بخاطر بزرگداشت از ۸ مارچ جشن همبستگی جهانی زنان

بخاطر بزرگداشت از ۸ مارچ جشن همبستگی جهانی زنان

  ح «حریف» آلمان مارچ ۲۰۲۳

برگه های مختصرتاریخ ملی ازموقعیت ونقش زنان وطن ما!

در دوره سلطنت امیر حبیب‌الله، با مداخله مستقیم خانواده زنده نام طرزی، دیدگاه‌های جدیدی درمورد نقش زنان در حلقات دربار به میان آمد. محمود طرزی که پرورش‌ یافته جریانات نوگرایی بود، با استدلال ومنطق، آموزش زنان و نقش اجتماعی ایشان را که بر اثر سنت های خرافی تلقی می‌گردید، اسلامی و مطابق مذهب عنوان کرد و سلسله مقالاتی را در جریده سراج‌الاخبار زیر ستون «زنان نامور جهان» در مورد پیشرفت‌های زنان و نقش آنان دراجتماع به‌نشررساند.

مخاطبان این نشریه غالبا حلقات دربارو معدود خانواده‌های شهری بودند. این ستون با این که با اعتراض گروهی از خوانندگان مواجه گردید، کماکان منتشر می‌شد.

نخستین مایه‌های روشنفکری وایجاد تغییر درزندگی سنتی را می‌توان در اوایل سلطنت شاه امان‌الله جستجو کرد. نخستین تلاش‌ها درایجاد نقش متفاوت زنان در افغانستان با حرکت نمادین ملکه ثریا و برداشتن حجاب، شرکت درجشن استقلال همراه با همسران وزرای دفاع و خارجه بدون حجاب، گشایش نخستین مکتب دخترانه درسال ۱۹۲۱ ، نشر جریده سراج‌ النسوان درسال ۱۹۲۲، اعزام نخستین گروه دختران به خارج ازکشور برای آموزش، آموزش اجباری همگانی از شش تایازده سالگی شهروندان، تدوین قانون اساسی و پایه‌گذاری سیستم قانونی مرکزی و رسمی آغاز گردید.

همچنان شاه امان‌الله در مجلسی که با نمایندگان مردم در سال ۱۹۲۷ میلادی در پغمان داشت، در مورد تعیین سن ازدواج و محدود کردن تعدد زوجات به مذاکره پرداخت که با واکنش تند نمایندگان رد گردید.

این حرکت‌های نوگرایانه در جامعه بسته و قبایلی افغانستان با تفکر سنتی روبه‌ رو شد؛ شاه امان الله بخاطر برپایی حرکت‌های مدنی و حمایت از نقش اجتماعی زنان هزینه‌ ای گزافی پرداخت که در فرجام به ترک سلطنت و تبعید وی از کشور انجامید.

این بار نخست نبود که استبداد واستعمار با یاری از تفکرات سنتی کلیشه ‌یی و تابوهای مورد ستایش مردم برای پیروزی خویش سود می‌جست. قشر مذهبی و سنتی جامعه که منافع خویش را با ایجاد حکومت مقتدر مرکزی و حاکمیت قانون دولتی در خطر می‌دیدند، از نام مذهب و دین به این اصلاحات نه گفتند و بدین‌گونه سلسله نوگرایی درافغانستان از هم گسیخت.

از آن جایی که در تاریخ افغانستان، مردان با نقش اجتماعی زنان و پوشش آنان بیشتر از هر موضوع دیگری مساله ی داشته‌اند، یکی از مسایل خیلی جدی مورد تضاد در سد سال اخیر تاریخ افغانستان نظریه ‌پردازی درهمین راستا بوده و حجاب و پوشش اسلامی بیشتر ازاینکه یک حکم دینی باشد به ابزار سیاسی سیاست‌ مداران و بازدهی قدرت مردانه و حس مالکیت مبدل شده است.

در دوران امارت سیاه امیرحبیب‌الله کلکانی، تمام اصلاحات از جمله حرکت‌های مدنی مبنی برتغییر دیدگاه‌ها و نقش زنان به اشکال خشن آن لگد مال گردید و معدود زنان شهری و درباری که از مزایای تغییر مستفید شده بودند، دوباره ناگزیر به پوشش گویا اسلامی تن در داده و از نقش‌های اجتماعی محروم گردیدند. در دوره محمد نادر شاه، برای حمایت از زنان کارگسترده و درخورتوجه که ثبت تاریخ شده باشد، وجود ندارد.

در دهه اخیرسلطنت محمدظاهر شاه با انفاذ قانون اساسی ۱۳۴۳ که به دهه دموکراسی ثبت تاریخ گردیده، حقوق وآزادی های شهروندی دراین قانون اساسی تسجیل شده،باحفظ آنکه تا اخیر زمامداری اش ، قانون احزاب نافذ نگردید، واما با تفکیک قوای سه گانه دولت ،آزادی رأی وکاندیداتوری شهروندان اعم از زن ومرد قانونن مورد رعایت قرارگرفته ،چنانچه درهمین آوان است که زنده یاد دکتر«راتبراد» به نمایندگی از شهریان کابل در پارلمان راه یافته وبحیث عضو فرکسیون پارلمانی حزب دموکراتیک خلق افغانستان تحت رهبری شاد روان ببرک «کارمل» زنده نام، صدای مردم میهن بخصوص زنان آزاده ما رابلند نمود. همچنان آزادی رسانه ها ، اجتماعات وتظاهرات از مشخصات همین دوره است....

بعد از کودتای۲۶ سرطان ۱۳۵۲ به رهبری محمد داوود، حقوق و آزادی های شهروندی دهه دموکراسی دوباره محدود گردید.

پس از رویدادثور ۵۷ طی سالهای حاکمیت جمهوری دموکراتیک افغانستان بخصوص مرحله نوین آن براساس برنامه عمل علمن تنظیم شده حزب دموکراتیک خلق افغانستان (حزب زحمتکشان افغانستان)، درجهت نهادینه شدن حقوق وآزادی های قشر زنان وآزادی وبرابری جنسیتی گام های استوار،گسترده وقابل لمسی در بعد های متفاوت زندگی زنان برداشته شد که برشمردن هرکدام آن ازحوصله این نوشته بدوراست.البته که سالنامه های سالهای مربوط شاهد ومصداق ادعای ماست.

و اما بادریع وهزاران درد، بازهم از آدرس دین وبوسیله تنظیم های بنیادگرای افراطی جهادی درسال ۱۳۷۱ دربرابرحاکمیت جوان ونوپای جمهوری دموکراتیک افغانستان به شکل خشن آن تکرارگردیده، چنانچه با کمک های سخاوتمندانه نظام فاسد سودوسرمایه به رهبری جهانخواران امریکایی وحاکمیت های مزدورمنطقوی شان وضعیت تاحدی ناهنجارگردید،که اینبارجای یک نظام مردم سالار را«امارت سیاه طالبی»گرفته وکنون بازهم وبرای بارسوم همین سناریوی قرون وسطایی بوسیله متجاوزین واشغالگران امریکایی از نام «روندصلح » و برمبنای قرارداد ننگین وجنایتکارانه « دوحه» با عقبگراترین وسیاه اندیش ترین تاریخ زده ها بنام طالب ودر واقعیت امر این معامله ی امریکایی، پاکستانی وعربی درغیاب نماینده گان واقعی مردم افغانستان بوسیله خلیلزاد امریکایی امضاء و تکرارگردید.

درطی زمان یک ونیم سال که ازفراردادن غنی احمدزی ودارو دسته مزدور وفاسداش بوسیله واشنگتن سپری گردیده ودرعوض امارت تحجرگرای طالبی برسرنوشت مردم جنگزده وبی دفاع ما،بخصوص زنان میهن ستم کشیده وخشونت دیده، این نیمی از پیکراجتماع انسانی ما تحمیل گردیده است، امپریالیست ها، این مدعیان دروغین حمایت ازحقوق بشر وصادرکننده گان« دموکراسی » درجهان، کشور را درعمق یک فاجعه انسانی فروبرده و به زندان همگانی بخصوص برای زنان مبدل ساخته اند!!

به یقین که این زباله های متعفن تاریخ با الهام از «شریعت کور» و «سنت های خرافی» ۱۴۰۰ سال قبل که دشمنی وخشونت آشکارعلیه آزادی وبرابری جنسیتی داشته وبا هشتم مارچ ، جشن همبستگی جهانی زنان کینه توزی سرشتی شان از قبل معلوم است!؟

ـ برافراشته باد پرچم آزادی وبرابری زنان درمیهن عزیزمان افغانستان!

ح « حریف »

آلمان – مارچ ۲۰۲۳

مقالات مرتبط

...

اول تر ازهمه، روز هشتم مارچ، جشن همبستگی زنان مبارز و آزاديخواه جهان را به مادران وخواهران ميهن عزيز... ادامه

...

باور کامل دارم، که اين احساس حق طلبی ـ آزادی خواهی و انسان سالاری ضد افکار زن ستيزی هریک شان، نی تنه... ادامه

...

من از سر زمینی می آیم که: زمانی مهد علم و هنر، منبع دانش و فرهنگ، مرجع قدرت و اقتدار بود. ادامه

...

همه ساله در ۸ مارچ از روز همبستگی بین المللی زنان جهت قدردانی دستاوردهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اق... ادامه

...

در دوره سلطنت امیر حبیب‌الله، با مداخله مستقیم خانواده زنده نام طرزی، دیدگاه‌های جدیدی درمورد نقش زن... ادامه

...

هشتم مارچ حاصل مبارزات وفداکاری میلیونها زن جهان است. زنان ازهمان آغازهستی باچالشها، دردها، ظلم ها و... ادامه

...

از سرکوب خونين تظاهرات مسالمت آميز وحق طلبانه زنان درشهر کابل و اسُتان های هرات؛ بلخ؛ جوزجان؛ فارياب... ادامه

...

د میلادي جنتري د مارچ د مياشتې په اتمه نېټه چې معمولاً د لمریزې هجري جنترۍ د حوت د میاشتې  له اتلسمې... ادامه

...

امروز هشتم مارچ  روز گرامیداشت از روز جهانی زن  است.  شورای  رهبرى انجمن حقوقدانان افغان دراروپا بدی... ادامه

...

طوری که به همگان مبرهم است؛ جنبش بین المللی زنان یک بخش مهم مبارزه ی جهانی برضد جنگ و جنگ افروزی و ت... ادامه

...

هشتم مارچ روز همبستگی بين المللی زنان، روز يادبود خاطره ی قربانيان راه پيمايی مسالمت آميز زنان کارگر... ادامه

...

«چه روحيه درست، قوی و تيزبينی طبيعت به زن داده است. اين روحيه به درد اجتماع  ادامه