و خارج برگزار شد.

جلسه در فضایی که اکثریت حاضرین به اهمیت بحث پی برده و روی موضوع تمرکز کامل داشتند با جدیت پیش برده شد. تشکل سازی دولتی در تقابل با تشکلهای مستقل کارگری از بدو تاریخ مبارزاتی جنبش کارگری تا به امروز همیشه در دستور کار حاکمان سرمایه برای جلوگیری از متحد شدن نیروی طبقاتی طبقه کارگر بوده است. در این دوره هم جمهوری اسلامی به علت متزلزل شدن و اوضاع بشدت بحرانی که با آن روبرو است، کاملا احساس خطر نموده و نوک حمله را متوجه طبقه کارگر و تشکلهای مستقلش نموده، و با آگاهی به این امر، تنها این طبقه است که قادر خواهد بود با متحد شدن و ایجاد تشکلهایش در سطح وسیعتری به عمر ننگین و استثمار گرانه اش پایان دهد، به این دسیسه متوسل شده است .

مبارزه طبقاتی بین دولت سرمایه جمهوری اسلامی و طبقه کارگر در طول چهار دهه بطور تعطیل ناپذیری ادامه داشته است. دولت  و کارفرماها از شگردهای متفاوت از جمله ایجاد تشکلهای زرد دولتی به عنوان تشکلهای کارگری استفاده نموده اند. اما طبقه کارگر ایران با هشیاری و درایت نه تنها این تشکلهای فرمایشی را تشکلهای خود ندانسته بلکه بطور جدی و خستگی ناپذیر در مقابل اعمال سرکوبهای وحشیانه مقاومت نموده و در پی ایجاد تشکلهای مستقل خود بر آمده و تلاش نموده است.

بعد از مبارزه ای پیگیر و طولانی که بهای سنگینی هم برای آن پرداخته شد، دو تشکل مستقل سندیکای شرکت واحد و نیشکر هفت تپه ایجاد شد.

این دو تشکل تا کنون با جو اختناق و سرکوبهایی که با آن مواجه شده توانسته اند دستاوردهای چشمگیری برای شرکت واحد و نیشکر هفت تپه و در مجموع برای جنبش کارگری داشته باشند.

در دو جلسه ایی که در این راستا برگزار شده است، بطور واضح و مشخص این پروژه ضد کارگری و ضد تشکلهای مستقل کارگران از زوایای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. و همچنین به افشاگری افرادی که با کمک و حمایت نیروهای امنیتی و پلیسی برای متحقق نمودن این پروژه برگزیده شده اند، تا نوکر صفتی خود را به اربابان سرمایه دار، کارفرمایان و دولت منفورشان عملی کنند پرداخته شد.

 

آنچه که تمرکز این جلسه و جلسه قبلی را بخود جلب نمود، اهمیت این تشکلها  و حفظ آن است، و چگونه جنبش کارگری و نیروهای حامی آن خواهند توانست این توطئه شوم بدیل سازی در تقابل با تشکلهای مستقل کارگری را خنثی نمایند. اکثریت حاضر در جلسه با شفافیت دادن به بحثها به این هم نظری رسیدند که با تمام توان در افشاگری این دسیسه دولت و عوامل خود فروخته کارگری در همکاری با دولت و کارفرماها باید ایستاد ، و با توجه دادن داخل و نیروهای بین المللی در خارج از کشورکه در این راستا تا کنون هم اقداماتی صورت گرفته است، تلاش شود به اشکال مختلف با توان مبارزاتی بیشتری در خنثی نمودن این بدیل سازی بر آمده و نه تنها این دو سندیکای مستقل کارگری بلکه کل جنبش کارگری را یاری رساند.

بویژه جامعه ایران با اعتراضات، تحصنها و اعتصابات هر روزه کارگری، معلمان، پرستاران، پرسنل بهداشت، بازنشستگان، دانشجویان، جوانان و بیکاران که در جریان است، زمینه را برای مبارزه و متحد شدن فراهم مینماید. از نکات قوت دیگر این جلسات و دوستان و رفقایی که در این جلسه حضور بهم میرسانند، ضمن توجه دادن به یکی از بحثهای پایه ایی جنبش کارگری، ایجاد هم نظری و شفافیت دادن به بحثها میباشد. این دو جلسه با استقبال از داخل و خارج روبرو شده، نهادهای همبستگی با ادامه دادن این جلسات در پی آن است که با دخالتگری افراد شرکت کننده، تمرکز دادن بیشتر و استفاده از تجارب مبارزاتی و صیقل دادن به گرایشات درون جنبش کارگری در تقویت و خنثی نمودن این توطئه ایی که از طرف بورژوازی جنبش کارگری را تهدید می نماید، نهایت تلاش و همیاری را بنماید.

 

در ضمن نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران با حمایت از سندیکای مستقل کارگران شرکت واحد، تشکلهای مترقی و پیشرو در سطح جهانی، کانونها و نهادهای مدافع حقوق کارگران را از این توطئه مطلع کرده اند و از آنها خواسته اند که بطور جدی و فعال از تشکلهای واقعی و مستقل کارگری در ایران پشتیبانی نمایند.

 

از اینرو جلسه سوم در روز یکشنبه 18 نوامبر 2018 - 27 آبان 1397 ساعت 8 شب به وقت اروپای مرکزی و ساعت 8 و نیم به وقت ایران برگزار خواهد شد.

همه کارگران، دوستداران، هواداران و علاقمندان به جنبش کارگری را فرا میخوانیم که فعالانه در این جلسات شرکت نموده و به هر شکل که میتوانیم به دفاع از تشکلهای مستقل کارگری در ایران پرداخته و محکم به افشاگری تشکلهای دست ساخت رژیم و پروژه های ضد کارگری سرمایه داری در ایران بپردازیم. 

گسترده تر باد تشکلهای مستقل کارگری

 

کمیسیون تجارب و مباحث کارگری

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران

7 نوامبر