جريان سفر رفيق ببرک کارمل رهبر حزب و دولت افغانستان به شهر کندز

استقبال بی نظير از رهبر مردمی و بی بديل افغانستان ببرک کارمل

جريان سفر رفيق ببرک کارمل رهبر حزب و دولت افغانستان به شهر کندز

     هم ميهنان گرامی؛ رفقا و دوستان عزيز!

رفيق ببرک کارمل منشی عمومی کميته مرکزی حزب دموکراتيک خلق افغانستان و رئيس شورای انقلابی جمهوری دموکراتيک افغانستان، به تاريخ 21 عقرب 1364 خورشيدی، از مرکز اُستان کندز ديدار بعمل آوردند، که جريان آن بمناسبت بيست و سومين سالگرد جاودانه شدن آن ابرمرد تاريخ ، خدمت شما و بينندگان سايت سپيده دم تقديم می گردد:

پس از نشست هواپيمای حامل شان به فرودگاه کندز، نخست رفيق شيرآقا سرشک،عضو کميته مرکزی ح. د. خ. ا و آمر عمومی زون شمال شرق، تشريف آوری شان را به شهرکندز،خيرمقدم گفت وپس از آن دو پيشآهنگ با تقديم دسته های گل، از جمله همايون جان با اين عبارت:

رفيق کارمل عزيز!

" به شهر باستانی کندز خوش آمديد، از ايشان استقبال کردند.

سپس، رفيق کارمل بطرف صف مستقبلين که درقطار اول، مسؤولين اُستانهای زون شمال شرق، يعنی منشی های کميته های ولايتی، رفقا:محمد ياسين ـ غلام نقشبند دهقان ـ محمد اسرائيل راسی و غلام فاروق پاسدار؛ همچنان والی ها: رفيق عبدالصمد پويا ـ محمد شريف و غلام علی حسيب؛ روسای جبهه ملی پدروطن هر چهار ولایت بشمول فرمانده فرقه 20 محمد داوود عزيزی؛ غلام فاروق مياخيل رئيس امنيت کندز؛ حبيب الرحمان قوماندان پوليس ولايت کندز وعبد القيوم کميسار نظامی زون بمنظور ادای احترام، صف بسته بودند؛ تشريف فرما شده، بعد از مصافحه با آنها از طرف مشاورين زون و ولايت کندز وهيأت قرارگاه فرقه اتحاد شوروی مقيم شهرکندز مورد استقبال گرم قرار گرفته، سپس بطرف صف طويل مستقبلين، شامل نمايندگان مردم شهر، کارمندان، کارگران و ساير زحمتکشان آنولا، که بمنظور ديدار با رهبر حزبی و دولتی افغانستان،حضور بهم رسانيده بودند، تشريف فرما شدند.

طوری که در فيلم به مشاهده می رسد، رهبرحزب و دولت ج. د. ا با استقبال بسيارگرم و محبت آميز، توأم با شور و هلهله قلبی و صميمانه ی مستقبلين مواجه شده و آنان را مورد نوازش قرار دادند. پس ازآن رفيق کارمل با همراهی آمر عمومی زون، توسط موتر رهسپار شهر کندز شدند.

بادرنظرداشت علاقه مندی خاص رهبرحزب و دولت ج. د. ا به کارگران، نخست از فابريکه سپين زر کندز ديدن نمودند، که در مدخل آن از طرف کارگران و کارمندان دستگاه، مورد پذيرايی نهايت پرشور و مملو از صفا و صميميت و محبت قرارگرفتند و با نثار گل ها تشريف آوری شان را خير مقدم گفتند.

درداخل فابريکه نخست از بخش ماشين های جن وپرس يعنی پاک کاری و شستشوی پنبه و جداکردن پنبه از دانه های روغنی آن و ماشين بسته بندی غرض انتقال آماده می گرديد و قسمی که در فيلم ديده می شود با کارگران، درباره ی وضيعت کاری، طرز معيشت و مشکلات  آنان، صحبت های داشتند.

به تعقيب آن رفيق کارمل به بخش ديگر فابريکه که درآن از پنبه دانه روغن توليد می گرديد تشريف فرما شدند؛ پس از مشاهده آن در قسمت اخير ماشين بزرگ ديزلی توليد برق را که توسط انجنيران چکوسلواکيا نصب و مونتاژ گرديده بود، آن را با فشار دادن دکمه، افتتاح و فعال نمودند.

درجريان بازديد از فابريکه، راجع به امور مربوط از طرف حاجی بسم الله خان معاون فنی فابريکه توضيحات لازم ارائه می گرديد.

با ترک فابريکه سپين زر، رفيق کارمل بزرگ بطرف اجتماع اهالی شريف مرکز و ولسوالی های ولايت کندز که در چمن  بزرگ شهرداری کندز گرد آمده بودند،  تشريف فرما شدند که در مدخل آن از طرف نمايندگان مردم و کارمندان ولايت با نثار گل ها پذيرايی گرم شده، سپس درعقب ميز خطابه قرار گرفته وبيانات پرشور و شيوای خويش را ايراد کردند که با احساسات گرم  و کف زدن های ممتد حضار بدرقه می گرديد.

در پروگرام بعدی رفيق کارمل  با بزرگان و معززين اقشار مختلف مردم که به گونه نشست های مردم محل تنظيم گرديده بود، به شيوه ی بسيار خودمانی و صميمانه ملاقات و صحبت داشتند؛ از مشکلات، خواستها و نيازهای آنان پرسيدند؛ از طرز پيش آمد و برخورد کارمندان حزبی و دولتی با مردم، نيز پرسش بعمل آورده، به ايشان خاطرنشان ساختند که آمر زون نماينده باصلاحيت من در اين جا بوده، او وظيفه دارد تا به حل مشکلات تان بصورت عاجل رسيدگی نمايد.

بدنبال آن رهبر حزب و دولت ج.د.ا از مسابقه بزکشی که به افتخار ورود شان منحيث عنعنه به راه انداخته شده بود، با حوصله مندی تماشا کردند و درختم مسابقه، با دادن تحايف، شرکت کنندگان مسابقه را افتخار بخشيدند.

 سپس رفيق کارمل با کارمندان حزبی و دولتی ديدار و ملاقات بعمل آوردند و آنان را متوجه وظايف شان درآن مقطع تاريخی نمودند.

 رفيق کارمل پس از صحبت با رفقای حزبی به ميز نان خوری دعوت شدند وپس از صرف طعام، دوباره به ميدان هوايی عودت فرموده درآنجا که مقر قرارگاه فرقه ميکانيزه اتحاد شوروی قرارداشت تشريف فرما شدند.

درتالار بزرگ، منسوبين آن فرقه گردهم آمده بودند، تا به بيانات رهبر حزب و دولت ج.د. ا گوش فرا دهند.

صحبتهای رفيق کارمل که متن آن ترجمه می گرديد، شنوندگان را خيلی ها به وجد آورده بود

که  رؤوس صحبت ايشان با نظاميان شوروی، اين مطالب را در بر می گرفت:

شما فرزندان دلير شوروی بزرگ، بخاطر انجام وظايف انترناسيوناليستی تان به افغانستان آمده ايد تا دين بين المللی تان را دربرابرتجاوز آشکار غرب و تحميل جنگ اعلان ناشده عليه کشور دوست و همسايه ی تان افغانستان، ادا نماييد و مردم، دولت و خاصتاً نظاميان کشور ما را در دفع تعرض و جنگ تحميلی اعلام ناشده ی امپرياليسم امريکا، متحدين جهانی و منطقه يی و حملات مزدوران داخلی شان که برکشور ما صدمات سنگين وارد نموده اند؛ حمايت و کمک بداريد.

رفيق کارمل پس از صحبت با نظاميان شوروی بطرف محل پرواز که درآن جا جمع کثيری از اهالی ولايت کندز جهت مشايعت و خدا حافظی صف کشيده بودند، تشريف آورده و طوری که در تصوير ديده می شود، با احساسات پرشور واحترام گرم و زايدالوصف بی نظير مشايعت کنندگان قرار گرفته؛ با آنان و مسؤولين حزبی و دولتی وداع و دوباره رهسپار کابل شدند.

 درفرجام فيلم ويديويی و گزارش سفر رفيق کارمل را به کندز، که از سوی رفيق داوود سرلوری تهيه گرديده، حضور شما بينندگان گرامی"سايت سپيده دم" پيشکش می گردد.

با تقديم احترامات رفيقانه

( شير آقا سرشک)

2019 . 12 . 1


مقالات مرتبط

...

ستاره ای که در سپیده دم ۱۹۲۹ ترسایی در آسمان جنبش ترقیخواهی افغانستان درخشید و در پرتو تابشهای ناب و... ادامه

...

داکترمصطفی دانش بیش ازده بار مصاحبه با روانشاد ببرک کارمل انجام داده است. شما در این مصاحبه امروز بع... ادامه

...

نیمه ی اول قرن بیستم مصادف است با طلوع خورشیدی که با نام وهویت تاریخی زنده یاد ببرک کارمل درسپیده دم... ادامه

...

درباره نقش شخصیت، پیشینۀ کار زنده گی ومبارزۀ زنده یاد ببرک کارمل همه صفوف وکادرها ومردم افغانستان، د... ادامه

...

ببرک"کارمل" یکی از دولتمردان استثنایی تاریخ نوین افغانستان بود،هیچ شاه،امیر ورئیس جمهور در رشد فرهنگ... ادامه

...

شخصیت گرامی زنده یاد ببرک کارمل بسیار بزرگتر از آنست که وصف آن در قلم بیان بگنجد؛ باآنکه نظریات و نگ... ادامه

...

من بیش‌ترین رنج ها را در دورانِ حاکمیت و رهبری رهبرِ عزیزم دیدم و بیش‌ترین رشد را در دورانِ حاکمیتِ... ادامه

...

ببرک‌ کارمل نام و نمای درخشان و نشانه‌ی معطوف به عدالت طبقاتی و قومی بود. ادامه

...

با اندوه جانکاه و روان سوز و با دنیایی از آه و افسوس و حسرت، به آگاهی کلیه پیکار جویان انقلابی افغان... ادامه

...

این سوالی است که روز نامه هشت صبح مطرح کرده است. من که هفت سال در زندان کارمل گذراندم؛ از روی وجدان،... ادامه

...

در بخش دوم در باره نقش بیروی سیاسی حزب دموکراتیک خلق افغانستان در تدوير پلینوم هژدهم کمیته مرکزی حزب... ادامه

...

بيست و پنج سال قبل کاخ سرافراز و شکوهمند تاریخ که در سیمای ببرک کارمل تبلور داشت،از فراز زندگی افتید... ادامه