مطالعات فریدریش انگلس در انگلستان- زاد گاه پرولتاریا، نقطه عطف در ظهور مارکسیسم!

مطالعات فریدریش انگلس در انگلستان- زاد گاه پرولتاریا، نقطه عطف در ظهور مارکسیسم!

کتگوری: مار کسیسم / تئوریک /تحقیقات اجتماعی مارکسیستی.

موضوع: زاد گاه طبقه کارگر از انگلستان‌.

هدف: آشنایی بیشتر تاریخی به مارکسیسم / بخصوص آشنایی نسل جوان به اندیشه های پیشرو،ومبارزه طبقاتی.

منبع: بخش تئو ریک  روز نامه دنیای جوان/ المانی.

بر گردان و تهیه:عارفه،و رحمت ایماق.

بخش اول

«انگلس در نتیجه تحقیقات گسترده خویش در انگلستان، با معرفی اقتصاد بورژ وازی، نتیجه گرفت که فقط با از بین بردن مالکیت خصوصی بر وسایل تولید است که میتواند تنا قضات ـ نا برابری طبقاتی درجامعه محو گردیده وبه آن دست یافت، واین کار تنها توسط طبقه کارگر که تا آنزمان ناشناخته در انگلستان، در قاره ارو پا بود، میتواند انجام شود.»

نوشته فرید ریش انگلس، ۱۷۸ سال قبل تحت عنوان " طبقه کارگر در انگلستان"، یک پیشرفت برجسته وشگرف در تحقیقات اجتماعی، ونقطه عطف درظهور مارکسیسم بود.

 برای انجام این پژوهش گسترده فرید ریش انگلس،درآخرین روز های نوامبر ۱۸۴۲، پا به خاک انگلیس گذاشت.

او برای یک بازدید کوتاه، قبلا از طریق کشتی از هالند، به لندن آمده بود.واز آنجا با قطار به منچستر رفت، ودر آنجا کار خویش را در دفتر کارخانه " ایرمن – انگلس "، در کار خانه ویکتور یا، در حومه شهر که تولیدات نخی وبا فنده گی وخیاطی بود، کار خویش را آغاز کرد. در این شهر، پدرش که همچنین کار خانه نساجی را در بر یمن ـ آلمان اداره میکرد، واز سال ۱۸۳۷،درکار خارخانه مذکوردر منجستر – انگلستان، نیز شریک بود.

این ابتکارعمل به انگلس جوان، دوباره فرصت داد تا بیرون ازآلمان عقب مانده، کاوش وپژوهش های خویش را در مرکز سر مایه داری صنعتی انگلستان ادامه بدهد.

پیش ازاین،و پس از گذراندن دوره کارآموزی تجاری دربریمن – آلمان، ویک سال خدمت سر بازی در ارتش پروس، در برلین به سخنرانی ها  پر داخته، وبا تعداد هیگلی های جوان آشنا شده وبطور فعال در مبا حثات ادبی وسیاسی آنها شرکت کرد.

او، انگلس اکنون میخواست تا در مانچستر، دردرجه اول برای مطالعات جامعه شناسی استفاده کند، زیرا در اینجا او در جبهه در حال گسترش، وتسلط بیشتری سر مایه داری صنعتی انگلیس، در بازار جهانی قرار داشت.

در آن زمان، خود منچستر شهری بود با ۴۰۰۰۰۰نفر جمعیت، ده برابر شهر زاد گاهش " ووپرتال"، جای که سر مایه داری صنعتی مدرن، تازه شروع به نمایش نموده بود. لندن که انگلس از آن باز دید نمود، در آن زمان یک شهر بزرگ جهان، با جمعیت ( سه نیم ملیون ) نفر بود.

فرید ریش انگلس، در منچستر انگلیس با نماینده گان پیشرو جنبش کار گری، به ویژه چارتستها که در آنجا مستقر بودند،ملاقات نموده، وشروع به نشر مقالات در روز نامه آنها نمود. در همان زمان، وی با کارل مارکس که برای اولین بار در سال۱۸۴۲ ملاقات کرده،و ار تباط خویش را بر قرار وحفظ کرد. انگلس،برای مجله ( رای نیشی سایتونگ)، نوشت، بعد دومقاله بسیار مهم را در ( سالنامه آلمانی فرانسوی)، که توسط ارنولد روگه و مارکس ایجاد شده بود، در فبروی۱۸۴۴ منتشر نمود. – مهمتر، ومقدم تراز همه، نوشته او " نمای کلی نقد اقتصاد ملی "، ونشان میداد که انگلس چقدر تلاش نموده که از منظر ماتر یالیسم دیا لکتیک،و تاریخی، نظام سر مایه داری را به نقد بکشد

انگلس با معرفی اقتصاد بورژ وازی، نتیجه گرفت که فقط با " از بین بردن مالکیت خصوصی" است که میتواند تنا قضات طبقاتی در جامعه محو گردد، واین امر تنها توسط طبقه کار گر انگلیس که تا آنزمان ناشناخته در قاره ارو پا بود، میتوان به آن دست یافت.

انگلس، در باز گشت به آلمان در اوت / آگست ۱۸۴۴، با مارکس در پاریس ملاقات نموده، ودر آنجا با هم موافقت نمودند که باهم مشتر کا کار کنند. خود انگلس از پاییز، تا زمستان همان سال استفاده کرده، وکتاب خودرا در مورد " وضعیت طبقه کار گر در انگلیس "،را به رشته تحریر در اورد، که برای این کار پژو هش گستر ده را انجام داده بود. این کتاب قرار بود در اواخر ماه می 1845 در انتشارات (ویگاند در لایپزیک ) متشر شود، همان چاپ خانه که ( لودویک فوئر باخ )، کتاب خویش را در نقد مسیحیت، تحت عنوان " جوهر مسیحیت"، در آن بچاپ رسانیده و متشر نموده بود.

این کتاب جدید انگلس، به طبقه کار گر انگلیس، وکار گران انگلستان اختصاص داده شده وبه زبان انگلیسی متشر شد، زیرا آنها ( کار گران انگلیس) درک دقیقی ازاوضاع زنده گی انها، رنج ها و مبارزات شان، به او ( انگلس )، داده بود تا تحقیقات خویش را در مورد منشا طبقه کار گر انجام دهد.

کار گران آلمانی نیز به نوبه خویش، باید از این " باز نمایی شرایط کلاسیک پرولتاریا در امپراتوری بر تانیا "، که قرار بود در آلمان نیز پدیدار شود، یاد بگیرند. شرایط  هنوز در آلمان به طور کامل توسعه نیافته بود، اما این فقط موضع زمان بود، زیرا " همان نظم اجتماعی " در آلمان نیز بر قرار بود.

نخستین نشانه های تجربه تضاد های طبقاتی، ومبارزه در برابر شرایطه غیرقابل تحمل اجتماعی نیز در آنجا بمشاهده رسید، و آن عبارت اند از " قیام کارخانه با فنده گی سلیسیان" در ماه ژوئن ویا جون ۱۸۴۴ بود، که منتج به اعتراضات سراسری در انگلستان گردید.

بخش دوم:

کتگوری:مار کسیسم / تحقیقات اجتماعی مارکسیستی.

موضوع:زادگاه طبقه کارگر در انگلستان.

هدف: آشنایی بیشتر تاریخی به مارکسیسم / بخصوص آشنایی نسل جوان به اندیشه های پیشرو،ومبارزه طبقاتی.

منبع: بخش تئو ریک روز نامه دنیای جوان/ المانی.

بر گردان و تهیه:عارفه،و رحمت ایماق.

توسعه پرولتاریا:

«انگلس، فیلسوف، دانشمند،روز نامه نگار، وبنیان گذار اندیشه مارکسیستی درکنار کارل مارکس بود. ایشان از همان ایام جوانی طغیان نموده، خانواده خویش را رها ودر دفاع از طبقه کارگر و زحمتکشان در جامعه سر مایه داری بر خاست، تا اولین اثر خویش را در مورد  شرایط فقر درانگلستان بنویسد.

 

 درانگلیس همچنان مسئله زنان، ستم جنسیتی - طبقاتی در جامعه سر مایه داری را افشا نموده،اثر تحت عنوان : "منشا خانواده، مالکیت خصوصی ودولت"، رانوشت واز نخستین کسان بود که در مورد ساختار خانواده نا همگون، ومادونی، وتابعیت زنان ، یکی از ویژه گی های اساسی در جامعه سر مایه داری را به بحث گرفته و توضیح داد.

انگلس ازاولین کسان بود که نیاز این ( جمعیت مازاد ) ویا ذخیره مازاد کار را که برای سر مایه داری ضروری بود تشخیص داد – مارکس بعدا مفهوم " ار تش ذخیره صنعتی " را در جلد اول کتاب " سر مایه " خویش بکار برده ودر مورد آن نوشت. از آنجاییکه سر مایه داری در معرض نوسانات دایمی است،این وضعیت الزاما نیاز به ذخیره نیروی کار موجود، واینده نگر ( مهاجران) برای سر مایه داران ضروری است.

اگر طبقه جدید ( پرو لتار یا ) نمی خواهد شرایط غیر قابل تحمل وتحقیر آمیز را بپذیرد، باید خود شان را آگاهانه وبا بصیرت سازمان دهند، تا برای رهایی خود شان،برای بدست آوردن شرایط مناسب مبارزه نمایند.»

 وضعیت طبقه کارگر در انگلستان، از چند نظر پیشگام وحایز اهمیت است.این اولین و یا تنها باز نمایی شرایط اجتماعی در دهه سوم قرن ۱۹ بود. قبلا هم در انگلیس وهم در فرانسه، از جمله پیشرفته ترین کشورها ،کار مشابه انجام شده بود. مگر فریدیش انگلس از دو جنبه یک گام به جلو رفت : از یک جانب تمام نیرو کار را تحت تحت مطالعه وپژوهش خویش قرار میدهد، بنا بر این مطالعات ایشان فقط به یک صنعت واحد مانند تولیدات پنبه محدود نمیشد.

از سوی دیگر،وی شکل گیری طبقه جدید را که اعضای آن اغلب به عنوان " فقیر "، در شرایط صنعتی شدن به حاشیه رانده میشوند، توضیح میدهد. و بیان مینماید که وضعیت اجتماعی  - شکایت و رنج غیر قابل تحمل وواکنش سیاسی به آن – نتیجه سر مایه داری صنعتی است. وبنا بر این، کتاب ( وضعیت طبقه کار گر در انگلستان)، باانگاره انقلاب صنعتی که جامعه انگلیس رادر۵۰ سال گذشته متحول کرده است، آغاز میشود.

این روند دراصل متشکل از تمر کز سر مایه، وقطبی شدن عظیم آغاز میشود،به این معنی است که گروه نسبتا کوچکی از سر مایه داران بطور فزاینده ای از طبقات بورژ وازی پدیدار گردیده، واین در حالیست که سایر طبقات اهمیت شانرا در جامعه از دست میدهند. این گروه نو ظهور به طبقه بسیار روبه رشد پرولتاریا مخالف بوده، واز پیشرفت شان درطبقه متوسط -پایین در جامعه جلو گیری میکنند.

دور نمای این گرایش توسعه، منجر به آگاهی طبقاتی جدید میشود( گرچه انگلس در آن زمان هنوز از این اصطلاح استفاده نمی کند )، که در استرا تیژی سیاسی نیز منعکی می شود. اگر طبقه جدید ( پرو لتار یا ) نمی خواهد شرایط غیر قابل تحمل وتحقیر آمیز را بپذیرد، باید خود شان را آگاهانه وبا بصیرت سازمان دهند، تا برای رهایی خود شان،برای بدست آوردن شرایط مناسب مبارزه نمایند.

تمر کز،قطبی شدن، وشهر نشینی اتفاقی نیست. این فرایند ها به دلیل میکا نیزه شدن است، یعنی استفاده روزافزون از ماشین آلات، وقدرت بخار که نیاز به سر مایه بزرگ، وتعداد روز افزون کار گران است، بوجو می اید.

در هر کجای که چنین امکانات تولیدی شکل بگیرد، پیامد های اجتماعی مربوطه بوجود می اید. این شرایط شامل مخزن لشکر اضافی کاراست. شهر های در حال توسعه، با محلات گسترده فقیر نشین، حلبی اباد ها، که این محلات فقیر نشین که از فرایند های اساسی اقتصاد سر مایه داری است، بوجود می اید. استثمار ورقابت میان خود بصورت عر یان ظاهر میشود. انگلس به وضاحت توصیف مینماید که چگونه او این وضعیت را در منچستر مشاهده نموده است.

بلا تکلیفی استغال، اثر فلج کننده دیگری بر کار گران، و لشکر ذخیره کارکه اکنون در شهر ها متمر کزگردیده دارد. کار گران نمی دانند که تا چه مدت شغل های کم درآمد شانرا خواند داشت. ( این مسئله را همین امروز که ما در قرن 21 زنده گی داریم، وآنهای که کار گر هستند، به چشم وسر مشاهده نموده، شاهد هستیم – از این قلم). آنها، کار گران، بصورت متداوم، در معرض نوسانات سر مایه داری قرار دارند. تعد اد معدودی از کار گران با تحصیلات بهتر شهری، دست مزد را حاصل مینمایند، که برای بقای شان کافی است.

اوضاع در مناطق روستایی بیشتر متفاوت است که، انگلس بصورت جدا گانه به آنها بر خورد مینماید. افزایش متداوم درتعداد کار گران، شامل مهاجرت گسترده ایرلندی ها، میزان دست مزد ها بشدت روبه کاهش می رود، که تبعات منفی برای کار گران دارد. ( همین روزه روزه روز همین مسئله را در عصر نیو لیبرالبیم، جنگ های امپر یالیستی و سیل از آواره گان که گفته میشود ، تعداد شان به بیش از ۲۰۰ ملیون میرسد، تا ثرات ویرانگر را بر دسمزد ها، ووضعیت زنده گی کار گران، در کشور های اول سرمایه داری، حتی کشورهای جهان سومی ساخته شده دارد – از این قلم).

انگلس ازاولین کسان بود که نیاز این ( جمعیت مازاد ) ویا ذخیره مازاد کار را که برای سر مایه داری ضروری بود تشخیص داد – مارکس بعدا مفهوم " ار تش ذخیره صنعتی " را در جلد اول کتاب " سر مایه " خویش بکار برده ودر مورد آن نوشت. از آنجاییکه سر مایه داری در معرض نوسانات دایمی است،این وضعیت الزاما نیاز به ذخیره نیروی کار موجود، واینده نگر ( مهاجران) برای سر مایه داران ضروری است. انگلس از جمله اولین تحلیل گران بود که به دوره های تکراری رشد اقتصادی اشاره مینماید، وبا عث آن میشد که بر مبنای آن پیش بینی های انجام شود.

پایان

مقالات مرتبط

...

«انگلس در نتیجه تحقیقات گسترده خویش در انگلستان، با معرفی اقتصاد بورژ وازی، نتیجه گرفت که فقط با از... ادامه

...

از بیانات فوق چنین بر می آید که سوسیالیزم به مثابه یک نظام اقتصادی نه تنها با دین منافات ندارد، بلکه... ادامه

...

از بیانات فوق چنین بر می آید که سوسیالیزم به مثابه یک نظام اقتصادی نه تنها با دین منافات ندارد، بلکه... ادامه

...

آیا در افغانستان؛ واقعن چیزی به مصداق «کمونیست» و«حکومت کمونیستی» بود و میتوانست باشد؟ ادامه

...

این روزها که بوی خوش انقلاب در سپهر میهن ما فشانده و پراکنده شده است، جا دارد که یک بار دیگر به بازخ... ادامه

...

دراین زمانی که حزب بلشویک به رهبری ولادیمیر ایلیچ لنین مشغول دفاع ازانقلاب دربرابرضد انقلاب ودفع تها... ادامه

...

پیام تبریک گنادی آندریویچ زیوگانوف، صدر کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست، رهبر فراکسیون حزب کمونیست در دومای... ادامه

...

اکنون بشریت بر لب پرتگاه رسیده است. دیگر نمی تواند در برابر بی عدالتی و ستم سرمایه داری تاب بیاورد.... ادامه

...

اگرچه خود مارکس به ”پایه “ و ”روبنا“ فقط در دو اثر خود اشاره کرده است (تا آنجا که من می‌دانم)، ”مسئل... ادامه

...

اخیرا «سایت نقد اقتصاد سیاسی» سلسله گفتار هایی ذیل نام «درس‌های یک قرن» منتشر کرده است که عموماً به... ادامه

...

دراواخر سده نوزدهم میلادی دربرابر سرمایه داری و دولت های بورژوازی استعماری اروپا چالش های زیادی ناشئ... ادامه

...

نوشتۀ زیر فصل نوزدهم از کتاب «کمونیسم کارگری حکمت، جلد اول، بررسی و نقد مسایل بنیادی "یک دنیای بهتر"... ادامه