خط مشی ناقص یک دولت یا برنامه سیاسی یک حزب؟ (مروری به مسوده مرامنامه حزب واحد ) (2)

( نورمحمد سنگر )                  

خط مشی ناقص یک دولت یا برنامه سیاسی یک حزب؟ 

   (مروری به مسوده مرامنامه حزب واحد )

(2)


        مسوده نویسان ادامه میدهند:

        " حزب ...... برای ایجاد یک جامعه دموکراتیک و مدنی و عادلانه بر پایه همکاری وحدت عمل و اتحاد سیاسی نیرو های تجدد گرا، دیموکراتیک ترقی خواه و عدالت پسند در برگیرنده طبقات ، اقشار و لایه های مختلف جامعه بحیث نیروی محرکه اجتماعی در یک جبهه ضد ارتجاعی و عقبگرا بمثابه استراتیژی ملی، که بر مبنای برنامه و خط مشی علماً تنظیم شده، در فرایند تحولات بنیادی و ریفورم های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرحله به مرحله متحقق میشود، مبارزه می کند."
        دراصول نگارش معمول است که بعد ازنگارش اسماء ( احزاب ، سازمانها و موسسات ) ، درجمله های بعدی ، بجای نبشتن کامل اسم، یا حرف اول هر واژه و یا کلمه را می نویسند و یا با ذکر واژۀ اول ( حزب... )  سه نکته میگذارند؛ اما تحول شش نقطه گذاشتن را حزب واحد بیرون داده است که ان شاء الله مبارک است.

         من نمیدانم دوستانی که قانون اساسی دولت ارتجاعی اسلامی را پذیرفته اند؛ سیستم بازار آزاد یا همان سیستم اقتصادی سرمایه داری را، قبول کرده اند واستراتژی الترناتیف را نیز قبول ندارند ... " جامعه دموکراتیک و مدنی و عادلانه ... " را که جوهر آن با اندیشه های چپ ، دراین عرصه ها، در مغایرت اشکار قرار می گيرد چگونه می توانند پیاده کنند؟ کدام نیروی "چپ" می تواند فکر کند که اين مدعيان ، تحولات بنیادی را در چهار چوب این قانون اساسی ارتجاعی واین سیستم جابرانه اقتصادی ، به منصه اجرا بگذارند؟ آیا خوش باوری بیش از حد سیاسی نیست که این سیستم ارتجاعی را بتوان با آوردن ریفورم ها، بسوی تکامل و ترقی برد؟ نه !

        دوستان عزیز! بدون تعویض این سیستم پوسیده و فساد آفرین که اختیارش دردست غارتگران وجهانخواران خون اشام امپریاليستی است و هدیه آن برای ما فابریکه های مجاهد سازی و طالب سازی می باشد وحاصل موجودیت اشغالگرانه شان در طول دهه گذشته ایجاد فاسد ترین دولت جهان که محور تفکر آن را عقب گرایی، خشونت، بربریت، قاچاق، تولید و تورید مواد مخدر تشکیل میدهد و خطر نابودی افغانستان را از نقشه زمین، بمثابه سر زمین تشنج زا برای منطقه و جهان روز بروز آشکار تر می سازد...نمی توان ره به جایی برد!
        ریفورمیسم و تبلیغ همچو ذهنیت همخوانی با حقیقت ندارد و یک حزب مدعی "چپ" نباید با کاربرد اين گونه اصطلاحات، خاک به چشم مردم بریزد. یک حزب چپ دموکراتیک باید الترناتیف قابل اجرا ، که توده ها را به حرکت و جنبش و پویایی بیاورد، مطرح کند و نشان بدهد که در گفتار ، کردار و پندار خويش فقط منافع زحمتکشان میهن ما، منطقه ما و جهان ما تبلور دارد و بس!

        هیچ استراتژی ملی و جامد و خشکی که حقیقت نجات انسان زحمتکش کره زمین را نا دیده بگیرد و در پیوند و همکاری و همیاری با جامعه بشری نباشد، بر ضد امپراتوری زور گویانه مدعیان دروغين دموکراسی نيو لیبرالی، برنامه نجات بخش ارائه نکند و بخاطر صلح وطنی و جهانی نیندیشد... نمیتواند خود را چپ دموکراتیک جا بزند.
        ما در شرایطی زندگی می کنیم که جهان به یک دهکده تبدیل شده است و ناسیونالیسم، در عصر امپرياليسم که خصومت بين خلق ها را دامن ميزند، ازنظر جايگاه اجتماعی، مدت هاست عمرش را به شما بخشیده ، ما نمیتوانیم و حق نداریم تا در برابر آنچه در جهان ما میگذرد بی تفاوت باشیم و دوستان و دشمنان آزادی و بهروزی بشریت را به یک چشم ببینم و در برابر همه حوادث و  رخدادهای جهانی احساس مسئولیت نکنیم. با چنین جمعبندی که دوستان حزب واحد دارند، رسیدن به آرمان بزرگ ایجاد یک جبهه وسیع ضد ارتجاعی نه تنها نا ممکن و غیر عملی است؛ بلکه نیات خود شان را نیز زیر پرسش میبرد. یک جبهه متحد ضد ارتجاعی نمیتواند ضد استعماری و ضد امپریالستی نباشد، چون جبهه ارتجاعی را در مقابل نیرو های ملی ـ دموکراتیک و چپ... نيروهای ارتجاعی امپریالستی ساخته اند و از آن حمایت می کنند.
        در ادامه می خوانیم:

        "کشور ما افغانستان در مرحله جدید حیات سیاسی خود قرار گرفته است، جامعه افغانی برغم عقبگرد ها راه تکامل خود را پیش میگیرد و مردم زحمتکش و آزادی دوست افغانستان در راستای تحقق آرمانها و خواستهای دیرینه و بر حق شان بمرحله جدید مبارزه پا میگذارند که مضمون آنرا رنسانس ملی، پیشرفت عمومی، تعمیم و نهادینه ساختن ارزش های دموکراتیک و فراهم ساختن زمینه های ضروری برای اعمار جامعه مدنی، مرفه و عادلانه تشکیل میدهد."
        این جاست که نقاب ها می افتد و دوستان ما طینت عقبگرای خود را به نمایش می گذارند. والله اگر کرزی هم جرأت کند که چنین دروغ بزرگ بگوید!
        دوستان! فهميده شده نتوانست که از کدام تکامل حرف میزنید؟ اقتصاد افغانستان از ریشه نابود شده؛ همه فابریکه ها قفل و موم گردیده ؛ معادن افغانستان در معامله های جهانی به نفع امپریاليست ها به حراج گذاشته شده ؛ فرهنگ خشونت بیداد می کند ؛ طالبان و قوای اشغالگر ناتو مسابقه انسان کشی را براه انداخته اند ؛ تنها آمریکايی ها بیست زندان در سر زمین ما دارند ؛ فحشا و اعتیاد کانون خانواده ها را ویران کرده، هنوز فرار مغز ها و سرمایه ها ادامه دارد؛ در هیچ ارگان حقوقی و دولتی عدالت وجود ندارد و زورمندان از مراکز قدرت درهمه عرصه های زندگی شهروندان ، اعمال نفوذ می نمايندد؛ رسوایی انتخابات نمایشی مورد تمسخر جهانيان  قرار گرفت... ؛

        با اين تصوير خون چکان جامعۀ مصيبت رسيدۀ مان ؛ شما از کدام تکامل...سخن میگوئید؟ همین که چند سرک ساخته شده و مافیای داخلی و بین المللی چند تعمیری ساخته اند ... ترقی و پیشرفت است؟
        رنسانس ملی چیست؟ آیا یک نمونه رنسانس را که با انقلاب صنعتی در آروپا آغاز شد، شما در کشور مشاهده می کنید؟ آیا افغانستان امروز به یک بازار مصرف تبدیل نشده است ؟

         ارزش های دموکراتیک به نظر آقایون چیست؟ آیا دولت کرزی دموکراتیک است؟ قانون اساسی این دولت با آنکه بعضی ارزش های دموکراتیک در متن آن گنجانيده شده است؛ وليک در موارد متعدد ازجمله درسلب حقوق حقۀ  صدها هزار شهروندان صلح دوست اهل هنود و سکهه های افغانستان، درگزينش اسم « جمهوری اسلامی افغانستان  » و شرايط کانديداتوری رئيس جمهور... با اعلاميۀ جهانی حقوق بشر، درتضاد کامل قرار دارد؛ با آنهم آيا اين يک قانون اساسی دموکراتیک می باشد؟ آیا این پارلمان مافیایی که اکثريت قاطع اعضای آن را جنگ سالاران تشکيل ميدهند، دموکراتیک است؟ آثار رفاه را در کجا مشاهده کرده اید که حتا خود کرزی هم نمی بیند؟ هرهموطن ما که از خانه بیرون می شود امید برگشت دوباره را بخانه ندارد...، این رفاه است؟                هزاران زن و مرد هموطن من و تو به مواد مخدره معتاد شده اند، این رفاه است؟ نظر به آمار جهانی شصت درصد مردم افغانستان دچار بیماری های روانی و افسردگی شده اند، این رفاه است؟
        از عدالت که اصلاً نمیشه حرف زد...کدام عدالت؟ در کجای کشور عدالت است؟
دوستان عزیز! با این افکار مریض چگونه داد از ایجاد جبهه مشترک ضد ارتجاعی میزنید؟ شما که فریاد ملت تان را نمی شنوید؛ درد های آنان را تشخیص نمی دهيد و دشمن حقیقی آنان را نشناخته اید... پس روی کدام پلاتفورمی جبهه میسازید؟
                                           ادامه دارد