بیش از یک میلیون نفر در رفح «به مرگ خیره شده‌اند»!

بهرام رحمانی

بیش از یک میلیون نفر در رفح «به مرگ خیره شده‌اند»!

در طول حملات اسرائیل به نوار غزه که وارد پنجمین ماه شده است بخش اعظم شبکه خدمات پزشکی این باریکه نابود شده و کم‌تر از نیمی از بیمارستان‌ها قادرند بخشی از فعالیت خود را ادامه دهند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از ۱۵ مهرماه تاکنون، حداقل ۲۸ هزار و ۵۷۶ فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته و ۶۸ هزار نفر زخمی شده‌اند. به گفته وزارت بهداشت غزه، یک چهارم ساکنان غزه گرسنه نیز هستند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نیروهای ویژه آن وارد بیمارستان ناصر در خان یونس شده‌اند. این بیمارستان از قبل در محاصره نیروهای اسرائیل بود. اسرائیل پیش‌تر به هزاران فلسطینی بی‌خانمان که به این بیمارستان پناه برده بودند، دستور داده بود آن را ترک کنند. ناصر، بزرگ‌ترین بیمارستان غزه است.

سازمان ملل متحد باردیگر نسبت به تبعات انسانی انجام عملیات نظامی زمینی اسرائیل در شهر مرزی رفح هشدار داد. بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح در جنوب نوار غزه در مرز با مصر پناه گرفته‌اند. بسیاری از آنها پس از فرار از بمباران‌های اسرائیل در نقاط دیگر غزه، در کمپ های چادری و پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند.

۴/۱ میلیون نفر در رفح در برابر عملیات نظامی اسرائیل نه راه پیش دارند و نه پس. برای جلوگیری از فاجعه انسانی همین حالا هم دیر است. اسرائیل به دلیل تدارک حمله نظامی همه جانبه به شهر رفح در جنوب غزه در پی عملیات وحشیانه نجات گروگان‌ها که منجر به کشته‌شدن ده‌ها فلسطینی شد، با فشار فزاینده بین‌المللی مواجه است.

روز دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به ارتش برای نجات دو گروگان اسرائیلی در رفح، تبریک گفت و آن را «عملیاتی بی‌نقص» توصیف کرد. ارتش اسرائیل در این «عملیات بی نقص» دست‌کم ۶۷ فلسطینی را کشت. حماس ادعا کرده است تعدادی از گروگان‌ها نیز در بمباران‌های اسرائیل کشته شده‌اند.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و رئیس بخش امدادرسانی این سازمان گفت که مردم در رفح مانند بقیه جمعیت غزه قربانی تهاجمی هستند که «از نظر شدت، بی‌رحمی و گستردگی بی‌مانند است.» او گفت که عواقب تهاجم به رفح «فاجعه‌بار» خواهد بود. آقای گریفیث در بیانیه‌ای نامعمول و تند گفت که رفح با بیش از یک میلیون نفر آواره، «مملو» از مردمی است که «به مرگ خیره شده‌اند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید به ارتش برای در هم شکستن حماس در رفح آماده‌باش داده است. او اخیرا با وجود هشدار فزاینده متحدان غربی درباره حمله به این شهر، بار دیگر بر اجرای طرح تهاجم به رفح تاکید کرد و گفت اسرائیل بر روی طرح خروج امن غیرنظامیان کار خواهد کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل اما می‌گوید «مکان امنی وجود ندارد که مردم به آن‌جا بروند.»

هماهنگ‌کننده امدادرسانی سازمان ملل گفت تاکید کرد که مردم به سختی به غذا یا دارو دسترسی دارند. در همین حال، یکی از سخن‌گویان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به بی‌بی‌سی گفت که سازمان ملل از اسرائیل هیچ طرحی برای خروج غیرنظامیان از رفح دریافت نکرده است و «در هیچ شکلی از خروج اجباری شرکت نخواهد کرد.» حدود یک و نیم میلیون از مناطق مختلف غزه به جنوب این باریکه در شهر رفح پناه برده‌اند.

اسرائیل در آغاز عملیات زمینی از رفح عنوان یکی از «مناطق ایمن‌تر» یاد کرده بود و فلسطینی‌ها خواسته بود مناطق جنگی را ترک کنند.

جمعیت رفح از ۲۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شد که هم‌اکنون به ۵/۱ میلیون نفر افزایش یافته است زیرا فلسطینی‌ها به جنوبی‌ترین شهر این منطقه گریخته‌اند.

تهاجم اسرائیل به رفح، حمله‌ای به بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در جهان است. ارتش اسرائیل در این چهار ماه جنگ خود علیه مردم فلسطین در غزه، مرتکب جنایت‌های جنگی شدیدی شده که سابقه نداشته است. امکان ندارد که بدون ارتکاب جنایت جنگی به رفح حمله کرد. اگر ارتش اسرائیل به رفح حمله کنند، این شهر به گورستان دسته‌جمعی مردگان تبدیل خواهد شد.

اکنون، نزدیک یک و نیم میلیون در رَفَح؛ نظاره‌گر مرگ هستند و در مواردی زیر کیسه‌های پلاستیکی در میان گل و لای زندگی می‌کنند که به‌عنوان چادر استفاده می‌کنند. حتی دولت آمریکا، به‌مثابه حامی ملی و نظامی و بین‌المللی اسرائیل، حمله به رفح را به طرح اسرائیل برای تخلیه این شهر مشروط کرده است. آوارگانی که در مرز مصر و ساحل دریای مدیترانه، تجمع کرده‌اند. مصر ارتش و ناتک‌هایش را در مرزهایش مستقر کرده تا اجازه ندهد این آوارگان وارد صحرای خشک و خالی سینا شوند. این مردم نمی‌توانند وارد دریا شوند. پس چاره‌ای ندارند جز در انتظار قتل خود لحظه‌شماری کنند.

انتقال یک میلیون و نیم انسان درمانده و جنگ‌زده، که برخی پیش‌تر درا نی چهار ماه، دو یا سه بار جا به جاشده‌اند، از یک مکان «امن» به مکان «امن» دیگر، که هر کدام، خود به قتل‌گااه تبدیل می‌شود، غیرممکن است. انتقال میلیون‌ها انسان با روش‌‌های وحشیانه و زیر غرش توپ و تانک و خمپاره و پهباد و غیره، غیرممکن است. به‌خصوص مکانی برا اسکان دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر وجود ندارد. در باریکه ویران شده ی غزه، جایی برای رفتن باقی نمانده است.

به گزارش رسانه‌ها، یَردین میخائیلی و آوی شارف‌(روزنامه‌نگاران هآرتس اسرائیلی)،گزارش داده‌اند که  قرار است کل جمعیت باریکه غزه، یعنی ۳/۲ میلیون نفر، را به منطقه ای به وسعت ۱۶ کیلومتر مربع ، تقریبا به بزرگی فرودگاه بین‌المللی بن گوریون، منتقل کنند. تصورش را بکنید، همه مردم غزه در یک فرودگاه !

امیراهِس‌(روزنامه نگار هآرتس)ُ محاسبه کرده که اگر فقط یک میلیون نفر به المواصی بروند، تراکم جمعیت ۶۲۵۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع خواهد بود. در المواصی هیچ چیز وجود ندارد: نه زیرساخت وجود دارد ، نه آب و نه برق، و نه خانه‌ای. فقط و فقط پر از شن است، برای جذب خون، فاضلاب و رواجِ بیماری‌های واگیر. فکرکردن به انجام این کار نه فقط خون‌ریزی است، بلکه نشانه سطح رقت‌بار و غیرانسانی است که اسرائیل در برنامه‌ریزی‌هایش به آن رسیده است .

به یقین، در المواصی خون‌ها ریخته خواهد شد، همان‌طوری که اخیرا در رفح، آخرین پناهگاه امنی که اسرائیل پیشنهاد کرده بود، ریخته شد. نوبت به بخش امنیتی شین بِت خواهد رسید که چندجنگ‌جوی کتک خورده حماس را معرفی کندتا با انداختن یک بمب یک تنی در اردوگاه جدید چادری از پا درآورده است. بیست ره‌گذر که بیش‌ترشان کودکند کشته خواهند شد. خبرنگاران نظامی با چشمانی نورانی از کار شگفت‌انگیز ارتش اسرائیل در انهدام فرماندهی ارشد حماس خبر خواهند داد. پیروزی کامل نزدیک است، یک بار دگر، اسرائیلی‌ها اشباع خواهند شد.

این روزنامه‌نگاران اسرائیلی تاکید می‌کنند که این  وضعیت اضطراری بسیار وخیم‌تر از هرشرایط دیگر در این جنگ است. آمریکایی‌ها باید در عمل و نه  درحرف، جلوی تهاجم به رفح را بگیرند. فقط آمریکائیان قادرند اسرائیل را متوقف کنند!‌(هآرتس، چاپ تل آویو، ۱۱ فوریه ۲۰۲۴، مترجم: بهروز عارفی)

با این وجود، نخست وزیر اسرائیل دستور تخلیه آخرین منطقه امن غزه را صادر کرد. بنیامین نتانیاهو به ارتش خود دستور داده است تا برای خروج غیرنظامیان از رفح قبل از یک حمله زمینی بزرگ آماده شوند.

به گزارش رسانه‌های روسیه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر حکومت اسرائیل به ارتش خود دستور داده است تا برای تخلیه بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی که در رفح، آخرین پناهگاه باقی‌مانده برای ساکنان آواره نوار ویران شده از جنگ غزه هستند، برنامه‌ریزی کنند.  نیروهای اسرائیلی در حال آماده شدن برای حمله زمینی گسترده به جنگ‌جویان حماس در این منطقه هستند.

دفتر نتانیاهو روز جمعه این دستورالعمل را اعلام کرد و گفت که ارتش اسرائیل  به یک «طرح ترکیبی» برای تخلیه گسترده غیرنظامیان و تخریب آخرین پایگاه حماس در محاصره فلسطین نیاز دارند.  در این بیانیه آمده است: دست‌یابی به هدف جنگ از بین بردن حماس با باقی‌ماندن چهار گردان حماس در رفح غیرممکن است.  برعکس، واضح است که فعالیت شدید در رفح مستلزم تخلیه غیرنظامیان مناطق جنگی است.

سازمان ملل، تخمین زده است که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، حدود ۱.۴ میلیون آواره غزه در رفح، واقع در مرز محاصره شده با مصر، پناه گرفته‌اند.  این شهر که معمولاً حدود ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، به آخرین به اصطلاح «منطقه امن» برای غیرنظامیان تبدیل شده است زیرا ارتش اسرائیل بخش زیادی از غزه را در شکار جنگ‌جویان حماس تحت تصرف خود درآورده است.

دستورالعمل تخلیه در حالی صادر می‌شود که ایالات متحده و سایر متحدان فشار خود را بر بیت‌المقدس غربی برای کاهش تلفات غیرنظامیان افزایش داده‌اند.  وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه هشدار داد که عملیات نظامی اسرائیل در رفح بدون «برنامه‌ریزی جدی» برای حفاظت از غیرنظامیان فاجعه آمیز خواهد بود.  جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه شب به خبرنگاران گفت که عملیات ارتش اسرائیل در غزه «بیش از حد» بوده است و این مهم‌ترین انتقاد او از تاکتیک‌های جنگی اسرائیل از زمان آغاز درگیری است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بحبوحه تشدید هشدارهای بین‌المللی نسبت به افزایش تلفات غزه  -که روز دوشنبه به ۲۸۳۴۰ نفر رسید‌- به تندی رهبر اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد و گفت نتانیاهو «به حرف کسی گوش نمی‌دهد.»

بورل در پاسخ به اظهارات نتانیاهو مبنی بر این‌که پناهجویان در رفح قبل از یک حمله نظامی بزرگ از منطقه تخلیه خواهند شد، گفت: «به کجا؟ به ماه؟ این افراد را به کجا می‌خواهند بفرستند؟»

بورل در اظهاراتی بی‌سابقه آمریکا را به دلیل ادامه تسلیح اسرائیل مورد انتقاد قرار داد. او در بروکسل به خبرنگاران گفت: چند بار شنیده‌اید که برجسته‌ترین رهبران جهان می‌گویند افراد زیادی کشته می‌شوند. پرزیدنت بایدن گفته است اسرائیل زیاده‌روی می‌کند. تعداد زیادی کشته می‌شوند.

«اگر معتقدید که تعداد زیادی از مردم کشته می‌شوند، شاید باید اسلحه کم‌تری ارائه دهید تا از کشته‌شدن این همه مردم جلوگیری کنید. این منطقی است.»

 

مذاکرات جاری در قاهره پایتخت مصر، چهارشنبه ۲۵ بهمن، پس از عقب‌نشینی هئیت اسرائیلی به درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شاهد یک شکست مهم بود.

کانال ۱۳ اسرائیل چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد، دیدگاه رونن بار، رئیس «شین بت» با نظرات نتانیاهو یکی نیست. زیرا او به نتانیاهو گفته بود، بسیار حیاتی است به‌خاطر کاهش موضع حماس هیئت اسرائیلی در قاهره بماند، اما نتانیاهو با این دستور موافقت نکرد.

رونن بار معتقد است اگر هیئت اسرائیلی بر سر میز مذاکره در مصر می‌ماند، می‌توانست تعداد زندانیان فلسطینی که اسرائیل مجبور به آزادی آنان است را کاهش دهد.

یکی از زندانیانی که حماس خواستار آزادی آنان است، مروان برغوثی نام دارد، که به سختی قابل پذیرش است.

یک منبع آگاه غربی به «العربیه» گفت، دیوید بارنیا، رئیس «موساد» به میانجی‌گران گفته، آزادی برغوثی، یکی از رهبران جنبش «فتح» متهم به قتل محکوم به حبس ابد، خط قرمز اسرائیل است.

نتانیاهو چهارشنبه ۲۵ بهمن از هئیت مذاکره کننده خواست از قاهره به اسرائیل بازگردد و دستور داد به درخواست میانجی مصری پاسخ ندهد.

تعداد زندانیان فلسطینی که به ازای هر زندانی اسرائیلی در نوار غزه آزاد خواهند شد، مانع اصلی مذاکرات بود.

قاهره سه‌شنبه ۲۴ بهمن، میزبان مذاکرات چهارجانبه مصر، آمریکا، قطر و اسرائیل بود، اما این نشست چهارجانبه بدون نتیجه به پایان رسید و رئیس موساد پایتخت مصر را ترک کرد.

به گزارش روزنامه «هاآرتص»، یک منبع خارجی مطلع از مذاکرات، تایید کرد بر خلاف تصور به وجود آمده و با وجود شایعات در مورد بازگشت هیئت اسرائیلی، مذاکرات بین دو طرف ادامه دارد.

بر اساس برآوردهای اسرائیل، تا کنون ۱۳۲ اسرائیلی در اسارت در غزه هستند که گمان می‌رود ۲۷ نفر از آن‌ها کشته شده‌اند.

در حالی که امیدواری‌های زیادی به نتایج دور اول نشست چهارجانبه قاهره میان روسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، مصر، آمریکا، و نخست‌وزیر قطر برای نزدیک‌ کردن نمایندگان حماس و دولت اسرائیل در موضوع جنگ غزه، بود، برخی از رسانه‌های داخلی اسرائیل یک روز پس از برگزاری نشست‌ اول، در شامگاه چهارشنبه و به‌نقل از منابع‌شان نوشتند که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نماینده‌ای به نشست‌های احتمالی که قرار است فردا برگزار شود نمی‌فرستد.

به‌‌ گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، دولت‌های مصر و قطر تمایل دارند که جلسات دیگری با هدف ادامه گفت‌وگوها در روزهای آینده برگزار شود، اما دولت نتانیاهو تصمیم گرفته است که در این نشست‌ها نماینده‌ای نداشته باشد.

نشست چهارجانبه روز سه‌شنبه در قاهره با حضور دیوید بارنیا و رونن بار، به‌ترتیب رئیس موساد و رئیس شین‌بت‌(سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل)، برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها، تدوین پیش‌نویس نهایی برای ایجاد یک وقفه شش هفته‌ای در جنگ غزه با هدف آزادی گروگان‌ها و تضمین ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطینیان موضوع مرکزی این نشست بود.

یک دیپلمات غربی در مصر روز سه‌شنبه گفت که نشست قاهره پیشرفت‌های خوبی داشت و نمایندگان حاضر در نشست روی کاستی‌های طرح شش هفته‌ای توقف جنگ و برقراری آتش‌بس کار کردند. با این حال، با وجود برخی خوش‌بینی‌ها، دولت نتانیاهو تصمیم گرفته است که از ادامه حضور در نشست‌های قاهره به‌میزبانی دولت مصر خودداری کند.

در این میان، تنش‌های نظامی و درگیری‌های پراکنده در مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان نیز هم‌چنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که بار دیگر مجموعه‌ای از مواضع و تاسیسات حزب‌‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده و منهدم کرده است.

به‌ گزارش رسانه‌های اسراپیلی، حمله‌های روز چهارشنبه در درون مرزهای جنوبی لبنان با اسرائیل صورت گرفت. از هنگام شروع جنگ در غزه، چنین حمله‌هایی در خاک لبنان کم‌سابقه بوده است.

آمریکا و متحدانش تاکنون با قطع جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین مخالفت کرده‌اند اما اکنون آمریکا مدعی است که گزارش‌ها درباره آسیب به غیرنظامیان توسط اسرائيل را بررسی می‌کند

سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کشور گزارش‌ها درباره این‌که اسرائیل در جنگ علیه شبه‌نظامیان تروریست غزه به غیرنظامیان آسیب رسانده را بررسی می‌کند. متیو میلر که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود آمریکا می‌خواهد اطمینان یابد کشورهای خارجی از اسلحه‌های تولید این کشور استفاده‌ای نمی‌کنند که با قوانین بین‌المللی بشردوستانه در تعارض باشد.

به گفته او قرار است گزارش‌ها درباره اتفاقاتی که در جنگ غزه رخ داده با دستورالعملی تطبیق داده شود که در وزارت خارجه آمریکا تدوین شده است.

اما منابع آمریکایی فاش کردند که دولت بایدن قصد ندارد اسرائیل را اگر بدون تضمین امنیت غیرنظامیان عملیاتی نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام دهد، پاسخ‌گو کند.

سه مقام آمریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود به نشریه «پولیتیکو» گفته‌اند که هیچ طرحی برای توبیخ اسرائیل در دستور کار واشینگتن نیست، به این معنی که نیروهای اسرائیلی می‌توانند بدون مواجهه با عواقب آمریکایی وارد شهر رفح شده و به غیرنظامیان آسیب برسانند.

هم‌زمان با اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره انجام عملیات زمینی در رفح‌، رهبران کانادا، استرالیا و نیوزیلند روز چهارشنبه ۱۴ فوریه نسبت به پیامدهای «فاجعه‌بار» عملیات نظامی در این منطقه هشدار دادند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند.

نخست وزیران کانادا، استرالیا و نیوزیلند در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «ما به شدت نگران نشانه‌هایی هستیم که اسرائیل در حال برنامه ریزی برای حمله زمینی به رفح است. عملیات نظامی در رفح فاجعه بار خواهد بود.»

آنها اضافه کرده‌اند: «یک آتش بس فوری بشردوستانه ضروری است.»

رهبران کانادا، استرالیا و نیوزیلند در این بیانیه تصریح کردند: «حدود یک و نیم میلیون نفر فلسطینی، از جمله شهروندان ما، به جنوب نوار غزه پناه برده‌اند.»

آن‌ها اضافه کردند: «یک عملیات نظامی گسترده ویرانگر خواهد بود. ما از دولت اسرائیل می‌خواهیم که این مسیر را طی نکند. غیرنظامیان دیگری هیچ جایی برای پناه گرفتن ندارند.»

با وجود این فشارها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن گفت که ارتش این کشور پس از خروج غیرنظامیان از شهر رفح، واقع در مرز نوار غزه با مصر، عملیات «قدرتمند» خود را علیه گروه افراطی حماس در این منطقه آغاز خواهد کرد.

رویترز می‌گوید، به دنبال پایان مذاکرات امنیتی در قاهره بدون دستیابی به توافقی بر سر آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در روز سه‌شنبه، این اظهارات نخست وزیر اسرائیل نگرانی‌ها در خصوص احتمال انجام عملیات زمینی در رفح را افزایش داده است.

بنیامین نتانیاهو در حساب کاربری خود در تلگرام گفت: «ما تا پیروزی کامل خواهیم جنگید و این شامل یک اقدام قدرتمند در رفح نیز می‌شود، (البته) پس از آن که به مردم غیرنظامی فرصت خروج از مناطق نبرد را دادیم.»

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، احساسات بورل را به زبان دیپلماتیک‌تری بازتاب داد و گفت: «واقعا، ما فکر می‌کنیم، غیرممکن است. چگونه می‌توان در میان این مردم جنگ کرد، جایی برای آن‌ها وجود ندارد. آن‌ها نمی‌توانند به جنوب مصر بروند، نمی‌توانند به شمال بروند و به خانه‌های خود بازگردند، زیرا بسیاری از این خانه‌ها ویران شده‌اند. بنابراین ما بسیار نگران وضعیت هستیم و از اسرائیل می‌خواهیم که متوقف شود و قبل از هر اقدامی جدی فکر کند.»

وزیر امور خارجه آلمان خواستار وقفه در جنگ به‌جای حمله زمینی اسرائیل به رفح شد. آنالنا بربوک روز چهارشنبه ۱۴ فوریه-۲۵ بهمن‌ماه، پیش از سفر دو روزه خود به اسرائیل برای دیدار با رهبران این کشور در سخنانی گفت: «در رفح یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در منطقه‌ای کوچک و شرایط وحشتناکی به‌سر می‌برند.»

او تصریح کرد که در این وضعیت حمله اسرائیل به رفح، شرایط انسانی را در این منطقه کاملا بی‌ثبات می‌کند. وزیر امور خارجه آلمان با بیان این‌که مردم در رفح نمی‌توانستند ناپدید شوند، ادامه داد که ساکنان این منطقه به کریدورهای امنی برای در امان ماندن از جنگ نیاز دارند.

بربوک خطاب به مقامات اسرائیل گفت: «آن‌ها‌(ساکنان رفح) به وقفه در جنگ و کمک‌های بشردوستانه بیش‌تری نیاز دارند.»

او گفت قصد دارد در دیدار با رهبران اسرائیل درباره کاهش تلفات و رنج غیرنظامیان و هم‌چنین آزادی گروگان‌ها از گروه تروریستی حماس گفت‌وگو و رایزنی کند.

سفیر اسرائیل در آمریکا، در گفت‌وگویی با رادیو ارتش، این موضوع را که آمریکا به اسرائیل برای پایان جنگ در غزه فشار می‌آورد، رد کرد.

میشائیل هرتزوگ با اعلام این مطلب تصریح کرد: «دولت ایالات متحده سئوالاتی در مورد جنبه بشردوستانه در مدیریت جنگ دارد، اما من موضع آمریکا را تلاش برای متوقف کردن ما‌(در جنگ علیه حماس) نمی‌بینم.»

این دیپلمات اسرائیلی افزود که با وجود اختلاف‌نظر میان برخی دموکرات‌ها درباره رویکرد آمریکا در قبال اسرائیل اما «حمایت بنیادین آمریکا از اهداف اسرائیل در جنگ تغییری نکرده است.»

رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد که پیروزی‌های ارتش این کشور علیه حماس در نوار غزه بیش‌تر از آن است که در این مرحله انتظار می‌رفت، اما این دستاوردها هنوز برای تکمیل اهداف نظامی اسرائیل کافی نیست.

ژنرال هرتزی هالوی شامگاه سه‌شنبه ۱۳ فوریه-۲۴ بهمن‌، تصریح کرد: «حدود چهار ماه است که در حال جنگ هستیم و هنوز راه زیادی باقی مانده است.»

او با تمجید از موفقیت‌ها و دستاوردهای سربازان اسرائیل در جنگ علیه حماس افزود: «ما به جاهایی می‌رسیم که دشمن تصورش نمی‌کرد؛ ما تمام دارایی‌های استراتژیک حماس را در شهری نابود می‌کنیم که پایتخت ترور این سازمان تلقی می‌شد.»

رئیس ستاد ارتش اسرائیل افزود که این ارتش از آغاز جنگ در غزه علیه شبه‌نظامیان تندرو تا کنون «۱۰ هزار  تروریست از جمله فرماندهان و رهبران حماس را نابود کرده است.»

 

ژنرال هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل عکس: IDF/UPI/IMAGO

 

ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه ۱۳ فوریه-۲۴ بهمن‌، ویدئویی منتشر و اعلام کرد که در این ویدئو یحیی سنوار، رهبر گروه تروریستی حماس و خانواده‌اش در یک تونل زیرزمینی در خان‌یونس دیده می‌شود.

در این ویدئو شش نفر پشت به دوربین در حال حرکت در تونل دیده می‌شوند. ارتش اسرائیل می‌گوید که این افراد شامل یحیی سنوار و هم‌چنین همسر، سه فرزند و برادر او می‌شوند.

این نهاد نظامی ساعاتی پیش از انتشار این ویدئو اعلام کرده بود ویدیویی از رهبر ارشد حماس در غزه در اختیار دارد که او را داخل تونلی در خان‌یونس نشان می‌دهد.

نتیجه‌گیری

در آستانه حمله وسیع ارتش به رفح وحشت و نگرانی در میان انبوه آوارگانی که در این شهر از ترس حملات اسرائیل در داخل چادرها یا پناهگاه‌های غیرقابل سکونت و حتی در خیابان‌ها به‌سر می‌برند، افزایش یافته است.

بیش از نیمی از جمعیت ۳/۲ میلیون نفری غزه از بیم حملات اسرائیل آواره شده و به رفح به‌عنوان آخرین محل بازمانده از یورش اسرائیل در نزدیکی مرز مصر رفته‌اند.

سازمان ملل می‌گوید شهر رفح که به‌طور معمول محل زندگی کم‌تر از ۳۰۰ هزار نفر است، اکنون میزبان ۴/۱ میلیون نفر دیگر است که از جنگ به جاهای دیگر گریخته‌اند و بنابراین این شهر «به‌شدت شلوغ» شده است.

رفح برای آوارگان فلسطینی نقطه پایان حضور در خاک فلسطین است و آن‌ها غیر از مرگ و یا تن دادن به کوچ اجباری برای نجات جان خود انتخاب دیگری ندارند.

فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: «جهان نباید اجازه دهد این اتفاق بیفتد. آن‌هایی که نفوذ دارند باید به جای توانمندسازی‌(اسرائیل آن را) مهار کنند.»

نتانیاهو، یک‌شنبه ۲۲ بهمن، در اظهاراتی به شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی نیوز»، ادعا می‌کند: «کسانی که به ما در خصوص ورود به رفح هشدار می‌دهند، عملا به ما می‌گویند که باید جنگ را ببازیم و حماس را در آن‌جا رها کنیم.»

برای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مهم نیست بیش از یک میلیون آواره که برای فرار از جنگ و در اجرای دستورات قبلی ارتش اسرائیل به رفح پناه بردند، به‌کجا می‌توانند بروند. نتانیاهو می گوید: نیروهای اسرائیلی«با تضمین عبور ایمن اهالی غیرنظامی برای خروج از رفح»، وارد این شهر واقع در جنوب نوار غزه خواهند شد. رفح مرز فلسطین و مصر است؛ در واقع مردم را به زور نظامی به سمت خاک مصر کوچ می دهند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات مصری گزارش داد که قاهره به تل‌آویو هشدار داده است که در صورت کوچاندن اجباری فلسطینیان به خاک مصر، توافق صلح کمپ دیوید میان دو کشور تعلیق خواهد شد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گفت هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح «پیامدهای فاجعه‌بار» خواهد داشت و تاکید کرد که هدف اسرائیل این است که در نهایت فلسطینی‌ها را از سرزمین خود خارج کند.

مصر هشدار داده است که هرگونه جابه‌جایی فلسطینیان به داخل مصر، معاهده صلح چهار دهه‌ای میان اسرائیل و مصر را تهدید می‌کند.

صدها هزار خانواده از مناطق دیگر غزه اکنون در چادرهای موقت در رفح زندگی می‌کنند، آن‌ها در چهار ماه گذشته بارها در تلاش‌های ناامیدانه برای فرار از بمباران و درگیری‌های زمینی؛ نقل مکان کرده‌اند.

با وجود هشدارهای فزاینده آژانس‌های امدادرسان و جامعه بین‌المللی مبنی بر فاجعه‌بار بودن حمله به رفح، نتانیاهو هم‌چنان بر بمباران و کشاندن جنگ به میان آواره‌ها تاکید می‌کند. سازمان حماس هم گفته است که پیشروی جدید به رفح، ادامه مذاکرات برای بازگرداندن گروگان‌ها در ازای آتش‌بس را غیرممکن می‌کند.

دانیل هاگاری، سخن‌گوی ارتش اسرائیل گفت که ارتش اسرائیل در طول عملیات ۹۰ دقیقه‌ای بامداد دوشنبه برای نجات دو گروگان «موجی از حملات» به رفح انجام داده است.

شاخه نظامی حماس روز دوشنبه، در بیانیه‌ای خبر داد که سه نفر از هشت گروگان اسرائیلی که پس از حملات هوایی به‌شدت مجروح شده بودند، بر اثر جراحات جان باختند.

روز دوشنبه، دادگاهی در هلند به دولت هلند دستور داد تا صادرات قطعات جنگنده F-35 به اسرائیل را متوقف کند و حکم داد که «خطر آشکار» استفاده از این هواپیماها برای نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه وجود دارد.

چندین سازمان حقوق بشر در ماه دسامبر یک چالش قانونی را آغاز کرده بودند و خواستار ارزیابی مجدد ادامه انتقال قطعات هواپیما در چارچوب اقدامات نظامی اسرائیل در غزه شده بودند.

دادگاه استیناف گفت: «غیرقابل انکار است که خطر آشکاری وجود دارد که قطعات F-35 صادر شده در نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده می‌شوند… اسرائیل هنگام انجام حملات خود به اندازه کافی عواقب آن را برای جمعیت غیرنظامی در نظر نمی‌گیرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است که حمله نظامی به غزه «تعداد نامتناسبی از تلفات غیرنظامی از جمله هزاران کودک را به همراه داشته است.»

دولت هلند اعلام کرد این فرمان مسئولیت دولت برای تدوین سیاست خارجی خود را زیر سئوال می‌برد و به دادگاه عالی این کشور شکایت خواهد کرد.

با این وجود جنگ در خاورمیانه در حا گسترش است. در «موج گسترده» حملات هوایی اسرائیل به لبنان، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ که در پی کشته شدن یک سرباز اسرائیلی در آتش حزب‌الله صورت گرفت، چهار نفر کشته شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های دولتی و منابع امنیتی در لبنان، یک زن و دو کودک در شهر صوانه در جنوب این کشور کشته شدند.

جنگ‌جویان حزب‌الله از زمان شروع جنگ میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در نوار غزه در ماه اکتبر تقریبا به طور روزانه مشغول تبادل آتش با نیروهای اسرائیلی بوده‌اند. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی به رهبران اسرائیل هشدار داد که آغاز جنگ علیه این گروه «میلیون‌ها نفر» در شمال اسرائیل را وادار به ترک خانه‌هایشان خواهد کرد.

جنگ غزه طولانی‌ترین و خشن‌ترین جنگ در تاریخ جنگ‌ عرب‌‌ها‌ و اسرائيل و فلسطینیان و اسرائيل محسوب می‌شود. جنگ ژوئن ۱۹۶۷ تنها شش روز و جنگ اکتبر ۱۹۷۳ در جبهه مصر ۲۰ روز به طول انجامید. حمله به بیروت در سال ۱۹۸۲ هفت هفته و جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب‌الله و اسرائيل در لبنان نیز پنج هفته ادامه داشت و مدت جنگ قبلی غزه در سال ۲۰۱۴ هم ۵۰ روز بود.

جنگ کنونی با همه جنگ‌های قبلی دولت و ارتش اسرائيل علیه مردم فلسطین بسیار متفاوت است؛ زیرا در این جنگ افزون بر کشته‌شدن حدود ۲۹ هزار غیرنظامی فلسطینی، شمار افراد کشته‌شده وابسته به سازمان‌های کمک‌رسان، نهادهای پزشکی و رسانه‌ها نیز بیش از جنگ‌های قبلی با اسرائيل بوده است. با این حال، متاسفانه واکنش‌های رسمی در سطح بین‌المللی محدود مانده و واکنش‌های گسترده مردمی به‌صورت نمادین باقی مانده است.

پنج‌شنبه بیست و ششم بهمن ۱۴۰۲-پانزدهم فوریه ۲۰۲۴

مقالات مرتبط

...

مادورو: اسرائیل از همان حمایت غربی برخوردار است که هیتلر داشت. ادامه

...

ایالات متحده با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس در غزه بود، تنها رای مخال... ادامه

...

در طول حملات اسرائیل به نوار غزه که وارد پنجمین ماه شده است بخش اعظم شبکه خدمات پزشکی این باریکه ناب... ادامه

...

علی صدارت: اسرائیل راهِ رفته‌ی افریقای جنوبی را رفته و به نقطه‌ای بازگشت‌ناپذیر رسیده است! پایه‌های... ادامه

...

پرونده نسل‌کشی دولت و ارتش اسرائیلی علیه مردم فلسطین، پرونده قرن دیوان بین‌المللی دادگستری است... ادامه

...

پس از پایان جنگ دومِ جهانی در سال 1945 و در فضایی که جهان خواستار صلح و تضمینی برای عدم تکرار فجایعی... ادامه

...

درباره جنبش‌های آزادی‌بخش ملی و مسئله همکاری بین چپ‌ها و اسلام‌گرایان. ادامه

...

روز دوشنبه ۱۷ مهر۱۴۰۲ (دو روز بعد ازحمله حماس)، تلویزیون بی‌بی‌سی بين الملل ،مصاحبه‌ای با حسام زوملو... ادامه

...

امروز پنج‌شنبه، دوم آذر و چهل‌و‌هشتمین روز جنگ اسرائیل علیه مردم بی دفاع غزه، در حالی آغاز شد که باو... ادامه

...

در چهلمین روز جنگ اسرائیل علیه مردم غزه، صبح چهارشنبه  ۱۵ نوامبر برابر با ۲۴ آبان، از آسمان غزه نیز... ادامه

...

یکی از شاخصه‌های جنگ‌های متعارف ‌غیر متعارف و به ویژه جنگ های هویتی و مذهبی آن است که ماهیت انسانان... ادامه

...

روز سی‌وچهارم جنگ؛ جنگ خیابانی اسرائیل و حماس به اطراف بیمارستان‌ها کشیده شد. خبرگزاری رویترز روز پن... ادامه