حقیقت مقوله های چپ، سوسیالیزم و کمونیزم چیست؟ (بخش سوم)

حقیقت مقوله های چپ، سوسیالیزم و کمونیزم چیست؟

آیا درافغانستان واقعن چیزی به مصداق «کمونیست» و«حکومت کمونیستی» بود و میتوانست باشد؟

(بخش سوم)

پروفیسور دکتور سید احمد جهش 

فراز هایی ازین تألیف:

*از بیانات فوق چنین بر می آید که سوسیالیزم به مثابه یک نظام اقتصادی نه تنها با دین منافات ندارد، بلکه فرمایشات و توصیه های دینی را درعمل پیاده میکند؛ اما خیلی جای تعجب است که وقتی در یک جامعه مذهبی سخن از سوسیالیزم و کمونیزم به میان میاید،  دفعتن در ذهن شنونده چیزی از نوع کفر والحاد خطور مینماید. سوال میشود که چرا چنین است؟

* بنا بر وجود سوسیالیزم مسیحی میتوان گفت که فرد مسلمان باید سوسیالیزم اسلامی خود را بسازد ورنه برای ابد برده سرمایه و امپریالیزم باشد.

مبارزات دموکراسی طلبانه، عدالت خواهانه و اتوپیای سوسیالیزم و کمونیزم درافغانستان

درشرایط استبداد سلطنتی، فقروبیکاری، عقب ماندگی قرون وسطایی با استفاده از فضای نسبتن باز در دهه ی دیموکراسی، جوانان آزادیخواه و سربه کف جامعه ما جهت ترقی وطن، ایجاد یک جامعه دیموکراتیک، آزاد و مرفه به تاسیس گروپها، جریانها و احزاب گوناگون پرداختند. یکی ازآن گروپها "جمعیت دیموکراتیک خلق" بود که بعد ن حزب "دیموکراتیک خلق افغانستان" نامیده شد.

حزب دیموکراتیک خلق افغانستان یک حزب مردمی و خدمتگار مردم بود. اکثریت قاطع اعضای ح. د. خ. ا، اعم ازخلقی و پرچمی، انسا نهای صادق، فداکار ومتعهد به آرمانهای والای ترقی وطن وخوشبختی مردم بودند و دراین راه جان های شرین خود را ازدست دادند. آنها دزدی نکردند؛ رشوه نگرفتند، بیت المال و دارایی های عامه را با امانت داری تمام به نسل آینده سپردند.

ح. د. خ. ا. ازدو فراکسیون یعنی خلق و پرجم تشکیل گردیده بود. رهبر جناح پرچم زنده یاد ببرک کارمل در حالیکه منکر مبارزه قهرآمیز نبود، اما ازقتل و خونریزی نفرت داشت. چنانجه در شام پیروزی کود تای ثور مخالفت شدید خود را با قتل مرحوم داوود خان رئیس جمهور مخلوع افغانستان ابراز داشت و هم در زمان زمامداری اش حکم اعدام را ملغی ساخت. 

او یک رهبرانعطاف پذیر و معتقد به اصول مبارزه صلح آمیز و پارلمانی بود. اومعتقد به انقلاب ملی دیموکراتیک و تشکیل جبهه متحد ملی با اشتراک تمام نیروهای ملی و مترقی بوده به معتقدات دینی مردم احترام داشته حلقه های دینی همواره مورد نوازش واحترام او بودند.

( بیاد دارم که مرحوم ببرک کارمل شخصن ازجریان کار ترمیم مسجد عید گاه دیدن کردند ودرزمان شان آنقد رمسجد ساخته شد که درچهل سال پادشاهی ظاهرخان  ساخته نه شده بود. )

زنده یاد ببرک کارمل پای بند اصول حزبی، اساسنامه و اسناد رسمی حزب بوده با درک درست از اوضاع عینی افغانستان؛ هیچگاهی شعار سوسیالیزم و کمونیزم نداده بلکه شعار او مبارزه ضد فیودالی و ضد امپریالستی بود. او تحول ثور را انقلا ب ملی- دیمکرا تیک ضد فیودالی و ضد امپریالستی می دانست و هدفش اعمار یک جامعه نوین دیموکراتیک و پارلمانی بود تا همه افراد جامعه موقف خود را درآن احراز نمایند.

قرار اظها را ت مرحوم آصف آهنگ نویسنده، شاعر، مورخ ویکی ازنخبه گان مشروطیت که دوست فامیلی این قلم بود، مرحوم ببرک کارمل میانه خوب با گرباچوف نداشت. او در یک ملاقا ت  به جنا ب آهنگ که رفیق دوره جوانی اش بود شکوه کنان گفته بود که " سه کاغذ را امضاء نکردم این روز را سرم آورده اند " واضح است که اورا ق مذکورمنافی وبرضد منافع ملی وارزشهای وطنی ما بود.

چون سخن از انقلاب به عمل آمد دراینحا لازم است تا اظهارنمایم که بعضی ازاشخاص مبتلا به فقر دانش و فقدان معلومات تا ریخی جهت ارضای نفرت خویش انقلاب ثور را کودتا گفته دل خوش میکنند زیرا نمیدانند که همه انقلاب ها با کودتا آغازمیگردد یعنی یک گروپ مسلح قیام میکند و قدرت سیاسی راغصب مینماید. بدین اساس انقلاب کبیرفرانسه و انقلاب کبیراکتوبرهردو با کودتا آغاز شده اند حتی بلشویک ها انقلاب کبیراکتوبر را تا دو سه سال کودتای اکتوبرمیگفتند. هرگاه بعد ازکودتا وقتی تغییرات بنیادی اقتصادی، سیاسی واجتماعی رونما میگردد، استعمال کلمه انقلا ب مشروعیت حاصل میکند.

افراد جناح خلق پیروان زنده یا د نورمحمد تره کی بودند. رفقای این جناح با تخطی از اصول و اساسنامه حزب اکثرن افراطی وغرق در رویا و تخیلات سوسیالستی و کمونستی خود بودند. نزد ایشان شکل و محتوا ازهم فرق نداشت. فکر میکردند با شعارها میتوان سوسیالیزم ساخت...

قبیح ترآنکه یک شارلتان بنام حفیظ الله امین با فتنه و ترفند به جناح خلق نفوذ کرده بود، جوانان کم تجربه و فاقد معلومات سیاسی را که در گوشه وکنار مملکت از محرومیت های یک جامعه عقب مانده رنج میبردند فریب داده و به کمک ایشان کودتای ثور را که حامیانش به او وظیفه سپرده بود ند، عملی نمود؛ درحالیکه درآن مقطع تاریخی نسبت عدم موجودیت شرایط عینی و ذهنی هیج ضرورت به آنهمه ماجراجویی ها نبود. زیرا زیربناهای ستراتیژیک اقتصادی یعنی منابع طبعی ازقبیل معادن، جنگلات،  بند ها کانالها، فارمهای زراعتی، بند های برق، فابریکه ها، ترانسپورت هوایی، پست وتلگراف تجارت شکر ومواد نفتی همه دولتی ودر انحصار دولت یعنی مردم بود.

تحصل رایگان  از ابتدایی تا دوکتورا، کمک های طبی بغیر از معاینه خانه های شخصی کاملن مجانی بود درحقیقت جمهوری آنوقت دارای عناصرمشابه یک سوسیال دیموکراسی بود که باید رشد داده میشد وبه کودتای امین که بخش پرچم حزب حتی از آن آگاهی نداشت هیچ ضرورت نبود.

(چنا نچه قرار اظهارات مرحوم دگرجنرال خلیل الله از نزدیکان این قلم که در روزکود تا جگرن ورئیس ارکان لوای 88 توپچی واقع مهتاب قلعه بود به امر داوود خان فرقه هشت پیاده قرغه را که بدست کودتاچیان افتاده بود مورد آتش طوپچی قرارداد؛ ولی بعدن اطلاع حاصل کرد که کود تاچیان اعضای ح. د. خ. ا هستند جهت پیروزی کود تا سعی وتلاش فراوان نمود ).

 امین بعد از کودتا با عوام فریبی میگفت که دو مرحله تاریخی یعنی فیودالیزم وسرمایه داری را گذشته به اعمارسوسیالیزم میپردازد. اوهمواره ازدیکتا توری پرولیتاریا و رفیق ستالین سخن میگفت، درحالیکه کارکردهایش نمایانگرآنست که او فاقد دانش سیاسی و معلومات تاریخی بود و فکر میکرد که دیکتاتوری پرولیتاریا به معنی چپ و راست آدم کشتن است...

یک دولت نوبنیاد همیشه تلاش میکند تا طرفداران ومتحدین خود را زیاد نماید، ولی برعکس حفیظ الله امین و با ند جنایت کارش آگاهانه وعمدی با یک آجندای قومی به قتل و فراردادن تحصیل کرده ها و نخبه ها و کدرهای برجسته وعلمی جامعه پرداخت و حتی به رفقای جناح پرچم رحم نکرده آنها را ازوظایف دولتی کنا رزد وهزاران نفرپرچمی را به قتل رسانید ودر مدت کوتاه نفرت وانزجار مردم را علیه خود، حزب و دولت جمهوری دیموکراتیک افغانستان برانگیخت.

با یقین میتوان گفت که سرویس های استخبارتی غربی مواظب اوضاع افغانستان بوده مهره های خود را دراحزاب وسازمانهای سیاسی افغانستان داشتند. عملکرد امین و باند جنایت کارش نمایانگر وابستگی او به استخبارات خارجی میباشد. کشتارکدرها، فراردادن مغزها، بد نام ساختن و کوفتن نهضت مردمی افغانستان دراذهان عامه و تبدیل وطن به صحنه کشتارمردم همه چیزهایی بود که امپریالیزم و پا دوهای منطقوی شان میخواستند.

 به تحقیق که [برنامه آغاز ماجرا جويی ها و عملکردهای خونين و جنايتبار آمين و باند سفاک وی که در فرجام، منجر به سقوط مرگبارش گرديد ـ سپيده دم] یک پروژه امریکایی بود که امروز وطن مارا به صحنه هرج ومرج وجنگ دایمی مبد ل نموده است.

  در مورد ارتباط امین با " سیا " توجه تا ن را به اظهارات دگرجنرال  لیونید  گریگوریویچ ایواشوف رئیس اکادمی مسایل جیوپولیتیک  درفدراتیف روسیه جلب مینمایم. او در یک کلیپ ویدیویی دریوتیوب، دقا یق 33-34 گفته است که " حفیظ الله امین به رفیق های حزبی خود اعتراف کرده بود که اوعضویت " سیا " را داشت تا پول بدست آرد وحزب را قوی بسازد ". * العجب که دوستی این مرد موقر به حزبش شباهت به دوستی خرس داشت.

نا گفته نماند که در زمان امین، دگروال ایواشوف وظیفه داشت تا همه روزه راپورهای محرم را آماده وبه دسترس مارشا ل اوستینوف وزیردفاع اتحاد شوروی بگذارد.

ادعای لفظی سوسیالیزم و کمونیزم توسط امین، تهمت برحزب واعضای حزب بود که تاثیرتبلیغات جعلی واتهام های رسانه های غربی را که دولت ج . د . ا. را « دولت کمونستی» واعضای حزب را «کمونست» ها میگفتند تقویه نمود و این همه غالباً یک امرتصادفی نبود.

بالاخره تحت تاثیرتبلیغات جعلی رسانه های غربی که گویا درافغانستان اسلام درخطراست یک تعداد هموطنان فریب خورده ما که سواد کا فی ازمسایل سیاسی و تاریخی نداشتند بجای مفاهمه و مذاکره با دولت مخصوصن درزمان  زنده یاد ببرک کارمل  به دام سرویس های جاسوسی غربی و نوکران منطقوی شان افتادند. و به اصطلاح خود شان جهت دفاع ازاسلام عزیز و از بین بردن دولت کمونستی وکمونست های ملحد با پول وسلاح دشمن وطن را ویران و مرتکب قتل ملیونها نفرازهموطنان بیگناه ما گردیدند وامروزهم به مثابه لشکر نیابتی خارجی درخون مردم بیگناه ما شناوراند.

دراخیر قابل یاد آ وری میدانم که یک تعداد ازهموطنان ما که القاب کلان ماسترو داکتر را با خود حمل مینمایند و سالهاست که درغرب زندگی میکنند نتوانسته اند پرده ضخیمی ازابهام  وجعلیات را که نشرات غربی پیش چشم ایشان کشیده است ازهم  بدرند.

این آقایون با عوام زدگی وفقدان آگاهی از سوسیالیزم توهمات شخصی خود را واقعیت پنداشته کلمات «حکومت کمونستی و کمونستها، در وقت کمونستها وامثالهم » را نشخوار نموده  داوطلبانه وناخود آگاه به آسیاب دشمن آب ریخته به احمق های مفید تبدیل میگردند.

دربالا جهت آگاهی این آقایون آمده است که در یک نظام کمونستی همه وسایل تولید مال مردم، بیت المال ، دولتی  یا اجتماعی میباشد، در حالیکه درجمهوری دیموکراتیک افغانستان بخش خدمات اجتماعی، ترانسپورت، تجارت داخلی و خارجی، یک تعداد زیاد موسسا ت تولیدی همه تشبثات خصوصی مربوط بزنس های خورد و متوسط بودند. بدین اساس میتوان گفت که دولت جمهوری دیموکراتیک افغانستان نه یک دولت کمونیستی، بل یک دولت دیموکراتیک ملی دارای نظام اقتصا دی مختلط بود، نه کمونستی.

درفرجا م میخواهم تذکردهم که مقصد ازاین مقال روشنگری وتوضیح واقعیت های تاریخی برای مردم وجوانان ونسل های آینده است. به هچ وجه نمیتواند تخطی ازآرمانهای والای " ح. د. خ. ا. "، معامله گری، رویزیونیزم،اپورتونیزم وارتجاع به مقابل عوامل خارجی، وطنفروشان، دین فروشان، و اجاره داران اسلام، دزدان، قاچاقبران، اشرا ر وتروریستان باشد.

ماخذ:

Utopian Socialism https://www.marxists.org/subject/utopian/index.htm

Введение в марксизм. Профессор А.С.Казённов.

https://www.youtube.com/watch?v=Fv_Fj7T_3lE&ab_channel=%D0%A4%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%A0%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%87%D0%B5%D0%B9%D0%90%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%B8

Михаил Попов и Дмитрий Моисеенко о диалектике социализма. В гостях у Дмитрия Пучкова. 07.08.2018.

https://www.youtube.com/watch?v=m4r6LumlcRU&ab_channel=%D0%A4%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%A0%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%87%D0%B5%D0%B9%D0%90%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%B8

светлое или прошлое страшное это - Социализм Комолова Олега #спецмонолог будущее?

https://www.youtube.com/watch?v=cXhIZ8SnIZw&ab_channel=Onliner

Manifesto of the Communist Party https://www.marxists.org/archive/marx/works/1848/communist-manifesto/ch01.htm

https://www.britannica.com/topic/socialism

Зайцев vs Прудникова | Марксизм и вера в бога

https://www.youtube.com/watch?v=m3bpm1WiVIw&t=3671s&ab_channel=Len.Ru

Video: Klaus Schwab Calls for Global Government to “Master” AI Technologies

https://www.globalresearch.ca/video-klaus-schwab-calls-global-government-master-ai-technologies/5808856

Musk vs. Schwab at World Government Summit — Two Competing Visions for the Future -world-schwab-vs-https://www.globalresearch.ca/muskco-two-summit-government

  *Россия и Украина. Главный фактор происходящего. Л. Ивашов. И. Шишкин

 

https://www.youtube.com/watch?v=w6G2Xyd0JgQ

Sent from Mail for Windows

православный ли Может социализм. ХристианскийСССР? любить человек

https://www.youtube.com/watch?v=MaCds6j6AM0

20.03.2023

ونکوور- کانادا

پایان

مقالات مرتبط

...

«انگلس در نتیجه تحقیقات گسترده خویش در انگلستان، با معرفی اقتصاد بورژ وازی، نتیجه گرفت که فقط با از... ادامه

...

از بیانات فوق چنین بر می آید که سوسیالیزم به مثابه یک نظام اقتصادی نه تنها با دین منافات ندارد، بلکه... ادامه

...

از بیانات فوق چنین بر می آید که سوسیالیزم به مثابه یک نظام اقتصادی نه تنها با دین منافات ندارد، بلکه... ادامه

...

آیا در افغانستان؛ واقعن چیزی به مصداق «کمونیست» و«حکومت کمونیستی» بود و میتوانست باشد؟ ادامه

...

این روزها که بوی خوش انقلاب در سپهر میهن ما فشانده و پراکنده شده است، جا دارد که یک بار دیگر به بازخ... ادامه

...

دراین زمانی که حزب بلشویک به رهبری ولادیمیر ایلیچ لنین مشغول دفاع ازانقلاب دربرابرضد انقلاب ودفع تها... ادامه

...

پیام تبریک گنادی آندریویچ زیوگانوف، صدر کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست، رهبر فراکسیون حزب کمونیست در دومای... ادامه

...

اکنون بشریت بر لب پرتگاه رسیده است. دیگر نمی تواند در برابر بی عدالتی و ستم سرمایه داری تاب بیاورد.... ادامه

...

اگرچه خود مارکس به ”پایه “ و ”روبنا“ فقط در دو اثر خود اشاره کرده است (تا آنجا که من می‌دانم)، ”مسئل... ادامه

...

اخیرا «سایت نقد اقتصاد سیاسی» سلسله گفتار هایی ذیل نام «درس‌های یک قرن» منتشر کرده است که عموماً به... ادامه

...

دراواخر سده نوزدهم میلادی دربرابر سرمایه داری و دولت های بورژوازی استعماری اروپا چالش های زیادی ناشئ... ادامه

...

نوشتۀ زیر فصل نوزدهم از کتاب «کمونیسم کارگری حکمت، جلد اول، بررسی و نقد مسایل بنیادی "یک دنیای بهتر"... ادامه