تيم اشرف غني درنبرد قدرت طلبي ، اختلاس وچپاول

تيم اشرف غني درنبرد قدرت طلبي ، اختلاس وچپاول  

مصرف گرايي وتجمل زدگي باوطن دوستي سازگاري ندارد.آنانكه بامصرف بي رويه منابع تجديدناپذير به كاهش دارايي هاي زيرزميني كشوردامن مي زند،ميانه ي باوطن دوستي ندارد. وانگهي،اسراف وريخت وپاش ازهرنوع كه باشد،ازديدگاه اخلاق وعقلانيت محكوم است؛ به ويژه،مصارفي كه سبب وابستگي بيش ازحدكشوربه خارج مي شود.

(استاد صباح )

 

اگـــرداغ دلمــــرا دیــــده باشی

خون سرخ ميچکد درين حواشی

مبــــادا راه روي با مصلحت ها

نمک برزخــــم های مـا بپاشی .

داکتراشرف غنی یکی ازدو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بادومعاونش سترجنرال عبدالرشيد دوستم وسروردانش، ٥٠ وعدۀ بزرگ به مردم افغانستان داده است تا درصورت پیروزی آن را عملی سازد. این نامزد، بیشتر وعده ها را درمناظره های انتخاباتی وسفربه ولایات در دوراول ( ١٣ دلو ٩٢ تا ١٣ حمل ٩٣ ) و دور دوم ( ١ تا ٢١ جوزاى ٩٣) مطرح کرده است. سخنان اشرف غنی ، نشان می دهد که وعده های این نامزد ریاست جمهوری وتيمش، بیشتربرمحورمسايل اقتصادی وبهبود و ارتقاى درآمد مردم و دولت مى چرخد. اکنون که اين شخصيت سخت کوش وزيرک به کرسي قدرت تکيه زده ديده شود ، چه ميتواند انجام بدهد؟ وازبين اين همه اختلاسگران ،چپاولگران ، زورمندان ، جنگ سالاران وتفنگداران چگونه راهش رابسوي وعده هايش بازمي نمايد؟.

اشرف غنی در یک مصاحبه ویژه با رادیو تلویزون آشنا صدای امریکا اولویت های منشورانتخاباتی اشرا توضیح داد پاسخ داد ه بود. به باورغنی - افغانستان در زمان حاضر با سه چالش اساسی روبروست: نبود اجماع سیاسی، نبود اجماع امنیتی و نبود اجماع اقتصادی. وي گفته بود برای بوجود آوردن اجماع فراگیر سیاسی بر اصل مشارکت در قدرت تاکید می ورزد. مشارکتی که غني به آن معتقد است، مرزهای سیاسی مشخصی ندارد.
در تاریخ چند دههء گذشته چند شخصیت جذباتی به وجود آمد. مسعود جذبهء خاصی داشت و درعین زمان مخالفین زیاد داشت.  مزاری، درمیان برادران هزاره ما. حکمتیار، درحزب اسلامی. ملاصاحب محمد عمردرمیان طالبان. و جنرال دوستم. این شخصیت ها یک پایگاه اجتماعی دارند. مردم جنرال صاحب دوستم را بحیث یک شخص مطرح سیاسی قبول کرده اند. من نمی توانم معیارهای نفی را به وجود بیاورم. ایجاد اجماع امنیتی غني بر دو اصل سیاسی و نظامی استوار است. امنیت، به اعتقاد این نامزد ریاست جمهوری، با توسل به زور تامین می گردد اما ثبات بالاثر فعالیت های سیاسی حاصل می شود. غني گفت  -منبروارگ باید در یک جهت باشد تا امنیت تامین گردد.

درهفته نخست ما سرقوماندانی اعلی اردو را تشکیل می کنیم و ازطریق آن هر هفته گزارشدهی امنیتی ارایه خواهیم کرد که پولیس چی می کند، اردو چی می کند و امنیت ملی چی می کند. اجماع اقتصادی این نامزد ریاست جمهوری، تلاش برای مدرنیزه ساختن نظام اقتصادی کشور است. غنی احمدزی گفت که سالانه برای ۲۰۰ هزار افغان فرصت های اشتغال درکشورهای خلیج وآسیایی شرقی ایجاد خواهد کرد وازطریق مبارزه با اقتصاد مافیایی و بحران مسکن، رفاه همگانی را بهترخواهد ساخت. گزینش عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش بحیث معاون اول اگرچه نوعی سنت شکنی سیاسی غني از ساختار رهبری قدرت است که کرزی، آنرا اعمال نموده است (رئیس جمهور پشتون، معاون اول تاجیک و معاون دوم هزاره) اما انتقاداتی را هم در پی داشته است. غني و دوستم، دست کم از نظر باورهای سیاسی و ایدیولوژیک، تفاوت های بزرگ دارند. ائتلاف این دو برای احراز بالاترین دفتر سیاسی درافغانستان، به نظر برخی ها، ازدواج سیاسی ای است که دیردوام نخواهد کرد.

اشرف غني اما ازانتخاب دوستم سرسختانه دفاع می کند و پوزش خواهی دوستم ازمردم را اقدام بی نظیری می داند. به تازگی رئیس جمهور کرزی از خطر بروز ملوک الطوایفی در افغانستان هشدار داده است و دراین میان ایالات متحده را متهم به تضعیف دولت کرد. اشرف غنی دراینکه ملوک الطوایفی کشور را تهدید می کند با کرزی همنواست اما بار ملامتی آنرا بر عهده امریکا نمی اندازد.
غنی که برای مدت طولانی روی جزئیات موافقتنامه دوجانبه امنیتی و دفاعی با نمایندگان امریکایی کار نمودم، به این باور است که حاکمیت ملی افغانستان دراین سند مصوون است. او می گوید این پیمان باید امضاء شود و انفاذ یابد.
غني خط دیورند را مرز رسمی میان افغانستان وپاکستان نمی داند اما برحل بلندمدت مناقشه برخاسته از خط دیورند تاکید می ورزد. او داشتن روابط خوب میان افغانستان و پاکستان را به سود هر دو کشور می داند.

گاهی میراث یک سیاستمدار دراواخر دوران تصدی او و زمانی که مردم به دستاوردهای گذشته او نگاه می کنند، شناخته می شود. ولی در مورد اشرف غنی، مردم احساس زودرسی ازکارهای دراز مدتی که او در کشور جنگزده خود انجام می دهد، دارند. او طي اين مدتي  که درمقام خود مشغول به کارشده است، ازهم اکنون به دستاوردهای او اشاره می کنند که نشان دهنده تعهد وی به قراردادن افغانستان درمسیر بازسازی است.

در میان کارهای او، برجسته تر ازهمه، درخواست مجازات عادلانه تر برای متهمین دوسيه فساد کابل بانک در سال دوهزار ده است. او همچنین با فشارآوردن برای گفتگوی بين الا فغاني تاثیر زیادی برشاهدان گذاشته است در حالی که دولت وی با مساله ستیزه جویی دست به گریبان است.  درهمين حال مشاورحقوقي رييس جمهورمي گويد: اشرف غني به تمام آنچه وعده داده است عمل خواهد كرد و در برابر آن به مردم پاسخگو است.  دومقام ارشد بانک، شیرخان فرنود و خلیل الله فیروزی، هردو مجرم شناخته شده و به پنج سال حبس محکوم شدند. ولی مجازات نسبتا سبک آن ها و عدم مجازات ده ها نفر مظنون دیگر در این دوسيه، سایه ای از تردید را بر دولت قبلی ایجاد کرد.

ازجانب ديگربا آنکه در اوایل ماه قوس، رییسجمهور اشرفغنی همگی والیها را سرپرست اعلام کرد اما تا اکنون که نزدیک به دو ماه از این فرمان میگذرد از مجموع سي چهار ولایت تنها برای چهار ولایت والی تعیین شده و بقیه ولایتها توسط سرپرستها اداره میشود. مجموع سه صدوهفتاد شش ولسوالی در کشوريکصدچهل شش ولسوالی نیز توسط سرپرستها مدیریت میگردد. موضوعی که بدامنیها در ولایتها و ولسوالیها را افزایش داده و تأثیر منفی نیز برسکتورهای اقتصادی، اجتماعی ومعارف کشور گذاشته است.

ازسویی هم هفده وزارتخانه و چندین ریاست مستقل نیز توسط سرپرستها اداره میشود. ارقام دقیق از شاروالهای سرپرست هنوز دردست نیست و گفته  میشود دهها نهاد شاروالی نیز توسط سرپرستها مدیریت میشود.

همچنان که ميدانيم  ماهانه م

مقالات مرتبط

...

تعدادی از زنان افغانستان به دعوت از رولا غنی، همسر رئیس جمهور پیشین افغانستان، طی یک نشست در مورد تو... ادامه

...

پردازش جنایت وفساد رژیم دکتر غنی مثل شعله های آتش فشان،تا تاریخ است از اعماق زمین فوران خواهد کرد. ت... ادامه

...

افغانستان دربدترين وضعيت امنيتي وسياسي خود بسر ميبرد. شدت حملات جنگجويان طالب؛ ورود ادامه

...

آقای غنی! فاز جدیدی در دسیسه سازی باز کردی. حالا با گشودن در های جدید جنگ و سقوط شمال را آماج برنامه... ادامه

...

گاهی می گفتند زمین کروی‌ست و زود به هم دیگر رو به رو می شویم و زمانی هم می گفتند جهان یک دهکده‌ی کوچ... ادامه

...

پیامد مذاکرات پنهانی انگلیس - امریکا با پاکستان نزدیک به دو دهه، به نام توافقنامه ی دوحهدامی برای اس... ادامه

...

بانو فریحه ایثار، جوان متعهد و شجاع کشور، مدافع حقوق زن، یکی از فعالان حقوق بشر که سخت قابل حرمت است... ادامه

...

دراین روزها درميهن ما رویدادهای زیادی به وقوع پیوسته است. ازجمع آنها يکی هم انتخابات اعضای مجلس نمای... ادامه

...

ـ اگر امریکا میگوییم؛ منظور غنی است و اگر غنی میگوییم؛ مطلوب؛ امریکا! ادامه

...

تفکر دوم جهان بعد از تفکر دریافته است که باید برای درک حقیقت فاجعه قندوز کمیسیونی را موظف نماید تا ح... ادامه

...

« آيا باموجوديت زاخيلوال - صداقت ، شهامت وشجاعت شما داکتراشرف غني زيرسوال نمي رود؟؟؟ مروري خيلي کوتا... ادامه

...

دوستم : هرچیزی که داغ شود، بعد ازمدت کوتاهی سرد می شود، ولی هرچیزی که پخته شود، دیگر به هیچ وجه خام... ادامه