مصاحبه با خانم عزیزه "عنایت" شاعر توانای کشور ما و گفت و شنود با خانم ماریا دارو
هشت مارچ روز همبستگی و بین المللی زن برای تحقق حقوق حقه ی آنهاست در رابطه سوالات با محترمه عزیزه "عنایت" که زن شایسته، شاعر و تویسنده است مطرح نموده و پاسخهای از اوشان دریافت نمودم با نشر آن شما را در جریان می گذارم.
سوال: چرا زنان افغانستان را سیاه سر، مظلوم و عاجزه میگویند؟
جواب : نخست از همه روزبین المللی زن ( هشتم مارچ )را به تمام زنان جهان و مخصوصاً
زنان دلیر و با شهامت افغانستان از صمیم قلب تبریک گفته همبستگی ,اتحادو زندگی دوراز
هر نوع تبعیض را برایشان آرزودارم .
پاسخ شما: با ید گفت که به همه ی هموطنان مان معلوم است که افغانستان یک
کشوراسلامی ودرعین زمان حاکمیت بدست مردان بوده زنان سالیانی تحت استثمار قرارگرفته
اندکه از جانب مردان و بی تو جهی دولت های وقت هر نوع خشونت علیه آنان صورت گرفته
است که کلمه ی سیاه سر,مظلوم ,عاجزه,کوچ ,وو وحین اجرای عمل لت کوب,دربندکشید ن و
ستم های دیگر ازجانب شوهرو یا مردان خانواده, درنزد دیگراعضای فامیل ویا بیننده ی کــــه
اصلاً هیچ ارتباطی با وی نداشــته فقط از روی ترحم و حین دفــاع ازیک زن, کــه زن با ظلم
روبربوده این کلمات را بانام زن گره زده اند که کدام جنبه ی فلسفی ندارد وتاکنون در روستا
ها و بعضی فا میل های شهر نشین هم بین مردم مروج است .
سوال : سنگسار چیست؟ و چرا در وطن ما مروج است؟
پاسخ : در مورد سنگساربا ید بگویم که درقرآن که ما به آن ایمان
آورده ایم خداوند درهیچ جای ذکرنکرده است نه برای مرد ونه برای زن این موضوع بنابه
فیصله های حاکمان جبار صورت میگیرد سنگسارکردن انسان نه تنها در اسلام مروج است
بلکه در ادیان دیگر نیزمروج بوده است که درزمان حضرت عیسی (ع) مردم محلی مـــی
خواستند که زنی را به اتهام بد کاره گی سنگسار کنند زن نزد حضرت عیسی خود را رسانید
و مردم میخواستند که در حضور حضرت عیسی بالای زن سنگ پرتاب کنند ولی حضرت
عیسی فرمود صبر کنید همه ساکت ایستادند دوباره فرمود که اولین سنگی را همان کسی که
دربین شما هیچ گناه نکرده پرتاب کند که هیچ کس حاضر نشد و همه سرافگنده و ساکت در
جاهای خویش ایستادند. و آن زن از سنگسار شدن و مرگ نجات یافت.
بنا به دلایل فوق پیغمبران و دوستان خدا هم نمیخواهند و نمیخواستند که چنین عمل زشت در
بین انسانان صورت بگیرد صرف قضاوت کننده گان بی رحم و حاکمان استبداد گراین چنین
عمل را انجام میدهند .
سوال : روی کدام انگیزه خشونت و جنایت بر زنان وطن ما موجود است؟
پاسخ : خشونت بر علیه زنان درتمام جهان وجود دارد و لی در آسیای میانــــه و
مخصوصاً افغانستان به نسبت حاکمیت مردان در عرصه های اقتصادی, اجتماعی , سیاســـی
نبود سواد کافی بین مردان , فقر و بدبختی, و عدم قوانین خشونت علیه زنان میتواند عوامل
مهم آن با شد .
سوال : قسمیکه از رسانه ها اگاهی داریم در افغانستان عده ی از خانمها دست به خود کشی می زنند و خود را حریق می کنند علت اصلی ان در کجاست؟
پاسخ : شما آگاهی کامل دارید که در افغانستان مسئله ء فقر به اوج خود رسید ه
است که بعضاً با عث میشود تا پدران تاریک اندیش دختران شانرا دربرابرپول به ازدواج های
اجباری وادارساخته به نکاه مرد مسن درآورند که دختران جوان افغانستان بنا به آگاهی های که
درجریان مهاجرت ها به کشورهای همسایه ,ازطریق رسانه های جمعی, تبلیغات مدافعین حقوق
زنان حاصل نموده اندبه چنین ازدواج ها تن در نداده وبخاطر نجات ازاین ورطه ودرس عبرت
دادن به دیگران دست به خود کشی میزنند و بعضاً زنان شوهر دار هم که از ظلم و استبــــداد
شوهر به ستو می آیند خود را به آتش میکشند .
سوال : ترور هموطنان ما توسط افراد طالبان چه تاثیر روانی به روحییه ی زنان هموطنان ما دارد؟
پاسخ : وضع نا امن کشورعبارت از ترور,کشتارافراد بی گناه ,به خاک وخون کشیدن
مردم توسط بمب های انتحاری نه تنها تاثیر بالای زنان کشور دارد بلکه بالای تمام مردم وطن
تاثیر ناگوارداشته و مردم را به هراس می اندازد.ولی آنانکه بخاطر مبارزه علیه چنین جنایا ت
بشری گام بر میدارنداز هیچ چیزی هراس ندارندو به فعالیت های اجتماعی خویش ادامه میدهند.
سوال : در قانون اساسی افغانستان هر نوع تبعیض و امتیاز میان اتباع ممنوع است چرا در افغانستان گرفتن چند زن مروج است؟ انها در کدام شرایط زندگی دارند؟
پاسخ : درست است که در قانون اساسی کشور تذکر رفته است که هرنو ع تبعیض
بین اتباع ممنون است ولی تذکر داده نشده است که گرفتن دوزن و یا سه زن ممنوع است .
بنابرین مردان صاحب زروزورسد راه به این اقدام خویش نمیبینند به همین دلیل است که هوای
ازدواج های بارباربه سرشان میزند. درحالیکه خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید( که شما
میتوانید که سه و یا چهار زن بگیرید درصورتکه عدالت را میان همه ی آنان برقرارسازید و
عدالت را جز پروردگار شما هیچ کسی نمیتواند برقرار سازد ). پس یعنی که نگیرید .
سوال: قانوق احوال شخصیه اهل تشیع در افغانستان رسمیت دارد نظر شما چیست؟
سوال : زمانیکه قانون شخصیهء احوال شیعیان ازجانب پارلمان به تصویب رسید
ورئیس جمهور کرزی نیز درپای آن امضاکرد که د رماده (یکصدسی ودو)این قانون تذکردا د ه
شده بود که (برزن واجب است تا درصورت تمایل مردبه استمتاعات جنسی ازاو تمکین کند)که
این موضوع جارو جنجال های زیاد مردم را با خود داشت زیرا این ماده خلاف کرامت انسانی
بود که زن هم انسان است و به انسان با ید احترام گذاشت چه دین مبین اسلام نیزبه رضایت
مرد و زن درنکاح وآمیزش حکم میکند. و همچنان نارضایتی مردم دربرابر فقره چهارم ماده
(یکصد سی وسوم) این قانون که زن نمیتواند بدون اجازه شوهر ازخانه بیرون شود.و تعین سن
ازدواج برای دختران 16 سال درنظر گرفته شده بود که سرو صد ای های را براه انداخت و
مورد قبول مردم افغانستان قرار نگرفت .
سوال:زنان در کورسی های بلند افغانستان کار می کنند آنها باید به چه شکل گسترده تر دفاع از حق زنان کنند؟
پاسخ :درافغانستان بعد از یک صدمه ی بزرگی که درسالهای جنگ به زنان کشور
مخصوصاً دوره سیاه طالبان وارد شد زنان از اجتماع دور رانده شد نـــد واکنون آهسته آهسته
دوباره وارد اجتماع میشوند و جای پای به خود دربین جامعه میابند که تعداد محدودی توانسته
اند در کرسی های بلند در جامعهء مردسالار افغانستان خودرا برسانند و این خود نشان دفاع
از حقوق زن است من شهامت ,مقاومت و حوصله مندی این زنان مبارز را میستایم و برایشان
تحسین میفرستم و آرزوی موفقیت های بیشتری را برایشان دارم .
تجلیل از هشتم مارچ در حیات زنان افغانستان چه تاثیر دارد ؟
پاسخ : تجلیل از هشتم مارچ نمایندگی از همبستگی زنان سراسر جهان و احترا م
به مقام والای زن میباشد که با تجلیل از چنین روزبا شکوه میتوان به اثبات رسانید که زنان به
دفاع از حقوق خویش به پابرخاسته اند و را ه (کلارازتگین ) زن مبارز آلمانی را درپیش
گرفته اند که در سال 2011 میلادی زنان تما م جهان با همد ستی یک دیگردر کشورونزوئلا
کنفرانسی ( پایه ) را براه انداخته و راه پیما ئی بزرگی از جانب اشتراک کنند ه گان صور ت
خواهد گرفت که امید وارم نهادها, انجمن های زنان افغان چه در داخل وخارج کشور به دفاع
از حقوق زن در این کنفرانس اشتراک کرده و همبستگی خویش را اعلام بدارند.
مصاحبه کننده : امان معاشر
هشت مارچ روزهمبستگی بین المللی زنان جهان است. این روز با میمنت وخجسته در سراسرجهان بشری تجلیل می گردد و از حقوق حقه ای زنان دفاع بعمل می آید.
علی رغم اعلامیه ای جهانی حقوق بشر، فرامین و قوانین بین المللی وحتی قانون اساسی افغانستان ، زن در جامعه ی ما از حقوق انسانی و مدنی بر خوردار نیست. حق انتخاب همسر زندگی رابرخلاف هدایات صریح اسلامی ندارد. جامعه ای سنتی و قبیله وی لت کردن زنان راامر قانونی میدانند، ومردان بخود حق میدهند که چند همسر داشته باشند و با قوانین ظالمانه در مورد حکومت میکنند حتی ارکان بلند پایه ای دولتی برای زنان خویش اجازه کار بیرون از منزل را نمی دهند و زنان خویش را مستورنگهمیدارند. یکی از رهبران جهادی بنام شیخ محسنی قانون احوال شخصیه را که محروم ازهمه حقوق انسانی میباشد به عرصه عمل قرار داد تا هر نوع پیش آمدیکه مرد لازم داند انجام دهد و تام الا ختیار است و مرد میتواند دختر نا بالغ را در سطیره ای نکاح خود در آورد . در حالیکه بلوغ شرط اساسی در اجرأ قانون شرعی است. این وضع زنان و دختران کشور را به سطوح آورده و بخود کشی و خود سوزی مبادرت می ورزند و به حیات پر مشقت خویش یکباره پایان میدهند.
بسااز زنان کشور درنبرد و پیکاراند تا برای رفع پرابلم ها وظایف بشردوستانه را انجام داده و حقایق را بیان میدارند و درافشای جنایات چون آفتاب می درخشند . خانم ماریا دارو یکی از شخصیت ها است که در مبارزه علیه کثافات اجتماعی دست و پنجه نرم میکند و در روشن ساختن ذهنیت زنان نقش فوق العاده ای را بازی می نماید . خانم دارو تا حال دو کتاب بنام های {آوای ماندگار زنان و پابرهنه بازگشت}طبع نموده ودوجلد دیگر آماده طبع دارد، وی در باره مشکلات جاری مردمش میاندیشد ودرمطبوعات بیرون مرزی مینویسد. دررابطه با سوالات نزد نویسنده توانمند ونمونه افتخار فرهنگ کشورما خانم ماریا دارو مراجعه نمودم تا در رابطه نظرات شان را به شما خواننده گان عزیز پیشکش بدارم.
سوال : چرا زنان را در افغانستان سیاه سر، مظلوم عاجزه میگویند؟
ج: کلمه سیاه سرویا سفید سردرفرهنگی مردمی و هم اجتماعی کدام مهفوم مثبت یا منفی ندارد صرفاٌ یک اصطلاح است. اگر ریشه اصلی این اصطلاح را بدانیم مربوط به فرهنگ بسیار قدیم، سنتی وعقب مانده است که انگیزه احترام درآن نیز بکار برده شده است. اصل واقعیت اینست که مردان افغانستان در روابط اجتماعی خیلی عقب مانده اند، ازافشای نام همسرویا شریک زندگی خویش در اجتماع محجوب اند که مربوط به سیستم عقب مانده چندین دهه قبل میگردد، چون جامعه دررشد وتکامل اجتماعی، فرهنگی وعلمی خیلی بطی بود مردم از سواد عادی که باید هرفرد وطن حد اقل مکتب ابتداییه ویا بکلوریا را میخواندند، تا به منعی ومفهم نامگذاری پی میبردند، متاسفانه بهرمند نبودند. بناٌ فرهنگ سنتی آنهارا محاصره کرده از افشای نام همسر شان خود داری میکنند وبه کلماتیکه برای همان شرایط قدیم مهفوم خودرا داشت و بکاربرده شده است، هنوز هم مستدام میباشد. اما درشرایط امروز جزتحقیر شمرده میشود. کلمه عاجزه نیز ریشه عقب مانده گی دارد، چون مهفوم عاجزه از نظرادبی "عاجز، ناتوان ؛ بیچاره و مدد طلب مستخرج میگردد، برای هرفرد چه زن وچه مرد اطلاق آن دور ازادب وحتا توهین است. درحالیکه توانایی زنان دربسیار موارد بیشتراز مردان میباشد، این حقیقت آشکار است ؛ که زن، مادر شده میتواند، نابغه های جهان دردامان خویش تربیت می کنند. اسم، گذاری عبارت ازمعرفی شخصیت میباشد واز نظر قاموس درصنف های متفاوت بخاطرتشخیص هویت و جنسیت شخص " مذکر ومونث " مستخرج گردیده است. مثلا ، صابر، صابره ، طاهر ، طاهره؛ فاضل وفاضله وغیره. جهان بشریت امروزی حتا کلمه {هه}با آنکه مشخص کردن جنسیت میباشد نیز ازنام خانمها تا حد امکان حذف نموده اند زیرا در زبان عربی {هه}به معنی اسم تصغیر متسخرج گردیده است. پس کسیکه نام ندارد دارای صفات فوق نمیباشد اصولاٌ اطلاق کلمه ،عاجزه، اعیال داری وسیاه سر خیلی توهین امیز است که جذاٌ از طرف وزارت کلتور وفرهنگ منموع گردد.
جناب معاشر فراموش نکنید که برای مرد ها نیز استعمال کلمات هم ردیف عاجزه، اعیال وغیره در قریجات افغانستان مروج است، ازآنجایکه اکثریت خانم ها مستوراند صورت استفاده آن کمتر بگوش میرسد، درهردوصورت استعمال همچو اسماٌ غلط میباشد.
سوال : سنگسار چیست؟ و چرا در وطن ما مرروج است؟