افغانستان " یتیمی " در چهار راه سیاست! بخش سوم

نورمحمد سنگر

 

افغانستان " یتیمی " در چهار راه سیاست!

بخش سوم




      شاید پرسشی درذهن عده ای پديدار گردد، که چرا کمیته فعالین حزب دموکراتیک خلق افغانستان به انکشافات درونی حزب واحد اهمیت خاص داده و اینقدر با دقت  مسایل درونی آن را، تعقیب   می کند؟
   
در گام نخست باید بصراحت بگویم که تمام احزاب و سازمانهای جدا شده از بدنۀ حزب ما ، بویژه بخشی از اعضای آن سازمانها و احزابی که تا هنوز بشکلی از اشکال  اصل تفکر حزبی دیروز شان را حفظ کرده اند، برای کمیته فعالین حزب اهمیت داشته ؛ از پیروزی ها و دستآورد های آنان خوشنود میگردد و با هیچکدام خصومت و دشمنی شخصی نداشته و موفقیت همه را آرزو دارد.
   
واما چون اکثریت رفقای دیروزی ما، بویژه آنانی که بعد از کودتای 14 ثور 1365 خورشیدی به اندیشه های حزبی خويش پشت نکرده و به اعتقادات شان وفادار ماند ند و ما در کنار هم تا تشکیل نهضت فراگیر ترقی و اعلان حزب متحد ملی... مساعی مشترک داشتیم؛ اکنون در حزب واحد اند و تعداد پر شمار آنان با کمیته فعالین حزب روابط خویش را حفظ کرده ، جناح " چپ " را در درون آن ساختار تشکیلاتی رهبری می کنند و با کار و پیکار سازنده در مقابل انحرافات راست گرایانه ایستاده اند ... کمیته فعالین حزب بربنياد اصول مرامی نمی تواند و حق ندارد تا از آنان حمایت نکند.
   
در گام دوم: کمیته فعالین حزب یگانه سازمان سیاسی است که در وحدت آگاهانه و اصولی سازمان های مذکور منافع دور خود را می بیند و اتحاد آن احزاب را گامی به پیش در راه اتحاد سایر احزاب ، سازمان ها و جزایر حزبی دانسته و اگر این اتحاد بتواند جلو راست گرایان و عناصر تفکر گریز را بگیرد و در کنگره حزبی با اکثریت قریب به اتفاق یک برنامه واقعاً " چپ " را بتصویب برسانند... کار ما برای ایجاد یک الترناتیف " چپ " و " دموکراتیک " واقعی سرعت و سهولت بیشتر می یابد.
   
این جانب شک ندارم که شکست اقلیت منحرف ایده ئولوژی گریز، حتمی است و این توطئه  ها و دسایس بجز از بطی کردن حرکت مبارزه و وقت کشی بیشتر، دستآوردی برای شان نخواهد داشت.
   
کمیته فعالین حزب همواره و پیگیرانه دیدگاه های خود را از طریق سایت " سپیده دم " ، بگوش همه رسانیده و بمبارزه خویش دراین راستا ادامه خواهد داد.

    " سپیده دم " روز بروز از حمایت معنوی پیروان اندیشه های نجات بخش حزب دموکراتیک خلق افغانستان برخوردار شده و همکاران قلمی آن ازنويسندگان نخستين برنامۀ حزب و برگزيدگان کنگرۀ موسس گرفته تا قلم بدستان انديشمند امروز را دربرمی گيرد و در میان گسترده ترین حلقات حزبی، راه می گشايد؛ منجمله قلم بدستان حزب واحد نیز با درخشش بیشتر در رونق بخشيدن آن سهم دارند.
   
تعداد زیاد دوستان از نشر نشدن نوشته های شان درسايت " سپیده دم"، شکایت دارند.
   
به پاسخ این دوستان بصراحت باید گفت که: " سپیده دم "، ناشر افکار حزب دموکراتیک خلق افغانستان است و نشرات آن مطابق پالیسی اعلان شده آن جریان دارد و ادامه خواهد یافت. البته مطالبی که از نظر مفهوم و محتوی سياسی و سازمانی با پالیسی نشرات آن درمغايرت قرارگيرد، اقبال نشر نمی یابد . بنابران، آرزومنديم تا در آینده دوستان اگر مطلبی را میفرستند این اصل را از نظر دور نداشته باشند.
   
عده ۀ ديگری از دوستان ، از نشر بخشی از مقالاتی که جنبه های انتقادی و اعتراضی داشته و عمدتاً از جانب رفقای دیروزی حزب واحد به سپیده دم رسیده و نشر شده، شکایت دارند.
   
به پاسخ این دوستان باید بنویسم که: کمیته فعالین حزب تحرکات تخریبکارانه راست گرایان در حزب واحد را قبل از نشر آن مطالب ، بگوش مسؤولین رسانیده و ضمن یک اعلامیه ویژه هوشدار داده بود که اگر زمینه فشار بالای رفقا بیشتر شود و ارگان های نشراتی حزب واحد که شور بختانه در دست راستگرایان متمرکز شده، دموکراسی را در نشرات خویش نادیده گرفته و صدای اعتراض را با توطئه و دسیسه پاسخ گوید... کمیته فعالین خود را مجبور و مکلف به نشر صدای اعتراض آنان خواهد دانست.
گردانندگان نشرات نه تنها به این نظر مسؤولانۀ ما و خواست برحق رفقای متعرض برخورد اصولی و سازنده نکردند؛ بلکه با نگارش نوشته های توهین آميز ، با اسامی مستعار در بخش " گفتمان سیاسی " مشعل به آن گویا پاسخ دادند!!! و آن هم چه پاسخی که هزار رحمت به " اشرار بی فرهنگ"!
   
بنابران این دوستان قبل از این که از ما شاکی باشند، بايست از مسؤولین خود بپرسند که چرا گذاشتند علیه رفقای اصولی حزب شان با چنان بیرحمی تاخت و تاز شود و حتا حق بیان اندیشه نيز از آنان گرفته شود؟
   
در ضمن باید خاطر نشان بسازم که ما در نشر مطالب آن دوستان خیلی هم جانب احتیاط را مراعات کرده و ده ها مطلب را که از سطح سازمانهای شهری ، ایالتی و کشوری...به سپیده دم رسید، نشر نکرده ايم . فقط  آن عده نوشته ها حق نشر را يافتند که درسرنوشت سياسی و انکشاف سازمانی آنان مهم و حیاتی بودند و ارزش اصولی داشتند.
                 رفقا ودوستان عزيز!
   
جای آن است تااعتراف بايد کرد، که ما در شرایط خیلی دشوار قرار داريم  و " چپ " افغانستان مانند یتیمی در چهار راه سیاست مانده است؛ حمله های دشمن از بیرون و درون شدت کسب کرده و منحرفین با لجاجت و گستاخی تلاش می ورزند تا مسیر مبارزه را درهمه ابعاد ( سياسی ـ اقتصادی و ايده ئولوژيک ) آن به انحراف بکشانند؛ حلقات مشخصی تشکیل شده تا عامل شکست و ریخت های چندین دهه مبارزه حزب ما را در پیوند دادن با اندیشه های فلسفی ــ سیاسی ، نشخوار کنند و با اتهام وارد کردن های بی اساس و غیر علمی ایده ئولوژی زدایی کنند و در واقع زحمتکشان را در برابر ارتجاع و امپریالیسم خلع سلاح نمايند.
   
مبارزه در شرایط کنونی  دشوار تر از گذشته است، زيرا دشمنان امروزی ما ازميان دوستان دیروزی ما سربلند نموده اند . پس نجات حزب و ایدئولوژی آن رسالت و اصالتی است که از ما دانش ، تفکر و مردانگی بیشتر می خواهد.  بهترین هدیه ما در سالگرد شکوهمند حزب ما فشرده ساختن صفوف حزبی و مقابله با افکار انحرافی است.