اهداف چند منظوره پاکستان از تحریم رهبران طالبان

عارف عرفان

اهداف چند منظوره پاکستان از تحریم رهبران طالبان

برطبق گزارشات رسانه های جهانی،اخیراً دولت پاکستان جمع کثیری از رهبران طالبان از جمله ملابرادررییس مذاکره کننده صلح دوحه وسراج الدین حقانی فرد شماره دو طالبان رامورد تحریم قرار داد.

اسلام آباد می گوید که این تنها به دنبال قطعنامه سازمان ملل متحد برای تحریم این گروه بود وگزارش های رسانه ای درباره هر اقدام جدید را رد کرد.اما انگیزه اصلی عقب این تصمیم اسلام آباد چه است؟

پرواضح است که پاکستان اقلأ سه دهه به مثابهٔ بزرگرترین پروژه راهبردی بالای گروه طالبان سرمایه گذاری نموده است وقرار است این گروه برای بار دوم درفش پاکستان را در افغانستان که پاکستان آنرا عقبهٔ استراتژیک خود میخواند، به اهتزاز درآورده وکلید اقتدار قدرت از رژیم دکتر غنی را تسلیم گردد.

اهمیت سیاسی ونظامی طالبان برای اهداف منطقوی ‌پاکستان معادل وحتی بالاتر از تأسیسات اتمی آن کشور است.در زمانی که پروژه طالبان به یاری آمریکا وپاکستان به قوام رسیده است هیچگونه بی مهری وتحریم واقعی از سوی پاکستان نسبت به طالبان مشهود نیست.

پاکستان درین برههٔ از زمان دست به مانور چند منظوره زد:

نخست، پاکستان تلاش نمود تا در انظار جهانیان، دستان خونین خویش را نسبت به پروژه طالبان پاک نماید.

پاکستان در اوج رقابت وفزون خواهی امتیازات اش درقرار داد های ناگفته با آمریکا،نشان داد که جریان توافقات ومعاهدات صلح از اسلام آباد می‌گذرد واین پیامی بود روشن برای آمریکا وشرکای استراتژیک منطقوی آن کشور. پاکستان به نقاط ضعف آمریکایی ها وشتاب آنها برای کوبیدن میخ آخر در تابوت سیاسی افغانستان بخاطر بهره ورزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آگاه است وازینرو با این نمایشات تلاش کرد تابرای آمریکا وتوان اش برای برهم زدن پروسهٔ مذاکرات صلح قدرت نمایی نماید.

از سوی دیگر پاکستان برای مهار سازی هرگونه احتمال روح سرکشانه رهبری طالبان وفرماندهان شان ،برای آنها هوشدار داد که انها در هرزمان ودر هرمکان در قفسه هاوزنجیر های سیاسی اسلام آباد قرار داشته ودر قلمرو فعالیت شان از حدود اربعه معین برخوردار می‌باشند. با این رویکرد پاکستان سعی نمود از تبانی طالبان با استخبارات جهانی ومنطقوی جلوگیری نماید.

تمامی این گزینه ها در پرده یک مانور سیاسی تبلور دارد و هیچ تحریم واقعی متوجه طالبان نیست. پاکستان در واقع مشتاقانه در تلاش است تا مذاکرات وتوافقات گویا صلح با امریکا به ثمر نشسته وطالبان هرچه زود تر امارت اسلامی را در کابل استقرار بخشند.

یکی از بنیادی ترین رویکرد دیگر که باعث تصمیم اسلام آباد برای وضع تحریمات علیه رهبران طالبان شد،عبارت از تلاش پاکستان برای درج نشدن آن کشور در" لیست سیاه "است.

پاکستان بخاطر پولشویی وحمایت مالی اش ازتروریسم در سال ۲۰۱۸ درلیست خاکستری که مقدماتیست برای لیست سیاه ، شامل لیست  "گروه کارمالی دیده بان جهانی" گردید.

قرار بود تا پاکستان در جلسه« کارگروه مالی دیدبان جهانی» مقیم فرانسه که به تاریخ۱۶-۲۱ فبروری۲۰۲۰ در پاریس برگزار گردید شامل لیست سیاه گردد.اما به دلیل حمایت آمریکا، عربستان سعودی، چین، ترکیه وبرخی کشورهای غربی ،برای پاکستان مهلت داده شد تا با تطبیق ۲۷ موارد وفکتور های گروه کار،مورد آزمون بیشترقرار داده شده وطی یک فاصله معین زمانی مجدداً مورد بررسی قرار داده شود.

 گروه کارمالی دیده بان جهانی ویاFATF ، از جمله ۲۷ موارد اقدامات یی که برای پاکستان سپرده بود، پاکستان تنها ۱۴ مورد آنرابه انجام رسانیده بود.مندرجات این فهرست که شامل وظایف تأخیر ناپذیر پاکستان می گردید ، شامل قطع کمک های مالی به گروه های تروریستی مانند طالبان ،لشکرطیبه وجیش محمد بود.

 در اجلاس ضربه بزرگی به پاکستان وارد شد وقرار شد تا این کشور تا ماه جون ۲۰۲۰ همچنان درلیست خاکستری گروه کار اقدام مالی دیده بان جهانی باقی بماند. زیرا نتوانست ۲۷ برنامه اقدامات برای کنترل هزینه مالی برای گروه های تروریستی را تحقق بخشد.

  سازمان دیده بان بین المللی تأمین مالی تروریسم به دلیل عدم موفقیت پاکستان در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ، پاکستان را نسبت به اقدامات اش شدیدأهشدار داد.

گمان میرود که به دلیل شیوع کوید-۱۹،اجلاس گروه کار که قرار بود،موقعیت پاکستان رادر ماه جون امسال در لیست سیاه دوباره مورد ارزیابی قرار دهد به تآخیر افتید.

 گروه کار مالی به شدت از پاکستان خواست تا سریعاً برنامه عمل کامل خود را تاماه جون سال ۲۰۲۰تکمیل کند. در غیر این صورت، باید مورد پیگرد قانونی ومجازات مالی (تامین مالی تروریسم )قرارگرفته وگروه مالی به  همه کشور ها ،موسسات مالی واعضای خود توصیه نمود که در صورت عدم پایبندی پاکستان به تعهدات اش، تمام روابط تجاری ومعاملات مالی را در مورد پاکستان مورد توجه ویژه قرار دهند.

در پایان اجلاس تصمیم بر آن شد تا پاکستان کماکان درلیست خاکستری باقی بماند.

به باور آگاهان ،اگرپاکستان در لیست سیاه قرارگیرد ،تمام معاملات مالی از نزدیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت وسرمایه گذاری در پاکستان پرهزینه و سنگین خواهد بود.

این جریان می تواند تامحدودیت هایی را برای آژانس های بین المللی وام ازجمله صندوق بین المللی پول، بانک توسعه آسیا و بانک جهانی اعمال نماید. آنها همه وام دهندگان اصلی پول به پاکستان هستند.

 

با احترامات بی پایان

عارف عرفان

لندن،اگست ۲۰۲۰

مقالات مرتبط

...

آتشی را که رژیمهای مزدور پاکستان ودیگرکشورها به نیابت ازقدرتهای آمپریالیستی، از نیم قرن قبل تا بدینس... ادامه

...

از مدتی است که اتاق فکری امریکا (کانون نظم نوین جهانی) با تجارب بدست آمده از حمایت بیدریغ مالی و تسل... ادامه

...

تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان طالبان و ارتش پاکستان رخ میدهد یک بازی استخباراتی، یک تاکتیک... ادامه

...

اجلاس دو روزه دوحه درباره بحران افغانستان به سرپرستی سازمان ملل با شرکت ۲۵ کشور و چندین نهاد منطقه‌ا... ادامه

...

اخیرا نهاد تحقیقی «رواداری» که تحت نظر سازمان ملل، توسط شهرزاد اکبر فعالیت می‌کند گزارش تکان دهنده‌ا... ادامه

...

این روزها پخش جریان حضور آقایی به نام عبدالباری عمری نماینده ی‌!؟ طالبان در آلمان و گرفتن عکس یادگار... ادامه

...

ازآغاز سده ی بیست و یکم تا این دم، تاریخ چه پیش آمد های شگفتی را در سرزمین خورشید، درج برگ های روزگا... ادامه

...

افغانستان دراثرتجاوزات استعماری یکصد وشصت سال قبل زمان تسلط انگریزیها وبخصوص پس ازتحمل شکست ننگین شا... ادامه

...

دو سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، زلمی خليلزاد سفير کبير(!) و نماینده پیشین ايالات متحده ی امری... ادامه

...

دنیا تروریسم دولتی به رهبری طالبان را با رویکرد تعامل، تحمل می کند. از منطقه تا جهان همه در تلاش اند... ادامه

...

در جنگ روانی، همواره، دستگاه های استخباراتی به مدد رسانه ها و وسایل اجتماعی، تلاش می کنند تا برای تط... ادامه

...

در تازه ترین گزارش خودساخته، ظاهرا سازمان ملل گزارش داده است که القاعده با حمایت مقامات بلندپایه طال... ادامه