متن صحبت رفيق جيلانی گلشنيار عضو هيأت رهبری کميته فعالين حزب دموکراتيک خلق افغانستان؛ در ياد بود ازبيست وچهارمين سال روز جاودانه شدن زنده ن

متن صحبت رفيق جيلانی گلشنيار عضو هيأت رهبری کميته فعالين حزب دموکراتيک خلق افغانستان؛ در ياد بود ازبيست وچهارمين سال روز جاودانه شدن زنده نام ببرک کارمل

رفقای عزیز!

درود بی پایان خدمت تک تک شما!

بیشتر از دو دهه از خاموشي رفیق ببرک کارمل،آن مرد خرد و اندیشه، مبارز نستوه و چهره درخشان تاریخ معاصر سیاسی افغانستان می گذرد که ما امروز 24 مین سالگرد درگذشت وی را بیاد می آوریم.

 رفیق ببرک کارمل، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق افغانستان و رئیس جمهور، دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان، در روزهای دشوار و غم انگیز، کشتي جنبش انقلابی مردم  افغانستان را با درایت آگاهی و توانایی، به پیش راند.

آناني که در فراز و فرود مبارزات بغرنج و پيچيده سياسي کشور، با اندیشه ها و فعالیت سیاسی رفیق کارمل یکجا راه پیمودند،همواره وسعت نظر، تحليل دقيق،پیرامون اوضاع سیاسی-اقتصادی-اجتماعی در افغانستان، منطقه وجهان،دور انديشي و شهامت این مرد بزرگ را به ياد می آورند.

روی همین اصل بود که همراهان وهمرزمان صادق و وفادار رفیق کارمل، راه و روشی را که ایشان

به منظور نیل به آرمانهای انسان زحمتکش افغانستان به پیش می کشید،با آگاهی واراده استوار

می پذیرفتند و جهت گسترش آن در بین فرزندان راستین میهن، گام می گذاشتند. بنابرآن رفیق کارمل بزرگوار، برای بسیاری از رفقای پیشتاز و سرسپرده حزب،نه تنها که یک شخصیت انقلابی و مبارز پیگیر سیاسی بود؛ بلکه اندیشه های وطنپرستانه و انقلابی وی مکتبی بود برای آموزش خدمت به انسان و ارزشهای انسانی.

اکنون که رفیق ببرک کارمل با ما نیست و ما سالهای بسیار دشواری را ازلحاظ  سیاسی در نبودش پشت سر گذاشتیم،اهمیت رهبری و نقش سازماندهی رفیق کارمل را در پیشبرد مبارزه سیاسی به خوبی درک می نمائیم که وجود یک رهبر آگاه، مدبر و سازمانده و خلاق تا چه اندازه برجسته می باشد.

رفیق ببرک کارمل پیش از سال 1357 خورشیدی، بهترین دوران  زندگی پربار وهدفمند خود را در راه مبارزه علیه ظلم،ستم، تبعیض وبی عدالتی و پیکار در امر دفاع از آزادی، دموکراسی، ترقی و پیشرفت اجتماعی گذرانید.

رفیق کارمل، راه دشوار مبارزه سیاسی را از همراه شدن با جنبش مشروطیت سوم و عضویت در نهضت دادخواهانه دانشجویان دانشگاه کابل آغاز نهاد که پایش را تا رفتن به کنج زندان کشانید.

رفیق ببرک کارمل پیش از نخستین کنگره حزب در تشکیل حلقه های سیاسی نقش برازنده را ایفا نمود و با انرژی وباشور و شوق مبارزه انقلابی در نشست بنیانگذاری جمعیت دموکراتیک خلق افغانستان بسیار خوش درخشید؛ در آماده سازی و نگارش نخستین سند مرامی حزب «مرام دموکراتیک خلق افغانستان»و در تدوین اساسنامه ح د خ ا نقش سرنوشت ساز و مرکزی را ايفاء نمود.

رفیق ببرک کارمل به حیث کاندید حزب دو بار افتخار رأی و اعتماد شهریان کابل را بدست آورد و به مجلس نمایندگان راه یافت و صدای حق و عدالت شد و از آرمانهای مردم دفاع بی دریغ بعمل آورد.

نقش رفیق کارمل در بلند بودن کیفیت نشرات ارگانهای نشراتی ح د خ ا «جریده خلق و جریده پرچم »به همه گان روشن است که ما خوشبختانه همین اکنون آنها را ازطریق بازنشر دربرگه «راه پرچم» در اختیار داریم و در غنامندی آگاهی سیاسی خود از آنها استفاده می نمائیم.

در رابطه به رویدادهای پس ازهفتم ثور 1357 که خود شاهد آن هستیم،زیاد گفته شده و تحلیل های سیاسی بلند بیرون داده شده است که ضرورت به تکرار و یاد آوری همه آنها دیده نمی شود،ولی با آن هم به صورت فشرده روی برخی مسایل تماس می گیریم.

دوران اختناق سیاسی و اجتماعی پیش از ششم جدی 1358 به اعتبار حزب بنابر جنایات نابخشودنی منحرفین در حزب لطمه ی شدیدی زد که بهترین فرزندان مردم افغانستان از آنجمله اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان، قربانی جنایات فاشیستی حفیظ الله امین وشرکاء گردید.

پس از سرنگونی رژیم فاشیستی امین وشرکاء در تحت رهبری خردمندانه رفیق ببرک کارمل، مردم، حزب و کشورما از فرو رفتن در غرقاب تباهی نجات یافتند که در مدت شش سال موجودیت وی در رهبری حزب و دولت با وجود جنگ اعلان ناشده ارتجاعی و آمپریالیستی،مردم افغانستان به موفقیت های بیشمار سیاسی – اقتصادی-اجتماعی دست یافتند،اما با دریغ ودرد که توطئیه ها و دسیسه های درونی وبیرونی،هم در حزب و هم در دولت جلو رفتن به سوی خوشبختی را از مردم افغانستان گرفت و کودتای درون حزبی در 14 ثور 1365 «پلینوم 18»کمر حزب و دولت را شکست و حزب ما را پارچه پارچه ساخت؛ قدرت سیاسی از هم فرپاشید که ما تا به امروز زهر تلخ آنرا می چشیم و اثرگذاری آنرا در سیمای جامعه به خوبی می بینیم.

در این روز که ما از 24 مین سالگرد در گذشت رفیق ببرک کارمل یاد آوری می نمائیم واقعیت ها هرچه بیشتر آشکار می گردد و موجی از افتراأت و کینه توزی های دشمنان سیاسی رنگ می بازد واز پس آن سیمای شفاف،انسانی این مرد بزرگ،با تقوا،وطنپرست ومبارز انقلابی هرچه بیشتر برجسته می گردد و خردمندی،پاکی و صداقت آن به مردم و میهن، جانشین کینه توزی ها می شود.

میراث رفیق ببرک کارمل، نسل بزرگی از مبارزین راستین راه آزادی،پیشرفت وعدالت اجتماعی می باشد که درفش آزادی خواهی و مبارزه انقلابی را همیشه در دست دارند وبه پیش می روند.

 رفيق ببرک کارمل عزیز! راهت را ادامه می دهیم و یادت را همیشه گرامی می داریم !

جیلانی گلشنیار