فرخنده باد اول ماه می روز همبستگی بين المللی کارگران سراسر جهان

فرخنده باد اول ماه می روز همبستگی بين المللی کارگران سراسر جهان

کاريگران، برزيگران؛ يک جا شويد؛ يک جا شويد!

در پنجمين برج زمان؛ بالا شويد؛ بالا شويد!

با پتُک پولادين تان؛ بر فرق استمگر زنيد

با ضربه های بی امان؛ کوبنده محکمتر زنيد

بنياد نظم کهنه را؛ از ريشه يک جا برکنيد

بر طرف دنيای نوين؛ آهنگ شادی سرکنيد

سپاه کارگر؛ سپاه رنجبر!

مارش، مارش به پيش!

ظفر از شما ست !

مارش، مارش به پيش!

ظفر از شما ست!

 کميته ی رهبری نوين حزب دموکراتيک خلق افغانستان،(حزب زحمتکشان افغانستان)، صميمانه ترين و گرم ترين شاد باشهای خويش را به نمايندگی از اعضای ثابت قدم و رسالتمند حزب شهيدان و قهرمانان افغانستان، بمناسبت اول ماه می، اين رويداد بزرگ تاريخسازدرحيات سياسی وزندگی اجتماعی مليونها کارگر پيکارجوی جهان، به پيشگاه همه انسانهای زحمتکش، بويژه کارگران و زحمتکشان سرافراز و فداکار افغانستان عزيز، دردوران حاکميت اين حزب، ( باستثنای  روزهای سياه سقوط  حاکميت و اشغال اين کشور توسط تنظيم ها و طالبان مزدور پاکستان و پيمان تجاوزگر ناتو)؛ درجبهۀ مقدم کار و سازندگی و شگوفايی اقتصاد ملی، از هيچ گونه مساعی وطنپرستانه، دريغ  نه ورزيده اند، تقديم می نمايد.

همينگونه درودهای گرم و آتشين را به روان پاک آن عده از کارگران و زحمتکشان فداکار که قهرمانانه در جبهه ی کار و سازندگی ويا در سنگرهای نبرد با دشمنان تاريخی عقب گرا و وابسته به ارتجاع بين المللی و امپرياليسم جهانخوار، جان های شيرين خود را از دست دادند، نثار می نمايد.

هم ميهنان گرامی؛ کارگران هستی ساز!

 درتاريخ مبارزات داد خواهانه ی نيروهای مترقی، مدافع منافع کارگران و ساير زحمتکشان ستمديده ی جهان، اول ماه می بعنوان جشن کار و زحمت، کوشش و بهم پيوستگی مليون ها انسان زحمتکش درسراسر گيتی؛ از اهميت و اعتبار ويژه ای برخوردار است.

 دراين روز طبقۀ کارگر و کليه زحمتکشان،به رهبری گردان پيشتاز خويش، يکجا با ديگر احزاب و سازمانهای مترقی جهان، خاطره ی ماندگار کارگران شهيد شهر شيکاگو را، که درسال 1886 ميلادی، شجاعانه دربيدادسرای " های مارکيت" درخطاب به سرمايه سالاران غارتگر امريکايی، اظهار داشتند:

« امروز اگر شما صدای حق طلبانه ی ما را بزور گلوله خاموش سازيد؛ مطمئن باشيد که اين صداها ديگر نابود شدنی نيستند و طنين آنها رساتر خواهد گرديد»، گرامی مي دارند و به آرمانهای سترگ طبقۀ کارگر بين المللی تجديد پيمان می نمايند.

 تجليل و بزرگداشت ازجشن پرشکوه کارگر درميهن عزيز مان، با نام، کار و مبارزات حق طلبانه ی پرچمداران ح. د. خ. ا پيوند محکم و ناگسستنی دارد.

 برای نخستين بار درتاريخ مبارزات انقلابی درافغانستان، کارگران و زحمتکشان کشور، از جشن اول ماه می به مقصد نيل به هدفهای بزرگ انسانی، درسال 1347 به ابتکار، سازماندهی و رهبری مستقيم پرچمداران ح. د. خ. ا تجليل بعمل آمد و بدين گونه صدای اعتراض برحق کارگران و زحمتکشان ميهن که عليه ظلم، استبداد، ارتجاع و امپرياليسم و بخاطر آزادی، دموکراسی، صلح، ترقی و عدالت اجتماعی بپا خاسته بودند؛ کاخ بيدادگران ستم پيشه واستثمارگررا لرزاند ونماد راستين جنبش حق طلبانۀ مردم را از اسُتان جوزجان تا مزار ـ از پلخمری تا گلبهار کاپيسا و سرانجام درشهرکابل، درخود تجلی بخشيد.

 دردهه ی شصت خورشيدی در شرايط حاکميت جمهوری دموکراتيک افغانستان، اول ماه می، طی مراسم شانداری با ريژه ی زحمتکشان برگزار می گرديد واز جايگاه والا و درخور شتايش اين طبقه ی هستی ساز که با دستان توانای خويش، شرق را به غرب، شمال را به جنوب و سری را به ثريا وصل می کند، تجليل بعمل  می آمد.

طی اين دوره کارها و اقدام های سودمندی ازسوی ارگانهای حزبی و دولتی، جهت بهبود وضعيت زندگی وشرايط کار کارگران، دهقانان و کليه زحمتکشان ميهن، به شيوه ی دموکراتيک انجام داده شد، که به نمونه ی مثال ميتوان از موارد زيرين ياد آوری نمود:

- لغو تفاوت کوپون ميان کارگر و کارمند دولتی و رفع تفاوت ماکولات بين انان؛

- تنظيم جايگاه کليه کارگران در درجات ده گانه؛

- ازدياد دوبار معاش کارگران درمدت سه سال (ازسال 1360 الی 1363 خورشيدی)؛

- تأمين تفاوت قيمت آرد کوپون؛ توزيع هفت قلم مواد کوپونی بصورت رايگان؛

- تعيين ميزان و ازدياد در پرداخت حد اقل دست مزد؛

- ايجاد کلنيک های صحی جديد در 12 موسسۀ بزرگ شهرکابل و تداوی خانواده های کارگران بطور مجانی؛

- ايجاد مديريت های تخنيک بی خطر درموسسات بزرگ؛

- اعمار و توزيع منازل رهايشی به کارگران و تأسيس قصبه های کارگری؛

- ايجاد ميدانهای سپورتی، اتاقهای تبادل نظر و تنويرسياسی؛

- تأمين اتاقهای خواب مجهز با وسايل مدرن زندگی، ازقبيل : يخچال، راديو، تلويزيون و کولر، برای کارگران که در چاههای نفت به برمه کاری مصروفيت داشتند؛

- تنظيم مقررۀ جديد و تطبيق آن درجهت عقد قرارداد جمعی ميان سازمانهای اوليۀ اتحاديۀ صنفی و ادارات و موسسات دولتی، مختلط و خصوصی؛

- تأسيس مکاتب حرفوی وموسسات عالی آموزشی کارگری، برای ادامه ی آموزش های عالی کارگران و ارتقای سطح مهارت های مسلکی آنان....

 درنتيجۀ اين تدابير و اقدام های سودمند، تغييرات و دگرگونی های چشمگيری درزندگی سياسی- اقتصادی و اجتماعی کارگران و همه زحمتکشان کشورمان، رونما گرديد.

اما دريغا که اين دورۀ کار و سازندگی، جشن و شکوه زندگی کارگران و زحمتکشان ميهن ما،(علی رغم اين که خوش درخشيد؛ ولی دولت مستعجل بود)،بوسيله ی انحصارات غارتگر بين المللی، متحدين منطقه يی و عمال جنايت پيشه و سيه دل داخلی آنها به خاک و خون يکسان شد و اکنون زندگی، در افغانستان، نه تنها برای کارگران؛ بلکه به تمامی زحمتکشان کشور، جهنم دوم ساخته شده است.

 وليک به باور کامل و ايقان شکست ناپذير به عزم راسخ و رزم پايدار و ايمان به اصالت و رسالت کارگران زحمتکش و جوانان آزاديخواه و آينده ساز افغانستان، اين نيروهای هستی ساز، در زمانی نه چندان دوردرافغانستان عزيز، باری به گونه ی دهه شصت خورشيدی، جايگاه خودرا در جاده ی کار و مبارزه؛ در پيشاپيش ساير زحمتکشان ميهن، احراز خواهد نمود و به روزهای سياه و عمر ننگين طالبان مزدور، اين شب پرستان خفاش و همه دزدان و غارتگران نکتايی پوش داخلی و حاکميت طراز سوپر فاشيستی دين سالار و قبيله سالار دست نشانده امريکا يی و پاکستانی، نقطه ی پايان خواهد گذاشت.    

ـ فرخنده باد جشن اول ماه می، روز همبستگی بين المللی کارگران سراسر جهان!

- مستحکم باد اتحاد و همبستگی کارگران دوران ساز با ساير زحمتکشان افغانستان!

به پيش، بسوی برچيدن حاکميت سياه و ننگين فاشيستهای دين سالار و قبيله سالار!

کميته رهبری نوين حزب دموکراتيک خلق افغانستان

(حزب زحمتکشان افغانستان)

مقالات مرتبط

...

 کميته ی رهبری نوين حزب دموکراتيک خلق افغانستان،(حزب زحمتکشان افغانستان)، صميمانه ترين و گرم ترين شا... ادامه

...

تاریخ مبارزات طبقاتی کارگران ارتباط ناگسستنی با شعار کارگران جهان متحد شوید، دارد. هرگاه با این شعار... ادامه

...

کميته ی فعالين حزب دموکراتيک خلق افغانستان،(حزب زحمتکشان افغانستان) گرم ترين شاد باشهای خويش را به ن... ادامه

...

طبقه کارگر بیش ازصدوسی سال است که درسراسر جهان، اول ماه مه این روزتاریخی را، گرامی می دارد. تظاهر... ادامه

...

راه تو همیشه درخشان باد ای کارگر در نشیب و چرخش و فراز این زندگی ادامه

...

انقلاب ملی دموکراتیک افغانستان (انقلاب هفت ثور 1357خ / 27 اپریل 1978م) را کهنه اندیشان بیروکرات، تکن... ادامه

...

سه هفته از جنایت و آدمکشی وحشیانه جمهوری اسلامی و به رودخانه انداختن کارگران مهاجر افغانستانی توسط م... ادامه

...

غروب پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، اول ماه مه روز جهانی کارگر بیش از پنجاه نفر از کارگران فصلی افغانستا... ادامه

...

اخیرأ سران دولت افغانستان، دریک روش کاملآ ستمگرانه، بینواترین بخشی از کارگران وکارمندان نفت وگازشبرغ... ادامه

...

و‌ باز روز تجديد ميثاق وفادری به آرمانهای انسانی کارگران و زحمتکشان جهان و ارج گذاری به متانت و جسار... ادامه

...

اول ماه می، روز همبستگی بین المـللی كارگران و تمام زحمتكشان جهان؛ روز تجدید پیمان کليه ادامه

...

کارگر (کارگران بخش های مختلف از کارگر صنعتی تا دهقان ، پیشه ور، کارگران وخدمه های ادارات دولتی و ادامه