نوروز! خوش آمدی صفا آوردی!

هدايت حبيب

نوروز! خوش آمدی صفا آوردی!

نوروز! خوش آمدی صفا آوردی

غمزخم فراق را دوا آوردی

همراه تو باز اشک ما نیز دمید

بویی مگر از میهن ما آوردی!

 سال نو خورشيدی، جشن نوروز، بهار دلنشين، روز دهقان، ايام رويش دوباره ی سبزه ها  و گلبرگ ها را به شما هم ميهنان گران ارج و خوانندگان، هم چنان به کليه مردمان حوزه فرهنگی و تمدنی مان در هرکجايی  هستيد، مبارک باد می گويم و برای همگان سال صلح و امنيت، بهروزی و خوشبختی آرزو می نمايم!

تجلیل از روز اول سال و بویژه انتخاب این موقعِ زمان؛ یعنی، اول بهار دلالت به فرهنگ پر بار و تاريخی مردمان سر زمین آریانای کهن می نماید. در بهار است، که همه رستنیها در دشت و دمن از پژمردگی وخزان زده گی و خواب ژرف زمستانی  برمی خیزد و به خود جان دگر و تکان تازه میدهد.

در کشور مان، در دوران حاکمیت طالبان، برگزاری جشن نوروز این روز باستانی شور بختانه، بنابرتسلط تفکر عصر حجر بر روان آنان و دستور حاميان شان، ممنوع است. وليک تاريخ به عقب بر نمی گردد؛ بنابرآن منطقی و سزاوار است، که آغاز بهار، روز اول سال نو باشد. چنانچه به اساس همین اهمیت تاریخی و عقلانی بوده است، که بنا بر پیشنهاد کشور آذربایجان وپشتیبانی افغانستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان وچند کشوردیگر در ۲۳ فبروری سال ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفتاد یکمین نشست خود روز ۲۱ مارچ را به حیث نوروز و روز جهانی پذیرفت. یعنی نوروز ـ سر از سال ۱۳۸۹ ـ به مثابه ی جشن جهانی شناخته شده و ثبت تاريخ گردیده است.

خبر منتشر شده از جانب سازمان ملل متحد در باره اهمیت جشن نوروز آمده است: « نو روز برای بیش از ۳۰۰ ملیون نفر در مناطقی از بالکان، منطقه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، سراسر خاور میانه و امریکای شمالی نقاط دیگر جهان جشن گرفته می شود»؛ تاریخ شاهد این بوده است که مردم در کشور های تاجکستان، افغانستان، آذربایجان، هندوستان، بنگلادیش، نیپال، تاتارستان، چین غربی، قزاقستان، ترکیه، بوتان، ترکمنستان، ایران، ترکستان چین، قرغزستان، تبت، پاکستان، و ملت کرد...از جشن خجستهٔ نوروز به مثابه میراث فرهنگی بشری با شور شعف تجلیل می کنند.

مراسم نوروزی نه به عنوان یک جشن مذهبی؛ بلکه صرفا به عنوان یکی از سنتهای پسنديده و ماندگار تاريخی نياکان مان، برگزار می گردد. آنچه این نظر را قوت می بخشد این است که این مراسم اختصاص به افغانستان یا ایران ندارد و طبق گزارش سازمان ملل: "نوروز برای بیش از ۳۰۰ ملیون نفر در سراسر جهان آغاز سال نو است و بیش از سه هزار سال است که در مناطقی از بالکان، منطقه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی و خاور میانه و نقاط دیگری از جهان جشن گرفته می شود."

تجليل از اين روز، هيچ گونه پيوند و مناسبتی  ويا تقابل و مخالفتی با دين اسلام ندارد. زيرا دين و مذهب قوانين و جايگاه خود را در جامعه دارد و ارزشهای فرهنگی، سنتها، رسم و رواج های پسنديده ملی و تاريخی، مقام خود را در عقول و قلوب مردم داشته، هريکی از نسلی به نسل ديگری انتقال می يابد.

صرف نظرازآن که قراین وشرایط کنونی ملی وبین المللی و چگونگی روند تکاملی تاريخ در سرزمين مان، تا چه حدی به خوش بینی مجال می دهند، آرزو آن است که سال پیشرو را سال صلح، امنیت و سال بهروزی و پرمیمنت به مردم رنج کشيده افغانستان که در سخت ترين آزمون زمان قرار دارند، آرزونمايم.

Formulärets nederkant

 

 

 

مقالات مرتبط

...

فصل نوین بهاری ونسیم جانفزای سحری، طبیعت را ازیخبندان زمستانی رهانید وخفتگان را از خواب زمستانی تجدی... ادامه

...

 سال نو خورشيدی، جشن نوروز، بهار دلنشين، روز دهقان، ايام رويش دوباره ی سبزه ها  و گلبرگ ها را به شما... ادامه

...

        فصل خوبان در رسیده، دلباختگان بهار دل انگیز باخنده ی نوروزی نو عروس چمن توبه می شکنند و با ن... ادامه

...

هم ميهنان گران ارج؛ همزبانان وفرهنگ دوستان حوزه تمدنی مان؛ نوروزتان مبارک! ادامه

...

نوروز خوش آیین؛ بهار دل انگیز؛ جشن دهقان؛ سال نو و روز نو، بر همه ی تان شاد و خرم باد! ادامه

...

 پرستو های خوشگو از خوشی آمدن بهار، ترانه شادی بر لب دارند و با آوای دلکش، دلباختگان به فرهنگ زندگی... ادامه

...

 حرف را از این جا آغاز می کنیم که سال 1398 هجری شمسی سال خوک نامیده شده است. متولدین این سال ادامه

...

    در آن دقايقی که شاهدان چمن، دراستقبال ازروز نشاط و طرب و بازگشت لحظه  های ط... ادامه

...

نخست نوروز را به همگان بایدست تبریک گفت ادامه

...

این نهضت  60 سال پیش، درصبح اول وسپیده دم اول نوروز 1329  خورشیدی با الهام از مبارزات&nbsp... ادامه