آمریکا با وتوی قطعنامه سازمان ملل چراغ سبز قتلعام را روشن کرد.

آمریکا با وتوی قطعنامه سازمان ملل چراغ سبز قتلعام را روشن کرد.

مجله هفته21.02.2024

 

ایالات متحده با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس در غزه بود، تنها رای مخالف را در پیش نویسی که حمایت اکثر اعضای دیگر را به خود جلب کرد، ثبت کرد.

واشنگتن پیش از این با استفاده از حق وتوی خود دو تلاش قبلی را نیز مسدود کرده بود و استدلال می کرد که این اقدام منجر به «صلح پایدار» نخواهد شد. 

درخواست آتش بس فوری بشردوستانه روز سه شنبه توسط هیئت نمایندگی آمریکا رد شد. در حالی که ۱۳ کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت از قطعنامه الجزایر حمایت کردند، واشنگتن تنها کشوری بود که رای منفی داد، در حالی که بریتانیا رای ممتنع داد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش از رای گیری به شورا گفت: «درخواست برای آتش بس فوری و بدون قید و شرط بدون توافقی که حماس را ملزم به آزادی گروگان ها کند، صلح پایدار به ارمغان نخواهد آورد. در عوض، می تواند باعث طولانی شدن جنگ بین حماس و اسرائیل شود.»

آخر هفته گذشته، توماس گرینفیلد اعلام کرد که ایالات متحده با تلاش جدید آتش بس مخالفت خواهد کرد و استدلال کرد که این می تواند مذاکرات بین طرف های درگیر را که به دنبال دستیابی به توقف موقت درگیری ها و آزادی گروگان های باقیمانده در دست حماس است، تضعیف کند.

در حالی که آخرین پیش نویس قطعنامه مستقیماً آتش بس را به سرنوشت گروگان ها مرتبط نمی کرد، اما خواستار آزادی بدون قید و شرط افرادی شد که در جریان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل توسط شبه نظامیان فلسطینی دستگیر شدند.

عمر بن جامه، نماینده الجزایر در سازمان ملل متحد گفت که حمایت از این اقدام به معنای «حمایت از حق زندگی فلسطینیان» است، در حالی که مخالفت با آن به معنای «تایید خشونت وحشیانه و مجازات جمعی علیه آنها» است.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد، با انتقاد از رای آمریکا گفت: «پیامی که امروز با این وتو به اسرائیل داده می شود این است که می تواند به کشتار ادامه دهد.»
وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: از وتوی پیش‌نویس قطعنامه‌ای که الجزایر به نیابت از کشورهای عربی در شورای امنیت ارائه داد و خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه بود بسیار متاسفیم.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان تاکید شده است که امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به انجام اصلاحات در شورای امنیت دیده می‌شود تا مسئولیت خود را در حفظ امنیت و صلح بین‌المللی بدون معیارهای دوگانه انجام دهد.

این وزارتخانه همچنین نسبت به بدتر شدن وضعیت انسانی در نوار غزه و تشدید عملیات‌های نظامی که امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند هشدار داده و تاکید کرد که این وضعیت هیچ کمکی به تلاش‌ها برای مذاکرات و حل مسالمت‌آمیز مسئله فلسطین طبق قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه نمی‌کند.

اگرچه واشنگتن سه تلاش جداگانه برای آتش بس را در شورای امنیت متوقف کرده است، اما پیش نویس قطعنامه خود را ارائه کرده است که پیشنهاد می کند برای دادن فرصت به مذاکرات و رسیدن کمک به منطقه محاصره شده فلسطین، «وقفه» کوتاه تری در درگیری ایجاد شود. پیش نویس رقیب همچنین از اسرائیل می‌خواهد از حمله زمینی به رفح، جایی که صدها هزار آواره در میان حمله ماهانه اسرائیل گرد آمده‌اند، خودداری کند.

متن این اقدام می گوید: «پیش نویس تحت حمایت آمریکا «حمایت خود را از آتش بس موقت در غزه در اسرع وقت، بر اساس فرمول آزادی همه گروگان ها، و خواستار رفع همه موانع برای ارائه کمک های بشردوستانه در مقیاس بزرگ» تأکید می کند.

مقالات مرتبط

...

مادورو: اسرائیل از همان حمایت غربی برخوردار است که هیتلر داشت. ادامه

...

ایالات متحده با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس در غزه بود، تنها رای مخال... ادامه

...

در طول حملات اسرائیل به نوار غزه که وارد پنجمین ماه شده است بخش اعظم شبکه خدمات پزشکی این باریکه ناب... ادامه

...

علی صدارت: اسرائیل راهِ رفته‌ی افریقای جنوبی را رفته و به نقطه‌ای بازگشت‌ناپذیر رسیده است! پایه‌های... ادامه

...

پرونده نسل‌کشی دولت و ارتش اسرائیلی علیه مردم فلسطین، پرونده قرن دیوان بین‌المللی دادگستری است... ادامه

...

پس از پایان جنگ دومِ جهانی در سال 1945 و در فضایی که جهان خواستار صلح و تضمینی برای عدم تکرار فجایعی... ادامه

...

درباره جنبش‌های آزادی‌بخش ملی و مسئله همکاری بین چپ‌ها و اسلام‌گرایان. ادامه

...

روز دوشنبه ۱۷ مهر۱۴۰۲ (دو روز بعد ازحمله حماس)، تلویزیون بی‌بی‌سی بين الملل ،مصاحبه‌ای با حسام زوملو... ادامه

...

امروز پنج‌شنبه، دوم آذر و چهل‌و‌هشتمین روز جنگ اسرائیل علیه مردم بی دفاع غزه، در حالی آغاز شد که باو... ادامه

...

در چهلمین روز جنگ اسرائیل علیه مردم غزه، صبح چهارشنبه  ۱۵ نوامبر برابر با ۲۴ آبان، از آسمان غزه نیز... ادامه

...

یکی از شاخصه‌های جنگ‌های متعارف ‌غیر متعارف و به ویژه جنگ های هویتی و مذهبی آن است که ماهیت انسانان... ادامه

...

روز سی‌وچهارم جنگ؛ جنگ خیابانی اسرائیل و حماس به اطراف بیمارستان‌ها کشیده شد. خبرگزاری رویترز روز پن... ادامه