ﺯﻥ ﺳﺘﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﯼ ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ
ﺯﻥ ﺳﺘﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﯼ ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ
ﺣﺎﻣﺪ ﺳﻌﯿﺪﯼ
زن ستیزی در اشکال مختلف
آن، چنان عیان و آشکار است و زنان در جامعه طبقاتی آنچنان عریان و
خشن مورد ستم قرار میگیرند، که شناخت ریشه های این ستمگری را به یک نیاز و ضرورت
پیشبرد مبارزه علیه این ستمگری ها تبدیل کرده است.
ستم و آپارتاید جنسی یکی
از پایدارترین ستم ها در طول تاریخ جوامع بشری بوده است. سهم زنان از خانواده گرفته تا
عرصه های مختلف حیات اجتماعی جز رنج و بی حقوقی، خشونت و تبغیض جنسی و
طبقاتی چیزی نبوده است. برتری مرد بر زن در محیط خانواده زنان را در موقعیت فرودستی
قرار داده است.
خشونت، تحقیر، آزار و بی
حرمتی هر روزه زنان توسط افراد خانواده و جامعه در اشکال گوناگونش، تحمیل قوانین
ضد انسانی و ارتجاع مذهبی، راندن زنان به کنج آشپزخانه و کار خانگی، تحمیل خودکشی
و خود سوزی، خرید و فروش زنان توسط مافیاهای سرمایه جهت رونق بازار سرمایه داری،
اعمال تبعیض بر زنان در محیط کار، رواج تن فروشی، تنها نمودهایی از موقعیت فرودستی
زنان در جامعه سرمایه داری است. تنوع و گستردگی زن ستیزی چنان در سطح جوامع
نهادینه و قانونی شده است، که برای پایان دادن به این ستم کشی و بربریت حاکم بر
زنان باید ریشه های این ناعدالیتی ها و نابرابری ها را شناخت.
واقعیت این است که ستم بر زنان به انحاء متنوعش
همزاد و همپا با شکل گیری جامعه طبقاتی بوده است. چرا که در جوامع اولیه نه تنها زنان
مورد ستم قرار نمی گرفتند، بلکه زن و مرد از همه لحاظ برابر بوده و در زندگی
روزمره خود مورد هیچ نوع ستمی قرار نمی گرفتند. اما از آنجا که با تغییر و تحولات زندگی بشریت و تغییر
مناسبات تولیدی و اقتصادی جامعه، که افزایش تولید در جامعه و تقسیم کار بر اساس
مناسبات اقتصادی را به همراه داشته، زنان را در اسارت مرد قرار داده است.
تشکیل خانواده از بدو جامعه طبقاتی بر اساس
نیاز اقتصادی و تقسیم کاری که سیستم طبقاتی وضع کرده بود، شکل گرفت. مالکیت خصوصی
که اساس و بنیاد سیستم طبقاتی است، قوانین مرد سالاری هم تابع همین سیستم طبقاتی، زنان را هم
به بخشی از مایملک مرد تبدیل کرد.
تقسیم کار اجتماعی و
تبدیل جامعه به دو طبقه اصلی همراه با عدم حضور زنان در کار بيرون از خانه و عرصه
توليد اجتماعي، آنان را مجبور به تبعیت از مرد خانواده و تن دادن و قبول فرودستی
خود کرد، یعنی نبود استقلال اقتصادی و متکی بودن به مرد خانه ،او را ناچار ﺗﺒﺪﯾﻞ به برده می کند، که چنین
وضعی بر اساس یک نیاز کاملا اقتصادی و معیشتی می باشد، یعنی قوانین مردسالاری و زن
ستیزی، سیر پیشروی مناسبات تولیدی جامعه طبقاتی بوده است.
طبقه حاکم منافع و علایقش
تابع تولید و بازتولید، سلطه در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
است و تداوم سلطه خود را بر همین اساس بر جامعه تحمیل خواهد کرد.
جامعه طبقاتی هم که آبستن
اعتراض و تحولات اجتماعی است. طبقه حاکم هم برای ثبات وضع موجود نیاز به تولید و
بازتولید سلطه خود دارد. دولت هم به مثابه دستگاه عریض و طویل، منسجم و سیستماتیک،
منافع کل طبقه حاکم را در تولید و بازتولید سلطه خود و در هم شکستن مقاومت علیه
سلطه می بیند. از این روست که دولت به مثابه دستگاه متمرکز طبقه حاکم برای حفظ و
تداوم سلطه خویش و برای تثبیت ونهادینه کردن چنین قوانین و فرهنگ مردسالاری، با
بازتولید کردن هر آنچه به ثبات وضع موجود کمک کند، تلاش کرده و از هر راهی برای
ادامه حیات خود قوانین ضد انسانی و تبعیضات طبقاتی، جنسیت، نژادی و ... را گسترش و
بر جامعه اعمال خواهد داد. اما طبقه حاکم نیاز به شیوهای از سلطه دارند که
درونی، نهان و قانونی باشد.
یکی از علایم گستردگی ستم
جنسی، نهادینه شدن در اعماق جامعه است که ریشه در تولید و باز تولید بی حقوقی و
فرهنگ ضد انسانی دارد، که این هم یکی از اشکال اعمال قدرت طبقه حاکم بر اکثریت
توده های ستم دیده جامعه است.
زنان به مثابه نیمی از
جامعه موجود، توسط طبقه حاکم ... با اعمال فرهنگ و مناسبات زن ستیزی و تبعیضات جنسی و ... با تولید و
بازتولید فرهنگ مردسالاری نیمی از جامعه توسط خود توده ها، آنان را به کنترل خود
در می آورد. یعنی با ترویح و بازتولید فرهنگ زن ستیزی، چنین فرهنگی در سطح وسیع
اجتماعی، درونی / ﻭ ﻧﻬﺎﺩﯾﻨﻪ / می شود و رسوخ تبعیض و
خشونت در اعماق جامعه و مشروعیت دادن به این ستم و استثمار وضع شده توسط دستگاه
های طبقه حاکم، توده را مسخ کرده و ستم و تبعیض را سیستماتیزه و طبیعی کرده
است، یعنی به توده های اجتماعی را باورﻣﻨﺪ ﻣﯽ ﺳﺎﺯﻧﺪ که تبعیض و فرودستی حق ﻭ/ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﯼ / زنان است و فراتر رفتن زنان
از این خطوط قرمز خلاف قوانین وضع شده می باشد و در واقع به خطر افتادن مالکیت
خصوصی ... می باشد...
برقرار کردن چنین فرهنگ و
قوانینی بدون دخالت مستقیم طبقه حاکم، نیمی از جامعه مورد ستم و استثمار قرار می
گیرد، آن هم عملا در جهت حفظ نظم موجود می باشد. در کل باید گفت فرهنگ و قوانین
مردسالار و زن ستیز تابع همان مناسبات تولیدی در جامعه طبقاتی است.
مناسبات اجتماعی، سیاسی و
فرهنگی در اشکال مختلف آن، دستخوش تغییر و تحولات در مناسبات تولیدی و اقتصادی
خواهد بود. / ﺩﺭ ﻣﻮﺟﻮﺩﯾﺖ / مناسبات تولیدی در جامعه
سرمایه داریی عصر حاضر، ...ﺑﮕﻮﻧﻪ ﯼ ﺩﻭﺍﻣﺪﺍﺭ بر تمرکز تولید افزوده و توده های بیشتر از جامعه به صف کارگران و
زحمتکشان جامعه اضافه می شود. از این رو فاصله فقر و ثروت یعنی شکاف طبقاتی بیشتر
و بیشتر خواهد شد. زنان هم به مثابه آسیب پذیرترین قشر جامعه مورد بیشترین ستم و
تبعیض و استمار مضاعفی قرار می گرند.
توده های زنان که بیشتر
آنان از طبقه کارگر و زحمتکش هستند بیشترین تبعیض و ستم را به دوش می کشند چرا که
از یک سو بعلت وضعیت فلاکتبار اقتصادی، ضمن نگهداری از فرزندان ناچار به کار ﻝ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﻛﺎﺭ / در بازار سرمایه میشوند
که نه تنها به خاطر زن بودنشان مزد کمتری از مردان دریافت میکنند، بلکه مورد ستم
مضاعف طبقاتی و خشونت جنسی قرار میگرند.
این سیستم طبقاتی حاکم
شرایطی را پدید آورده که برخی از زنان ناچار به تن فروشی برای کسب ﻋﺎﯾﺪ روزانه میشوند. از سوی
دیگر اعمال و بازتولید فرهنگ مرد سالاری که خشونت، ستم و آپارتاید جنسی به شیوه
های مختلف را به همراه دارد، زنان را دچار از خود بیگانگی وتن دادن به خود کشی یا
خود سوزی می کند. همه اینها، / ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ
ﺷﺮﺍﯾﻂ / زندگی روزمره میلیون ها زن متعلق به طبقه زحمتکش
جامعه است.
در
جوامع استبداد زده، / ﻛﻪ / حاکميت
سرمايه در آميخته با قوانين مذهبی / ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ / با بکار گرفتن کليه ارگانهای سرکوب و در خدمت
گرفتن نهادهای آموزشی و مذهبی و رسانه های اجير و با اتکا به فرهنگ ارتجاعی و عقب
مانده مردسالارانه، موقعيت فرودست زنان و تحقير هر لحظه آنان را دوچندان ...
نهادينه کرده است که / ﺑﻪ
/ يکی از برجسته ترين نمادهای بی حقوقی و موقعيت بردگی
زنان تبديل شده است.
/ ﺩﺭ/ جوامع
غربی هم جدا از تبلیغات بورژوازی جهانی، زنان به اشکال گوناگون در اسارت سیستم
سرمایه جهت سود اندوزی بکار گرفته می شوند. خرید و فروش، بردگی و به کالا گرفتن
زنان و ... واقعیت تلخ شرایط زنان / ﺩﺭ/ کشورهای
پیشرفته صنعتی می باشد. همه این تبعیضات طبقاتی و جنسی و اعمال زن ستیزی بر زنان اساسا تابع
همان مناسبات نابرابر جامعه طبقاتی است.
ﺍﺩﺍﻣﻪ
ﺩﺍﺭﺩ