حزب دموکراتیک خلق افغانسستان چالش ها و پرسش ها؟!(بخش ششم )

   ( نورمحمد سنگر)            

حزب دموکراتیک خلق افغانسستان چالش ها و پرسش ها؟!
      
(بخش ششم )

      تغیر نام ، پرچم، مرامنامه و اساسنامه حزب فقط میتواند در عالیترین مرجع حزبی( کنگره) ، مطرح گردد و به اکثریت آرا به تصویب برسد. کنفرانس سراسری حزبی که متشکل از نماینده های منتخب حزب خواهد بود، صلاحیت تعدیلات و اصلاحات لازم را در برنامه و اساسنامه حزب دارا ميباشد.
     سوالات و پیشنهادت زیادی تا اکنون به کمیته فعالین ح.دخ.ا، در رابطه به تغیير نام حزب فرستاده شده، اما کمیته فعالین با پابندی به اصول حزبی چنین صلاحیت را در وجود خویش ندیده و پیشنهادات این رفقا و دوستان را به کنگره حزبی پیشکش خواهد کرد.
     اما به عقیده من، نام حزب دموکراتیک خلق افغانستان یک هویت تاریخی و شناخته شده است که در اذهان توده ها جا افتاده و پیوند تنگاتنگ آن با شهدای گلگون کفن راه سعادت انسان زحمتکش افغانستان، و قهرمانان و حماسه آفرینان دهه های اخیر تاریخ میهن مان ، در هم آمیخته است که میتوان آن را با افتخار حفظ کرد و بنام حزب دموکراتیک خلق افغانستان(حزب زحمتکشان افغانستان) و بمثابه میراث بزرگ رهروان راه عدالت اجتماعی به آن افتخار نمود.
     پرسش های زیادی هم پيرامون چگونگی تامین ارتباط با سازمانها و احزاب جدا شده از بدنه حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، به کمیته فعالین رسیده و سلسلۀ آن ادامه دارد.
     حقیقت سر سخت زمان این است که بخش زیادی از این سازمانها و احزاب در مسیر انحرافی در حرکت اند و نمیتوان آنها را سازمانهای رفیق دانست. برنامه های اعلان شده و اعمال رهبران شان و تبلیغات خرابکارانه بر ضد حزب دموکراتیک خلق افغانستان و سبوتاژ ها در پروسه از سرگیری فعالانه حزب در سیاست، به نوبه خود مشکلات زیادی را در مسیر اتحاد و وحدت بوجود آورده است.
      سیاست حزب دموکراتیک خلق افغانستان دراین زمینه روشن و تغيیر ناپذیر است؛ کمیته فعالین بار ها همکاری خویش را در ایجاد یک الترناتیف "چپ دموکراتیک" ، اعلان داشته و دراین راه صاقادانه گام برمیدارد. اما بار دیگر باید اذعان نمود که کمیته فعالین تصمیم ندارد روی منافع زحمتکشان افغانستان، ایدئولوژی علمی واستراتیژی و تکتیک مبارزاتی خویش بخاطر گل روی این و یا آن پا بگذارد. هر نوع تماس با سازمانها و احزاب نو تأسيس و جدا شده از حزب دموکراتیک خلق افغانستان، علنی، رویا روی و با مسؤولین آنها خواهد بود و دراین زمینه برای کمیسیون بازی های که مود روز و بازار سیاست شده ، ارزشی قایل نخواهد شد و آنها را به رسمیت نخواهد شناخت. از جانب دیگر جای اغماض وجود ندارد که در شرایط فعلی بنابر لزوم دید زمان، تعدادی پرشماری از اعضای ح.د.خ.ا در تعدادی از آن سازمانها و احزاب حضور فعال دارند.
    کمیته فعالین فقط با آنعده از سازمانها و احزاب مذاکره خواهد کرد که در سنگر دفاع از منافع زحمتکشان افغانستان معتقد و متهعد باقی مانده اند و بیشتر مشکل سلیقوی با حزب دارند.
     حزب دموکراتیک خلق افغانستان در راه ایجاد جبهه متحد ملی که متشکل از احزاب خوشنام و پابند بر منافع علیای کشور باشند، مسؤولانه عمل خواهد کرد و از هیچ تلاشی دراین زمینه دریغ نخواهد نمود.
    کمیته فعالین حزب دموکراتیک خلق افغانستان نه مدعی محور شدن دراین جبهه است و نه نقش محوری سایرین را میپذیرد؛ بلکه آماده خواهد بود تا در فضای احترام متقابل و همکاری سازنده ، با حقوق و امتيازات مساويانه ، فعالانه سهم بگيرد.
      رعايت اصل سنتریالیسم دموکراتیک در تشکیلات حزبی متضمن دسپلین آگاهانه اعضای حزب بوده ، با تقویت دموکراسی درون حزبی تکميل ميشود و

 از هرنوع پیامد تخریب کننده جلوگيری بعمل می آورد. اما نبايد این اصل زرین هرگز وسیله یکه تازی ها و دستور صادر کردن ها تلقی گردد؛ بلکه نقش خرد جمعی و رهبری جمعی با مسئولیت فردی درآن تعمیم تبلوريابد.
   کمیته فعالین در حالی که طرفدار جدی مبارزه در میان مردم و برای مردم است اما شرایط موجود را برای اعلان تشکیلات و مبارزه علنی در داخل کشورلازم نمی بیند. سند قانونیت مبارزه ما از اراده مردم ناشی شده و هیچ مرجع حقوقی حکومت دست نشانده کابل را برای ثبت و راجستر حزب به رسمیت نمی شناسد.
     حزب دموکراتیک خلق افغانستان در شرایط موجود و در حضور نیروهای اشغالگر در نهاد های قدرت دولتی سهیم نگردیده؛ بلکه کار سمت دهنده و آگاهی دهنده توده ها را برضد اشغال و ادامه حکومت های دست نشانده و مردم ستیز ، بدوش خواهد داشت.البته این به مفهوم براندازی و سرنگون کردن حاکمیت بوسیله کودتاه و یا جنگ چریکی و یا هم اشتراک در پروسه های نمایشی انتخاباتی در شرایط موجود نباید انگاشته شود. مبارزه حزب ما سیاسی و مردمی می باشد و بیشترینه در عرصه بسیج و روشنگری توده ها، متمرکز خواهد شد.
    حزب دموکراتیک خلق افغانستان تیوری علمی انقلابی را یگانه وسیله و اسلحه زحمتکشان در مبارزه طبقاتی برضد ستمگران و زورگویان دانسته و با کار برد و انطباق خلاق آن درجامعه بیشتر از پیش توجه خواهد کرد.
     حزب دموکراتیک خلق افغانستان کمافی السابق به ادیان، مذاهب و عنعنات پسندیده مردم ارج گذاشته، به آنها احترام و ارزش خاص قایل بوده و هرگز بخود اجازه نخواهد داد تا دراین ارزش ها خللی وارد شود.
                                                    پایان 

 

مقالات مرتبط

...

نوردرخشانی که جسماً غروب کرد؛ ولی دراندیشه وآرمان نام بزرگش درقلبهای ما ومردم شریف افغانستان همیشه ت... ادامه

...

    پنجاه ونه سال پیش به تاریخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۴۳ خورشیدی - ۱/ ۱/ ۱۹۶۵در جامعه ی بیداد زده ی افغانستان، رخ... ادامه

...

جنبشهای رهایی وبیداری مردم ازسکوت ورکود قرون متمادی از دو الی سه صد سال قبل در بسا نقاط جهان وبخصوص... ادامه

...

بحث تحولات بزرگ سیاسی تاریخی، نیازمند پژوهش وتحقیقات عمیقِ  گزینه ها وپیش زمینه هاییست که درظهور ایج... ادامه

...

به تاريخ 13 قوس 1401 خورشيدی، مطابق 4 دسامبر 2022 ترسايی دومين نشست تاريخساز پيشکسوتان ح. د. خ. ا (ح... ادامه

...

هفده سال قبل، جنبش ترقی خواهی افغانستان بهترین فرزند برو مند، شحصیت فرهیخته،نستوه، انقلابی وچهره اکا... ادامه

...

زنده یاد فدا محمد دهنشین فرزند محمد اکرام خان در شهر شبرغان تولد گردیده ودر همین شهر درس خوانده و به... ادامه

...

همانگونه، که شما آگاهی داريد؛ تاریخ مبارزات سازمان ها و تشکل های سیاسی، در "دهه ی دموکراسی و بعد آن... ادامه

...

سرزمین آریانا مهد دانش وفرهنگ وبهترین کانون مدنیتهای قدیم بحساب می آید که در دامان آن علما ودانشمندا... ادامه

...

       پيوست به وقوع تحولات عظيم دراروپا درقرن هژدهم (انقلاب کبيرفرانسه، انقلاب صنعتی، نهضت فکری عصر... ادامه

...

بعد از تلاشهای  خستگی ناپذیر رفقای کمیته فعالین، ونهضت واحد زحمتکشان افغانستان، رفقا توانستند،با پذی... ادامه

...

پیروزی بزرگ تاریخی را به پیشگاه کمیته ی رهبری ح د خ ا از صمیم قلب تبریک گفته برای تمام اعضای حزب ودر... ادامه