حزب دموکراتیک خلق افغانستان، چالش ها و پرسش ها؟( بخش دوم )

نور محمد سنگر 

 

 

حزب دموکراتیک خلق افغانستان، چالش ها و پرسش ها؟
( بخش دوم )


فکتور خارجی درهر پدیده ای ازنقش ویژه واهميت غیر قابل انکار برخورداراست. این فکتور در کشور ما همیشه جای بالا و حتا تعین کننده داشته است که اکثر رویداد های تاریخی را در بطن خود پرورش داده و رقم زده است .
نویسندگان،
مورخین، واقعه نگاران و خاطره نویسان، به تکرار، اهمیت و کیف و کان این فکتور را در برهه های زمانی مختلف به کنکاش گرفته و بخشی از حقایق را نوشته اند . این پروسه نه تنها ادامه دارد، بلکه در محور همه مباحث قرار داشته و پیرامون آن از دید گاه های متفاوت تحریر و تقریر صورت می گیرد .
این
جانب در کتاب:" نیم نگاهی بر ائتلاف های تنظیمی در افغانستان" ، روی اهداف و اهمیت استراتژیک- سیاسی و اقتصادی آن به تفصیل نوشته ام و تکرار آن را شایسته نمی دانم؛ اما آنچه نباید فراموش کرد؛ علاقه مندی های جدید و اضافه شدن عوامل دیگری است که طی سالیان اخیر، اشغال کشور توسط به اصطلاح «جامعه جهانی » به سرکردگی « امریکا- انگلیس»، رخ از پرده بیرون کرده و به یک واقعیت انکارناپذير مبدل شده وآن عبارت است از صدور تروریسم و مواد مخدر در جهان!
افغانستان در موقعیتی از جغرافیا
ی منطقه قرار دارد که اطراف آن محاط است به کشور های " اتمی" و اکثراً غیر قابل کنترول توسط امپریالیست ها و کارتل های سرمايه داری و حضور ناتو ( امريکا- انگليس )، بمثابۀ ژاندرمر ها؛ این اعتماد به نفس را در وجود دلالان تقویت می کند تا بیشتر به چپاول منطقه بپردازند.

   مارکیت های آسیای میانه و جنوب آسیا را تحت پوشش امنیتی قرار دهند و رژیم های سرکش را با صدور تروریسم، تهدید کنند.
منافع استراتیژیک امپریالیست ها درافغانستان، نه در صلح
، بلکه در جنگ نهفته است. امپریالیست ها نیاز دارند تا منطقه، درگیر مبارزه با تروریسم و قاچاق و ترافیک مواد مخدر باشد و به بهانه تامین صلح و ریشه کن ساختن خطر احتمالی آن ها، حضور دایمی نظامی شان را جنبه حقوقی وقانونی بدهند و زیر پوشش این حضور همه راه ها را برای رسیدن به استقلال سیاسی ـ اقتصادی کشورهای منطقه سد کرده ، نیروهای طرفدار عدالت اجتماعی را سرکوب و جلو هرگونه انقلابات و خیزش های اجتماعی را بگیرند.
اماج دوم این استراتژی پاکستان و ایران است که بتدریج راه را برای متشنج کردن آنها باز نموده اند و اینک پاکستان خود، که زمانی تختهَ
خیز علیه افغانستان و اتحاد شوروی وقت بود؛ قربانی این استراتیژی امپریالیست ها شده است که در اثر زیاده خواهی ها و ندانم کاری های زمامداران جابر نظامی و نیمه نظامی اش به پرتگاه نابودی سوق و به پایگاه نیرومند فوند منتالیسم مبدل گردیده است..
  انتقال
تعداد بی شماری از تروریستها از پاکستان، توسط هلیکوپتر های ناتو به شمال افغانستان که در ترکیب آنان اوزبیک ها ، تاجیک ها، چیچینی ها، ایغورها ...شامل اند، که حتازمامدار دست نشاندۀ امريکا درکابل ( کرزی ) نیز به آن اعتراف کرد؛ پیام آورآغاز درگیری های جدید در آسیای میانه تا سرحدات روسیه خواهد بود.
نزدیکی روسیه
با متحدینش در آسیای میانه ، چین، هند و احتمالاً ایران و سوریه و سایر کشور ها، خطر دیگری است که منافع امپریالیست ها را به چالش کشیده است و آنان را وادار ساخته است تا هرچه زودتر دست به کار شوند و جلو این اتحاد را سد گردند.
بدین
منوال افغانستان به مرکز استراتژیک این برنامه های درازمدت و کوتاه مدت امپریالیست ها مبدل شده است.  دراين ميان آنچه را که آنان بمثابۀ سد بزرگ و نيروی مقاومت مردمی دربرابر تطبيق اين اهداف و برنامه های غارتگرانۀ خود ميدانند همانا حزب دموکراتیک خلق افغانستان می باشد.
زيرا اين حزب از ریزرف های بزرگ در میان کارگران، دهقانان، پیشه وران، روشنفکران، نظامیان، اعم از زن و مرد، شامل همه ملیت ها و اقوام، ادیان و مذاهب برخوردار است که اگر از پراگندگی بسوی اتحاد گذار نماید؛ درآن صورت در میان رقبای سیاسی الترناتیفی ندارد.
روی درک
همين حقیقت است که آنان با حیله و مکر، تطمیع و رشوه ، وعده و وعيد ... در مقابل اتحاد این بزرگترین و نیرومند ترین حزب سیاسی قرار گرفته اند و به معامله گری با رهبران پیشین آن پرداخته و آن را پارچه ، پارچه ساخته اند.

 بنابران وجود اين حزب برای آنان تحمل ناپذير است.
اما حزب آگاهانه و هوشیارانه بقای خود را حفظ کرده و با درک اهداف آزمندان
ۀ آنان آماده دفاع از هویت ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشور میگردد و زحمتکشان را بسوی دفاع از منافع سياسی و اقتصادی شان سوق میدهد
ما به
آگاهی، بیداری و خردمندی زحمتکشان افغانستان ایمان راسخ داریم و با اتکا به آنان به میدان علنی مبارزه برمیگردیم و چهل وپنجمین سالگرد حزب را به قیام پیوستن ، پیوند و تجدید میثاق اعضای آن مبدل می سازيم.

 ما اجازه نخواهیم داد تا این قلب واحد و خانۀ مشترک مان ( افغانستان ) در حلقوم امپریالیست ها فرو رود.
ـــ ناگفته پیداست که حزب دموکراتیک خلق افغانستان با
همه اعضای متعهد و معتقد به آرمانهای انسانی اش پيوند ارگانيک داشته و در میان همه اعضای ديروزی و جزایر ایجاد شده ازبدنۀ آن،  کار روشنگری رفيقانه را بمنظور وحدت تشکیلاتی به پیش خواهد برد و همین اکنون تعداد بيشتری از اين رفقای رسالتمند و با احساس، پیوستن مجدد شان رابه آغوش حزب ، ضمن نشست ها و گفتگو ها با مسؤولین کمیته فعالین ح. د. خ. ا، ابراز داشته اند.
میخواهم به رهبران و کارگردانان عقب پرده این سازمانها و گروپ ها
اذعان نمایم که : هر اقدام بازدارنده ای آنان بسوی اتحاد مجدد حزب

...
نورمحمد سنگر

تعداد مقالات در سپیده دم 38

نمایش تمام مقالات نورمحمد سنگر

مقالات مرتبط

...

نوردرخشانی که جسماً غروب کرد؛ ولی دراندیشه وآرمان نام بزرگش درقلبهای ما ومردم شریف افغانستان همیشه ت... ادامه

...

    پنجاه ونه سال پیش به تاریخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۴۳ خورشیدی - ۱/ ۱/ ۱۹۶۵در جامعه ی بیداد زده ی افغانستان، رخ... ادامه

...

جنبشهای رهایی وبیداری مردم ازسکوت ورکود قرون متمادی از دو الی سه صد سال قبل در بسا نقاط جهان وبخصوص... ادامه

...

بحث تحولات بزرگ سیاسی تاریخی، نیازمند پژوهش وتحقیقات عمیقِ  گزینه ها وپیش زمینه هاییست که درظهور ایج... ادامه

...

به تاريخ 13 قوس 1401 خورشيدی، مطابق 4 دسامبر 2022 ترسايی دومين نشست تاريخساز پيشکسوتان ح. د. خ. ا (ح... ادامه

...

هفده سال قبل، جنبش ترقی خواهی افغانستان بهترین فرزند برو مند، شحصیت فرهیخته،نستوه، انقلابی وچهره اکا... ادامه

...

زنده یاد فدا محمد دهنشین فرزند محمد اکرام خان در شهر شبرغان تولد گردیده ودر همین شهر درس خوانده و به... ادامه

...

همانگونه، که شما آگاهی داريد؛ تاریخ مبارزات سازمان ها و تشکل های سیاسی، در "دهه ی دموکراسی و بعد آن... ادامه

...

سرزمین آریانا مهد دانش وفرهنگ وبهترین کانون مدنیتهای قدیم بحساب می آید که در دامان آن علما ودانشمندا... ادامه

...

       پيوست به وقوع تحولات عظيم دراروپا درقرن هژدهم (انقلاب کبيرفرانسه، انقلاب صنعتی، نهضت فکری عصر... ادامه

...

بعد از تلاشهای  خستگی ناپذیر رفقای کمیته فعالین، ونهضت واحد زحمتکشان افغانستان، رفقا توانستند،با پذی... ادامه

...

پیروزی بزرگ تاریخی را به پیشگاه کمیته ی رهبری ح د خ ا از صمیم قلب تبریک گفته برای تمام اعضای حزب ودر... ادامه