بخش اول - " خشونت" را با ید با " مروت " و "مدارا " لگام زد
اکادمیسین دستگیرپنجشیری
خیزد ز قلم ، نوای آزادیی ما
"حماسه ی داد " و مژده ی شادی ما
از فتح و زوال جنگها ، قصه کند
ا ر با ب قلم ، به پیک آبادی ما
" فروغ هستی "
بخش اول
" خشونت" را با ید با " مروت " و "مدارا " لگام زد
خشونت واژه ی عربی است . درفرهنگهای زبان فارسی ، و اژه های درشتی ، ناهمواری و تند خویی بجای واژه خشونت ( 1) بکار رفته است.
قبایل واقوام ، خراسا نزمین ، افغا نستا ن مستقل غیر منسلک ، دموکراتیک واسلامی ، از با ستان زمان تا دوران سیطره استعمار کهنه ، نو ، حضور نفوذ جامعه جهانی ، پیوسته در برابر خشونتهای کور طبیعت ، تهاجم جهانکشایان ، استعما ر بریتانیای کبیر ،استبداد استعماری و تجاوز مثلث القاعده طالبان و نظامیگران پا کستان ، از آزادی میهن ، دست آوردهای دانش ،فرهنگ وسنن پسندیده ی نیاکان با تیر ، کما ن و" تیغ حق " دفاع دادخواهانه کرده و درین راه قربانی داده اند.
ازدیدگاه مولانا ی بلخی " تیغ حق " : تیغ راستی درستی ، داد ،عدل وانصاف است (2) در مثنوی معنوی مولانا جلال الدین این واژه با همه فصاحت بلاغت و به این رسایی بازتاب یافته است.
" تیغ حق از تیغ آهن تیز تر - بل زصد لشکر ظفر انگیز تر "
دروشنی این اندیشه ی والا ی مولوی ، لشکر روینده کارگران دهقانان ، زنان ومردان زحمتکش سرمایه داران ملی پیشه وران آموزگاران و دانشجویان کشورما ، دیریازود بر طالبان بیگانه پرور و مافیای موا د مخدر غلبه میکند
حافظ شیراز ی نیز آسایش دو گیتی را د ر " مروت " ( 3) و" مدارا " (4) ودرین دو واژه ، با چی زیبایی وروشن بینی تفسیر وبیان کرده است :
" آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است“
“ با دوستان” مروت “ با دشمنان “ مدارا “
میهن بی سقف ودر ودیوا ر ما ، در اوضاع وشرایط کنونی نیز ، به گرهگاه تضادهای حاد بین المللی منطقه یی ملی قومی نژادی مذهبی به میدان جنگ ، خشونت ، کشتار بیرحمانه بی گناهان ، بستر کشت تجارت وقاچاق مواد مخدر ، فقرسیا ه ، بیماریها ی روانی ، به آزمایشگاه سلاحهای کشتار توده ها ی زنجیر شکن ، و به مرکز زورآزما یی کشورهای عضو پیمان همکاری شانگهای ، ناتو، امریکا، ،کشورهای عربی خاور میانه ی ، به ویژه به کشتار گاه القاعده و هابیان عربستان سعودی و مسلخ لشکر "جنگلی !". پاکستان مبدل شده است.
د رچنین احوال واوضاع پیچیده ی تاریخی ملی منطقه یی وبین المللی همه قبایل اقوام به ویژه معیوبان معلولان مبتلایان مواد مخدر ، کهنسالان زنان وکودکان افغانستان ، نه تنها از ابتدایی ترین حقوق وآزادیهای دموکراتیک خود محروم شده اند و ظلم اجتماعی ملی قومی قبیله یی تبعیض مذهبی ، زبانی تصادمهای روانی عصبانیتها و خشونتها ی گونه گون را، درگوشت وپوست وتا مغز استخوان احساس میکنند ؛ بل این سیاستهای تمامیت خواهانه ، بیدادگرانه و آزادی کش ، مانع رشد مستقل ملی دموکراسی ترقی اجتماعی صلح و زنده گی نوین شهروندی مردم آزاده میهن ما نیز گردیده است.
بنابرین مبارزه در راه اتحاد وهمبسته گی نیرومند همه گروههای قومی طبقات اقشار ولایه های محروم و تحقیر شده کشور واحد وتجزیه ناپذیر ما و پیکار داد خواهانه علیه هر گونه تجاوز و خشونت قومی ملی واجتماعی ،برتری جویی نژاد ی، قبیله یی وگرایشهای تنگ نظرانه قومی عمده ترین رسالت تاریخی وملی مردمان آزادی دوست کشور ما ، به مقیا س ملی میباشد.
بازتاب روشن اندیشه های پیشرو اجتماعی سیاسی فرهنگی ، در ( form plat ( ( خط مشی - مرام حزبی ) احزاب سیاسی ملی ودموکراتیک وسیکولار افغانستان معاصر نیز به کاهش خشونت ، سردمهری ، درشتی وتند خویی درجامعه و به افزایش احساس همبسته گی ودوستی بین توده های مردم مساعدت میکند.
راه آزادی دموکراسی ،ترقی اجتماعی ، صلح وبرابری حقوقی همه گروههای ملی ،مذهبی وتساوی حقوقی زنان با مردان و را ه روشن شهروندی را هموار مینماید ، پیروزی درین پیکار داد خواها نه زنده گی اجتماعی وملی امری دشوا ر ولی ممکن است . راهها و و سایلی که جامعه مستعد به تکامل مارا میتواند از مرداب عصبانیتها خشونتهای مرگبار اجتماعی و ملی رهایی بخشد هما نا شناخت بسترها ، انگیزه ها وعوامل خشونت و ستمهای گونه گون اجتماعی ملی سیاسی ، تبعیضهای قومی قبیله یی و مذهبی است با شناخت بستر وعوامل تاریخی اجتماعی - ملی وبین ا لمللی خشونت ، اینک راهها ی ووسایل مبارزه ی دادخواهانه را به پیشگاه نسل جوان و خشونت ستیز جامعه بلاکش ما به ایجاز کامل مطرح میکنیم.
وباور نیرومند دارم که توده های بپا خاسته ی میهن مستعد به تکامل ما ،در آینده ی نه چندان دور ، علیه افراط کاریها مستبدان تاریخ معاصر، بپا خواهند خاست و سرانجام عوامل خشونت وستمهای گونه گون اجتماعی ملی ، سیاسی تبعیضهای قومی قبیله یی مسلط کنونی را لگام خواهند زد وقادربه انجام وظایف مبرم تاریخی زیرین خواهند شد .
1– تجدید نظر به تشکیلات ا ساسی کشور
با بیان پیشینه ی مبارزات پرافتخار آزادیخوانه ی ملی توده های مردم وشناخت ماهیت نظامات ستمگستر وخشونت بار فیودالی قبیله سالاری ، استبداد ا ستعماری ، تجاوز نفوذ وحضور امپریالزم جهانی وشناخت دردهای استخوانسوز زحمتکشان ورنجها ی بیکران همه گروههای رنجدیده ی قومی افغانستان دروضع مشخص دشوار وپیچیده ی کنونی : به منظور ایجاد اتحاد واقعی ملی بین شهروندان برابر حقوق افغانستان وکاهش خشونت وسرد مهری میان توده های مردم بایستی ، از راههای قانونی مطا بق به موازین واصول دموکراسی بر تشکیلات اساسی افغانستان بی چون وچرا وبدون هرگونه بهانه تراشی تجدید نظر شود.
ودر تقسیمات ملکی نوین کشور ، ساحه ، تعداد نفوس رابطه های اقتصادی زبانی وفرهنگی شهروندان افغانستان مد نظر قرار گیرد .
- شورا های روستاها ،ولسوالیها شهرداریها وواحد های تشکیلاتی ولایات کشور بر اساس احکام صریح قانون اساسی موازین دموکراسی و برابری حقوقی شهروندان تشکیل شود وبه مقصد غلبه بر بیروکراسی وکاهش سرگردانی توده های فقیر دهقانان وزحمتکشان روستاها ، از سوی دولت مرکزی به واحدهای محلی ولسوالی ولایتی وشهرداریها طبق احکام قانون اساسی همه صلاحیتها ی قانونی بدون وچون وچرا ، تعلل وگرایشهای بیروکراتیک انتقال یابد .
باید دانست که اشتراک دموکراتیک توده های مردم در قدرت سیاسی جامعه نه تنها تجزیه طلبی نمی باشد بل پایه های اتحاد و همبسته گی ملی جامعه چندین قومی مارا تحکیم و تقویت بیشتر می بخشد.
اگرکه در
تازه ترین مقالات دستگیر پنجشیری