سرشک غم 

غفار عریف 

به همرزم نیکو رأی و با صفایم:

          رفیق نبی غروال

که به دیار خفتگان در دل خاک،

کوچ کرد.

_______________________ 

 سرشک غم 

 

       آه!  چه  اندوه جانکاهی ست، وقتی خبر می رسد که عزیزی ما را تنها گذاشت و خود به وادی خموشان کوچ کرد! 

       در سفر بودم، در درازای چند روز در خیابان های شهر استانبول پرسه زدم و از یادگار های تاریخی دیدن کردم. قرار بود به قونیه بروم و از آرامگاه مولانای بزرگ نیز دیدن کنم؛ ولی مجال آن را نیافتم! 

      شب بود، زنگ تلفن همراه به صدا درآمد، پاسخ دادم، ازآن طرف خط برایم گفته شد:

      رفیق "غروال" با زندگی بدرود گفته است! 

      صدا در گلویم شکست و اندوه بیکران در سراپای وجودم پیچید؛ گریستم و گریستم و همراه با من ستارگان شب نیز از سوز دل گریستند!

 

عالم ز لباس شادیم عریان یافت

با دیدهٔ گریان و دل بریان یافت

هر شام که بگذشت مرا غمگین دید

هر صبح که خندید مرا گریان یافت

( فخر الدین عراقی)

       هان! ستارگان هر شب بر سرنوشت غمبار مهر ورزان در سرزمین خورشید، که وحشت، سنگدلی، ستمکاری، نیرنگ و کینه ورزی دژخیمان تاریخ، روز و روزگار را بر آنان تیره و تار کرده است، می گیرند. 

       آه ای خدای تاریخ! 

       همرزم روز های دشوار زندگی سیاسی و رفیق آزاده و سرافراز راه حق و حقیقت و عدالت، ما را تنها گذاشت و خود به دیار خموشان رخت سفر بر بست. 

       همرزمی که پا به پای تابش نور روشنگری سیاسی به حلقه ی پیشگامان پیوست و راه روشن و عاشقانه ی زندگی را برگزید. برای رهایی آزادی و آزاد منشی از زنجیر های پیچ در پیچ بیدادگری، ظلمت، خیانت، تبهکاری و زورگویی؛ با چلچراغ اندیشه های پیشرو در سنگر آزادگان قرار گرفت و تا پایان زندگی به راه و رسم آزادگی پشت نکرد. 

       در دو گاهه ی زمانی، در سرمای سخت زمستان دلگیر سیاست که سیاست بازان مکار در کویرعوام گرایی و عوام فریبی با جلوه های سراب گونه: روشن بینی و ژرف اندیشی را فدای تعصب و کژراهی سیاسی و اجتماعی کردند ولافیدند و لافیدند و با حقه بازی راه و رسم آزادگی را به حراج گذاشتند؛ سر سازش نشان نداد.

       شکنجه شد، به کنج زندان رفت، از کار بر کنار شد، سختی های زندگی را کشید؛ ولی تن پستی و گندیدگی سیاسی نداد و تا دم مرگ وفادار به اندیشه و استوار به راه برگزیده خود باقی به ماند.

 

یادش و نامش همیشه گرامی باد!

(پایان)

۲۸ / ۸ / ۲۰۲۲