روابط آمریکا و عربستان در وضعیتی بحرانی

روابط آمریکا و عربستان در وضعیتی بحرانی

25.10.2022

ترجمه مجله هفته
رسانه ها و کارشناسان آمریکایی می گویند خصومت بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، می تواند روابط چند دهه ای واشنگتن و ریاض را کاملاً از بین ببرد.
به گزارش روسیه امروز، روابط آمریکا و عربستان سعودی در حال حاضر از خصومت جو بایدن و

محمد بن سلمان رنج می برد. 
به گفته وال استریت ژورنال در مقاله ای که در ۲۴ اکتبر منتشر شد، فقدان اعتماد شخصی باعث تسریع شکافی شده است که از سال ها پیش ترک هایش آشکار شده است.
شکاف بین دولت بایدن و عربستان سعودی به قدری عمیق است که مشارکت بین دو کشور به طور کلی در خطر پایان است و هر دو طرف ممکن است به اقدامات مخرب متوسل شوند.
وال استریت ژورنال می نویسد:

 پیمان نانوشته آمریکا و عربستان سعودی از ۱۵ رئیس جمهور و هفت پادشاه، تحریم نفتی اعراب، دو جنگ خلیج فارس و حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر جان سالم به در برده است. 
اکنون زیر دست دو رهبر که نه به یکدیگر علاقه‌ای دارند و نه به یکدیگر اعتماد دارند، در حال فروپاشی است.”
آرون دیوید میلر، دیپلمات قدیمی آمریکا در خاورمیانه، به وال استریت ژورنال گفت: “به ندرت زمانی را به یاد می‌آورد که زنجیره انتظارات دو طرف چنین شکسته شده باشد، توهین و تحقیر تا بدین حد رسیده باشد.” وی افزود: تقریباً هیچ اعتماد و احترام متقابلی وجود ندارد.
به نوشته این مجله که به منابع ناشناس “درون دولت عربستان سعودی” اشاره می کند، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به طور خصوصی رئیس جمهور بایدن و گاف های او را مورد تمسخر قرار می دهد و هوش و ذکاوت فکری رئیس جمهور آمریکا را زیر سوال می برد.
این مجله آمریکایی می‌گوید: “او به مشاورانش گفته است که حتی آن زمانی که بایدن معاون رئیس ‌جمهور بوده بر او تاثیر مثبتی نگذاشته و او شخصا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق را ترجیح می‌دهد. عربستان سعودی این ادعاها را رد می کند.
شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه ای گفت که این “ادعاهای مطرح شده توسط منابع ناشناس” کاملا نادرست است.
وی گفت: “رهبران پادشاهی همیشه به رؤسای جمهور ایالات متحده نهایت احترام را نشان داده اند، زیرا پادشاهی به اهمیت روابط مبتنی بر احترام متقابل اعتقاد دارد.”
با این حال، بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ,۲۰۲۰ می گفت که دولت فعلی عربستان سعودی را به لحاظ اجتماعی کم ارزش میداند.
وال استریت ژورنال خاطرنشان می کند: او بیش از یک سال از صحبت با ولیعهد عربستان امتناع کرد و هنگامی که آنها در نهایت در ماه ژوئیه در جده با یکدیگر ملاقات کردند، مقامات سعودی حاضر در این دیدار این تصور را داشتند که بایدن نمی‌خواهد در مذاکرات حضور داشته باشد و علاقه‌ای به بحث‌های سیاسی ندارد.
در طول دهه ها، بسیاری از روسای جمهور ایالات متحده موفق شده اند تعادل معقولی برقرار کنند و با موفقیت روابط دوجانبه سودمندی را با عربستان سعودی ایجاد کنند. 
این مجله می نویسد:
حتی در دوران سخت تاریخی و ژئوپلیتیکی، “در سال ۲۰۰۵، تنها چند سال پس از دخالت ۱۵ تبعه سعودی در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش، ولیعهد عبدالله را در مزرعه خود در تگزاس پذیرفت، جایی که این دو مرد در حالی که دست به دست هم داده بودند عکس گرفتند. در اوایل دهه ۱۹۷۰، سعودی‌ها تا حدی منافع نفتی آمریکا در این پادشاهی را ملی کردند و تحریم نفتی را اعمال کردند که باعث تورم فلج‌کننده شد. با این وجود، رئیس جمهور ریچارد نیکسون با ملک فیصل ملاقات کرد و در یک شام دولتی در جده در سال ۱۹۷۴ از شاه عربستان تمجید کرد.
برخلاف اسلاف خود، بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اکنون در حال بررسی این موضوع است که چگونه می‌تواند عربستان سعودی را به خاطر تصمیم اوپک پلاس مجازات کند، اگرچه او و دولتش از روز اول در مسیر تقابل با شریک خاورمیانه قرار داشته‌اند.” 
این مجله می‌گوید پس از انتخاب جو بایدن، شاهزاده محمد بن سلمان با مشاورانش برای طراحی برنامه‌ای برای جلب نظر رئیس‌جمهور جدید آمریکا نشستی برگزار کرد. سپس سعودی ها لوجین الحثلول، فعال برجسته حقوق زنان را که مدعی است در بازداشت شکنجه شده و دو زندانی آمریکایی-سعودی را آزاد کردند.
وال استریت ژورنال گزارش می دهد: “دعوا با قطر همسایه نیز پس از رهبری یک تحریم اقتصادی علیه قطر که ترامپ در ابتدا از آن حمایت کرد، به سرعت حل شد.“
گزارش شده است که خودی ها به مجله گفته اند که پاسخ بایدن شاهزاده محمد را شوکه کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا در چند هفته اول دوره ریاست‌جمهوری خود، فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کرد، تصمیم دولت ترامپ مبنی بر معرفی حوثی‌ های یمن به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی را لغو کرد؛ گزارش اطلاعاتی درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتشر کرد.
این روزنامه به نقل از کارشناس ارشد دیوید شنکر، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه در دولت ترامپ، خاطرنشان می کند که برای عربستان سعودی، این اقدامات “یک سیلی به صورت” بود. وی در مورد دلایل حرکت عربستان سعودی به سمت مشارکت استراتژیک با روسیه گفت:
تعاملات با دولت بایدن در دو سال اول آنقدر ضعیف بود که دیدار اول برای متقاعد کردن عربستان سعودی برای کنار گذاشتن ائتلاف نفتی خود با مسکو نتیجه ای نداشت. این روزنامه می نویسد، قابل پیش بینی است که تنش ها بین جو بایدن و شاهزاده محمد به شدت ادامه خواهد یافت.
تاکید می شود که در حال حاضر، به دنبال تصمیم اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت علیرغم درخواست های آمریکا،
“گزینه تلافی غیر قابل تصور روی میز قرار دارد.”
از دید استیون کوک، محقق خاورمیانه در اندیشکده شورای روابط خارجی مستقر در نیویورک، تصور اینکه هر دو طرف بگویند: “خیلی خب، بیایید این اختلافات را کنار بگذاریم” بسیار ضعیف است.
کاخ سفید در حال حاضر نگران قطع روابط با عربستان سعودی است “زیرا این امر می تواند عملیات حساس امنیتی را به خطر بیندازد.”
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، گفت که رئیس‌جمهور آمریکا در مورد چگونگی واکنش به عربستان سعودی، از جمله تغییرات احتمالی در کمک‌های امنیتی آمریکا، بحث خواهد کرد. سالیوان به سی ان ان گفت: رئیس جمهور عجولانه عمل نمی کند.
به گزارش وال استریت ژورنال، در صورت پاسخ احتمالی عربستان سعودی، “یک گزینه شدید” روی میز است: مقامات سعودی به طور خصوصی گفته اند که اگر کنگره قوانین ضد اوپک را تصویب کند، پادشاهی می تواند اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را که در اختیار دارد بفروشد.
عربستان سعودی در حال حاضر یکی از بزرگترین دارندگان خارجی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا است.
در سال ۲۰۱۶، ریاض پیش از این تهدید کرده بود که در صورت تصویب قانونی که به آن اجازه می دهد عربستان سعودی را در قبال حملات تروریستی سپتامبر ۲۰۰۱ پاسخگو بداند، دارایی های ایالات متحده را واگذار خواهد کرد.
واشنگتن در آن زمان از ترس عواقب جدی اقتصادی این قانون را مسدود کرد.

مقالات مرتبط

...

در حالی که تهدید نظام‌مند ثبات جهانی به طرز دم‌افزونی از داخل ایالات متحده نشأت می‌گیرد، خاورمیانه ادامه

...

شکست آشکار ائتلاف افسانه‌ای غربی و تجاوزات آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه در مقابل محور مقاومت. ادامه

...

شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان تله‌سور در گزارشی آورده است: یک خاورمیانه‌ درگیر آتش جنگ، برای آمریکا... ادامه

...

رژیم‌های عربی که روابط خود را با تل‌آویو عادی‌سازی کرده‌اند، از جمله تأمین‌کنندگان اصلی مالی برای مج... ادامه

...

همپا با فرایند دگرگونی های جهانی در راستای شکل گیری جهان چند قطبی وافول هژمونی آمریکا در پهنای جهانی... ادامه

...

مسابقات جهانی فدراسیون بین المللی فوتبال 2022 در قطر واقعیت تراژیکی را پنهان می کند که جریان سیاسی و... ادامه

...

رسانه ها و کارشناسان آمریکایی می گویند خصومت بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد... ادامه

...

خاورمیانه انبار باروت شده‌ است، میلیاردها دلار تسلیحات نظامی توسط کشورهای حوزه‌ ی خلیج فارس همچون عر... ادامه

...

دولت جدید عراق به سرپرستی مصطفی ال کاظیمی سرانجام در تاریخ ۷ مه ۲۰۲۰ تشکیل شد. از آن زمان، عراق با چ... ادامه

...

فلسطين ملتی كه زندگي شان با رنج واندوه بيكران گره خورده است وسده هاي متمادي يعني از سال(١٥١٧) تا... ادامه

...

به گزارش تسنیم به نقل از سی ان بی سی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از نظر او جمال خاش... ادامه

...

هفته گذشته در ملک خداداد ما، در منطقه و درجهان خیریتی کامل حکمفرما بود! ادامه