اسماعیل خان در فساد و بی کفایتی شهرت دارد

ح.  تلاش

January 2011

 

 

آیکن بیری:

اسماعیل خان در فساد و بی کفایتی شهرت دارد

خبرگزاری اسوشتید پرس گزارش داده است که یک سال پیش مقامات امریکایی به حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفته بودند که اسماعیل خان وزیر انرژی و آب را از کابینه اش دور سازد، در غیر آن واشنگتن کمک هایش با افغانستان را قطع خواهد کرد.

به اساس اسناد محرمانهء دیپلوماتیک که نشر شده، رییس جمهور کرزی در برابر این خواستهء امریکایی ها مخالفت کرد و اسماعیل خان را که امریکایی ها را از همه بد تر می پنداشت به حیث وزیر در وزارت گماشت که پروژه های امریکا به ارزش دو ملیارد دالر امریکایی در آن در حال اجرا اند.

در اسنادیکه توسط صفحهء انترنتی ویکی لیکس افشا شده، آمده است که رییس جمهور کرزی با گماشتن اسماعیل خان به حیث وزیر آب و برق خواست نشان دهد که تا چه حد امریکایی ها نمی توانند بالای وی نفوذ داشته باشند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس با اتکا به اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس گزارش می دهد که با وجود به میان آمدن این اختلافات میان کرزی و واشنگتن در سال 2009، امریکا به کمک هایش با افغانستان ادامه داد.

به اساس این گزارش اسوشیتد پرس، کارل آیکن بیری سفیر امریکا در کابل از حامد کرزی خواست تا اسماعیل خان را در تشکیل کابینه اش جا ندهد.

مطابق به گزارش اسوشیتد پرس، در اسناد ویکی لیکس آمده که آیکن بیری گفته است، اسماعیل خان که یکی از جنگ سالاران پیشین است در فساد و بی کفایتی شهرت دارد.

در گزارش گفته شده است که حامد کرزی با وجود تهدید امریکا که کمک هایش را با افغانستان متوقف خواهد ساخت، اسماعیل خان را به حیث وزیر انرژی و آب مقرر کرد. در این حال اسماعیل خان در گفتگوی کوتاه با خبرگزاری اسوشیتد پرس از پاسخ دادن به این سوال که آیا حضور در موقف وزارت سود شخصی دارد یا خیر، انکار کرد، ولی گفت که در وزارت به رهبری وی فساد به پیمانهء زیاد وجود ندارد.

اسماعیل خان هم چنان گفته است که از وزارت انرژی و آب پول مفقود نشده، بلکه همهء عواید این وزارت به وزارت مالیه داده شده است.

اسماعیل خان هم چنان گفته است که او از شکایت های که در مورد وی و وزارتش وجود دارند، خبر نیست و اگر چنین شکایت هم وجود داشته باشد، کسی در مورد آن به وی چیزی نه گفته است.

ایالات متحدهء امریکا به ارزش صد ها ملیون دالر را در بخش پروژه های انرژی و آب به مصرف می رساند تا با استفاده از عواید این سکتور حکومت افغانستان بتواند پول به دست آورد. اما به اساس تحقیقات که اداره های امریکایی انجام داده اند، سالانه مقدا زیاد از این عواید نا پدید می شوند”. (از رادیوی آزادی)

     باید افزوده شود كه جناب تورن اسماعیل یكی از مجاهدین “پابرهنه وتهیدست” دیروزی است كه به اصطلاح فی سبیل الله جهاد اصغر نمود ولی جهاد اكبررا كه همانا مبارزه با نفس اماره است، از وجدانش بیرون راند.

جهاد اكبركه براساس ارزش های دینی، برعكس جهاد اصغر”، واجب كفايى نه بلكه واجب عينى است وهيچ فردى مؤمن (حتا شیخ الحدیث، رسول سیاف وتورن اسماعیل و...ازآن معاف بوده نمیتوانند.

“جهاد اكبر” كه برعكس “جهاد اصغر” ، مبارزه باآنچه كه دشمن بیرونی خوانده میشود، نبوده بلكه مبارزه وجهاد دائیمی، عمری وبی وقفه با دشمن درونی، پنهانی ومخفیی است كه

هو ی وهوس ونفس یانیروی نفسانى نامیده شده و به زمان، مكان و شرايط مشخص وخاصى، منحصرومحدودبوده نمیتواند.

… “       پيکار اساسی بشر در بيرون از خود او نيست. بلکه دردرون اوست. با «کافر اندرونى » خود! و از اين رو نيز برترين مشکل بشرهم خود اوست. مصداق حديث بزرگ جهاد اکبر:

    برون رويم و اين سبلت (سبيل) ها را پست کنيم. غزا نخواهيم رفتن که کافران بترسند از سبلت ما.
و کافر اندرونی خود اگر هريکی از اين موی سبيل نيزه شود باک نمی‌دارد
.” (از سخنان شمس: خط سوم)

بنابران با زیرپا نمودن نفس مطمئنه و فراموشیی “جهاد اكبر” یعنی مبارزه با نفس سركش است كه ایمان، معنويت، جوهرواستواریی ایمانیی انسان های ضعیف النفس، خود خواه ومسلمان بیرونان كافراندرون، میتواند باربار، هرروز و درهرلحظه متزلزل وغارت شود؛ ودرنتیجه سبب آلوده گی روحی آنان وگسیل شان به سوی اخلاق رذیله وظلمانی گردد؛ در دل و وجدان ورگ وخون آنان، احساس عشق ومحبت به وطن و سرنوشت مردم آن (اگر اندكی هم  داشته باشند)، كشته وفنا شده وجای آنرا عشق به مقام وقدرت دولتی بمثابه ابزاری برای بدست آوردن پول، گرفته ومیگیرد؛ كه دروطن ما، بسا مسلمان بیرونان كافر اندرون؛ بسا تورن اسماعیل ها وشیخ الحدیث ها این ابلیسان «پیروزمست» ، چون ماران افعی بالای خزینه و پول وثروتهای باد و«جهاد» آورده، خزیده اندكه دارای چنین صفت، اخلاق، هوئیت، سرشت، جایگاه وشهرت نفرت انگیز و مشمئز کننده گردیده اند.

درینجا سخن آن بزرگ مرد تاریخ به یادم آمد كه گفته بود، این پول است: “وفاداری را به بی وفایی، عشق را به نفرت، نفرت را به عشق، فضیلت را به شرارت، شرارت را به فضیلت، خدمتکار را به ارباب، ارباب را به خدمتکار، حماقت را به هوش و هوش را به حماقت تبدیل می‌کند. چون پول به مثابه مفهومی فعال و موجود از ارزش، تمام چیزها را درهم می ‌آٓمیزد و معاوضه می‌کند، خود نیز [بیان گر] درهم آمیختگی و معاوضه ‌ی عام همه چیزها – جهانی وارونه – یا به عبارتی درهم آمیختگی و معاوضه‌ی همه‌ی کیفیت‌های طبیعی و انسانی است.”

برای تصدیق این سخنان دقیق، میشود كه به وضع كنونی وطن و پول پرستان ستم پیشه، ضعیف النفس و چپاولگر آن، مراجعه وآنرا باوضوح خاصی، در وجود تورن اسماعیل ها،  ملاحظه نمود.

كوتاه كلام اینكه چنین به اصطلاح مؤمن یا مؤمنان ،احساس و عشق آتشین به پول و زر اندوزی پیدا نموده وبدینگونه مبدل به اسپ زین شده ولگام به دهن نفس اماره میگردند؛ وباوصف لاف وگزافه گویی ازدین وآیین؛ رفتن به عباد تگاه وایستادن در صف اول نمازگذاران وعبادت كننده گان؛... وموعظه های عوامفریبانه ، ازراه خدا ؛ از صراط المستقیم واز مسیر ویا مقصود بیان صریح] إن أكرمكم عند الله أتقاكم [، دورگردیده وبه بنده ی نفس اماره مبدل شده و اسيردام محبت جنون آمیز قدرت وشهرت، مقام ومنزلت ،مال وثروت ... گردیده ومیگردند.

نفس و شيطان قوى ترين دشمنان انسان هستند. وانسان های قوی هم آنانی اندكه بتوانند براین دشمن پنهانی، سركش وشیطانی غلبه حاصل نمایند.

چنانیكه حضرت محمد(ص)، فرموده است:

اشجع النّاس من غلب هواه.

شجاعترین مردم كسی است كه بر هوای نفسش چیره گردد.

تجارب اخیر، بویژه بعداز هشتم ثور۱۳۷۱ ، بار ها وبدفعات  نشانداده وثابت نموده است كه فرومایه گان دین فروش ودنیا پرست، چون ت

مقالات مرتبط

...

جنبش اسلام نوین، عبارت ازعقاید تعداد زیادی از مسلمانان است، که میخواهند اسلام را با قرن عصر مطابقت د... ادامه

...

افغانستان دربدترين وضعيت امنيتي وسياسي خود بسر ميبرد. شدت حملات جنگجويان طالب؛ ورود ادامه

...

          در این روز ها افزون بر حمله های انتحاری و انفجاری؛ ماین گذاری و انفجار موتر بمب ها و ماین... ادامه

...

ازمدت چهل سال بدينسو، کشور عزيزمان افغانستان، در آتش جنگ خانمانسوز تحميل شده از جانب امپرياليسم جهان... ادامه

...

در تاریکی که با آشوب و انارشی و طوفان نیز توأمان باشد؛ روشنی و روشنگر راهنما و نجات بخشا؛ برترین و م... ادامه

...

در افغانستان کنونی مشکل اساسی مردم، درد و رنج مردم از چیست؟ آیا درد و رنج کنونی انفرادی است یا درد م... ادامه

...

به تاريخ 16 قوس 1380 مطابق 7 دسامبر 2001 حکمروايی پنج ساله امارت سياه طالبان پايان يافت. قندهار، هلم... ادامه

...

در افغانستان مجاهدين به شمول طالبان، حکومت‌های مافیایی ساخته‌اند و مردم را با دیکتاتوری اداره می‌کنن... ادامه

...

     دست نوشته ای از زنده یاد وحید مژده؛ منتشره مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۴ وجود دارد که هر انسان را به شاک و حتی... ادامه

...

مردی که خاتم پیامبران بود به عربی سخن می‌گفت اگر چه چندین نسل او در میان عرب زیسته بودند اما خداوند... ادامه

...

انتقال قدرت از مجاهدين به طالبان توسط پاکستان و امريکا و ادامه جنگهای خونين و ويرانی کشور:      ط... ادامه

...

طوری که در بخش قبلی تذکر رفت، شورای رهبری تنظيم های هفت گانه مقيم پيشاورپاکستان در منزل نوازشريف نخس... ادامه